dualboot + virtualisatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 783141

Topicstarter
Dag Tweakers,

Sinds een paar maand gebruik ik actief windows 10 en Ubunto (mate) naast elkaar via dualboot.
Mijn persoonlijke data heb ik gelinkt waardoor ik de zelfde data zowel op windows als linux heb.

Nu sommige applicaties werken alleen in windows, andere dan alleen maar in linux.
als ik van applicatie wil wisselen moet ik herstarten en ander OS kiezen

Nu mijn vraag. is het mogelijk om mijn bestaande os te virtualiseren? zonder nog een extra installatie te hebben van de 2 besturingsystemen?

vb: ubunto is geladen. open virtualbox en laad mijn windows van de "c-schijf"?
vb: windows is geladen, open virutalbox en laad mijn ubunto?

alle applicaties onder linux laten draain door vb wine is niet echt een oplossing.
2de pc zou kunnen maar is extra budget voor nodig...

...

...

...

Beste antwoord (via Anoniem: 783141 op 17-06-2016 15:57)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:48

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb dit ooit weleens gedaan met, je gelooft het nooit, Windows 98. :P Het werkte wel, maar het onoverkomelijke nadeel dat het had, was dat het OS 2 verschillende hardwareconfiguraties goed draaiende moest houden, en dat was niet heel erg het sterke punt van Windows 98. :+

Je kunt even kijken of dit helpt: http://lifehacker.com/how...-partition-on-y-493223329
Lijkt aan te sluiten bij jouw wens. Het voorbeeld dat ze gebruiken is toevallig nog hetzelfde OS ook, dus dat zit alvast mee. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:29

iMars

Full time prutser

Moet kunnen met VMWare workstation volgens mij...

http://lmgtfy.com/?q=p2v+migration+vmware+workstation

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:48

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb dit ooit weleens gedaan met, je gelooft het nooit, Windows 98. :P Het werkte wel, maar het onoverkomelijke nadeel dat het had, was dat het OS 2 verschillende hardwareconfiguraties goed draaiende moest houden, en dat was niet heel erg het sterke punt van Windows 98. :+

Je kunt even kijken of dit helpt: http://lifehacker.com/how...-partition-on-y-493223329
Lijkt aan te sluiten bij jouw wens. Het voorbeeld dat ze gebruiken is toevallig nog hetzelfde OS ook, dus dat zit alvast mee. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Moet ook kunnen met virtualbox ;)

http://lmgtfy.com/?q=p2v+virtualbox&l=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

offtopic:
[quote]iMars schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 15:23:

[/quote]

[quote]iMars schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 15:26:

[/quote]

Hoewel ik zelf geen directe aanvulling heb op jou en Cyphax vindt ik het wel bijzonder naar dat je lmgtfy gebruikt met steekwoorden die TS niet heeft genoemd of over heeft gehad.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Super... Lijkt me wel een leuk projectje :-)
ga dit proberen :-)

Bedankt!

ps: Topic mag gesloten worden. Ben in de goede richting gezet :-)

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 783141 op 17-06-2016 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

True schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 15:29:
offtopic:
[quote]iMars schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 15:23:

[/quote]

[quote]iMars schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 15:26:

[/quote]

Hoewel ik zelf geen directe aanvulling heb op jou en Cyphax vindt ik het wel bijzonder naar dat je lmgtfy gebruikt met steekwoorden die TS niet heeft genoemd of over heeft gehad.
Ik las virtualisatie, en dacht aan vmware workstation... Daarna zag ik dat hij Virtualbox o.i.d. wilde gebruiken.
vb: ubunto is geladen. open virtualbox en laad mijn windows van de "c-schijf"?
Mijn aanname/gedachte was: Linux hoofd OS, en tegelijkertijd via virtualisatie Windows in een VM kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-06 20:54

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is heel leuk wat je wilt doen, ensor, maar door Windows zowel fysiek als virtueel te draaien overtreed je de EULA. Het wordt gezien als 2 aparte systemen waardoor je constant opnieuw zal moeten activeren. Als dat in de VM lukt, is het nog maar een kwestie van tijd voordat je niet meer kan activeren en mogelijk met een illegaal gemarkeerde versie zit.

Hoewel het technisch kan, is het licentietechnisch beter om Windows lekker met rust te laten.

Als je verwacht veel te wisselen tussen de besturingssystemen, kan je net zo goed Ubuntu virtueel in fullscreen gaan draaien ipv een dualboot maken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wel op een virtuele machine krijg je nooit de zelfde performantie.

Had inderdaad niet gedacht aan de windows licentie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klopt, package installatie gaat op m'n VMs sneller dan op de fysieke hardware. ;) Maar wat wil je dan in Linux doen wat mogelijk veel resources vraagt? Alleen als je zware multimedia (HD video's kijken) zaken gaat doen, of 3D modellen gaat renderen is een VM ongeschikt. Verder is eigenlijk wat ik zelf doe met m'n PCs genoeg om virtueel te werken. Behalve dan m'n HTPC, vanwege video afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Waarschijnlijk zal het gemakkelijkste zijn om mijn Ubuntu te mounten als virtuele machine. En iets meer resources te geven dan dat ik gebruikelijk geef aan een vm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De vraag staat nog steeds open: wat denk je te gaan doen met Linux? Wat wil je er mee draaien?
En de vragen die nu erbij komt: hoeveel resources had je in eerste instantie in gedachte, hoeveel ga je 't nu geven en hoeveel heeft het systeem zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:17

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik heb het wel eens met Linux gedaan en dat werkte. Linux is flexibel genoeg om tijdens het booten te detecteren welke drivers er nodig zijn om het goed te laten gaan. Windows lukte dat niet. Daar moet ik wel bij zeggen dat dit Windows XP was, wellicht dat Windows 10 het beter doet.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:58

Blokker_1999

Full steam ahead

CAPSLOCK2000 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 13:53:
Ik heb het wel eens met Linux gedaan en dat werkte. Linux is flexibel genoeg om tijdens het booten te detecteren welke drivers er nodig zijn om het goed te laten gaan. Windows lukte dat niet. Daar moet ik wel bij zeggen dat dit Windows XP was, wellicht dat Windows 10 het beter doet.
Een moderne Windows zal er op dat vlak inderdaad veel minder problemen mee hebben. Bij een XP kon je na een moederbord te vervangen al bijna beter gaan formateren dan te proberen het nog recht te trekken. Bij Windows 7; 8 of 10 gaat het redelijk vlot. Alleen zoals aangehaald ga je daar vandaag in de problemen komen met je licentie. En niet alleen Windows heeft daar last van. Neem nu iTunes, die word al gek van mijn Windows Insider die bij elke nieuwe versie een nieuwe sleutel krijgt en de PC als nieuw en niet eerder gebruikt aanziet.

Als je beide systemen wenst te gebruiken lijkt het mij inderdaad ook aan te raden om je Linux te gaan virtualiseren en dan word de terechte vraag: waarom denk je dat je niet genoeg performantie uit je gevirtualiseerde Linux kunt halen? Met een recente virtualbox is het mogelijk om paravirtualisatie toe te passen wat voor nog minder overhead zal zorgen. Je kan een redelijke 3D performantie halen en je kan een groot deel van je RAM geheugen toekennen. Het enige wat niet mogelijk is, is om CUDA/OpenCL te draaien in een gevirtualiseerde omgeving.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thulium
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-04 10:28
Indien je het aandurft en 2 videokaarten hebt, zou je onderstaande linkje in een mediawiki kunnen gooien. Dit zijn de notities van wat ik heb gebouwd op mijn systeem:

http://pastebin.com/zBAFG10m

Het bestaat uit 2 delen, eerste stuk is een VM aanmaken waar je een fysieke GPU naar doorzet.

Het 2e deel is, bij deze ook de waarschuwing, experimenteel. Semi-hotswappen van je GPU tussen je fysieke systeem en de VM. Ik heb het alleen getest met een officiele NVidia driver, aangezien d'r een tooltje inzit wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inderdaad met mijn huidige pc gaat virtualisatie via virtualbox een pak vlotter dan op mijn vorige.

Bedankt voor alle tips.
Pagina: 1