kwaliteit onboard videokaart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• candy1
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-04 15:14
Mijn vraag
...
Is er verschil in beeld kwaliteit tussen een onboard vidio kaart en een apparte vidio kaart ,dus niet game snelheid grafisch hoogstandje maar kan je het verschil zien als je naar een foto kijkt bijvoorbeeld ?
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Hp8060 desktop w10
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Nog niet geprobeerd ,ben me aan het orienteren..
Gr Candy

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Nee, dat is afhankelijk van de kwaliteit van het scherm en hoe de instellingen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• candy1
Dank je voor de snelle reactie.
Dus het plaatje uit beiden is even goed begrijp ik dat goed?

Wil ik verbetering in het beeld dan hangt dus af vd kwaliteit vh beeldscherm en de juiste instelling qua pixels,vat ik ik zo goed samen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet de instellingen van de pixels maar wel de helderheid, contrast, kleurbalans etc. Duik eens in de handleiding van de monitor. Daar zal het vast wel in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• candy1
Bedankt voor de tips,had flink gezocht maar vond nergens dit antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Vroeger was er nog wel eens verschil, maar tegenwoordig zijn zowel onboard oplossingen als dedicated oplossingen in zoverre identiek dat het verschil niet waarneembaar is voor een ongetraind oog. 15 jaar geleden was een ATI kaart eigenlijk in 2D kwaliteit de beste optie, maar nu maakt het niet meer uit.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• candy1
Ok dank je voor de uitleg.
Ik heb een aanvullende vraag.
Mijn windows 10 scherm zegt 1449x900 aanbevolen resolutie.

Ik kan wel lager maar niet hoger in resolutie in dat windows scherm.
Stel ik koop nu een scherm met een resolutie van 1920x1080
Dan kan ik dat kennelijk niet aanpassen in windows 10
Het gaat om de monitor. Lg22mb37pu-b full had monitor.

Of krijg ik dan in dat w10 scherm de melding dat ik voor 1920x1080 kan kiezen?

Kortom bepaald de monitor de resolutie. Of de pc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
De monitor.

Alles staat op internet als je op Google gewoon zoekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

candy1 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 17:07:
Ok dank je voor de uitleg.
Ik heb een aanvullende vraag.
Mijn windows 10 scherm zegt 1449x900 aanbevolen resolutie.

Ik kan wel lager maar niet hoger in resolutie in dat windows scherm.
Stel ik koop nu een scherm met een resolutie van 1920x1080
Dan kan ik dat kennelijk niet aanpassen in windows 10
Het gaat om de monitor. Lg22mb37pu-b full had monitor.

Of krijg ik dan in dat w10 scherm de melding dat ik voor 1920x1080 kan kiezen?

Kortom bepaald de monitor de resolutie. Of de pc ?
De monitor, echter tot het maximum wat de video-out aan kan. Heb je op HDMI aangesloten welke een maximum resolutie van 1900x1080 toe laat dan zal het beeld op een bijvoorbeeld een 1440p scherm op 1080p weergegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• candy1
Dutchdeveloper ,klopt er is veel te vinden,maar niet wat ik vraag/zoek.

Op het windows menu staat nu 1499x900 als aanbevolen resolutie... En dat is tevens de hoogste waarde in het menu..Dus de vraag is .... Is dat het maximale wat mijn on board vidio kaart kan ?

OF als ik een nieuw scherm aansluit ziet de pc dat dan en staat er dan als keuze een hogere resolutie waar je in het windows menu uit kan kiezen?
Of heb ik een probleem als ik de door mij omschreven lg monitor koop?

Ik snap dat dit voor doorgewinterde tweaker gesneden koek is maar ik stam uit het tijdperk dat er nog buizen in een radio zaten.
Mvr gir Candy
ACB2401 ik ben dr haast uit heb jr nog enige aanwijzigen? Om het 100% aan me duidelijk te maken aan de hand van mijn aangeleverde gegevens? :)

[ Voor 10% gewijzigd door candy1 op 18-06-2016 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-05 09:34
De resolutie limiet is in de basis altijd in het scherm. De videokaart heeft wel een maximum, maar daar zul je met normale schermen niet tegenaan lopen. Pas als je meerdere schermen gaat aansluiten loop je mogelijk tegen die limiet aan.

Simpel gezegd, de genoemde Full HD monitor kun je gewoon aanschaffen en aansluiten. Je PC zal dan (zeer waarschijnlijk automatisch) een Full HD beeld gaan uitsturen naar het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• candy1
Xudonax,
Dat is right to the point.
Dank. Voor die belangrijke aanwijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik google op HP 8060 krijg ik een printer. Weet je zeker dat 8060 het type van de pc is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• candy1
Het spijt me ik dacht niet dat het uitmaakte.
Het gaat om een hp8060.nl hp pavilion mediacenter.

Omdat de pc is omgezet naar w10. En de envidia vidokaart daarmee niet overweg kon is die eruit gehaald en draaid de pc nu op de onboard vidokaart,misschien verklaard datal mijn vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Geef eens eens een linkje met de exacte product specificaties, want het wordt nu wel heel erg onduidelijk wat je nu precies hebt ...

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 15:00
Alleen tenzij je 4k resolutie gaat draaien verwacht ik geen problemen.
4k is 3840x2160 op 60hz en misschien red die zelfs dat nog en anders heb je voor 60 euro al kaartje die dat wel kan

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05 16:46
Is je onboard gpu wel geinstalleerd ?

Wat ik kon vinden over je system is dat het een verouderd gma950 chipsetje is dat denk ik niet door windows 10 gesupport wordt.

Voor de liefhebber de specs als ik het goed heb :)
http://support.hp.com/nl-...odel/3433822/product-info

[ Voor 32% gewijzigd door TRAXION op 18-06-2016 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• candy1
Sorry voor de verwarring.
Ik had nooit gedacht dat er zoveel verschil zit tussen hp8o60 En hp8060.nl ik dacht nl staat voor Nederlandse uitvoering.

Was ooit een vista pc met 2 gb werkgeheugen dat is veranderd in 4 gb
En nu omgezet naar w10 64 bit. Helaas draaide de nvidia niet op w10. Daarom draait de pc nu op de onboard vidio kaart.
Nogmaals excuus

Edit traxion ja datis hem.
Ik game niet en draai geen hd films maar wil wel een nieuw schermpje.

[ Voor 12% gewijzigd door candy1 op 18-06-2016 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ik dacht dat er een NVIDIA GeForce 7300 LE in zat ?

Volgens dit topic:

http://answers.microsoft....-92f4-33d471ec4a5c?auth=1

Zou onderstaande driver wel werken in Windows 10 ?

GeForce 7300 LE ver. 309.08 voor windows 8.0 64bit

http://www.nvidia.co.uk/d...rResults.aspx/82850/en-uk

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Breezers schreef op zondag 19 juni 2016 @ 09:48:
Ik dacht dat er een NVIDIA GeForce 7300 LE in zat ?

Volgens dit topic:

http://answers.microsoft....-92f4-33d471ec4a5c?auth=1

Zou onderstaande driver wel werken in Windows 10 ?

GeForce 7300 LE ver. 309.08 voor windows 8.0 64bit

http://www.nvidia.co.uk/d...rResults.aspx/82850/en-uk
Zelfs de Vista beta driver van de FX serie draait in theorie nog op Win10. Zolang er minimaal een Vista driver is gaat het gewoon werken, alleen moet je uiteraard de driver herinstalleren. Ik heb hier nog een Dell laptopje met Quadro 110M (geforce 7300 go) en dat gaat perfect.
De GMA heeft idd waarschijnlijk nog een driver nodig. Onder apparaatbeheer staat niet toevallig onder beeldschermadapters een Microsoft Basic Display Adapter?
Sowieso zou ik een goedkoop kaartje erbij plaatsen, want die GMA kan echt niet meer. Dan houdt het ook echt op bij tekst based websites en e-mail. Het ding kan maar MPEG2 decoderen dus video websites, (allemaal H264) draaien op je processor. Een GT210 ofzo is al genoeg. Als je er eat langer mee wil doen een GT720.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nelizmastr schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 15:40:
Vroeger was er nog wel eens verschil, maar tegenwoordig zijn zowel onboard oplossingen als dedicated oplossingen in zoverre identiek dat het verschil niet waarneembaar is voor een ongetraind oog. 15 jaar geleden was een ATI kaart eigenlijk in 2D kwaliteit de beste optie, maar nu maakt het niet meer uit.
Detail:

Reden dat het vroeger uitmaakte en nu niet meer was dat je vroeger een scherm aansloot met (analoge) VGA, waardoor kwaliteit van gebruikte onderdelen (met name de filters op de video-adapter en de kabels) bepalend was voor beeldkwaliteit. Sinds digitale aansluitingen (DVI, HDMI, DisplayPort etc) gangbaar zijn maakt dat niet uit, als je beeld hebt, is kwaliteit identiek.

Maar... ook anno 2016 hebben videokaarten en monitoren VGA-aansluitingen. Sommige ultiem low-end monitoren hebben zelfs niets anders. Dat is hier gelukkig niet aan de orde, dit is een monitor met VGA en DVI. Maar dan nog is het mogelijk om via VGA aan te sluiten.

TS, hoe heb je de monitor op je PC aansloten. Is dat met DVI of VGA?

Afbeeldingslocatie: http://14635-presscdn-0-96.pagely.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/08/videocables1.jpg

Als je met DVI aangesloten hebt, maakt het met deze monitor niets uit voor de beeldkwaliteit waar je het op aansluit.

Als je het met VGA aangesloten hebt kan het wel uitmaken en is de kwaliteit sowieso slechter dan met DVI. In dat geval dus: aansluiten met DVI (ongeacht of je dat onboard of met losse kaart doet).

Als de link naar specificaties hierboven klopt heeft je moederbord alleen een VGA-aansluiting. Dat is dus a) altijd kwalitatief slechter dan DVI en b) waarschijnlijk ook een stuk slechter dan analoge VGA op een goede uitbreidingskaart. Met andere woorden: dat kan veel beter.

Nu, er bestaan verlopen van VGA naar DVI, maar dat lost niets op, want je zit dan je alsnog die analog signalen te gebruiken. Dus om betere beeldkwaliteit te krijgen heb je een losse videokaart nodig. Enige eis daaraan (op vlak van beeldkwaliteit) is dat het een DVI-aansluiting heeft. HDMI mag ook, maar dan moet je alsnog met verloopjes HDMI-DVI prutsen, dus liever gelijk eentje met DVI nemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• candy1
Fijn dat er zoveel reacties gekomen zijn,er is een wereld voor me open gegaan.
Je vind heel veel op google maar als brokstukken verspreid,hier in dit topic kwam alles samen.
De huidige monitor staat middels vga aangesloten omdat zoals vermeld dat de enige aansluiting nog is.
In ieder geval ga ik eens kijken om er een kaart bij te zetten,dan kan deze pc nog een aantal jaartjes mee.Ik weet zeker dat er andere mensen zijn die later van dit topic profijt hebben.

Overigens kreeg degene die me geholpen heeft de originele kaart niet aan de praat,ook een nieuwe kaart werkte totaal niet,daarom is naar de oplossing on board gegrepen.
Iedereen zover bedankt.
Gr Candy
Pagina: 1