Subwoofer werkt niet meer -BASoundware XS 5.1-

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-10 19:20
Dag allen,

Constatering
Een aantal dagen geleden viel het me op dat mijn subwoofer geen geluid meer gaf. Volgens mij zou ie, wanneer ie correct aangesloten is een klein rood LEDje op de achterkant moeten weergeven, maar dit lichtje doet niets.

Diagnose
Omdat het aan de stroomkabel zou kunnen liggen heb ik deze vervangen, helaas zonder succes. Mijn eigen onderzoek op het internet toont dat de meeste mensen met dit probleem een zekering moeten vervangen. Boston Acoustics (BA) zegt, schijnbaar, dat dit zelf te vervangen is maar toont nergens een methode.
Ik heb zelf thuis geen vervangende subwoofer om te testen of het aan de versterker ligt. Helaas ken ik ook niemand die mij een subwoofer kan/wil lenen om het te testen.
Met behulp van Tweakers de zekering eruit gekregen, vervangen, geen resultaat. Line-inkabel vervangen, ook daar ligt het niet aan.

Handleiding
De handleiding van het product is op z'n zachtst gezegd karig, en heeft zelfs een beschrijving van de achterkant van de subwoofer die niet gelijk is aan de subwoofer van de set. Hierin kan ik niet vinden waar ik zou moeten beginnen.

Hulpvraag
Heeft iemand misschien ervaringen met het openen van deze (of gelijkmatige) subwoofer om de zekering te vervangen? Is het voor een leek zelf te doen? De schroeven aan de achterkant zijn er redelijk makkelijk uit te draaien, maar dan geeft de plaat zelf nog geen beweging. Misschien moet men, om de zekering te bereiken, via het membraan aan de onderkant naar binnen? Ik ben zelf huiverig gewoon in het wild schroeven eruit te gaan draaien : P

Gebruikte apparaten
Boston Acoustics SoundWare XS 5.1 (pricewatch pagina)
Onkyo TX-NR609

Afbeeldingen van de subwoofer

Achterkant subwoofer
Afbeeldingslocatie: http://icdn3.digitaltrends.com/image/boston-acoustics-soundware-xs-se-subwoofer-rear-ports-800x533-c.jpg?ver=2
Bron: Digital Trends

Onderkant subwoofer
Afbeeldingslocatie: http://icdn5.digitaltrends.com/image/boston-acoustics-soundware-xs-se-subwoofer-bottom-800x533-c.jpg?ver=1
Bron: Digital Trends

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:01
De zekering zit onder de stroomaansluitng, in hetzelfde kunststof blokje, de tekst eronder zegt welke zekering je moet hebben.

Met een schroevedraaier is dat ding open te wippen, je hoeft er heel de subwoofer niet voor uit elkaar te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 10:02:
De zekering zit onder de stroomaansluitng, in hetzelfde kunststof blokje, de tekst eronder zegt welke zekering je moet hebben.

Met een schroevedraaier is dat ding open te wippen, je hoeft er heel de subwoofer niet voor uit elkaar te halen
Geniaal! Dank je wel voor je snelle en duidelijke reactie. Dan ga ik eens voorzichtig kijken of het me lukt de zekering te vinden : )

Edit: oké, ik krijg het zo snel niet voor elkaar. Heb je enig idee waar ik op moet drukken om het open te wippen? Moet ik de schroeven eruit draaien of niet? Het lijkt alsof er een soort lipje in zit maar daar krijg ik geen beweging in.

[ Voor 19% gewijzigd door Weltschmerz op 18-06-2016 10:20 ]

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:39

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Het is buigzaam plastic, van bovenaf een schroevendraaier/nagelvijl/zakmes naar beneden duwen zodat het lipje bovenaan naar beneden gaat. Plopt het dekseltje er zo af. Je hebt al een aantal glaszekeringen gehaald? De waarde staat eronder.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
DeBolle schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 10:26:
Het is buigzaam plastic, van bovenaf een schroevendraaier/nagelvijl/zakmes naar beneden duwen zodat het lipje bovenaan naar beneden gaat. Plopt het dekseltje er zo af. Je hebt al een aantal glaszekeringen gehaald? De waarde staat eronder.
Dank je : ) Ik heb nog geen zekeringen gehaald. Zojuist ben ik even naar de locale elektraboer gegaan en daar wisten ze niet of ik een grote of kleine nodig had. Dus ga ik eerst even dat ding eruithalen en neem ik die mee : )

Edit: Het is gelukt! En het is een kleine zekering.

Edit: Oké, het probleem is nog niet verholpen. Een nieuwe zekering, een nieuwe line-inkabel en twee verschillende stroomkabels geprobeerd. Dus het kan nu intern in de subwoofer liggen, of zo zijn dat de versterker geen signaal doorstuurt. In het laatste geval vraag ik me echter af of de subwoofer wel gewoon een LEDje rood zou verlichten. Zelf heb ik dat echter nog nooit gezien dus ik moet maar even gaan zoeken op het internet of iemand dit kan bevestigen.

[ Voor 30% gewijzigd door Weltschmerz op 18-06-2016 13:11 . Reden: Toevoeging ]

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:39

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

De nieuwe zekering blijft heel?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:01
En was de oude ook wel kapot :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
DeBolle schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 13:32:
De nieuwe zekering blijft heel?
Er is aan de oude en nieuwe zekering niets te zien. Het is een glaszekering, en bij de electroboer zeiden ze dat deze niet altijd zichtbaar kapot is (bijv. dat de draaidjes kapot zijn).

Dus ja, het zou goed kunnen dat de oude zekering niet kapot was. Helaas geeft dat me waarschijnlijk alleen als optie de hele subwoofer ter reparatie opsturen. Ik weet niet hoeveel garantie er op zit, maar ik heb hem in 2011 gekocht, dus ik verwacht er niet teveel van :-(

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-10 12:37

donny007

Try the Nether!

Hoe comfortabel ben je met het werken aan elektronica? Heb je een multimeter om dingen te meten?

De elektronica in een subwoofer is niet heel bijzonder, ik verwacht niet dat het veel gaat kosten om hem te laten maken bij een hobby-bob.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
donny007 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 18:29:
Hoe comfortabel ben je met het werken aan elektronica? Heb je een multimeter om dingen te meten?

De elektronica in een subwoofer is niet heel bijzonder, ik verwacht niet dat het veel gaat kosten om hem te laten maken bij een hobby-bob.
Ik voel me wel comfortabel met het werken met elektronica maar ben echt enorm onervaren. Een multimeter heb ik niet, en ik weet er weinig van om er een aan te schaffen.
Met behulp van het internet heb ik echter vaker pc's zelf in elkaar gezet (hoewel dat tegenwoordig meer Ikea-stijl plug and play is); maar het is altijd leuk om nieuwe dingen te leren. Zeker wat elektronica betreft : )

Als ik voor mijn sub, of een soortgelijke, al een handleiding kon vinden om hem open te maken lag hij nu uit elkaar. Ik heb echter geen idee waar te beginnen en wat te verwachten. Aan de achterkant van de sub kun je bijvoorbeeld de buitenste schroeven eruit draaien maar dan krijg je de plaat er nog niet af. Ik heb echter ook geen idee hoeveel kracht je daar op mag zetten, want ik weet niet waar het aan verbonden is binnenin.

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-10 12:37

donny007

Try the Nether!

Het kan een leerzaam project zijn, maar zonder multimeter ga je niet heel ver komen :) Daarnaast zul je waarschijnlijk ook componenten moeten gaan (de)solderen, waarvoor je ook het juiste gereedschap nodig hebt.

Die plaat zit meestal ook nog gelijmd (zodat hij niet loskomt van de vibraties), door voorzichtig te werk te gaan komt hij wel uit elkaar. De componenten zitten allemaal echterop die plaat gemonteerd.

Een service manual kan ik niet zo snel vinden voor die sub.

[ Voor 7% gewijzigd door donny007 op 18-06-2016 18:49 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
donny007 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 18:44:
Het kan een leerzaam project zijn, maar zonder multimeter ga je niet heel ver komen :) Daarnaast zul je waarschijnlijk ook componenten moeten gaan (de)solderen, waarvoor je ook het juiste gereedschap nodig hebt.

Die plaat zit meestal ook nog gelijmd (zodat hij niet loskomt van de vibraties), door voorzichtig te werk te gaan komt hij wel uit elkaar. De componenten zitten allemaal echterop die plaat gemonteerd.

Een service manual kan ik niet zo snel vinden voor die sub.
Hmhm voor dat solderen was ik al bang. Het lijkt me geen vervelend hobbyproject, maar ik heb niet de middelen zulke zaken aan te schaffen en er dan in het vervolg weinig mee te gaan doen (ik verwacht niet vaak iets met elektronica te gaan solderen). Dus dat wordt iets of iemand zoeken die het probleem kan verhelpen : )
That is, wanneer er een diagnose gesteld is 8)7

&

Pagina: 1