Spanning splitsen dmv weerstanden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik heb een relais dat ik ergens in wil klussen om op aftand een schakelaar te bedienen. Nu is er in het appraat dat ik het in wil wil klussen enkel 19V DC beschikbaar. (wellicht is best ergens een andere spanning te vinden, maar das wat lastig aansluiten). Nu heb ik een relais dat op 12v DC werkt (10v-14v).
Simpel, spanning splitsen met 2 weerstanden. :Y)
Maar hoe :P
Ik kwam deze pagina tegen: http://www.eclecticsite.be/elec/spanning_deler.htm maar die berekening is niet het probleem.
Ik dacht zo 2 weerstanden uit te zoeken met ongeveer een verhouden van 12 op 7, maar moet ik dan een hoge of lage weerstanden gebruiken? En moet ik daarbij nog rekening houden met de interne weerstand van het relais? (de specs spreken van een belasting van <5mA voor het ding).

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je relais is een weerstand, dus je kunt aan de hand van de opgegeven stroom een serieweerstand berekenen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:52

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Of je zoekt een relais dat wel schakelt bij 19V:
https://www.conrad.nl/nl/...elcontact16-a-505430.html
https://www.conrad.nl/nl/...503512.html?insertCode=89

Hoewel ze zijn bedoeld voor 24V nominaal, schakelen beide al vanaf 16,x V. Die van Weidmüller is een relais met contacten, de finder is een solid state relais. Check de datasheets even goed of ze volledig geschikt zijn voor jouw toepassing (lastspanning bijvoorbeeld, vooral bij de solid state relais). Waarschijnlijk is de Weidmüller het meest geschikt.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Nu online
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 21:43:
Of je zoekt een relais dat wel schakelt bij 19V:
https://www.conrad.nl/nl/...elcontact16-a-505430.html
https://www.conrad.nl/nl/...503512.html?insertCode=89

Hoewel ze zijn bedoeld voor 24V nominaal, schakelen beide al vanaf 16,x V. Die van Weidmüller is een relais met contacten, de finder is een solid state relais. Check de datasheets even goed of ze volledig geschikt zijn voor jouw toepassing (lastspanning bijvoorbeeld, vooral bij de solid state relais). Waarschijnlijk is de Weidmüller het meest geschikt.
Gaat om een relais dat ik met 433Mhz kan schakelen. De keuze is dus wat beperkter helaas ;)
memphis schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 21:23:
Je relais is een weerstand, dus je kunt aan de hand van de opgegeven stroom een serieweerstand berekenen.
Hm.. maw, als ik uitga van die 5mA, dan zit ik bij 12 V op 2,4 KOhm. als ik daar een weerstand van +/- 1,5 KOhm voor plaats komt ik rond de 12V uit bij een totale spanning van 19V. Begrijp ik je dan goed? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Het relais trekt 5mA?

De weerstand moet 7v overbruggen, bij 5mA is dat 7v / 5mA = 1.4kohm... idd zou je met 1.5k af kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Nu online
memphis schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 22:01:
Het relais trekt 5mA?

De weerstand moet 7v overbruggen, bij 5mA is dat 7v / 5mA = 1.4kohm... idd zou je met 1.5k af kunnen
Volgens specs < 5mA. Beetje vaag ook, dus maar eens even nameten dit weekend. Daarna ff kijken of 1.5K idd past.
Tnx voor de pointers, gaat me wel lukken zo :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:20
Maverick schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 21:52:
[...]

Gaat om een relais dat ik met 433Mhz kan schakelen. De keuze is dus wat beperkter helaas ;)

[...]
Dan is het dus niet alleen een relais maar een compleet bordje met relais, tranceiver ed.? Want dan kan het zo zijn dat een simpele spanningsdeler niet goed gaat werken vanwege de veranderende belastig. In dat geval zou ik er een simpel LM7812 voor gebruiken. Welk "relais" hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Nu online
heggico schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 12:27:
[...]

Dan is het dus niet alleen een relais maar een compleet bordje met relais, tranceiver ed.? Want dan kan het zo zijn dat een simpele spanningsdeler niet goed gaat werken vanwege de veranderende belastig. In dat geval zou ik er een simpel LM7812 voor gebruiken. Welk "relais" hebben we het over?
Gaat om dit ding: http://www.aliexpress.com...mote-433/32654303650.html

Nu is het enige dat ik gan doen een knop die normaal mechanisch bedient wordt voor een fractie van een seconde met het "relais" bedienen. Ik ga het morgen eens allemaal aan de multimeter hangen, maar de belasting zal wel meevallen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Spanningsdeling met weerstanden is alleen nuttig als je met signalen werkt (lage vermogens). Voor voedingsstromen heb je een omvormer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:11
Daos schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 21:08:
Spanningsdeling met weerstanden is alleen nuttig als je met signalen werkt (lage vermogens). Voor voedingsstromen heb je een omvormer nodig.
Inderdaad, dit gaat niet lukken. Te meer omdat de stroom de een relais trekt niet constant is, bij het inschakelen is de stroom (veel) hoger dan als hij al ingeschakeld is. Met een lage weerstand zou de stroom in ingeschakelde stand te groot worden (je blaast je relais op), met een hoge weerstand schakelt hij überhaupt niet. De OP zal iets anders moeten zoeken, misschien is een lineaire regulator geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Nu online
Ik denk dat de makkelijkste oplossing is om gewoon een 12V voedinkje te gebruiken :P Dat ga ik maar doen, scheelt een hoop werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Tja... dat is meer dan alleen een relais.... Dan gaat idd een weerstand niet werken.
Een 7812 of een step down converter is dan een prima oplossing of inderdaad een losse 12v voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:59
Maverick schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 21:55:
Ik denk dat de makkelijkste oplossing is om gewoon een 12V voedinkje te gebruiken :P Dat ga ik maar doen, scheelt een hoop werk :)
Je kan ook een zenerdiode van 7 Volt in serie met je relais zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:20
Maverick schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 21:02:
[...]

maar de belasting zal wel meevallen denk ik.
Die 5mA is de Quiescent Current. Dat is dus als het relais uit staat. Het relais zelf gebruikt zo'n 37.5mA.

Ik weet dat het nu al duidelijk is, maar hier waarom:

Spanningsdeler die hier werd gegeven:
5mA (relais uit) bij 12V = 2400 ohm, dus de weerstand die je moet hebben is: 1400 ohm
42.5mA (relais aan) bij 12V = 282 ohm, dus de weerstand ie je dan moet hebben is 165 ohm.

Met 1.4Kohm kun je maar (19 / 1400) *1000 = 13.5mA krijgen, wat dus niet genoeg is.

Dus een spanningsdeler gaat niet werken, losse 12V voeding, of een voedingkje van 19V naar 12V is echt nodig in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Grappig dat niemand valt over het feit dat je een relais met 433MHz wilt laten schakelen...
Moet wel een heel bijzonder relais zijn die dat voor elkaar krijgt. Heel misschien dat er enkele solid state relais zijn die dat kunnen, maar een normaal relais is geen lang leven beschoren als hij het al voor elkaar krijgt.
Wil je niet gewoon 433MHz door de contacten van het relais laten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Als je het draadje goed had gelezen had je ook de link naar zijn relais gezien. Het blijkt dus om een 433mhz aan/uit schakelaar te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:50

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het stond er wat cryptisch inderdaad, maar het gaat om een 433Mhz module met een relais erop.

Met max 42,5 mA zou ik gewoon een LM7812 in 1 Amp. uitvoering pakking. Ja, je stookt 7 volt weg, maar in rust is het maar (7V x 5 mA) 0,035 W, en ingeschakeld maar 0,3 Watt, niet echt waarden om je zorgen over te maken. In feite zou zelfs een 78L12 (100mA rating) nog volstaan, maar die hebben maar weinig tot geen koeling en dat zou bij langdurige inschakelen van het relais misschien iets teveel van het goede kunnen zijn.

2 100nF condensatortjes over de pinnen en je bent klaar.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1