Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ultrabook voor Adobe Lightroom & Photoshop

Pagina: 1
Acties:

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 14:35
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

De laptop zal gebruikt worden voor surfen op het Internet, het maken van Word/Excel documenten maar ook voor het bewerken van foto's in Adobe Lightroom & Photoshop (CC).

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

€1000 - €1500

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Ik zou het erg prettig vinden als de laptop compact en niet al te zwaar is. Dit zodat deze mee kan op vakantie en in de verloren uurtjes alvast wat foto's kan bewerken/kopieren naar een externe harddisk voor back-up.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Zelf heb ik mijn oog laten vallen op onderstaande twee laptops:

http://store.hp.com/Nethe...d=P1E27EA&opt=ABH&sel=NTB
http://www.dell.com/nl/p/...del_id=xps-13-9350-laptop

Van deze twee modellen heeft de Dell iets betere specs (i7 6560U i.t.t. i7 6500U van de HP). Ook heeft de Dell een Intel 540 Iris gpu. De prijs van de Dell komt met de huidige actie (7% korting tot 22 juni) nagenoeg in de buurt van de HP.

Wie heeft ervaring met deze modellen of kan aangeven of deze laptops geschikt zijn om te werken met Lightroom / Photoshop?

• bluecupra
Niemand met een dergelijke laptop die ook Adobe Lightroom en Photoshop (CC) gebruikt?

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
bluecupra schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 20:08:
Van deze twee modellen heeft de Dell iets betere specs (i7 6560U i.t.t. i7 6500U van de HP). Ook heeft de Dell een Intel 540 Iris gpu. De prijs van de Dell komt met de huidige actie (7% korting tot 22 juni) nagenoeg in de buurt van de HP.
De verschillen zijn marginaal, ik denk dat gevoelsmatig het op beiden even goed of slecht werkt. Let wel dat Photoshop e.d. baat hebben van een echte videokaart, ze werken dan merkbaar beter dan bij een geïntegreerde GPU.

Kijk anders naar deze laptop: pricewatch: HP ZBook 14 G2 M4R40ET

Goed bouwkwaliteit, 14 inch format en best licht. Deze laptop heeft een FirePro M4150 GPU. Daarmee moet Photoshop en Lightroom wel lekker lopen. De kaart is alleen minder geschikt om te gamen.

[ Voor 23% gewijzigd door CMD-Snake op 18-06-2016 22:02 ]

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
bluecupra schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 15:35:
Niemand met een dergelijke laptop die ook Adobe Lightroom en Photoshop (CC) gebruikt?
Ik zou zeggen, begin er niet aan.

Ik heb de spectre x360 met 5500u processor en 8GB en lightroom is zeer vervelend traag. Dan heb ik nog een wat oudere camera en zijn mijn raw files zijn daarom maar max 25mb. het renderen van een foto duurt zo 5,6 seconden, dat is erg irritant werken als je foto's aan het uitzoeken bent. Je bent eigenlijk alleen maar aan het wachten. De huidige processors zijn volgens mij niet heel veel sneller. Ik had ook verwacht (niet echt uitgezocht) dat lightroom goed zou draaien op een high end ultrabook.

Ik gebruik nu mijn 4 jaar oude laptop weer, daar zit een 2630qm en dat werkt veel beter.
Ik ga ergens dit jaar een desktop aanschaffen voor mijn lightroom gebruik.

@hierboven, een "echte" ultrabook vind je eigenlijk niet met een extra videokaart.

[ Voor 4% gewijzigd door [Roland] op 18-06-2016 22:06 ]

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-11 15:30
Precies, geen laptop met een U-CPU en CPU integrated videokaart gebruiken voor dat soort werk. Snelle en grote SSD helpt ook.

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-11 04:12
Met mijn D90 met raw files van <10mb werken Lightroom, Photoshop en InDesign anders prima... het is wel maar net wat je gewend bent natuurlijk. De 5-6s van hierboven herken ik niet, maar instant is het ook weer niet.

GPU heb je bij Lightroom vrij weinig aan.
Let wel dat je iig bij de Spectre een glanzend scherm hebt, dat werkt niet altijd even lekker.

Kijk ook even naar de goedkoopste XPS 15. Is qua formaat ook niet veel groter dan de Spectre.

[ Voor 11% gewijzigd door Pepper92 op 18-06-2016 22:21 ]

Verwijderd

Gebruik een Zbook voor het editen. Zbook Studio of Zbook 14/15

• bluecupra
Allemaal bedankt voor de reacties/tips:

Voor ik dit topic gestart heb ik uitvoerig gezocht op het Internet.

In mijn geval zou ik het handig vinden als de laptop ook meer "portable" blijft dan gelijk een laptop die richting of over de 3 kg gaat. Zoals andere ook geschreven hebben zijn er geen 13" (ultrabook) laptops met dedicated GPU. Dan kom je vaak al uit bij 15.4 of 17" laptops welke ik eigenlijk te groot/zwaar vind worden. Vaak "stoeptegels" meer gericht op de gaming markt voorzien van opzichtige graphics of LED verlichting.

Ik heb nu een laptop met Core 2 Duo cpu en 4GB intern geheugen. Het verwerken van (RAW) foto's duurt hiermee erg lang om het maar helemaal niet te hebben over het maken van een panorama met Lightroom/PS.

Ook valt het mij tegen dat de nieuwe generatie (Skylake) laptops (vaak) nog altijd niet beschikken over een USB C of PCI-e SSD of DDR4 geheugen. Wanneer ik nu een laptop koop zou deze toch weer enkele jaren mee moeten en zou het dan prettig vinden als dergelijke aansluitingen er al op zouden zitten.

Gezien het gebruik van Lightroom en Photoshop zit ik nu te kijken naar de Dell Inspiron 15 7000 reeks. Deze reeks beschikt over een Intel Skylake 6700HQ CPU, 8GB geheugen (uitbreidbaar) en een NVIDIA® GeForce® GTX 960M 4 GB GDDR5 grafische kaart. Denk dat een dergelijke laptop beter geschikt zal zijn voor mijn doel dan eerder genoemde ultrabooks?

• Pepper92
Hoeveel wil je de laptop precies gaan gebruiken voor fotobewerking? Ben je daar wekelijks uren mee bezig? Of blijft het beperkt tot de vakanties en de weken daarna? Hoe groot zijn je RAW-bestanden?

Als je regelmatig erg veel foto's wil bewerken, dan is zo een ultrabook inderdaad te weinig.

Als je in de buurt van Leeuwarden woont zou je bij mij de Spectre met
Lightroom uit kunnen proberen.

• bluecupra
@Pepper92, de laptop zal niet primair gebruikt gaan worden voor Lightroom/Photoshop. In de maand zal ik er max. twee tot drie keer op uit gaan om foto's te maken. De RAW foto's zitten rond de 20-25MB wanneer ik schiet met de Canon 7D of rond de 30-35MB wanneer ik een Canon 5D-MkIII gebruik (leen).

Gebruik jezelf ook Lightroom op de Spectre (x360)? Zo ja, wat zijn jou ervaringen? Misschien til ik er te zwaar aan en zal het prima gaan met een Ultrabook, zou er alleen van balen als ik een Spectre (x360) koop en ik dan nog altijd niet "snappy" kan werken met Lightroom. Bedankt voor je aanbod echter woon ik zelf in Den Haag. De reistijd naar Leeuwarden is dan een beetje teveel van het goede ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door bluecupra op 19-06-2016 10:25 ]

• Pepper92
Jup en voor mijn gebruik werkt het prima. Ik gebruik echter wel een Nikon D90 (12MP). Die foto's zijn voor mijn gebruik snel genoeg geladen. Niet instant, maar ze zijn scherp voor ik me er aan kan ergeren. Ik kan me voorstellen dat het met foto's van 2x dat formaat wel langer zal duren...(zoals hierboven ook door iemand gemeld).

Als je me een PM stuurt zou ik binnenkort is een van je foto's kunnen importeren en even kijken hoe snel Lightroom m laadt? Ben komende week alleen niet thuis / in de buurt van mijn laptop.

Lightroom maakt gebruik van de CPU. Je zou kunnen kijken naar de CPU score van je huidige pc, en die vergelijken met de CPU score van de beoogde laptop. Dat is de tip die ik eerder kreeg. Ik kwam van een pc met een score van +-3000, deze heeft +-3500 (en een SSD), en is inderdaad sneller.

Verwijderd

Aangezien je budget toch vrij hoog ligt, waarom kijk je niet naar de https://tweakers.net/pric...-pavilion-15-bc035nd.html Een uitstekende laptop voor het bedrag en voldoet 100% zeker aan jouw eisen. Is ook niet al te zwaar in mijn ogen, 2.3kg dus is zeker geschikt om mee te nemen op vakantie.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2016 21:42 . Reden: link maken ]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-11 08:28
Zoek goede reviews op waar de kwaliteit van het scherm besproken wordt.
Een goede kleurweergave is veel belangrijker dan of er een i5 of een i7 in zit.
De XPS 13 met 3.200x1.800 scherm scoort op dat punt behoorlijk goed: http://www.notebookcheck....book-Review.155081.0.html

• bluecupra
Even een update, afgelopen zondag ben ik bij de Mediamarkt geweest en heb hier de HP Spectre (x360) special edittion bekeken/vastgehouden. Op deze machine was een proefversie van Lightroom geinstalleerd waar ik even mee heb kunnen spelen. Dit is dermate goed bevallen dat het voor mij toch een Spectre (x360) geworden is. Uiteindelijk gekozen voor de i7/256GB variant.

Ik zal binnenkort mijn ervaringen in de thuis situatie posten maar eerste indruk is dat de Spectre prima overweg kan met "grotere" raw bestanden en de verwerking hiervan prima verloopt. Ik ben er blij mee. Allemaal bedankt voor jullie input/bijdrage :D

• Pepper92
Veel plezier met je aankoop!

• bluecupra
Ik heb de laptop nu enige tijd in gebruik en bevalt erg goed. Ook met Adobe Lightroom en Photoshop valt prima te werken. Het zal vast sneller kunnen maar voor mij is dit meer dan prima. Wachttijden zijn er nauwelijks en aanpassingen worden direct doorgevoerd. Ook het formaat van de laptop is erg praktisch.

Ook heb ik eergisteren de garantie uitgebreid via Best2Serve echter wanneer ik de garantie status ophaal via de HP Support Tool blijft deze staan op de standaard garantie. Weet iemand hoe lang het duurt voor deze garantie uitbreiding zichtbaar is in deze tool?
Pagina: 1