Hele beeldscherm geeft willekeurig opeens willekeurige kleur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTT
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-06 21:36
Het probleem is als volgt: Op willekeurige momenten wordt het hele beeldscherm een willekeurige kleur. Maar dat is niet alles: om te beginnen kun je aan het geluid van de pc horen dat alles op de pc gewoon doordraait, dus wanneer je een spel speelt kun je ook eigenlijk gewoon doorspelen zonder beeld. Verder zijn er twee beeldschermen op het systeem (op de videokaart), een HD monitor met HDMI en een oude monitor met VGA via een DVI-VGA converter. Nu is het zo dat deze monitoren ook nog eens nagenoeg altijd 2 verschillende kleuren worden. En dan nog om terug te komen op "willekeurige kleur", dit is zelfs ook nog niet helemaal waar. Er zijn namelijk een aantal specifieke spellen waarbij de monitoren eigenlijk gegarandeerd van kleur veranderen en altijd naar dezelfde. Dit zijn Star Wars Battlefront, waarbij het HD scherm eigenlijk meteen bij het laden van het menu naar grijs verandert, en het vga-scherm naar een willekeurige kleur, maar meestal zwart. Ook is er nog Minecraft, waarbij het scherm altijd na zo'n 15 minuten spelen naar een willekeurige kleur verandert. Echter heb ik het idee dat de kleur altijd een kleur is van een deel van de game/wat dan ook, wanneer de schermen één kleur worden. Voor de rest komt het probleem echter op de meest willekeurige momenten voor, zoals bij webbrowsen en een keer zelfs bij het (!) openen van het Windows Start-Menu(, waarbij het scherm trouwens de kleur werd van het startmenu, namelijk blauw). Als laatste heb ik nog te zeggen dat het probleem uit het niets is ontstaan en niet langzaam is ontstaan en steeds erger is geworden oid.

De machine in kwestie is een van een vriend van mij waarvoor ik de PC heb gebouwd:
#Product
1Intel Core i5-4460 Boxed
1ASRock B85M Pro4
1Asus STRIX-GTX960-DC2OC-2GD5
2Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
1Corsair CX500M

Verder belangrijk is dat de machine op Windows 10 draait.

En dan nu alles wat ik al heb geprobeerd om het probleem op te lossen(niet op volgorde):
  • De PC opnieuw opstarten :P
  • Drivers herinstalleren, vorige versies van de drivers proberen
  • Windows compleet herinstalleren(!)
  • Videokaart in andere slot op mobo proberen
  • Systeem testen via onboard intel graphics, door videokaart uit het systeem te halen en de beeldschermen om te pluggen naar de aansluitingen achterop het mobo, hier GEEN problemen met de schermen
Uiteindelijk dachten we dat het gewoon aan de videokaart lag en hebben deze daarom teruggestuurd naar de webshop. Echter, de webshop zegt, na het runnen van benchmarks voor 48 uur lang nadat ik vroeg voor een langere test dan een paar minuten, dat er met de videokaart geen problemen zijn gevonden..

Morgen ga ik weer naar mijn vriend toe, om te beginnen om even met de webshop te bellen(alweer).

Nu dus aan jullie de vraag om alle suggesties van wat het probleem zou kunnen zijn, want ik weet het niet meer.. Verder, de videokaart ligt nog bij de webshop, dus alle suggesties om door de webshop te laten uitvoeren zijn ook zeer welkom.

Verder zit ik ook nog met het volgende dilemma: we zijn nu ook op het idee gekomen om mijn videokaart in zijn systeem te zetten en vervolgens te kijken wat er gebeurt. Echter twijfel ik nu dus of ik mijn videokaart in zijn pc WIL zetten, dus nog even de vraag: kan mijn videokaart dan misschien ook kapot gaan?

Ik hoop dat uiteindelijk toch het probleem gevonden kan worden met jullie hulp :)

EDIT: Wanneer het probleem zich voordoet is het nodig om de PC een harde reset te geven om het probleem weer op te lossen.
Ook denk ik dus ook niet dat het probleem bij de kabels ligt. Dit ook aangezien er geen problemen zijn bij het gebruik van de interne graphics.

[ Voor 17% gewijzigd door JTT op 18-06-2016 14:31 ]

Have you tried turning it off and on again?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:18

franssie

Save the albatross

Misschien eens beide kabels vervangen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTT
franssie schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 20:39:
Misschien eens beide kabels vervangen?
Ah, ja ik ben vergeten te vermelden: wanneer het probleem zich voordoet is het nodig om de PC een harde reset te geven om het probleem weer op te lossen. Ik denk dus niet dat het probleem bij de kabels ligt. Dit ook aangezien er geen problemen zijn bij het gebruik van de interne graphics.

(ik zet dit er ook even bij in de OP)

Echter, wanneer ik besluit om mijn grafische kaart in zijn PC (als jullie zeggen dat het geen kwaad kan voor mijn grafische kaart) te zetten en het probleem zich weer voor mocht doen, zal ik dit uiteraard alsnog even proberen.

[ Voor 19% gewijzigd door JTT op 17-06-2016 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTT
Iemand die suggesties heeft puur over mijn dilemma van wel/niet eigen videokaart in het systeem proberen? Ik moet als ik dit ga doen deze kaart namelijk morgen meenemen dan uiteraard, dus heb eigenlijk vooral hierover nu advies nodig(daarnaast ins natuurlijk nog steeds elke suggestie over alle andere dingen zeer welkom :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09-2024
Heb je een foto van hoe het probleem eruit ziet. :)
ik zou toch is andere kabels proberen. en ook gewoon in een ander systeem stoppen. als je alles goed inplugt en aansluit kan er eigenlijk niks kapot gaan :)

Verder ik heb ook wel is problemen gehad met rma dat ze niks konden vinden. uiteindelijk gevraagd wat voor tests ze draaien en welke componenten ze in hun test systeem gebruiken.

- meestal zijn dit dit benchmark tools, Furmark, heaven benchmark of 3Dmark. soms ook spelletjes als battlefield 4.

Ik zal als ik jou was ook is goed furmark draaien en kijken wat de temperaturen doen. en als je weet hoe je het proleem kunt reproduceren dat bij je vriend testen. als daar hetzelfde gebeurt kan het 2 dingen zijn. of het ligt aan t spelletje/drivers of aan de kaart zelf :)
En je probleem is googelen kijken of eer meer mensen met hetzelfde probleem zijn.

mvg,
Robin }:O }:O

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slopert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-06 11:35
Probeer eens een live linux dristro op het systeem icm Minecraft. Als je dan nog problemen hebt, dan de video kaart proberen in een andere pc, weer met een live cd en Minecraft.
Zo kan je uitsluiten dat het mobo kapot is (waar ik denk dat het probleem ligt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTT
RobinKuijp schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 10:40:
Heb je een foto van hoe het probleem eruit ziet. :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YkVAuxJ.jpg
ik zou toch is andere kabels proberen. en ook gewoon in een ander systeem stoppen. als je alles goed inplugt en aansluit kan er eigenlijk niks kapot gaan :)
Oke mooi, dan ga ik denk ik vandaag ook even mijn eigen gpu in zijn pc testen, als het dan wel werkt kan ik met zekerheid zeggen dat het probleem wel bij de videokaart ligt en de webshop gewoon nog steeds ongelijk heeft toch? Ook zal ik inderdaad andere kabels proberen wanneer ik ook met mijn videokaart het probleem krijg.
Verder ik heb ook wel is problemen gehad met rma dat ze niks konden vinden. uiteindelijk gevraagd wat voor tests ze draaien en welke componenten ze in hun test systeem gebruiken.

- meestal zijn dit dit benchmark tools, Furmark, heaven benchmark of 3Dmark. soms ook spelletjes als battlefield 4.
Ik heb tot nu toe deze mails van ze gekregen:

"Beste heer -

Wij hebben uw videokaart ontvangen en bij deze ook getest en helaas hebben wij uw klacht niet constateren wij hebben met verschillende benchmarks de videokaart getest en wij kregen goed beeld zonder haperingen, graag verneem ik uw antwoord.

Met vriendelijke groet,
-"

"Beste -

Wij hebben nogmaals uw videokaart getest. Dit keer voor 48 uur achterelkaar met OCCT en Heaven maar helaas geen fouten of defecten geconstateerd.

Graag verneem ik uw antwoord.

Met vriendelijke groet,
-"

Had verder ook via de telefoon vernomen dat Furmark ook al was geprobeerd.
Ik zal als ik jou was ook is goed furmark draaien en kijken wat de temperaturen doen. en als je weet hoe je het proleem kunt reproduceren dat bij je vriend testen. als daar hetzelfde gebeurt kan het 2 dingen zijn. of het ligt aan t spelletje/drivers of aan de kaart zelf :)
Bedoel je hiermee dat ik dingen test op mijn eigen systeem? Want deze heeft geen problemen dus het lijkt me niet dat je dat bedoelt. Nogmaals misschien handig om te zeggen dat de videokaart op dit moment bij de webshop ligt.
En je probleem is googelen kijken of eer meer mensen met hetzelfde probleem zijn.
Helaas niet... Dat had ik ook al gedaan uiteraard.
slopert schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 10:52:
Probeer eens een live linux dristro op het systeem icm Minecraft. Als je dan nog problemen hebt, dan de video kaart proberen in een andere pc, weer met een live cd en Minecraft.
Zo kan je uitsluiten dat het mobo kapot is (waar ik denk dat het probleem ligt).
Ik denk inderdaad nu dat het dus aan het moederbord ligt, dat zal ik vanmiddag bijna zeker weten indien het probleem zich weer voordoet wanneer ik mijn eigen videokaart in het systeem probeer. Ik snap alleen niet hoe je met een live-cd het moederbord kunt uitsluiten; je gebruikt toch nog steeds gewoon hetzelfde, alleen dan zonder ssd? Zou je dit kunnen uitleggen voor me? (niet dat ik dit niet wanneer het probleem zich weer voordoet waarschijnlijk gewoon alsnog ga proberen, ik ben nu op het punt waarop ik alle suggesties gewoon probeer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 21:00
Als het probleem toch in de videokaart zit, zou het zich misschien alleen onder hele specifieke omstandigheden openbaren. Je zou aan de winkel kunnen vragen of ze 'm willen testen met een HDMI scherm en een VGA (DVI-A) scherm aangesloten. Als het even kan ook met dezelfde resolutie en refreshrate. Misschien dat de videokaart alleen mekkert als hij twee schermen moet aansturen ;)

Zelf kun je inderdaad intussen testen met een andere videokaart in hetzelfde systeem. Als het probleem zich dan weer openbaart is het inderdaad het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTT
Jerrythafast schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 12:16:
Als het probleem toch in de videokaart zit, zou het zich misschien alleen onder hele specifieke omstandigheden openbaren. Je zou aan de winkel kunnen vragen of ze 'm willen testen met een HDMI scherm en een VGA (DVI-A) scherm aangesloten. Als het even kan ook met dezelfde resolutie en refreshrate. Misschien dat de videokaart alleen mekkert als hij twee schermen moet aansturen ;)
Dat zijn best een aantal goede punten :) Als ik vandaag ook met mijn videokaart geen problemen mocht ondervinden, zal ik ze doorgeven aan de webshop.
Zelf kun je inderdaad intussen testen met een andere videokaart in hetzelfde systeem. Als het probleem zich dan weer openbaart is het inderdaad het moederbord.
Goed om te weten, bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
Hallo,
Jaik bedoel furmark draaien op je eigen systeme en op het systeem van je vriend :P als die dat wilt.
En ihet ziet er nogal vaag uit. dit soort problemen ben ik nog niet eerder tegen gekomen bij de 900 serie van Nvidia. 8)7 8)7

Met een live PC kan je niet het moederbord uitsluiten maar heel windows uitsluiten zonder dat je een dualboot system hoofd te maken. :) omdat je dan gewoon linux draaid via de CD :)
je kan dit proberen met ubuntu of lubuntu.

Het is gewoon het uitsluiten van elke factor die het probleem mogelijk zou kunnen veroorzaken.
Hoor graag terug van je of het in je vriends PC anders is :)

mvg,
Robin
JTT schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 11:55:
[...]

[afbeelding]

[...]

Oke mooi, dan ga ik denk ik vandaag ook even mijn eigen gpu in zijn pc testen, als het dan wel werkt kan ik met zekerheid zeggen dat het probleem wel bij de videokaart ligt en de webshop gewoon nog steeds ongelijk heeft toch? Ook zal ik inderdaad andere kabels proberen wanneer ik ook met mijn videokaart het probleem krijg.

[...]

Ik heb tot nu toe deze mails van ze gekregen:

"Beste heer -

Wij hebben uw videokaart ontvangen en bij deze ook getest en helaas hebben wij uw klacht niet constateren wij hebben met verschillende benchmarks de videokaart getest en wij kregen goed beeld zonder haperingen, graag verneem ik uw antwoord.

Met vriendelijke groet,
-"

"Beste -

Wij hebben nogmaals uw videokaart getest. Dit keer voor 48 uur achterelkaar met OCCT en Heaven maar helaas geen fouten of defecten geconstateerd.

Graag verneem ik uw antwoord.

Met vriendelijke groet,
-"

Had verder ook via de telefoon vernomen dat Furmark ook al was geprobeerd.

[...]

Bedoel je hiermee dat ik dingen test op mijn eigen systeem? Want deze heeft geen problemen dus het lijkt me niet dat je dat bedoelt. Nogmaals misschien handig om te zeggen dat de videokaart op dit moment bij de webshop ligt.

[...]

Helaas niet... Dat had ik ook al gedaan uiteraard.

[...]

Ik denk inderdaad nu dat het dus aan het moederbord ligt, dat zal ik vanmiddag bijna zeker weten indien het probleem zich weer voordoet wanneer ik mijn eigen videokaart in het systeem probeer. Ik snap alleen niet hoe je met een live-cd het moederbord kunt uitsluiten; je gebruikt toch nog steeds gewoon hetzelfde, alleen dan zonder ssd? Zou je dit kunnen uitleggen voor me? (niet dat ik dit niet wanneer het probleem zich weer voordoet waarschijnlijk gewoon alsnog ga proberen, ik ben nu op het punt waarop ik alle suggesties gewoon probeer)
toon volledige bericht

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTT
RobinKuijp schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 12:37:
Hallo,
Jaik bedoel furmark draaien op je eigen systeme en op het systeem van je vriend :P als die dat wilt.
En ihet ziet er nogal vaag uit. dit soort problemen ben ik nog niet eerder tegen gekomen bij de 900 serie van Nvidia. 8)7 8)7

Met een live PC kan je niet het moederbord uitsluiten maar heel windows uitsluiten zonder dat je een dualboot system hoofd te maken. :) omdat je dan gewoon linux draaid via de CD :)
je kan dit proberen met ubuntu of lubuntu.

Het is gewoon het uitsluiten van elke factor die het probleem mogelijk zou kunnen veroorzaken.
Hoor graag terug van je of het in je vriends PC anders is :)

mvg,
Robin

[...]
toon volledige bericht
Aha, maar ik denk niet dat het probleem software is aangzien ik heel windows nu al tot 2 keer toe heb geherinstalleerd?

Verder als ik op mijn pc furmark draai zou er toch niks moeten gebeuren aangezien mijn systeem geen problemen heeft? of bedoel je met zijn gpu in mijn systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
Ik heb zelf een GTX 970.
Ik heb zelf de beroemde black screen no signal bug gehad. PC in load scherm wordt zwart en gaat op standby. toen ook RMA gedaan en nieuwe gekregen met het zelfde probleem. Daarna een goede. alleen opeens na windows updaten kwam het terug. en na rollback en herinstaleren maakte niks uit. daarna na aantal updates in windows 10 was alles weg 8)7 8)7 8)7 geen idee waar het probleem gelegen heeft. Maar het kan wel degelijk aan de software liggen
mvg,
JTT schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 12:40:
[...]

Aha, maar ik denk niet dat het probleem software is aangzienm ik heel windows nu al tot 2 keer toe heb geherinstalleerd?

Verder als ik op mijn pc furmark draai zou er toch niks moeten gebeuren aangezien mijn systeem geen problemen heeft? of bedoel je met zijn gpu in mijn systeem?

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTT
Ik heb nu mijn eigen videokaart(gtx970, ook een asus strix) in het systeem geprobeerd, en hiermee werkt het systeem zonder enige problemen. Dit doet mij geloven dat het probleem dus toch in de videokaart zit. Dit ook aangezien de driver voor de 2 kaarten dezelfde is(asus heeft gewoon zo'n "universele" driver voor de 900-lijn)

Ik denk dus dat ik straks de webshop even ga mailen met een soortgelijke boodschap, tenzij jullie nog andere ideeën hebben over wat het probleem zou kunnen zijn...

EDIT: Ik zal in de mail ook het volgende aan ze voorstellen:
Jerrythafast schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 12:16:

[ Voor 36% gewijzigd door JTT op 18-06-2016 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTT
Oke, nieuwe(en waarschijnlijk voorlopig laatste) update: Na de PC een tijdje te hebben gebruikt met mijn videokaart erin, deed het probleem zich toch weer voor. Ik dacht dus dat het probleem dan toch het moederbord was, en heb toen de videokaart uit het systeem gehaald. Nadat de videokaart uit het systeem was, (en de stroom er dus ook af was geweest)deed het moederbord helemaal niks meer. Fans aangesloten op het mobo en de cpu fan draaiden niet, en de uit-knop deed niks meer. Ik moest het systeem uitzetten via de knop op de voeding. Mijn conclusie is nu dus dat het moederbord dood is...

Maar even de webshop waarvan het moederbord komt bellen zometeen...

Verder hoop ik nu dus dat mijn videokaart nog werkt, dat zal ik in een paar uur weten wanneer ik weer thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
Bij het verwijderen van de videokaart heb je de voeding uitgezet. en 2 minuten gewacht. ( om de condensatoren te ontlaten). en heb je ook gedacht aan statische elektriciteit?? ( jezelf aarden om jezelf te ontladen )

Verder dat is Kud om te horen ;(
Hoop voor je dat eht onder garantie gedekt kan worden
let us know
gr,
JTT schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 15:14:
Oke, nieuwe(en waarschijnlijk voorlopig laatste) update: Na de PC een tijdje te hebben gebruikt met mijn videokaart erin, deed het probleem zich toch weer voor. Ik dacht dus dat het probleem dan toch het moederbord was, en heb toen de videokaart uit het systeem gehaald. Nadat de videokaart uit het systeem was, (en de stroom er dus ook af was geweest)deed het moederbord helemaal niks meer. Fans aangesloten op het mobo en de cpu fan draaiden niet, en de uit-knop deed niks meer. Ik moest het systeem uitzetten via de knop op de voeding. Mijn conclusie is nu dus dat het moederbord dood is...

Maar even de webshop waarvan het moederbord komt bellen zometeen...

Verder hoop ik nu dus dat mijn videokaart nog werkt, dat zal ik in een paar uur weten wanneer ik weer thuis ben.

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTT
RobinKuijp schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 17:26:
Bij het verwijderen van de videokaart heb je de voeding uitgezet. en 2 minuten gewacht. ( om de condensatoren te ontlaten). en heb je ook gedacht aan statische elektriciteit?? ( jezelf aarden om jezelf te ontladen )

Verder dat is Kud om te horen ;(
Hoop voor je dat eht onder garantie gedekt kan worden
let us know
gr,

[...]
Ik wacht inderdaad altijd na het uitzetten van de voeding even een tijdje voor ik aan het systeem werk en verder druk ik altijd even 10 seconden op de power-button om al zoveel mogelijk het systeem te ontladen. Verder kan ik alvast melden dat de videokaart van mij nog gewoon werkt :)

Ik zal later meer melden wanneer ik antwoord heb van de webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTT
Oke, het verhaal gaat verder en wordt nog gekker op dit moment: De webshop van het moederbord heeft gemeld dat het moederbord gewoon werkt. En dit terwijl het in het systeem niks meer deed dan het verlichten van de powerbutton-led en het aanschakelen van de voeding.. Het kan nu dus werkelijk alles zijn.

DUS: alle suggesties om echt werkelijk wat dan ook te testen zijn zeer welkom!

Ik weet niet of mods het ermee eens zijn, maar ik vind het prima als het topic wordt verplaatst naar een andere categorie nu :)

[ Voor 19% gewijzigd door JTT op 24-06-2016 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:18

franssie

Save the albatross

Je hebt software die de temperaturen van je hardware uitleest, dat was al eerder geopperd maar toen lag de videokaart bij de webwinkel. Misschien toch goed te posten wat de temperaturen zijn als het probleem zich voordoet (als je het systeem al aan de praat krijgt als je MoBo terug is).
Verder kan geheugen soms rare dingen veroorzaken maar beeldproblemen komt mij ook niet bekend voor dus daar denk ik niet gelijk aan.
Laatste out of the box gedachte, al eens een andere monitor geprobeerd? edit:// aangezien je het met je interne kaart niet hebt zal dat waarschijnlijk geen probleem geven maar op dit moment is het een beetje spokenjagen.

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 24-06-2016 20:00 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTT
franssie schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 19:59:
Je hebt software die de temperaturen van je hardware uitleest, dat was al eerder geopperd maar toen lag de videokaart bij de webwinkel. Misschien toch goed te posten wat de temperaturen zijn als het probleem zich voordoet (als je het systeem al aan de praat krijgt als je MoBo terug is).
Verder kan geheugen soms rare dingen veroorzaken maar beeldproblemen komt mij ook niet bekend voor dus daar denk ik niet gelijk aan.
Laatste out of the box gedachte, al eens een andere monitor geprobeerd? edit:// aangezien je het met je interne kaart niet hebt zal dat waarschijnlijk geen probleem geven maar op dit moment is het een beetje spokenjagen.
Bedankt voor alle suggesties, ik zal ze allemaal proberen wanneer ik alle hardware weer heb en aan de praat krijg. De videokaart komt waarschijnlijk volgende week terug(gezeur met eerst onderzoekskosten betalen, sloomheid webshop, je weet hoe dat gaat..) en het moederbord ligt nog bij de webshop van deze(andere webshop), en naar die webshop heb ik nu een uitgebreide omschrijving van het probleem en de samenstelling van het systeem gestuurd, wacht daar eerst nog even de reactie van af.

Pagina: 1