Na stroomuitval telkens geen internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09-2022
Wegens een verbouwing moet af en toe de stroom worden uitgeschakeld.
Wanneer die er weer opstaat, krijg ik geen internet meer. We hebben ziggo en een Technicolor modem. Daaraan hangt een Sitecom router die alle apparaten van wifi voorziet. De wifi functie van de modem wordt niet gebruikt.

Op chrome geeft ie steeds een DNS foutmelding.. DNS ook al veranderd naar Google dns, maar mocht niet baten. Zowel wifi als met draad werkt niet.

Soms lijkt ie het wel te doen, maar na 1 minuut klapt het internet op zowel kabel als draadloos uit. Na een tijdje werkt ie weer, en dan klapt ie er weer vrij snel uit.

Ik ben ten einde raad, dit is al de hele week zo omdat de stroom er al 3 keer af is geweest

Ik hoop dat iemand weet hoe ik dit weer werkend krijg, want m'n data gaat er wel erg snel doorheen zo haha.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat dacht je van de stroom er niet constant af halen? Natuurlijk gaat dat niet goed werken...

Haal eerst de Sitecom er eens tussen uit, en kijk eens op de statuspagina van je Technicolor. Hoe je dat doet kan Google je vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:33

EnnaN

Toys in the attic

opties die ik zo kan bedenken
* volgorde van opstarten: als je sitecom router eerst up komt, besluit dat er geen internet is, en daarna je modems, kan dat nog wel mis gaan. Doe eens eerst je modems aan, wacht tot ze actually netwerk hebben, en dan je router. Of eventueel een andere variant :)
* broken hardware -> stroomuitschakelen gaat niet altijd even fijn, maar stroom aanzetten al helemaal niet -> als er vanalles aan stond, kan je een piekje krijgen. en toen was er misschien een van je aparaten gesloopt?

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom moet dit nu? Ga eerst eens de verbouwing afronden en regel dan eens een correcte setup.

Persoonlijk denk ik niet dat het probleem zit in "de stroom eraf" maar dat er een kans is dat e.e.a. gewoon niet goed is aangesloten/geconfigureerd en daardoor jouw problemen optreden. Als ik 3 weken op vakantie ben, trek ik alles uit de muur. Als ik thuis ben, prik ik alles weer in de muur en binnen een minuut heb ik mijn verbinding weer in de lucht.

En wat EnnaN zegt: de volgorde van opstarten is van belang!

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
johnkeates schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 17:03:
Wat dacht je van de stroom er niet constant af halen? Natuurlijk gaat dat niet goed werken...
Als er dingen zoals stoppenkast worden vervangen kan je dat moeilijk doen met de stroom erop..
EnnaN schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 17:03:
opties die ik zo kan bedenken
* volgorde van opstarten: als je sitecom router eerst up komt, besluit dat er geen internet is, en daarna je modems, kan dat nog wel mis gaan. Doe eens eerst je modems aan, wacht tot ze actually netwerk hebben, en dan je router. Of eventueel een andere variant :)
* broken hardware -> stroomuitschakelen gaat niet altijd even fijn, maar stroom aanzetten al helemaal niet -> als er vanalles aan stond, kan je een piekje krijgen. en toen was er misschien een van je aparaten gesloopt?
Ik heb vandaag vóórdat de stroom uit werd geschakeld, de modem en de router met de knop uitgezet en toen de draad eruit getrokken. Zo valt ie dus niet ineens uit.

Ook start ik constant de modem eerst op en na een minuut of 10 de router pas. Ook dit werkt niet.
Ik zal kijken of de directe verbinding naar de modem wel werkt.
MAX3400 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 17:04:
Waarom moet dit nu? Ga eerst eens de verbouwing afronden en regel dan eens een correcte setup.

Persoonlijk denk ik niet dat het probleem zit in "de stroom eraf" maar dat er een kans is dat e.e.a. gewoon niet goed is aangesloten/geconfigureerd en daardoor jouw problemen optreden. Als ik 3 weken op vakantie ben, trek ik alles uit de muur. Als ik thuis ben, prik ik alles weer in de muur en binnen een minuut heb ik mijn verbinding weer in de lucht.

En wat EnnaN zegt: de volgorde van opstarten is van belang!
Alles heeft altijd jaren gewerkt. Tot dat de stroom eraf ging, daarna kwamen de problemen pas.

[ Voor 22% gewijzigd door GiannoezNL op 17-06-2016 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
GiannoezNL schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 17:08:
[...]

Als er dingen zoals stoppenkast worden vervangen kan je dat moeilijk doen met de stroom erop..

[...]
Dat kan je toch oplossen met een simpel UPSje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
johnkeates schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 17:14:
[...]

Dat kan je toch oplossen met een simpel UPSje?
Inderdaad. Dat kan.
Maar dit is niet gebeurd, dus ik heb hier niet veel aan.. Ik zoek een oplossing om het nu weer werkend te krijgen, niet hoe ik het had moeten voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
GiannoezNL schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 17:17:
[...]

Inderdaad. Dat kan.
Maar dit is niet gebeurd, dus ik heb hier niet veel aan.. Ik zoek een oplossing om het nu weer werkend te krijgen, niet hoe ik het had moeten voorkomen
Ja, maar nu werkend krijgen helpt toch niet als je de stroom er over 10 minuten weer af trekt? Nu werkend krijgen is simpel: sitecom er uit, ziggo modem aan, verbinden met modem, kijken of ie online komt en dan internetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
johnkeates schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 17:18:
[...]

Ja, maar nu werkend krijgen helpt toch niet als je de stroom er over 10 minuten weer af trekt? Nu werkend krijgen is simpel: sitecom er uit, ziggo modem aan, verbinden met modem, kijken of ie online komt en dan internetten.
De werkzaamheden omtrent elektriciteit zijn klaar sinds vandaag, maar het internet krijgen we dus gewoon niet aan de praat. Vanaf nu gaat de stroom er dus ook niet meer af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
GiannoezNL schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 17:25:
[...]

De werkzaamheden omtrent elektriciteit zijn klaar sinds vandaag, maar het internet krijgen we dus gewoon niet aan de praat. Vanaf nu gaat de stroom er dus ook niet meer af
Dat maakt het geheel eenvoudiger.

Nog even het stappenplannetje:

1. Sluit alleen de apparatuur van de provider aan, in jouw geval de Technicolor
2. Sluit 1 apparaat via een kabel aan op de Technicolor
3. Ga naar de statuspagina van de Technicolor en kijk naar de huidige status

Als daar staat dat er bijv. geen signaal is, of wel signaal maar geen IP verbinding, dan moet je bij de provider zijn. Als daar staat dat er wel verbinding is en je ook gewoon kan internetten kan je door gaan naar de Sitecom en daar eventuele problemen uitzoeken/oplossen. De Technicolor is volgens mij niet slechts een 1-op-1 modem, maar een modemrouter met NAT en DHCP etc. In dat geval moet je de Sitecom in bridge mode of AP mode zetten. Daar is een los topic over, de stappen zijn niet heel moeilijk, maar dat zorgt er voor dat je netwerk goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
Ik heb nu mijn desktop die standaard met een kabel aan de Sitecom hangt, op de technicolor aangesloten.
Meteen waren ALLE problemen weg, ook die van de wifi, terwijl de apparaten via de sitecom wifi krijgen.
Vind het heel apart, hoe kan mijn PC na een stroomuitval ineens voor zoveel problemen zorgen, terwijl er niks is veranderd aan de instellingen op PC en router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:16

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

De boel lijkt dus niet in orde, heb je vastgesteld dat de config van de Technicolor en de router beiden zijn zoals ze zouden moeten zijn? Johnkeates boven jou zei al iets over NAT en DHCP, klopt dat nu of niet?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
DeBolle schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:43:
De boel lijkt dus niet in orde, heb je vastgesteld dat de config van de Technicolor en de router beiden zijn zoals ze zouden moeten zijn? Johnkeates boven jou zei al iets over NAT en DHCP, klopt dat nu of niet?
Ik heb nooit iets veranderd aan de instellingen, alleen dat ik de wifi van de Technicolor heb uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:16

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Nooit iets veranderd, behalve ...
Slotsom is dat er wel degelijk iets is gewijzigd, wifi op een router is uitgezet. Staat deze nog steeds uit? Heb je dat gecontroleerd? Wat betreft de vragen van johnkeates, staat dat allemaal nog steeds zoals je het hebt ingesteld? Het kan zijn dat door stroomuitval iets is gereset naar default waarden. In jouw optiek is dan niets bewust gewijzigd, terwijl een van de devices iets anders is gaan doen.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Dit klinkt als een ip conflict tussen je sitecom en pc. Dat kan juist heel goed ontstaan na een stroom onderbreking, omdat je DHCP server dan opnieuw adressen uit deelt. Controleer het ip adres van je sitecom en zorg dat dit buiten de DHCP range van je ziggo modem/router ligt.

Standaard begint de rang vanaf xxx.xxx.xxx.10 Geef je sitecom dan een ip onder dit ip, bijvoorbeeld xxx.xxx.xxx.2 (de x-en moeten gelijk zijn)

Verder neem ik aan dat je de sitecom als accespoint hebt aangesloten (DHCP uit en geen kabel in de wan poort)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

VVV-007 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 07:04:
...Dat kan juist heel goed ontstaan na een stroom onderbreking, omdat je DHCP server dan opnieuw adressen uit deelt.
Wat ik vorige week al zei: regel een correcte setup! Een DHCP-server gaat echt niet "zomaar" random IP-adressen uitgeven als de stroom eraf is geweest; hoogstens als je niet weet hoe DHCP werkt en de hele reut zomaar op elkaar hebt aangesloten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:14
Valt me op dat, wanneer de computer wordt aangesloten op een lanpoort van het modem, alles correct werkt.. de wifi devices krijgen een IP van de router en de PC van het modem...

Modem, wifi uit maar NAT (router) aan daaraan hangt de Sitecom router met de router enabled dus ook NAT aan. Dit is niet de ideale configuratie.

Wat je beter kan doen is die Sitecom als AP instellen OF het modem in Bridge mode (laten) zetten. Daarnaast even je IP settings controleren in je PC. Indien deze op DHCP staan wellicht even een handmatige release/refresh doen.
Pagina: 1