Processor mogelijk verkeerd geplaatst?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mighty_Squid
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-01 08:35
Edit: Het moederboord bleek foutief te zijn en na een RMA zijn al mijn problemen opgelost.

Ik heb pas mijn eerste computer zelf in elkaar gezet :D, alleen zit ik nu echter met één probleem.

De computer bestaat uit de volgende componenten:
#Product
1Intel Core i5-6400 Boxed
1Asus Z170 PRO GAMING
1NZXT H440 Zwart/Oranje
1be quiet! Pure Rock
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R
1Corsair RM550x
1Samsung 850 EVO 500GB
Bekijk collectie
Importeer producten

Nadat ik hem in elkaar had gezet en mijn eigen domme fouten had opgelost(Power cord naar de CPU vergeten, monitor op verkeerde input -.-), was ik overgebleven met nog maar één probleem.
Namelijk dat mijn monitor soms voor 1 a 2 seconden zwart wordt.
Eerst dacht ik dat dit aan de driver lag, omdat ik online zag dat veel mensen met Intel HD graphics 530 last hadden van dit soort verschijnselen.
Echter kreeg ik geen error messages dat mijn driver crashte, dus heb ik het met een andere monitor en kabel geprobeerd. Nope, nog steeds.

En nu ontdekte ik dat wanneer het bureau waar de computer op staat een klap krijgt, het verschijnsel ook gebeurt.
Ik vermoed dus met mijn gebrekkige kennis dat dit te maken kan hebben met het niet volledig contact maken van de processor? Of dat er misschien vuil op zit?
Heeft iemand misschien enig idee wat dit kan veroorzaken?

[ Voor 12% gewijzigd door Mighty_Squid op 12-07-2016 23:15 ]

Beste antwoord (via Mighty_Squid op 19-06-2016 13:28)

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Mighty_Squid schreef op zondag 19 juni 2016 @ 11:34:

Wanneer ik de geheugen sticks in A2 + B2 doe zoals aangeraden is, krijg ik problemen.
Ook wanneer ik ze in A1 + B1 doe krijg ik problemen.
Echter wanneer ik ze in A1 + A2 of B1 + B2 doe, heb ik nergens last van.
Ook had ik nog A1 + B2 getest, en ook dit levert problemen op.

Kan iemand met meer verstand hieruit concluderen wat het probleem is? Is er soms iets mis met de verbinding tussen A* en B*?
De conclusie(s) lijken me vrij duidelijk:

* Je geheugen is niet stuk, want beide reepjes afzonderlijk werken prima; ergo,

* Dual channel werkt niet goed. Zoals ik al zei, je CMK16GX4M2A2133C13R geheugen staat niet op de QVL; en dat zal dan wel gewoon wezen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Alle reacties

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-01 19:29

Zorian

What the fox?

Heb je de monitorkabels al eens goed aangedrukt en/of vervangen? ;) Met name die klap op je bureau suggereert dat de kabel naar je monitor gewoonweg los zit.
Als je CPU verkeerd zit (zou het al knap vinden als je dat zou lukken, hij past maar op 1 manier) start je hele PC niet eens op.

• Mighty_Squid
Zorian schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 20:44:
Heb je de monitorkabels al eens goed aangedrukt en/of vervangen? ;) Met name die klap op je bureau suggereert dat de kabel naar je monitor gewoonweg los zit.
Als je CPU verkeerd zit (zou het al knap vinden als je dat zou lukken, hij past maar op 1 manier) start je hele PC niet eens op.
Yep, verschillende kabels en verschillende monitoren geprobeerd.
Ik heb alleen nog niet via een andere video source geprobeerd.(Alleen nog maar VGA tot nu toe)
Ik probeer wel even wat.

• Zorian

Zorian

What the fox?

Mighty_Squid schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 20:53:
[...]

Yep, verschillende kabels en verschillende monitoren geprobeerd.
Ik heb alleen nog niet via een andere video source geprobeerd.(Alleen nog maar VGA tot nu toe)
Ik probeer wel even wat.
Probeer inderdaad indien mogelijk HDMI of DVI. :)
Hoe heb je de driver van de Intel Graphics geïnstalleerd trouwens? Handmatig of via Windows Update (er van uit gaande dat je Windows 10 draait)?
Ook kan je proberen met een externe GPU te werken, die je bijvoorbeeld even leent uit een andere PC. En dan kijken of het ook gebeurt.

[ Voor 11% gewijzigd door Zorian op 17-06-2016 20:55 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 01:48
En zit de videokaart diep genoeg in 't mainboard gedrukt? Er zit een klemmetje rondom de PCI-e socket die in het uitstekende nokje van de videokaart grijpt
En heeft de videokaart ook eigen voeding-aansluitingen? Zijn die aangesloten?

Loopt de PC verder wel stabiel, of crasht deze ook?
Indien dat laatste, dan zou ik ook even een geheugen-test draaien. Als ik me niet vergis zit die tegenwoordig ook op de Windows installatie DVD en waarschijnlijk dus ook als je 'm via USB-stick installeert.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Mighty_Squid
TD-er schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 21:09:
En zit de videokaart diep genoeg in 't mainboard gedrukt? Er zit een klemmetje rondom de PCI-e socket die in het uitstekende nokje van de videokaart grijpt
En heeft de videokaart ook eigen voeding-aansluitingen? Zijn die aangesloten?

Indien dat laatste, dan zou ik ook even een geheugen-test draaien. Als ik me niet vergis zit die tegenwoordig ook op de Windows installatie DVD en waarschijnlijk dus ook als je 'm via USB-stick installeert.
Er zit op het moment nog geen videokaart in. Ik heb een 1070 gekocht, en die is dus nog niet binnen. Waarschijnlijk fixt dit mijn problemen, maar ik zal het alsnog fijn vinden als dit probleem wordt opgelost.
Naast dit probleem draait mijn systeem prima, geen hickups en een goede framerate.

• Mighty_Squid
Ik ben er achter gekomen dat van de 6 monitoren waar ik toegang tot heb, geen één een HDMI aansluiten heeft :/ Daarnaast heb ik blijkbaar ook geen DVI kabel.
Ik heb nu mijn monitor aangesloten via een half kapotte HDMI naar VGA adapter, en het ziet er naar uit dat ik er geen last meer van heb. Het beeld is nu wel onscherp, maar ik ga er van uit dat dat door de adapter komt.

Edit: Laat maar, ik heb er nog steeds last van :/

[ Voor 7% gewijzigd door Mighty_Squid op 17-06-2016 21:56 ]

• Mighty_Squid
TD-er schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 21:09:
Telkens als ik een geheugen-test probeer uit te voeren, loopt hij vast of wordt het beeldscherm zwart en blijf hij zo.

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-01 20:22
Probleem waarschijnlijk gevonden dus..

Hoeveel geheugen slots heb je in gebruik? Indien het er 2 zijn, probeer de test eens met 1 geheugen stick. En dan alle 2 een keer testen.

Indien je er maar 1 hebt, pak er een uit een andere computer en probeer het opnieuw.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mighty_Squid schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 20:39:

En nu ontdekte ik dat wanneer het bureau waar de computer op staat een klap krijgt, het verschijnsel ook gebeurt.
Hier zit je probleem in. Ik lees eigenlijk "als mijn PC beweegt, al dan niet doordat je er tegenaan stoot, dan valt 'ie uit".

Dat is absoluut geen normaal gedrag en ik vermoed (!!!) dat je je moederbord en/of backplate niet correct hebt geplaatst waardoor bij een kleine beweging er contact met de case ontstaat en *pats* even wat (statische) electriciteit overspringt.

Heb je met een multimeter al een gemeten of er spanning op je behuizing staat, je backplate maar ook zeker op de monitor-aansluitingen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:28

br00ky

Moderator Harde Waren
CSL is geen problemenhonk. Schopje naar PMG.

Gebruik in het vervolg ook de "wijzig" knop rechtsboven je post als je nog wat wilt toevoegen. Triple posten wat je hierboven doet wordt niet echt gewaardeerd.

• Mighty_Squid
Daan87423 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 09:22:
Probleem waarschijnlijk gevonden dus..

Hoeveel geheugen slots heb je in gebruik? Indien het er 2 zijn, probeer de test eens met 1 geheugen stick. En dan alle 2 een keer testen.

Indien je er maar 1 hebt, pak er een uit een andere computer en probeer het opnieuw.
Ik heb de geheugen sticks even verplaatst en heb tot dusver nergens meer last van. Waarschijnlijk zaten ze dus niet goed aangedrukt? 8)7 Of mogelijk dat er één slot tussen zit die het niet goed doet.
Ach ja, hij doet het nu, dus ik ben blij :D
br00ky schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 09:29:
Gebruik in het vervolg ook de "wijzig" knop rechtsboven je post als je nog wat wilt toevoegen. Triple posten wat je hierboven doet wordt niet echt gewaardeerd.
Sorry, had er even niet aan gedacht. Ik zal er beter op letten :)

[ Voor 21% gewijzigd door Mighty_Squid op 18-06-2016 09:42 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 16:46
Klikte de clips aan de zijkant goed dicht bij het (her)plaatsen? Aan beide kanten?

Als je nu een klap op het bureau geeft, dan heeft dat geen effect meer (afgezien van wellicht een pijnlijke hand)?

• Mighty_Squid
vanaalten schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 10:50:
Klikte de clips aan de zijkant goed dicht bij het (her)plaatsen? Aan beide kanten?

Als je nu een klap op het bureau geeft, dan heeft dat geen effect meer (afgezien van wellicht een pijnlijke hand)?
Ja, dit keer lette ik goed op dat hij aan beide kanten duidelijk erin klikte. Ik kan nu dan ook niet meer het probleem zien te produceren door tegen mijn bureau te stoten.

Echter kom ik er nu achter dat het probleem nog steeds kan voorkomen bij een wat grafisch intensieve actie.
Het geluidje dat de monitor eruit is komt niet, dus daar ligt het probleem niet.
Het lijkt of de Intel HD graphics 530 crash, maar ik krijg geen enkele error.

Edit: Zojuist crashte die weer, maar dit keer kwam wel het geluidje dat de monitor disconnectte, gevolgd door het geluid dat hij weer connectte. Dit herhaalde zich een paar seconde, en toen gebeurde er niks meer.

[ Voor 12% gewijzigd door Mighty_Squid op 18-06-2016 11:55 ]

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 31-01 12:00

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Heb je een ook tv met HDMI aansluiting? Misschien is het nog een optie om (indien beschikbaar) daarop te testen.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• Mighty_Squid
Ik heb nu 1 van de 2 geheugen sticks eruit gehaald en het lijkt tot nu toe prima.
Het probleem lijkt dus ergens hier te zitten, of dan wel een foutieve geheugen stick, of iets met de slots.
Ik zal even meer onderzoek verrichten :)

Edit: Test 1: Andere geheugen stick in de eerste slot: Geen crash.
Het ligt dus waarschijnlijk niet aan één van de geheugen sticks.

Edit: Test 2: Enkele geheugen stick in de tweede slot: Geen crash.

Edit: Test 3: Enkele geheugen stick in de derde slot: Geen crash.

Edit: Test 4: Enkele geheugen stick in de vierde slot: Geen crash.

Edit: Test 5: Twee geheugen sticks op de plek aangeraden door de fabrikant: Crash.

[ Voor 49% gewijzigd door Mighty_Squid op 18-06-2016 13:33 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 16:46
Geheugen testen dus, nachtje memtest86+ draaien.

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:07
Klinkt inderdaad als een defect geheugenlatje

• albatross
@OP: Als he CPU niet goed zat, dan zou je systeem na het 'zwart gaan' echt niet meer terugkomen. Zie je na een paar seconden gewoon je Windows scherm weer, ga er dan maar 100% vanuit dat het je CPU niet is.

Brakke video-kabel is eerder de boosdoener. Ondanks het feit dat de generale attitude hier normaliter is dat 'digitaal is digitaal', en dat het dus niet uitmaakt wat voor soort kabel je hebt, dat is onzin: wanneer er niet voldoende goed signaal is, valt je beeld gewoon weg. Had ik ook in het begin met mijn Dell monitor. Gewoon even een goede shielded kabel kopen, en klaar is Kees.

P.S. Vergeet dat wazige verhaal over geheugen ook maar direct (wat wordt er soms een slecht advies gegeven, zeg). Geloof me, als je geheugen faalt krijg je direct een Blue Screen. In ieder geval gaat dat er nooit of te nimmer voor zorgen dat je monitor even op zwart gaat.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• hackerhater
@albatross
Als alleen de video-driver onderuit gaat krijg je geen blue-screen, maar wordt de driver herstart (hence beeld valt even uit)
Gezien het alleen op lijkt te treden met 2 latjes kan het absoluut geen kwaad om het geheugen even te checken met mem-test om het uit te sluiten.

• Mighty_Squid
albatross schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 17:21:
@OP: Als he CPU niet goed zat, dan zou je systeem na het 'zwart gaan' echt niet meer terugkomen. Zie je na een paar seconden gewoon je Windows scherm weer, ga er dan maar 100% vanuit dat het je CPU niet is.

Brakke video-kabel is eerder de boosdoener. Ondanks het feit dat de generale attitude hier normaliter is dat 'digitaal is digitaal', en dat het dus niet uitmaakt wat voor soort kabel je hebt, dat is onzin: wanneer er niet voldoende goed signaal is, valt je beeld gewoon weg. Had ik ook in het begin met mijn Dell monitor. Gewoon even een goede shielded kabel kopen, en klaar is Kees.

P.S. Vergeet dat wazige verhaal over geheugen ook maar direct (wat wordt er soms een slecht advies gegeven, zeg). Geloof me, als je geheugen faalt krijg je direct een Blue Screen. In ieder geval gaat dat er nooit of te nimmer voor zorgen dat je monitor even op zwart gaat.
Ik heb inderdaad al uitgesloten dat mijn CPU er niet goed in zit of niet volledig contact maakt, dat was gewoon simpele speculatie.
Echter heb ik wel geconstateerd dat het probleem zich alleen voordoet als je twee geheugensticks er in heb, en niet als je er maar één in heb zitten.
Dit zegt mij dat het geheugen er waarschijnlijk wel iets mee te maken heb.
hackerhater schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 17:37:
@albatross
Als alleen de video-driver onderuit gaat krijg je geen blue-screen, maar wordt de driver herstart (hence beeld valt even uit)
Gezien het alleen op lijkt te treden met 2 latjes kan het absoluut geen kwaad om het geheugen even te checken met mem-test om het uit te sluiten.
Wat is een goede test hiervoor? Memtest86+ zoals hierboven ook al is gesuggereerd, of is de gene die standaard met windows komt ook al voldoende?

[ Voor 17% gewijzigd door Mighty_Squid op 18-06-2016 18:03 ]

• albatross
Mighty_Squid schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 18:01:
[...]

Ik heb inderdaad al uitgesloten dat mijn CPU er niet goed in zit of niet volledig contact maakt, dat was gewoon simpele speculatie.
Echter heb ik wel geconstateerd dat het probleem zich alleen voordoet als je twee geheugensticks er in heb, en niet als je er maar één in heb zitten.
Dit zegt mij dat het geheugen er waarschijnlijk wel iets mee te maken heb.
Als je driver crasht (wat idd natuurlijk kan), dan zou je dat terug kunnen vinden in je Event log. Sowieso goed om die eens te inspecteren. :)

• hackerhater
Mighty_Squid schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 18:01:

Wat is een goede test hiervoor? Memtest86+ zoals hierboven ook al is gesuggereerd, of is de gene die standaard met windows komt ook al voldoende?
Memtest86+ is de beste

• Mighty_Squid
Ik heb wat tests gedaan met Memtest86+ en beide sticks geven geen error wanneer ze apart getest worden.
Wanneer ik ze echter beide in het systeem stop, wordt het beeldscherm zwart zodra die test 7 bereikt.

Edit: Ik leest net dat ik hem eigenlijk veel langer aan moet hebben omdat hij niet alle errors gelijk kan oppakken. Ik report morgen wel terug :P

[ Voor 26% gewijzigd door Mighty_Squid op 18-06-2016 22:37 ]

• albatross
Mighty_Squid schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 22:28:
Ik heb wat tests gedaan met Memtest86+ en beide sticks geven geen error wanneer ze apart getest worden.
Wanneer ik ze echter beide in het systeem stop, wordt het beeldscherm zwart zodra die test 7 bereikt.
Het blijft allemaal wat wazig. Het was niet die klap op je bureau dus; noch je CPU; nog je video driver die crashte. Komt je video nog terug als ie zwart is geweest? En zie je dan geheugen errors?

• albatross
"monitor op verkeerde input -.-)"

Klinkt ook niet veelbelovend (al weet ik niet precies wat je daar mee bedoelt; zo'n i5 kan toch gewoon aan de HDMI van je moederbord?) Wellicht heb je met de 'verkeerde input' dan toch iets stuk gemaakt?

• Mighty_Squid
albatross schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 22:40:
[...]

Het blijft allemaal wat wazig. Het was niet die klap op je bureau dus; noch je CPU; nog je video driver die crashte. Komt je video nog terug als ie zwart is geweest? En zie je dan geheugen errors?
Die klap op het bureau is inderdaad een beetje vaag omdat die het zelfde symtoom gaf. Echter heb ik hier geen last meer van gehad nadat ik de geheugen sticks opnieuw erin had gedaan.
De CPU en video driver waren pure speculaties. Deze mogen dus samen met de klap op het bureau vergeten worden.

In Memtest86+ blijft het beeldscherm zwart, waardoor ik dus niet kan zeggen of er errors zijn of niet.

albatross schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 22:49:

"monitor op verkeerde input -.-)"

Klinkt ook niet veelbelovend (al weet ik niet precies wat je daar mee bedoelt; zo'n i5 kan toch gewoon aan de HDMI van je moederbord?) Wellicht heb je met de 'verkeerde input' dan toch iets stuk gemaakt?
De monitor die ik nu heb heeft VGA en DVI-I.
Ik had een VGA kabel aangesloten, maar de monitor input stond op DVI. Lijkt mij niet dat dit iets kapot heeft gemaakt :)

[ Voor 26% gewijzigd door Mighty_Squid op 18-06-2016 23:05 ]

• albatross
Mighty_Squid schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 22:59:
[...]

Die klap op het bureau is inderdaad een beetje vaag omdat die het zelfde symtoom gaf. Echter heb ik hier geen last meer van gehad nadat ik de geheugen sticks opnieuw erin had gedaan.
De CPU en video driver waren pure speculaties. Deze mogen dus samen met de klap op het bureau vergeten worden.

In Memtest86+ blijft het beeldscherm zwart, waardoor ik dus niet kan zeggen of er errors zijn of niet.
Inderdaad vrij merkwaardig. Je hebt een mooi systeem gekocht zo, met op zich hoogwaardige componenten. Op zwart gaan zou eigenlijk niet moeten mogen.

Corsair LPX gegeugen doet echter soms wat moeilijk met ASUS. Je zou die 'MEM OK' button op je moederbord eens kunnen proberen. Zelf levert mijn 32G Corsair LPX gegeugen een permanente 'bF' error op (undefined, maar naar verluid gerelateerd aan LPX geheugen), al doet mijn machine het verder prima. Zou ook even geen XMP profile gebruiken. Eerst even testen met alles lekker default.

• albatross
Mighty_Squid schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 22:59:
[...]

De monitor die ik nu heb heeft VGA en DVI-I.
Ik had een VGA kabel aangesloten, maar de monitor input stond op DVI. Lijkt mij niet dat dit iets kapot heeft gemaakt :)
Nee, de input-selectie van je monitor, daar gaat idd niks mee stuk. :) Had je het al met een HDMI->DVI verloopstekkertje geprobeerd?

Heel wellicht zou het toch ook nog een voedings probleem kunnen wezen (of, idd, zoals hierboven werd gesuggereerd, iets dat wellicht contact maakt met je mobo). Maar dat betwijfel ik toch.

Je zou ook nog eens de temps van je CPU in de gaten kunnen houden (how hot can an i5 get, really? but still).

• baxxie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09-2025
Wat denk je van de mogelijkheid dat er een vijsje onder je moederbord is gevallen?

Als je op de tafel klopt springt het vijsje omhoog en sluit het iets kort?

• Mighty_Squid
Op dit moment heb ik beide geheugen sticks erin zitten, en werkt het systeem zonder problemen tot dus ver.
Ze zitten in de eerste en tweede slot en niet de in de tweede en vierde slot zoals Asus het aanraad.
Het probleem ligt dus ergens bij dual channel?
baxxie schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 23:38:
Wat denk je van de mogelijkheid dat er een vijsje onder je moederbord is gevallen?

Het probleem met tegen het bureau aan stoten heb ik niet meer kunnen reproduceren nadat ik de geheugen sticks er opnieuw in had gezet. Mogelijk dat ik een beginnersfout had gemaakt en een geheugen stick er niet volledig in had gezet.

[ Voor 58% gewijzigd door Mighty_Squid op 19-06-2016 00:37 ]

• AMDvsIntel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-09-2022
Misschien is het voltage probleem, je moederbord geeft dan te weinig stroom aan je werkgeheugen

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-01 01:57
Je 2 geheugenlatjes zijn toch wel 100% hetzelfde ? Kijk eens goed na of alle letters en cijfers er op 100% overeenkomen ? Indien niet zit daar je probleem.

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-01 12:27
baxxie schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 23:38:

Ik heb ooit 1 pinnetje van de cpu socket krom gemaakt op een HP DL380 G8. Die servers hadden 128Gb geheugen per stuk en het pinnetje wat krom was, was voor de geheugen controller van 1 van de ram sloten en dat geheugen werd dus niet gevonden en gaf gekke dingen. In een server van die prijsklasse is de feedback een stuk beter dan van een consumenten ding dus we waren er vrij snel uit in samenwerking met HP.

Hoe dan ook: Cpu eruit gehaald, cpu pin recht gezet, cpu erin en niets aan de hand.

• albatross
Mighty_Squid schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 23:47:
Op dit moment heb ik beide geheugen sticks erin zitten, en werkt het systeem zonder problemen tot dus ver.
Ze zitten in de eerste en tweede slot en niet de in de tweede en vierde slot zoals Asus het aanraad.
Het probleem ligt dus ergens bij dual channel?
Op die manier draai je *geen* dual channel. In je handleiding staat idd eerst DIMM_A2 voor 1 module, en dan DIMM_A2 + DIMM_B2 voor de dual-set. Wellicht was dat een alleen een voorbeeld voor dual channel. Ik zou iig gewoon eerst DIMM_A1 + DIMM_B1 gebruiken.

EDIT: Je CMK16GX4M2A2133C13R geheugen staat ook niet op de QVL, zo te zien.

[ Voor 5% gewijzigd door albatross op 19-06-2016 01:45 ]

• albatross
floorcleaner schreef op zondag 19 juni 2016 @ 00:48:
Je 2 geheugenlatjes zijn toch wel 100% hetzelfde ? Kijk eens goed na of alle letters en cijfers er op 100% overeenkomen ? Indien niet zit daar je probleem.
Dat geheugen van 'em is uit zichzelf al een kit van 2. Die zijn hetzelfde.

• albatross
Heb je ueberhaupt wel de laatste BIOS erop gezet? Dat is iets waarmee ik altijd begin, met een nieuw moederbord.

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-01 01:57
albatross schreef op zondag 19 juni 2016 @ 01:30:
[...]

Dat geheugen van 'em is uit zichzelf al een kit van 2. Die zijn hetzelfde.
Sorry, My-bad , niet gezien dat het over een (2x) kit ging.

Inderdaad , zeker de laatste bios er in, en dan ook eens kijken of het mainboard het geheugen juist "ziet"
Met andere woorden , kijken of frequentie en timings helemaal juist zijn.

• Mighty_Squid
albatross schreef op zondag 19 juni 2016 @ 02:31:
Heb je ueberhaupt wel de laatste BIOS erop gezet? Dat is iets waarmee ik altijd begin, met een nieuw moederbord.
floorcleaner schreef op zondag 19 juni 2016 @ 07:34:
Inderdaad , zeker de laatste bios er in, en dan ook eens kijken of het mainboard het geheugen juist "ziet"
Met andere woorden , kijken of frequentie en timings helemaal juist zijn.
Yep, dat was inderdaad één van de eerste dingen die ik deed.
albatross schreef op zondag 19 juni 2016 @ 01:28:
Op die manier draai je *geen* dual channel. In je handleiding staat idd eerst DIMM_A2 voor 1 module, en dan DIMM_A2 + DIMM_B2 voor de dual-set. Wellicht was dat een alleen een voorbeeld voor dual channel. Ik zou iig gewoon eerst DIMM_A1 + DIMM_B1 gebruiken.

EDIT: Je CMK16GX4M2A2133C13R geheugen staat ook niet op de QVL, zo te zien.
Ik gok dat DIMM_A1 + DIMM_B1 het zelfde effect heeft als DIMM_A2 + DIMM_B2?
Is er een rede dat A2 + B2 wordt aangeraden boven A1 + B1?

Edit: Zo te zien heb ik het probleem nog steeds op A1 + B1. :(

• Zorian

Zorian

What the fox?

Long shot, maar de mogelijkheid bestaat ook nog dat je moederbord zelf kapot is.

• Mighty_Squid
Ik heb nu alle slots op mijn moederbord geprobeerd, zowel met 1 als 2 geheugen sticks.
En hieruit kan ik de volgende dingen concluderen:
Wanneer je maar 1 geheugen stick gebruikt, doet deze het op elke positie. Ook heb ik beide geheugen sticks van de set getest, en beide doen ze het lost van elkaar prima.

Echter wanneer je ze beide in het systeem zet, ontstaan er problemen.
Ik gebruik deze afbeelding uit de manual even als reference:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XaIoSVh.png
Wanneer ik de geheugen sticks in A2 + B2 doe zoals aangeraden is, krijg ik problemen.

Kan iemand met meer verstand hieruit concluderen wat het probleem is? Is er soms iets mis met de verbinding tussen A* en B*?
Zorian schreef op zondag 19 juni 2016 @ 10:31:
Long shot, maar de mogelijkheid bestaat ook nog dat je moederbord zelf kapot is.
Echt een long shot is het niet. Tenzij ik een of andere setting over het hoofd heb gezien, lijkt dit mij de meest logische verklaring.

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-01 08:09
Ik heb dit ook gehad, maar het had niks te maken met mijn geheugen. Het was de videokaart in mijn geval. Als de kast teveel ging bewegen werd het scherm zwart en kon ik na een herstart pas weer iets zien.

Acties:
  • Beste antwoord

• albatross
Mighty_Squid schreef op zondag 19 juni 2016 @ 11:34:

* Dual channel werkt niet goed. Zoals ik al zei, je CMK16GX4M2A2133C13R geheugen staat niet op de QVL; en dat zal dan wel gewoon wezen.

• Mighty_Squid
albatross schreef op zondag 19 juni 2016 @ 12:57:
[...]

Ik nam aan dat het niet zo veel zal uitmaken, aangezien ook geen enkele guide aangaf dat dit belangrijk zal zijn. Ach ja, voor de volgende keer.
Of is het het waard om de sticks nog proberen om te ruilen voor iets wat wel op de QVL staat?

Edit: Echter realiseer ik me nu iets. Waarom ontstaan er dan wel problemen wanneer de sticks in A1 + B2 zitten? Of is dat een opstelling die gewoon simpelweg niet bedoeld is om zo te werken?

[ Voor 13% gewijzigd door Mighty_Squid op 19-06-2016 13:31 ]

• albatross
Mighty_Squid schreef op zondag 19 juni 2016 @ 13:28:
[...]

Ik nam aan dat het niet zo veel zal uitmaken, aangezien ook geen enkele guide aangaf dat dit belangrijk zal zijn. Ach ja, voor de volgende keer.
Of is het het waard om de sticks nog proberen om te ruilen voor iets wat wel op de QVL staat?
Dat laatste zou ik zeker proberen. Want dan heb je ook echt een poot om op te staan, als het daarna ook niet werkt.

P.S. Normaliter maakt het vandaag de dag idd niet zo veel meer uit: het meeste geheugen doet het wel gewoon. Maar soms zijn er condities (hoeveelheid gebruikte chips, bijv.) die maken dat sommige moederborden er niet goed mee overweg kunnen. Daarom neem ik, bij voorkeur, iets wat wel op de QVL staat. Dan weet je iig zeker dat het daar niet aan zal liggen.

Pagina: 1