Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies voor klein bedrijfsnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nss
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-11 11:11

Nss

The Dude Abides

Topicstarter
Voor een vriend ben ik aan het kijken hoe zijn bedrijfsnetwerk geoptimaliseerd kan worden.

Ik heb het topic "Advies voor MKB bedrijfsnetwerk aanleggen" gezien, maar dat is qua configuratie en budget een brug te ver.

Het gaat om een klein kantoor. De volgende apparaten zijn bekabeld aangesloten:
  • 4 iMacs
  • 1 HP Officejet Pro printer
  • 1 Synology DS214+ - dient als fileserver
  • 1 IP camera
  • Apple Timecapsule - wordt weinig gebruikt
  • Airport Express
Daarnaast zitten er op Wifi:
  • 1 iMac
  • Printer
  • Y-cam IP camera
  • een aantal laptops
  • ipads en telefoons
  • incidenteel een klant via het gast wifi-netwerk.
Binnenkort zal een Gigaset DX800A aangesloten worden op het netwerk, voor IP telefonie. Momenteel is deze aangesloten via ISDN (de Gigaset ondersteund beide). Via de Gigaset zijn 4 draadloze DECT toestellen in gebruik.

Een standaard Cisco Ziggo modem verzorgt het internet en fungeert als router. Op deze router is een Airport Express aangesloten voor wifi, naast het wifinetwerk van Ziggo. Daarnaast is een 2-tal gigabit switches aangesloten. Op de Apple timecapsule zitten ook nog 3 lan-poorten, die deels in gebruik zijn.

Internetverbinding is dus via Ziggo. Daarnaast is er ook een ADSL abonnement, als backup. Maar dit wordt nu helemaal niet gebruikt.

Mede vanwege de overgang naar Voip is het de wens om het netwerk zo simpel mogelijk en optimaal in te richten, zodat alles stabiel blijft draaien en er in principe geen omkijken naar is. Daarnaast de wens om het ADSL abonnement als backup-WAN te gebruiken.

Nu dacht ik aan de volgende configuratie:
  • Ziggo modem, en ADSL modem beide in bridged
  • Wifi-router met dual-wan. Welke raden jullie aan? Bijvoorbeeld een Draytek Vigor 2925?
  • minimaal 12 ports (unmanaged) switch, bijvoorbeeld deze van TP-link (TP Link sg1016de) of Netgear Prosafe Gigabit Plus GS116e.
Zoals gezegd, de wens is vooral een makkelijke setup. In de toekomst zullen we wellicht nog het netwerk met vlans scheiden, maar voor alsnog is dat niet het plan.

Alle reacties

Verwijderd

Ik zou zelf aan een SBS server oplossing denken. Bijvoorbeeld NethServer. Dit is een server gebaseerd op CentOS. Deze is prima in staat om multiWAN aan te sturen.
Verder zit er voldoende aan boord om alle netwerkfuncties op een veilige manier in te richten. Dit alles is via een intuïtieve webinterface te beheren. Je hoeft dus niet diep de Linux config files in te duiken.
Als server zou ik dan kijken naar een hp microserver

Daarnaast zou ik de wifi van het ziggo modem uitschakelen. Gebruik alleen de AP die achter de server zit. Dat maakt het voor je draadloze gebruikers een stuk veiliger.

Nu ben ik niet zo heel bekend met Apple apparatuur, maar vwellicht is een extra AP nodig. Een 2e airport extreme is misschien nodig. Mocht Apple niet heilig zijn dan zou ik zeker eens kijken naar Ubiquity (bijv de UAP-AC) Deze heeft een hele fijne webinterface waarmee je je draadloze netwerk goed kan beheren.

Als je geen meerdere VLAN's nodig hebt, is een unmanaged switch prima. Echter, als je bijvoorbeeld ook VOIP via je interne netwerk wilt uitrollen, dan is een managed switch wel aan te raden. Zo kan je data en voice van elkaar scheiden op dezelfde switch. (alternatief is natuurlijk om 2 fysieke switches te gebruiken)

succes

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2016 18:25 ]

• Nss
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-11 11:11

Nss

The Dude Abides

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:06:
Ik zou zelf aan een SBS server oplossing denken. Bijvoorbeeld NethServer. Dit is een server gebaseerd op CentOS. Deze is prima in staat om multiWAN aan te sturen.
Verder zit er voldoende aan boord om alle netwerkfuncties op een veilige manier in te richten. Dit alles is via een intuïtieve webinterface te beheren. Je hoeft dus niet diep de Linux config files in te duiken.
Als server zou ik dan kijken naar een hp microserver
Is dit geen overkill t.o.v. een router zoals een Draytek? Zoals gezegd, het gaat echt om een simpele setup - indien mogelijk. Uiteraard moet performance, stabiliteit goed zijn, maar het lijkt mij dat dit ook met een "normale" router mogelijk moet zijn?
Daarnaast zou ik de wifi van het ziggo modem uitschakelen. Gebruik alleen de AP die achter de server zit. Dat maakt het voor je draadloze gebruikers een stuk veiliger.
Mijn idee is om Ziggo modem in bridge-modus te zetten, zodat het router-deel van Ziggo uitgeschakeld is (incl. Wifi).
Nu ben ik niet zo heel bekend met Apple apparatuur, maar vwellicht is een extra AP nodig. Een 2e airport extreme is misschien nodig. Mocht Apple niet heilig zijn dan zou ik zeker eens kijken naar Ubiquity (bijv de UAP-AC) Deze heeft een hele fijne webinterface waarmee je je draadloze netwerk goed kan beheren.
Voor Apple apparatuur is de Airport Extreme niet nodig. Een wifi router moet volstaan, het kantoor is 1 ruimte van maximaal 40m2.
Als je geen meerdere VLAN's nodig hebt, is een unmanaged switch prima. Echter, als je bijvoorbeeld ook VOIP via je interne netwerk wilt uitrollen, dan is een managed switch wel aan te raden. Zo kan je data en voice van elkaar scheiden op dezelfde switch. (alternatief is natuurlijk om 2 fysieke switches te gebruiken)

succes
VLAN's ga ik toch nog dieper bekijken. Ik neig nu naar 2 VLAN's, 1 voor VOIP en 1 voor de rest, met aparte unmanaged switch voor VOIP.

• draadloos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-11 21:05
Waarom niet je VoIP scheiden van het netwerkverkeer door hiervoor de adsl lijn te gebruiken.. heb je gelijk je QoS goed geregeld..

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-11 09:04
Je kunt een mikrotik crs 125 kopen. http://routerboard.com/CRS125-24G-1S-IN
Daar kun je alles mee doen wat hier genoemd is. Enige nadeel is dat het configureren er van niet gemakkelijk is.

Ding heeft wifi, 24 gigabit poorten,QoS, vlans en bijna geen grenzen voor wat jij er mee wilt.

Multi wan setup.
http://translate.google.c...5C5%25A1e_linkova&act=url

Edit
Ik ben het met TVH7 eens voor het gemak qua configuratie en onderhoud ga voor ubiquiti.

[ Voor 8% gewijzigd door kaaas op 12-07-2016 13:20 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11 21:38

Nox

Noxiuz

Ik gok niet dat je voip snel gehinderd wordt door je overige verkeer. Trekt je fileserver die gigabit link voor > 70% vol zou ik een QoS instellen, daaronder zou het niet hoeven.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-10 23:14

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Ik zou gaan voor een Ubiquiti setup. Koop een edgerouter (eventueel een lite) of een pro als je het in een rack wilt gooien. Vervolgens koop je nog een mooie managed switch (eventueel van ubiquiti) en een paar wireless access points (van ubiquiti). Lijkt mij de goedkoopste, en stabielste optie voor het MKB.
Alle edgerouters zijn 100% WAN Failover en eventueel load balancing ready, en daarnaast zitten er eigenlijk alle features in die je ooit (later) nodig gaat hebben.

Het is trouwens wel belangerijk dat je bij VOIP QOS toe gaat passen. Neem dus altijd een managed switch. VLANS zijn eigenlijk sowieso slim om aan te leggen (Scheiding van je services), ook invm QOS, hoewel het niet required is.

pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter ER-8, 8 Ports, Gigabit Ethernet met Rack Mount
pricewatch: Ubiquiti EdgeSwitch 16 (150W model) (POE kan je gelijk voip telefoons en AP's van stroom vorzien)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

[ Voor 21% gewijzigd door TVH7 op 10-07-2016 01:38 ]

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Pas op met die camera over WiFi. Afhankelijk van het gebruikte protecol kan je camera alle bandbreedte van je WiFi opslokken waardoor het lijkt dat WiFi langzaam is of niet goed werkt. Beter zet je de camera gewoon op een ethernet kabel

Veder is ubiquiti met unifi een mooi complete systeem. Dan heb alles van 1 merk en afgestemd op elkaar. Netwerk, telefoon en beveiligscamera.
https://www.ubnt.com/enterprise/

En uitgebreide gratis beheer software. Voor telefonie camera's en routers en switchs
https://www.ubnt.com/enterprise/software/

Ubnt is niet duur en levert goede en makelijk te instaleren/ confrigeren producten.

[ Voor 50% gewijzigd door xbeam op 10-07-2016 05:00 ]

Lesdictische is mijn hash#

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
TVH7 schreef op zondag 10 juli 2016 @ 01:33:
Ik zou gaan voor een Ubiquiti setup. Koop een edgerouter (eventueel een lite) of een pro als je het in een rack wilt gooien. Vervolgens koop je nog een mooie managed switch (eventueel van ubiquiti) en een paar wireless access points (van ubiquiti). Lijkt mij de goedkoopste, en stabielste optie voor het MKB.
Alle edgerouters zijn 100% WAN Failover en eventueel load balancing ready, en daarnaast zitten er eigenlijk alle features in die je ooit (later) nodig gaat hebben.

Het is trouwens wel belangerijk dat je bij VOIP QOS toe gaat passen. Neem dus altijd een managed switch. VLANS zijn eigenlijk sowieso slim om aan te leggen (Scheiding van je services), ook invm QOS, hoewel het niet required is.

pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter ER-8, 8 Ports, Gigabit Ethernet met Rack Mount
pricewatch: Ubiquiti EdgeSwitch 16 (150W model) (POE kan je gelijk voip telefoons en AP's van stroom vorzien)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)
Wij zitten hier op een rommel 25/3 abotje met 6 users (pcs + workstations). En de EdgeRouter kan inderdaad prima QOS toepassen, we hebben nooit last van slechte voip (of goto meeting) verbindingen als iemand weer eens de upload volstouwt.

Edgerouter of Microtik is wel wat anders dan wat configs bij elkaar klikken, let daar wel op, maar je kan er alles mee wat jij wilt.
Pagina: 1