Macbook Pro met of zonder dedicated GPU?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaws77
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-10 02:10
Beste Tweakers,

Ik heb een nieuwe laptop nodig, en mijn voorkeur gaat uit naar een MacBook Pro 15". Nu zit ik sterk te twijfelen tussen de versie zonder dedicated GPU, en de versie met. Ik ga hem gebruiken voor het editen van video's, Photoshop, en een stukje webdesign.

Ga ik veel verschil merken met de dedicated GPU? En is het de €500,- waard? Of zeggen jullie, ga voor het basismodel, daar red je het ook prima mee.

Alvast bedankt!

EDIT:
Overigens is het extra geheugen, en de iets snellere proccessor ook een pluspunt aan de versie met dedicated GPU ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Jaws77 op 17-06-2016 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Cuda schijnt nog wel goed ondersteund te worden door grafische software geen idee hoe dat met AMD zit. Aangezien er momenteel enkel dedicated AMD GPU's inzitten die geen CUDA ondersteunen (want dat is van Nvidia).

Check dus even de requirements van je te gebruiken software.

Als je je geld ermee verdient is het elke cent waard als het jou een paar minuten per dag bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Voor photoshop maakt het niets uit, voor webdesign maakt het niet uit. Deze taken vragen vrijwel niets van de GPU, anders dan het weergeven van het beeld en sporadisch een effect. Dat kan vrijwel elke hedendaagse GPU moeiteloos, zelfs die in een smartphone en tablet zitten. Bij het bewerken van video's kan het verschil maken, vooral tijdens het renderen. Maar het hangt van een aantal factoren af (welke software, wat voor videos, welke resolutie, welk formaat, etc., etc.) of je er wel of geen (groot) verschil van zult merken en of dat de 500 euro waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaws77
Het is voor mijn opleiding, we werken hier met het Adobe pakket (Premiere, After Effects, Photoshop etc). Verder verschilt het soort video's behoorlijk. De ene keer is het een korte clip, de andere keer een film van 45 minuten. Resolutie is meestal full hd, maar kan voorkomen (zeker met zicht op de toekomst) dat 4K nog wel een keer om de hoek komt kijken.

Ik wil graag nu de juiste keuze maken, en niet over 3 jaar er achter komen dat ik toch maar voor die ene videokaart had moeten kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik merk zelf dat de IGP van MBPR 13 uit vroeg 2015, problemen heeft met multi-screen setups. Het renderen van de GUI gaat dan niet meer zo soepel. Dus als je er 2 hoge resolutie schermen aan wilt koppelen kan dat ook een verschil maken.

Als je er 3 jaar mee wilt doen, zou ik wachten op een revisie met efficiente GPU. Deze AMD is v.w.b. performance per watt niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
Als het over drie jaar voor jou een punt gaat zijn dan kan je het beter niet doen aangezien je dat geld dan beter kan investeren tegen die tijd. Er zit een komplete refresh aan te komen die niet heel lang meer op zich laat wachten. Het kan ook bijna niet anders want de huidige macbook pro is alweer een jaar oud. Terwijl de normale cycle ongeveer 200-250 dagen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zonder dedicated GPU gaat prima werken, ook met de huidige versie. Ook met de vorige versie. En ook met de versie van daar voor! Alles terug tot de 2013 modellen gaat prima werken. Je moet natuurlijk geen dual-4K monitor setup met 3D rendering op hoge snelheid gaan proberen, dat werkt niet. Maar 1 of 2 schermen en dan gewoon normaal 2D gebruik gaat echt prima lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-10 21:02

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

ik zou gaan voor diegene met GPU...

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:02
Je gaat geen verschil merken, omdat je ze niet tegelijkertijd naast elkaar zal hebben staan om het te zien. :P

/stomme-modus

Met de dedicated GPU heb je wat profijt tijdens het bewerken van video's. Echter, ook zonder dedicated kom je er uiteindelijk, alleen duurt het wat langer. :-) Die 500 euro kun je ook besteden aan wat handige peripherals, zoals een extern scherm, muis, toetsenbord, sleeve, adaptertjes etc. Daar heb je tijdens het werken ook veel profijt van (webdesign/foto's/video's bewerken op een 13" of 15" vind ik zelf écht ruk Nog rukker dan dat ik iets langer moet wachten tot het renderen klaar is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaws77
Misha schreef op zondag 19 juni 2016 @ 16:31:
Je gaat geen verschil merken, omdat je ze niet tegelijkertijd naast elkaar zal hebben staan om het te zien. :P

/stomme-modus

Met de dedicated GPU heb je wat profijt tijdens het bewerken van video's. Echter, ook zonder dedicated kom je er uiteindelijk, alleen duurt het wat langer. :-) Die 500 euro kun je ook besteden aan wat handige peripherals, zoals een extern scherm, muis, toetsenbord, sleeve, adaptertjes etc. Daar heb je tijdens het werken ook veel profijt van (webdesign/foto's/video's bewerken op een 13" of 15" vind ik zelf écht ruk Nog rukker dan dat ik iets langer moet wachten tot het renderen klaar is)
Kijk hier heb ik wat aan ;) Redelijke Jip en Janneke taal :p

Wat je als eerste zegt, klopt helemaal! Ik heb op dit moment een bagger videokaartje, in een bagger laptop, dus de basis macbook is sowieso al een enorme vooruitgang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppernerd
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02-10 11:05
Grafisch is de GPU in de huidige mbp niet echt meer van deze tijd. Zelfs de iGPU iris pro van de skylake generatie is sneller dan de huidige dedicated GPU, laat staan de nieuwe polaris chips die waarschijnlijk in de volgende Mbp komen.

Maar goed. Voor een stukje editen voldoen ze in ieder geval nog wel. Zou persoonlijk niet zoveel betalen voor achterhaalde specs, maar als je het dringend nodig hebt. Sja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Oppernerd schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:57:
Grafisch is de GPU in de huidige mbp niet echt meer van deze tijd. Zelfs de iGPU iris pro van de skylake generatie is sneller dan de huidige dedicated GPU, laat staan de nieuwe polaris chips die waarschijnlijk in de volgende Mbp komen.

Maar goed. Voor een stukje editen voldoen ze in ieder geval nog wel. Zou persoonlijk niet zoveel betalen voor achterhaalde specs, maar als je het dringend nodig hebt. Sja...
CPU technisch zit er geen bijna verschil tussen Haswell/Broadwell en Skylake. Daarnaast maakt het in Premiere niet uit welke GPU je hebt. Die wordt nooit zwaar belast en alle merken hebben netjes hardware versnelling via OpenCL en Cuda.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaws77
Goed, iedereen bedankt voor de reacties. Het wordt het basismodel!

Die €500,- maar mooi ergens anders in investeren!(:
Pagina: 1