Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Powerline adapter advies

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Binnenkort ga ik verhuizen en in de voorbereiding daarop ben ik alvast aan het kijken hoe ik op de bovenste verdiepingen internet ga krijgen. Mijn oog is gevallen op een setje powerline adapters.

Bij een paar mensen heb ik het meestverkochte setje van mediamarkt in werking gezien, de TP-LINK TL-WPA4220 AV500, en die lijkt prima te werken. Die overweeg ik dus ook aan te schaffen.

Wat ik ermee wil doen is niet heel spannend. Gewoon internet uiteraard, af en toe iets downloaden, chromecast en thuiswerken via vpn (moet dus wel stabiel zijn cq. niet vaak wegvallen). Ingebouwde wifi in de ontvanger is ook een pré.

Verder moet het systeem in de toekomst ook nog uitbreidbaar zijn met 1 of 2 extra ontvangers.

Budget is rond de 50-100 euro voor een setje van zender en ontvanger. Is die TP-LINK TL-WPA4220 AV500 dan een goede koop of zijn er betere/snellere alternatieven?

Wat verder misschien nog relevant is. Het huis is gebouwd in de eind jaren 50. De elektrische bekabeling is vermoed ik ook nog uit die tijd.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:38

donny007

Try the Nether!

Niet doen, niet aan beginnen, niet eens overwegen.

Aangezien je gaat verhuizen is het verstandig om in je nieuwe woning meteen netwerkkabels aan te (laten) leggen, dat scheelt je een hoop gezeik in de toekomst. Nu alles nog open en bloot is kun je dat makkelijk doen.

De performance en stabiliteit van powerlineadapters is zéér twijfelachtig, zeker met een elektrische installatie die zo oud is.
Wat ik ermee wil doen is niet heel spannend.
Vervolgens noem je downloaden, media streamen en een stabiele verbinding voor thuiswerken... Drie zaken waarvoor je beter netwerkkabels kunt gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door donny007 op 17-06-2016 17:26 ]

/dev/null

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zeker VPN's zijn soms erg kritisch als het gaat over stabiliteit van een netwerk. Zeker als je ook nog eens gebruik moet maken van endpoint-scanning.

Ook uitbreiden met meerdere ontvangers kan nog wel eens lastig zijn als de bekabeling en groepen van twijfelachtige kwaliteit zijn; heb je zomaar kans dat je in de ene kamer 20MB/s kan downloaden en in de volgende kamer maar 3MB/s.

Bekabeling of (relatief dure) routers/AP's zijn een veel beter alternatief inderdaad. Omdat je toch een ouder huis betrekt, is er best kans dat je zonder al te veel moeite dubbele wanden / plinten / trappenhuizen hebt waar je een kabel netjes doorheen kan trekken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:44
Powerlines zijn net als wifi repeater heel beroerde lapmiddelen die je alleen als allerlaatste redmiddel moet inzetten als je echt geen andere opties hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Palomar schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 14:35:
Binnenkort ga ik verhuizen en in de voorbereiding daarop ben ik alvast aan het kijken hoe ik op de bovenste verdiepingen internet ga krijgen. Mijn oog is gevallen op een setje powerline adapters.
Je gaat verhuizen. Daar hoort vast en zeker kluswerk bij. Als je toch bezig bebt is een paar Ethernetkabels trekken doodeenvoudig, al moet je door vloeren boren (boeit veel minder als je je eigen loopvloer nog niet gelegd hebt!). Dat kost veel minder dan welk halfbakken alternatief dan ook en is stabieler, sneller en meer future-proof.

Als je gaat verhuizen, doe het gewoon in een keer goed :o
Bij een paar mensen heb ik het meestverkochte setje van mediamarkt in werking gezien, de TP-LINK TL-WPA4220 AV500, en die lijkt prima te werken. Die overweeg ik dus ook aan te schaffen.
In z'n categorie is dit een prima setje. Helaas is dat 'low-end prut op basis van verouderde standaarden'.

Dit is een SiSo-set die met het oude HomePlug AV 1.1-standaard werkt, vergelijkbaar qua technologie met WiFi-g.

Als je al met PLC aan de slag gaat, neem dan alsjeblieft een HomePlug AV 2.0 (of G.hn) set met MiMo. In marketingblaat heet dat "1200Mbps" of hoger. Niet dat je ooit daar de helft van gaat halen, IRL is 250Mbps echt absolute max en dan moet je a) goede bekabeling hebben (zowel fase als nul als aarde - en sowieso overal randaarde) en b) nauwelijks elektra op die groep hebben. Maar je haalt met een fatsoenlijke AV2.0 set met MiMo 50Mbps waar je met zo'n AV 1.1 set misschien 5Mbps haalt. Dat is het verschil tussen wel of geen streaming video. Maar goed, met Gigabit Ethernet haal je >900Mbps, ongeacht hoe je stroomnet in elkaar zit of welke apparaten erop zitten.
Wat ik ermee wil doen is niet heel spannend. Gewoon internet uiteraard, af en toe iets downloaden, chromecast en thuiswerken via vpn (moet dus wel stabiel zijn cq. niet vaak wegvallen). Ingebouwde wifi in de ontvanger is ook een pré.
Stabiel en WiFi of PLC is een contradictio in terminis. De combinatie van iets wat veel bandbreedte vraagt (streaming op Chromecase) en iets wat rotsstabiel moet zijn is geen goede. Doe jezelf een plezier en werk met Ethernet (met een reguliere AP erop aangesloten voor WiFi boven).
Verder moet het systeem in de toekomst ook nog uitbreidbaar zijn met 1 of 2 extra ontvangers.
Je beseft dat bij PLC het stroomnet een shared medium is? Dus alles wat je extra aansluit gaat ten koste van snelheid en stabiliteit van wat je al in gebruik hebt? Hoe meer aansluitingen je wilt, des te slechter dit idee is.
Budget is rond de 50-100 euro voor een setje van zender en ontvanger. Is die TP-LINK TL-WPA4220 AV500 dan een goede koop of zijn er betere/snellere alternatieven?
Goedkoper, sneller en beter:
20m UTP voor EUR 15. Zelfs als je iemand in moet huren om kabel te trekken kan dat nog voor minder dan EUR 100 (tip: werkspot.nl)

Qua PLC zou ik dus niets onder de AV2.0 met MiMo aanraden. Zonder WiFi kun je een TP-Link set voor iets van EUR 80 vinden, met WiFI is goedkoopste een set die Ziggo aanbiedt (dat is G.hn, maar technisch identiek aan AV2.0) voor EUR 99. Maar wederom: dit zijn lapmiddelen voor mensen die niet in de gelegenheid zijn het goed aan te pakken. Bij een verhuizing ben je dat zeker wel.
Wat verder misschien nog relevant is. Het huis is gebouwd in de eind jaren 50. De elektrische bekabeling is vermoed ik ook nog uit die tijd.
Dan geen randaarde op meeste aansluitingen. Dat is voor de betere PLC-oplossingen erg negatief. Nog een reden het niet te doen. Bovendien, beton in de jaren '50 was doorgaans stuk minder solide dan >20 jaar later. Kabel naar boven zou echt geen uitdaging moeten zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Ik sluit me zeker aan bij de rest. Hoewel ik best wel regelmatig PLC (powerline adapters) adviseer, zeker om te proberen, zal ik dat hier niet gaan doen en wel om de reden dat je er mee via VPN thuis wilt werken. Daarvoor moet je een hele stabiele verbinding hebben omdat je anders uit je VPN valt en dat gaat een hoop frustratie opleveren. Zeker omdat het toch onderdeel is van een verhuizing en er (zeer waarschijnlijk) toch geklust moet worden kun je het beter direct goed doen en een netwerk kabel leggen. Mogelijk ligt er ergens een (loze) leiding die je kan gebruiken of bijvoorbeeld een telefoon of cai aansluiting. Zo niet leg zelf 1 of spendeer het budget aan het laten aanleggen van een kabel.

Gewoon fun internetten kan vaak prima via PLC en daarbij merk je ook niets of weinig van een niet 100% stabiele verbinding, echter zaken als thuis werken, VPN en online gamen kun je het beter niet voor gebruiken, zeker niet als permanente oplossing.

Mocht een netwerk kabel echt niet mogelijk zijn en er is wel een Coax kabel beschikbaar, dan zou je MOCA kunnen gebruiken. Dit is ook 100% stabiel, maar voor een setje adapters ben je minimaal 120 euro kwijt (ook is de maximale snelheid van een netwerk kabel hoger, maar dat maakt voor jou in dit geval niet zo veel uit (MOCA haalt namelijk ook wel 100 mbps, wat voor jou doel prima is). Als de coax in een electobuis ligt zou ik persoonlijk echter dan eerder door die buis een netwerkkabel bij trekken (2 kabels in 1 buis is vaak geen probleem zolang je het houd bij max cat6, wat voor jou prima is).

Je kan dan boven op de netwerk kabel een ACCESPOINT (of router in ACCESPOINT modus) aansluiten voor extra wifi dekking + switch zodat je nog meer apparaten bedraad kunt aansluiten. Sluit niet maar 'gewoon' een router aan want dat gaat ook weer problemen geven. (zie het topic, router als accespoint gebruiken voor meer informatie)

[ Voor 11% gewijzigd door VVV-007 op 17-06-2016 19:33 ]

• Palomar
  • Niet online
Thanks voor de reacties :) ik snap idd dat netwerkkabels veel beter zijn en ga als ik de sleutels heb ook zeker even onderzoeken in hoeverre het netjes weg is te werken (stekkkers monteren enzo kan ik wel). Echter heb ik ook nog te maken met een vriendin die geen lelijke kabels wil door de woonkamer (waar de ziggo aansluiting zit), dus ben ik op zoek naar een compromis ;) Maar als ik het zo lees is powerline het slechtste wat er is...?

• Palomar
  • Niet online
Zou een goede router dan een betere oplossing zijn dan powerline? Ik zie bijv. bij mediamarkt best veel routers voor soms een forse prijs met tig antennetjes e.d. Die zijn vast beter dan het standaard ziggo modem/wifi router, maar ik betwijfel of je ook met zo'n goede router wel m'n stabiel signaal op de 2de etage krijgt als deze beneden staat. Het is toch een aardige afstand die ook overbrugt moet worden met de nodige muren en stoorzenders onderweg. Met powerline nam ik aan dat je daar dan wat minder last van hebt.

Wat is wijsheid?

• Svennos1
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:38
Ik moet zeggen dat ik met de AV1200 Powerlines van TP-Link heel tevreden ben. Ik haal zelfs doorvoersnelheden van rond de 570Mbps. (http://nl.tp-link.com/pro...at-18_TL-PA8030P-KIT.html) Ik heb het gebruikt om een AccessPoint op te hangen in de garage en het werkt erg goed. Wellicht wel op te merken dat ontvanger en zender wel op dezelfde groep zitten. Maar zoals iedereen zegt, als je mogelijkheden hebt om kabels te trekken, altijd doen!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Palomar schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 22:36:
Thanks voor de reacties :) ik snap idd dat netwerkkabels veel beter zijn en ga als ik de sleutels heb ook zeker even onderzoeken in hoeverre het netjes weg is te werken (stekkkers monteren enzo kan ik wel). Echter heb ik ook nog te maken met een vriendin die geen lelijke kabels wil door de woonkamer (waar de ziggo aansluiting zit), dus ben ik op zoek naar een compromis ;) Maar als ik het zo lees is powerline het slechtste wat er is...?
Waarom compromis? Je gaat verhuizen, dan ga je doorgaans ook gelijk de boel (her)inrichten. Als er loze leidingen zijn, gebruik die. Als er leidingen zijn met dingen die je niet gebruikt (veel huizen hebben in letterlijk iedere kamer coax...), vervang die zooi met UTP. Als er geen leidingen beschikbaar zijn, maak er eentje en werk die dan tijdens het inrichten weg.

Exact wat nodig cq mogelijk is hangt helemaal af van het huis, maar waar een wil is, is een weg, en alle argumenten mbt "lelijke kabels door woonkamer" zijn onzin omdat het hier gaat om gelijk bij verhuizing iets doen ipv pas achteraf nadat je muren geverfd/behangen en vloeren gelegd hebt :o
Palomar schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 11:16:
Zou een goede router dan een betere oplossing zijn dan powerline? Ik zie bijv. bij mediamarkt best veel routers voor soms een forse prijs met tig antennetjes e.d. Die zijn vast beter dan het standaard ziggo modem/wifi router, maar ik betwijfel of je ook met zo'n goede router wel m'n stabiel signaal op de 2de etage krijgt als deze beneden staat.
Een router is een apparaat wat twee verschillende netwerken verbindt. Ik denk niet dat dat is wat je zoekt. Als je WiFi dekking onvoldoende is, wil je een AP.

Verder, "het standaard ziggo modem/wifi router" verschilt enorm. Als je een EPC3925 van een jaar of 5 geleden hebt, is het totale prut. Heb je daarentegen een van die nieuwe ConnectBoxes, dan moet je behoorlijk diep in de buidel tasten om iets beters te kopen qua WiFi.

Als je WiFi-dekking onvoldoende is, is oorzaak veel eerder de lokatie van een AP (modem in meterkast of op grond tussen kabels achter TV...) dan kwaliteit van AP. Oplossing is dan ook een betere locatie, niet een zwaarder apparaat op dezelfde shitlocatie :o
Het is toch een aardige afstand die ook overbrugt moet worden met de nodige muren en stoorzenders onderweg. Met powerline nam ik aan dat je daar dan wat minder last van hebt.
Met PLC heb je geen last van demping door muren of stoorbronnen in de 2.4GHz of 5GHz-band, maar wel van demping van stroomkabels en connectoren in je stroomnet en van stoorbronnen tussen de 2 en 68MHz, wat neerkomt op zowat elk apparaat met een geschakelde voeding.

Het is exact zelfde techniek als WiFi, maar dan over een stroomkabel. Zelfde kwetsbaarheden, met als verschil dat iemand met een beetje gevoel voor de materie in een oogopslag een goede inschatting kan maken van hoe goed je WiFi gaat werken in een willekeurige woning, maar doordat kabels weggewerkt zijn en hoe erg apparaten storen enorm kan verschillen, kan vrijwel niemand een goede inschatting maken van hoe goed PLC gaat werken.

Wederom: fatsoenlijke PLC-apparatuur (zoals Svennos1 noemt) kost aardig wat. Voor dat geld huur je iemand in die Ethernet voor je legt en wegwerkt, als je het zelf niet kunt/durft/wilt. Doe dat voor je de boel inricht en geniet jarenlang van geen gezeik.

Oslik blyat! Oslik!

• Palomar
  • Niet online
Ok thanks, ga het zeker heroverwegen en indien ik kans zie om zelf ethernetkabels netjes weg te werken ga ik dat zeker doen. Echter zoals je misschien kunt begrijpen komt er bij een verhuizing veel kijken en qua tijd/planning/budget van de te verrichten zaken staat een supersnelle internetkabel aanleggen niet op de hoogste positie qua prioriteiten. Vandaar dat ik het eerst met wifi/plc wil proberen. In een later stadium gaan we de elektrische installatie in het huis laten moderniseren en dan staat een extra leidinkje voor netwerkkabels natuurlijk wel op de lijst :)

Ik verwacht van wifi of plc ook geen 'business grade' oplossing, maar gewoon iets wat redelijk zou moeten werken. Gebruik nu ook wifi voor vpn met werk en dat gaat op sporadisch een hickupje na gewoon goed. Als plc ok zo werkt ben ik al lang tevreden.

Dit om een beetje context aan het verhaal te geven :) ik wacht iig nog even met het aanschaffen van plc dingen en onderzoek eerst of ik een kabeltje kan trekken.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zit sinds een paar dagen in een nieuwbouwwoning en wifi is drie letters. Router hangt beneden, perfect bereik. Verdieping hoger al drama.

Met WiFi Extenders werd het er niet beter op, met HomePlugs van Devolo was het stoeien en kreeg ik het niet werkend. Met TP-Link wel, maar:

TP-Link met WiFi zeer instabiel. Op 2e verdieping met Mac naast de homeplug helemaal prima, op eerste verdieping met MacBook naast een andere homeplug amper dekking.

Van die WiFi dingen krijg ik het gevoel dat ze de hele dekking instabiel maken, dus heb nu Devolo's zonder WiFi aangesloten voor de Mac op de 2e verdieping en Apple TV op eerste verdieping. WiFi via router op begane grond in meterkast, dan maar een iets minder hoge snelheid, maar wel een stabiele verbinding.

Lang verhaal kort: HomePlug's met WiFi vertrouw ik van geen kanten.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Palomar
  • Niet online
THE_BASE schreef op zondag 19 juni 2016 @ 00:13:
Ik zit sinds een paar dagen in een nieuwbouwwoning en wifi is drie letters. Router hangt beneden, perfect bereik. Verdieping hoger al drama.

Met WiFi Extenders werd het er niet beter op, met HomePlugs van Devolo was het stoeien en kreeg ik het niet werkend. Met TP-Link wel, maar:

TP-Link met WiFi zeer instabiel. Op 2e verdieping met Mac naast de homeplug helemaal prima, op eerste verdieping met MacBook naast een andere homeplug amper dekking.

Van die WiFi dingen krijg ik het gevoel dat ze de hele dekking instabiel maken, dus heb nu Devolo's zonder WiFi aangesloten voor de Mac op de 2e verdieping en Apple TV op eerste verdieping. WiFi via router op begane grond in meterkast, dan maar een iets minder hoge snelheid, maar wel een stabiele verbinding.

En als je je macbook met een ethernetkabel aansluit op de powerline adapter, werkt het dan wel stabieler?

• THE_BASE
  • Niet online
Palomar schreef op zondag 19 juni 2016 @ 21:34:
[...]

En als je je macbook met een ethernetkabel aansluit op de powerline adapter, werkt het dan wel stabieler?
MacBook Air kan helaas niet op ethernet, de Mac op ethernet is geweldig, maar dan wel via de homeplugs zonder wifi!

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Palomar
  • Niet online
Aha ok, maar dan heb je dus eigenlijk meer een issue met wifi dan met de powerline-techniek :)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
VVV-007 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 19:29:
Als de coax in een electobuis ligt zou ik persoonlijk echter dan eerder door die buis een netwerkkabel bij trekken (2 kabels in 1 buis is vaak geen probleem zolang je het houd bij max cat6, wat voor jou prima is).
Electro en niet-electro, mag dat eigenlijk wel samen in een buis?

• VVV-007
Olaf van der Spek schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:16:
[...]

Electro en niet-electro, mag dat eigenlijk wel samen in een buis?
Coax en Netwerk mogen rustig samen, is beide laag spanning voor data overdracht (en evt lage spanning bij PoE). Ik noemde de buis waar de coax dan zou kunnen liggen electro buis, maar daar ligt natuurlijk (normaal gesproken tenmiste) geen 220-230V bij in, niet bij Coax en ook niet bij Netwerk.

Dus Coax + netwerk + telefonie/ISDN mag op zich rustig bij elkaar in 1 buis.
een combinatie van 1 van deze met 220-230v is niet aan te raden (en nou ben ik zelf geen elektro monteur maar ik neem aan dat dit ook 'not done' is.)

[ Voor 40% gewijzigd door VVV-007 op 20-06-2016 20:25 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
VVV-007 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:20:
[...]

Coax en Netwerk mogen rustig samen, is beide laag spanning voor data overdracht (en evt lage spanning bij PoE).
Ah, ik dacht dat je bedoelde dat er al 230V + coax lag. Coax en netwerk is natuurlijk geen enkel probleem.
Welke modellen?
Palomar schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 22:48:
In een later stadium gaan we de elektrische installatie in het huis laten moderniseren en dan staat een extra leidinkje voor netwerkkabels natuurlijk wel op de lijst :)
Later extra leidingen plaatsen etc is toch niet te doen, c.q. veel onhandiger dan doen voordat je gaat verhuizen?

[ Voor 51% gewijzigd door Olaf van der Spek op 20-06-2016 20:30 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Palomar schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 22:48:
Ok thanks, ga het zeker heroverwegen en indien ik kans zie om zelf ethernetkabels netjes weg te werken ga ik dat zeker doen. Echter zoals je misschien kunt begrijpen komt er bij een verhuizing veel kijken en qua tijd/planning/budget van de te verrichten zaken staat een supersnelle internetkabel aanleggen niet op de hoogste positie qua prioriteiten. Vandaar dat ik het eerst met wifi/plc wil proberen. In een later stadium gaan we de elektrische installatie in het huis laten moderniseren en dan staat een extra leidinkje voor netwerkkabels natuurlijk wel op de lijst :)
Dus in een later stadium ga je de muren die je al geverfd hebt openfrezen, of de vloer die je gelegd hebt opbreken - met alle stof, moeite en lage WAF - om een kabel te leggen :?

Dat het daadwerkelijk aansluiten van apparatuur misschien niet hoogste prio heeft snap ik, maar leg dan snel een (loze) leiding met trekdraad erin, metsel/plamuur dat weg, leg je vloer/muurbedekking en vergeet het tot het relevant wordt.
Ik verwacht van wifi of plc ook geen 'business grade' oplossing, maar gewoon iets wat redelijk zou moeten werken. Gebruik nu ook wifi voor vpn met werk en dat gaat op sporadisch een hickupje na gewoon goed. Als plc ok zo werkt ben ik al lang tevreden.
Misschien. Misschien niet. Misschien lijkt het eerst zo te werken, maar na aansluiten van $apparaat wordt het instabiel. Misschien kun je niet eens vinden welk apparaat het veroorzaakt. Voor wat TV oid mogelijk acceptabel, maar als je je werk erop moet doen zou ik zeker niet zoveel 'misschiens' willen.

Oslik blyat! Oslik!

• VVV-007
Ik lees dat je Ziggo hebt in je nieuwe huis (+ je verhaal over waarom een netwerk kabel eerst lastig is).

probeer dan gewoon de PLC adapter set van Ziggo zelf uit. Werkt het niet stuur je ze binnen 30 dagen retour.
https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-stopcontact/

deze set gebruikt ook de rand aarde er bij wat voor een beter resultaat zal zorgen. in 1 van de 2 zit een wifi zender + 1 lan aansluiting. de andere heeft gewoon 1 lan aansluiting. Mocht de WiFi van de set stooring geven zoals ik hierboven ergens las, dan kun je die gewoon uitschakelen, al heb ik hier zelf nooit last van gehad (heb zelf ook een setje)

• THE_BASE
  • Niet online
VVV-007 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:32:
Ik lees dat je Ziggo hebt in je nieuwe huis (+ je verhaal over waarom een netwerk kabel eerst lastig is).

probeer dan gewoon de PLC adapter set van Ziggo zelf uit. Werkt het niet stuur je ze binnen 30 dagen retour.
https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-stopcontact/

deze set gebruikt ook de rand aarde er bij wat voor een beter resultaat zal zorgen. in 1 van de 2 zit een wifi zender + 1 lan aansluiting. de andere heeft gewoon 1 lan aansluiting. Mocht de WiFi van de set stooring geven zoals ik hierboven ergens las, dan kun je die gewoon uitschakelen, al heb ik hier zelf nooit last van gehad (heb zelf ook een setje)
Goeie tip, is besteld. Als het mij niet lukt, bestel ik een monteur. Super!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:12

FreakNL

Well do ya punk?

Eens met dion_b.

Nu is HET moment voor bekabeling.

Ik zie nu niks meer van mijn utp naar zolder, zit weggewerkt achter een inbouwkast op de 1e verdieping die de komende 20 jaar niet meer van zijn plek gaat komen.

En die speakerkabels voor mijn surroundset kom ik over 10 jaar weer wel een keer tegen als ik mijn laminaat vervang.

Juist nu moet je dit soort dingen regelen. Ik heb er mijn vrije Pinksterdag voor opgegeven toentertijd...

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-11 15:40

Tja, Wifi extenders en Powerline adapters dan noem je wel de dingen. Beide "consumeren" ook nogeens snelheid. Wanneer wifi niet volstaat, doe je er gewoon het beste aan een kabel te leggen. Ik durf ook te stellen dat die in bijna 100% van alle situaties wel is weg te werken (in sommige gevallen kost het wel wat moeite).

• Olaf van der Spek
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 17:50:
Qua PLC zou ik dus niets onder de AV2.0 met MiMo aanraden. Zonder WiFi kun je een TP-Link set voor iets van EUR 80 vinden, met WiFI is goedkoopste een set die Ziggo aanbiedt (dat is G.hn, maar technisch identiek aan AV2.0) voor EUR 99. Maar wederom: dit zijn lapmiddelen voor mensen die niet in de gelegenheid zijn het goed aan te pakken. Bij een verhuizing ben je dat zeker wel.
En zou je dan TP-Link of iets als Devolo aanraden?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Olaf van der Spek schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 19:23:
[...]

En zou je dan TP-Link of iets als Devolo aanraden?
Maakt niet zoveel uit. Devolo is kwalitatief beter, maar je betaalt er fors extra voor. Van de goedkopere opties is TP-Link een van de beste, dus een prima alternatief.

Wel de tip: koop geen PLC-adapter met ingebouwde WiFi. Neem PLC voor het overbruggen van afstand en een losse (via Ethernet vanaf de PLC-bridge gevoede) AP ernaast.

Oslik blyat! Oslik!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:36:
[...]

Maakt niet zoveel uit. Devolo is kwalitatief beter, maar je betaalt er fors extra voor. Van de goedkopere opties is TP-Link een van de beste, dus een prima alternatief.

Wel de tip: koop geen PLC-adapter met ingebouwde WiFi. Neem PLC voor het overbruggen van afstand en een losse (via Ethernet vanaf de PLC-bridge gevoede) AP ernaast.
AV600 is niet beschikbaar met passtru stopcontact, AV1000 dan maar? Er is dus geen randaarde.. of heeft AV1200 / AV2000 ook in dat geval nut?

TP-Link heeft veel te veel modellen :p

[ Voor 3% gewijzigd door Olaf van der Spek op 22-06-2016 23:24 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zonder randaarde zou ik simpelweg geen PLC aanraden - nog minder dan ik het al zou doen :o

Lastige is dat de SiSo AV2 gevallen (600 = 1000, zelfde performance, alleen andere chipset vendor met andere marketingoverdrijving 8)7 ) minder voorspelbaar zijn dan de AV1.1 "500" dingen. Als je geluk hebt, haal je er flink hoge (>100Mbps) snelheden mee. Maar als je pech hebt, zijn de prestaties lager dan AV1.1 (als in: geen 10Mbps maar 5Mbps). En ook hier: geluk en pech zijn allesbehalve constant.

Oslik blyat! Oslik!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 23:36:
Zonder randaarde zou ik simpelweg geen PLC aanraden - nog minder dan ik het al zou doen :o
Ik zou ook liever een gbit kabeltje trekken maar ja..
Lastige is dat de SiSo AV2 gevallen (600 = 1000, zelfde performance, alleen andere chipset vendor met andere marketingoverdrijving 8)7 ) minder voorspelbaar zijn dan de AV1.1 "500" dingen. Als je geluk hebt, haal je er flink hoge (>100Mbps) snelheden mee. Maar als je pech hebt, zijn de prestaties lager dan AV1.1 (als in: geen 10Mbps maar 5Mbps). En ook hier: geluk en pech zijn allesbehalve constant.
Hoe komt dat? Kunnen ze niet gewoon terugvallen naar AV1.1 gedrag?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Olaf van der Spek schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 00:15:
[...]

Ik zou ook liever een gbit kabeltje trekken maar ja..

[...]

Hoe komt dat? Kunnen ze niet gewoon terugvallen naar AV1.1 gedrag?
Weet ik niet, je zou dat verwachten inderdaad, maar ik heb op gegeven moment drie verschillende setjes AV1.1 "500" en vijf stuks AV2 (nouja, vier AV2 en eentje G.hn) "600/1000" in handen gehad en het was frappant. Ik heb op 'goede' locatie getest, dus zelfde groep, dichtbij elkaar en geen andere apparaten in de buurt, en 'slecht', wat op zolder was met een stekkerdoos waar ook m'n PC en nog wat zooi op zat.

Exacte cijfers zou ik diep voor moeten graven maar het was ongeveer zo:

Goede locatie:
AV1.1 70-94Mbps (100Mb NIC beperkende factor bij twee sets), muv een Sitecom die 40Mbps haalde.
AV2.0/G.hn SiSo 100-180Mbps
Maw de nieuwere sets waren gemiddeld anderhalf keer sneller.

Slechte locatie:
AV1.1 10-12Mbps
AV2.0/G.hhn SiSo 2-6Mbps
Maw de nieuwere sets waren veel trager, onbruikbaar zelfs, waar de oude gevallen dat wel nog (net) waren.

Het ging om sets van o.a. Sitecom, TP-Link, Netgear, Zyxel, Cisco en Devolo, dus echt alles van crappy tot duur. Devolo's waren in beide sets op beide locaties overigens de snelste, maar dan nog dus idd maar 6Mbps op de slechte locatie...

Ik heb specs doorgeplozen maar kan dit niet verklaren. PLC werkt net zoals WiFi: de data wordt via OFDM gemoduleerd in aparte subcarriers. Elke subcarrier kan in beginsel z'n eigen modulatie hebben afhankelijk van signaal-ruisverhouding. Verschil AV1.1 en AV2.0 op dat vlak is vooral dat 1.1 max 1024QAM modulatie toestaat, waar AV2.0 max 4096QAM doet. Dat verklaart prima het gedrag bij goed signaal, maar bij slechter signaal zouden ze beide bij gelijke ruis op zelfde, lagere modulatie terug moeten vallen. En toch gaat dat dus niet zo goed als je zou verwachten.

Oslik blyat! Oslik!

• THE_BASE
  • Niet online
Inmiddels heel wat geprobeerd: Devolo én TP Link met én zonder Wifi. Allebei vallen constant weg of consumeren snelheid en zijn niet sterk.

Sinds gisterenavond de PLC's van Ziggo met WiFi geïnstalleerd. Ik moet zeggen: ze kosten dan wel meer dan de eerder genoemde merken (99,- euro), maar ze werken wel. Mijn router staat beneden, de extra wifi ontvanger op de middelste verdieping en op zolder is er nu gewoon goede dekking met volle draadloze snelheid. Weliswaar via 2Ghz, maar dat maakt niet zoveel uit.

Enige nadeel: ik heb nu twee keer twee netwerken in huis: mijn eigen TP-Link met 2Ghz en 5Ghz voor beneden en de Ziggo's met 2Ghz en 5Ghz voor de twee verdiepingen erboven.

Je mag de PLC's 30 dagen proberen, dus dat maar eens doen, maar vooralsnog enthousiast!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
THE_BASE schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 09:16:
Inmiddels heel wat geprobeerd: Devolo én TP Link met én zonder Wifi. Allebei vallen constant weg of consumeren snelheid en zijn niet sterk.
Welke sets heb je geprobeerd?
Sinds gisterenavond de PLC's van Ziggo met WiFi geïnstalleerd. Ik moet zeggen: ze kosten dan wel meer dan de eerder genoemde merken (99,- euro), maar ze werken wel.
Fijn dat deze wel werken, maar Devolo kost ook aardig wat. Heb je de goedkoopste setjes geprobeerd?
Zijn de Ziggo's niet gewoon een rebrand van een ander merk?
THE_BASE schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 09:16:
Enige nadeel: ik heb nu twee keer twee netwerken in huis: mijn eigen TP-Link met 2Ghz en 5Ghz voor beneden en de Ziggo's met 2Ghz en 5Ghz voor de twee verdiepingen erboven.
Waarom is dat een nadeel? En kun je de Ziggo niet gewoon dezelfde naam geven als je bestaande netwerk? Of desnoods je bestaande netwerk de naam van de Ziggo.

[ Voor 26% gewijzigd door Olaf van der Spek op 25-06-2016 11:42 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Ik heb Devolo DLAN 500 Duo geprobeerd. Best aardig, maar instabiel.

Die Ziggo's zijn van Comtrend. Voordeel is ook dat ze AC ondersteunen, sterker en robuuster uitzenden (volgens Ziggo).

Meningen verschillen: dezelfde SSID is een optie. Maar wil niet altijd soepel verlopen.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11 11:13

Twarp

just grin...

Ik heb diverse TP link homeplugs in gebruik en het bevalt prima. Heb je geen keuze om kabels te trekken dan is het een goede optie, mits er weinig andere stoorzenders zijn.

Meh ...

• Olaf van der Spek
  • Niet online
THE_BASE schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 13:56:
Die Ziggo's zijn van Comtrend. Voordeel is ook dat ze AC ondersteunen, sterker en robuuster uitzenden (volgens Ziggo).
Devolo heeft ook een optie met AC WiFi: pricewatch: Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Starter Kit (NL)
Wel prijzig

• Olaf van der Spek
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 23:36:
WiFi dan? :p
Mijn 2015 Moto E heeft een stuk betere verbinding dan mijn desktop (pricewatch: TP-Link TL-WN851ND PCI). Desktop staat op de grond, wat vast niet ideaal is voor WiFi ontvangst. De router is een Arcadyan VGV7519 en ik heb een TL-WDR3600 als extra AP.
Momenteel is de verbinding met de WDR3600 redelijk en zie ik in OpenWRT "-63 dBm (signal) -95 dBm (noise) 78.0 Mbit/s, MCS 12, 20MHz 13.0 Mbit/s, MCS 1, 20MHz" staan.

Is een andere adapter aan te raden, wellicht een met een externe antenne die ik veel hoger kan plaatsen dan de desktop zelf?
Aangezien de smartphone het wel goed doet is het WiFi signaal zelf wel goed lijkt mij.

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-10 22:16

Goner

What can I do you for ?

dion_b schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 21:36:
[...]
Waarom ?
Ik heb net ons Devolo netwerk uitgebreid (ja, er zijn ook tevreden Powerline gebruikers :+ ) met een 500AV Wireless+ (ter vervanging van een AP die niet tegen bliksem kon) en het signaal is uitstekend.
Momenteel 6 Devolo's (gemengd 200/500) over 3 verdiepingen en iedereen streamt en gamet er vrolijk op los.
Oh, en nergens randaarde.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Goner schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 16:29:
[...]

Waarom ?
Ik heb net ons Devolo netwerk uitgebreid (ja, er zijn ook tevreden Powerline gebruikers :+ ) met een 500AV Wireless+ (ter vervanging van een AP die niet tegen bliksem kon) en het signaal is uitstekend.
Momenteel 6 Devolo's (gemengd 200/500) over 3 verdiepingen en iedereen streamt en gamet er vrolijk op los.
Oh, en nergens randaarde.
Omdat een PLC adapter per definitie tegen de muur aan staat in de directe nabijheid van geleidende kabels, vaak ook nog laag bij de vloer. Bovendien staat het hele ontwerp van zo'n PLC adapter in het teken van afscherming van het PLC-deel, wat weer een enorme brok metaal kost dat je WiFi-signalen vervormt. Zo'n ingebakken AP zal dus vrijwel zeker een stuk slechter presteren (op RF-niveau) dan een apparaat met vergelijkbaar spec zonder al die zooi op een betere plek.

Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is om een voor jou voldoende ervaring te krijgen ermee, maar bedenk dat als je het over adviezen hebt, het statistiek is: een oplossing als dit zal misschien in 30% van de gevallen voldoen. Een losse in 60% van de gevallen. Jij behoort tot de 30%, maar dat betekent nog steeds dat 70% van de mensen die zo'n ding aanschaffen er gedonder mee hebben. Daarom zal ik het zeker niet aanraden.

Oslik blyat! Oslik!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik heb pricewatch: Devolo dLAN 650+ Starter Kit gekocht. Een snelle test laat performance van zo'n 60 - 80 mbit/s zien.. ik ben voorlopig tevreden.

Is er (gratis) Windows software om LAN performance over langere tijd te monitoren?

Mocht iemand nog tips hebben voor desktop WiFi dan ben ik nog steeds benieuwd: Olaf van der Spek in "Powerline adapter advies"

[ Voor 19% gewijzigd door Olaf van der Spek op 08-07-2016 19:20 ]

Pagina: 1