M.2 SSD voor zelfbouw nas

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toelly
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-09 15:50
Hallo allemaal,

Ik zoek een?
Ik ben van plan een nas in elkaar te steken en heb alle onderdelen al gekozen, behalve een boot drive. Aangezien het gekozen moederbord een M.2 slot heeft, zou ik dat graag gebruiken.

Wat is je budget?
Ongeveer €50, maar ik sta open voor meer indien het echt de moeite waard is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik lees/hoor hier en daar klachten over OCZ. Als deze kloppen, zou ik dat liever vermijden. Voor de rest geen specifieke voorkeuren qua merk.
Qua prestaties: ik heb gekozen voor een M.2 SSD omdat ik op die manier een SATA connector uitspaar om later voor een extra harde schijf te kunnen gebruiken. Niet om per se betere prestaties te halen dan met een sata harde schijf. Ik vermoed dat vrijwel elke M.2 SSD snel genoeg is als boot drive voor een home nas.
Aangezien de nas 24/7 zal draaien zou ik liefst een SSD met lange en stabiele levensduur hebben. Dit primeert dus op rauwe prestaties.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De SSD zal in volgend systeem gebruikt worden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 59,80€ 59,80
1Gigabyte GA-X150M-PRO ECC€ 107,02€ 107,02
2WD Red WD40EFRX, 4TB€ 148,95€ 297,90
1Noctua NF-P14s redux-1500 PWM, 140mm€ 14,95€ 14,95
1Noctua NF-R8 redux 1800 PWM, 80mm€ 9,95€ 9,95
1Kingston ValueRAM KVR21E15D8/8HA€ 42,35€ 42,35
1Cooler Master V Series V550€ 84,-€ 84,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 615,97

Hierop zal linux (ubuntu server oid) of freenas draaien.

Als mogelijke optie heb ik deze gevonden: intel 540s. Maar ik vind er jammer genoeg niet veel reviews over. Iemand hier enige ervaring ermee, of een betere suggestie?
Vraag: deze ssd werkt via een sata600 interface en de chipset ondersteunt 6 sata600 connectors. Er zal geen fysieke sata poort ingenomen worden, maar zal dit voor chipset wel als een connector gelden? Want dat wil ik dus juist vermijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Toelly op 18-06-2016 11:01 . Reden: intel suggestie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Dat M.2 slot gebruiken met een SATA SSD zal ten koste van een SATA poort gaan. Je kunt van de 6 bestaande er dus één niet meer gebruiken. Moest je een PCIe SSD gebruiken, gaat dat ten koste van 2 SATA poorten.

Die 6 is dus het maximum die je hebt. Je kunt dus beter verder kijken naar een moederbord dat extra poorten toevoegt met een controller, of een PCIe RAID controller gebruiken, als je denkt op termijn aan 6 poorten niet voldoende te hebben.

In mijn eigen zelfbouw NAS gebruik ik wel een PCIe M.2 SSD als bootdrive (een Samsung SM951-NVMe van 128 GB pricewatch: Samsung SM951 (NVMe) 128GB, omdat dat moederbord toch ook maar 4 SATA poorten heeft en ik niet van plan ben om meer dan 4 HDDs te gebruiken (momenteel 3, heb een 4de in reserve liggen maar de opslag nog niet nodig).