Voor een vriend ben ik aan het kijken hoe zijn bedrijfsnetwerk geoptimaliseerd kan worden.
Ik heb het topic "Advies voor MKB bedrijfsnetwerk aanleggen" gezien, maar dat is qua configuratie en budget een brug te ver.
Het gaat om een klein kantoor. De volgende apparaten zijn bekabeld aangesloten:
Een standaard Cisco Ziggo modem verzorgt het internet en fungeert als router. Op deze router is een Airport Express aangesloten voor wifi, naast het wifinetwerk van Ziggo. Daarnaast is een 2-tal gigabit switches aangesloten. Op de Apple timecapsule zitten ook nog 3 lan-poorten, die deels in gebruik zijn.
Internetverbinding is dus via Ziggo. Daarnaast is er ook een ADSL abonnement, als backup. Maar dit wordt nu helemaal niet gebruikt.
Mede vanwege de overgang naar Voip is het de wens om het netwerk zo simpel mogelijk en optimaal in te richten, zodat alles stabiel blijft draaien en er in principe geen omkijken naar is. Daarnaast de wens om het ADSL abonnement als backup-WAN te gebruiken.
Nu dacht ik aan de volgende configuratie:
Ik heb het topic "Advies voor MKB bedrijfsnetwerk aanleggen" gezien, maar dat is qua configuratie en budget een brug te ver.
Het gaat om een klein kantoor. De volgende apparaten zijn bekabeld aangesloten:
- 4 iMacs
- 1 HP Officejet Pro printer
- 1 Synology DS214+ - dient als fileserver
- 1 IP camera
- Apple Timecapsule - wordt weinig gebruikt
- Airport Express
- 1 iMac
- Printer
- Y-cam IP camera
- een aantal laptops
- ipads en telefoons
- incidenteel een klant via het gast wifi-netwerk.
Een standaard Cisco Ziggo modem verzorgt het internet en fungeert als router. Op deze router is een Airport Express aangesloten voor wifi, naast het wifinetwerk van Ziggo. Daarnaast is een 2-tal gigabit switches aangesloten. Op de Apple timecapsule zitten ook nog 3 lan-poorten, die deels in gebruik zijn.
Internetverbinding is dus via Ziggo. Daarnaast is er ook een ADSL abonnement, als backup. Maar dit wordt nu helemaal niet gebruikt.
Mede vanwege de overgang naar Voip is het de wens om het netwerk zo simpel mogelijk en optimaal in te richten, zodat alles stabiel blijft draaien en er in principe geen omkijken naar is. Daarnaast de wens om het ADSL abonnement als backup-WAN te gebruiken.
Nu dacht ik aan de volgende configuratie:
- Ziggo modem, en ADSL modem beide in bridged
- Wifi-router met dual-wan. Welke raden jullie aan? Bijvoorbeeld een Draytek Vigor 2925?
- minimaal 12 ports (unmanaged) switch, bijvoorbeeld deze van TP-link (TP Link sg1016de) of Netgear Prosafe Gigabit Plus GS116e.