Welke muismat is het beste voor iemand met RSI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10-2018
Ik gebruik nu al minimaal 6 jaar een gel muismat waarvan het oppervlak niet al te groot is.
Nu zijn de meningen verdeeld. Maar ik ben erachter gekomen (denk ik) dat het gel gedeeltje juist funest voor mijn pols is, en de doorbloeding eerder blokkeerd. Dus gebruik hem zijdelings nu al een half jaar.

Welke muismat kunnen jullie aanbevelen?(uit ervaring?)
De muismat van nu lijkt ook een beetje stroefig. Het soort stof lijkt me dus ook belangrijk ivm hoe snel of traag deze glijd. (helemaal met rsi)

De hoogte van een muismat zo laag mogelijk denk ik?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
Steelseries qck+. Lekker groot.

Sensitivity is erg belangrijk. Die kan je met de qck laag houden en zo grotere bewegingen met je arm maken ipv enkel je pols te bewegen. Dus minder strain op je pols.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Een dunne mat waarop de muis goed werkt. Niks wekt sneller RSI op dan ergernis over een muis die niet lekker werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trouble
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 13:38

Trouble

Everything is awesome

Heb je al eens een trackball overwogen? Ik heb de M570 van Logitech, gekocht nadat ik op m'n toenmalige baan last van m'n pols kreeg met muizen. Nooit meer last gehad, en het muizen gaat uitstekend.

| 17 December 1991 | De Nerdette |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
Ik heb het overwogen Trouble. Maar ik denk dat FPS spelen dan vrijwel onmogelijk word.
Vandaag heb ik mijn Evoluent C Muis ontvangen. Voelt gelijk veel chiller aan!
Dus ik ga kijken hoe het hiermee gaat.
Maar zat te denken daar hoort een nette muismat bij.

Hmm dus eigenlijk "meer" bewegen in de zin van grote bewegingen zijn niet verkeerd voor rsi?
Als de muismat zo groot is, weet ik niet of ik space heb op me huidige bureautje.. dan zou ik hem een stuk onder het keyboard moeten schuiven vermoed ik.

Ik ga eens kijken naar de Steelseries qck. Andere suggesties welkom natuurlijk

EDIT:
Dat is deze dan dus? Je hebt verschillende versies. Deze is het grootste.
pricewatch: Steelseries Qck+

Maar hoe zit het met de hoogte/dikte van deze muismat

[ Voor 17% gewijzigd door Reconhell op 16-06-2016 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Waarom uberhaupt een muismat gebruiken? Heb je een glazen bureau, of misschien een muis die niet goed trackt zonder mat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trouble
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 13:38

Trouble

Everything is awesome

Die ene keer dat ik game, speel ik gewoon RPG's met mijn M570, maar of het met FPS ook werkt: geen idee.

| 17 December 1991 | De Nerdette |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
Ik heb een houten ondervlak op het moment wat al heel oud is niet echt 100% egaal.. Het voelt echt veeel soepeler aan. (weet nog niet of ik dit goed of slecht vind) Ik weet niet het lijkt me dat een goed muismat meer nauwkeurigheid zou brengen..?

[ Voor 4% gewijzigd door Reconhell op 16-06-2016 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:08
Als je last hebt van RSI is het laatste wat je moet doen gaan gamen. Eigenlijk zou je gewoon even helemaal niet achter de PC moeten.... Mocht dat niet lukken, zou ik enkel het broodnodige doen (en met een trackball).

Tenminste, ik neem aan dat je van je RSI af wil?

Wat betreft advies voor muismat, zou ik ook wegblijven van de gelpad, in mijn ervaring blokkeert dat de flow van bloed naar je hand waardoor je sneller een koude hand krijgt. Verder zal het wel niet zoveel uitmaken, zorg dat je bureau goed plat en egaal is (dus geen steigerhout gebruiken als bureau :p ) en dat je muismat goed plat is en genoeg ruimte heeft. Ik heb zelf een stoffen muismat van 20 bij 30cm.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
Ik game op het moment ook niet zozeer op de pc. Meer op mijn ps vita omdat heel anders is voor mijn handen. Maar ondertussen wil ik wel de optimale omgeving creeren. dus met de evoluent muis die ik heb gekocht. (wellicht koop ik ooit ook een trackball, al is het om te proberen maar nu niet)
En heb de AK racing premium V2 race stoel gekocht. Wat een verschil die stoel met mijn stoel!! heerlijk.

Nu zoek ik alleen nog een beter bureau. Zit nu te denken om de Ikea Skarsta te kopen die in hoogte verstelbaar is.

www.youtube-nocookie.com/...cy=3&probably_logged_in=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
Reconhell schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 23:27:
Ik heb het overwogen Trouble. Maar ik denk dat FPS spelen dan vrijwel onmogelijk word.
Vandaag heb ik mijn Evoluent C Muis ontvangen. Voelt gelijk veel chiller aan!
Dus ik ga kijken hoe het hiermee gaat.
Maar zat te denken daar hoort een nette muismat bij.

Hmm dus eigenlijk "meer" bewegen in de zin van grote bewegingen zijn niet verkeerd voor rsi?
Als de muismat zo groot is, weet ik niet of ik space heb op me huidige bureautje.. dan zou ik hem een stuk onder het keyboard moeten schuiven vermoed ik.

Ik ga eens kijken naar de Steelseries qck. Andere suggesties welkom natuurlijk

EDIT:
Dat is deze dan dus? Je hebt verschillende versies. Deze is het grootste.
pricewatch: Steelseries Qck+

Maar hoe zit het met de hoogte/dikte van deze muismat
Afmetingen staan bij de specificaties in jouw link. Dikte schat ik op 3 tot 5mm.

Lekker groot en soepel. Je kan evt gedeelte onder toetsenbord leggen. (En zo dus je muismat na verloop van tijd kunnen draaien zodat je de mat 'twee' keer kan gebruiken)

Maar je moet dus wat meer je muis vanuit je elleboog bewegen en je pols dus zo min mogelijk draaien. Daarom is een grote muismat ideaal. Dan kan je je pols stilhouden.

Wat ook belangrijk is is om je arm op je bureau te laten steunen. En dus niet je muis vlak aan de rand van je bureau te hebben. Want daardoor gebruik je je pols veel te veel.

Begin daar maar eens mee. Maar het zijn meerdere factoren die een rol kunnen spelen. Het kan zelfs vanuit je zithouding vandaan komen en bv Hoe krampachtig je jouw muis vasthoud e.d. maar het vervangen van je muismat zou ik maar eens mee beginnen.

[ Voor 15% gewijzigd door legendareN op 17-06-2016 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
legendareN schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 00:40:
[...]

Afmetingen staan bij de specificaties in jouw link. Dikte schat ik op 3 tot 5mm.

Lekker groot en soepel. Je kan evt gedeelte onder toetsenbord leggen. (En zo dus je muismat na verloop van tijd kunnen draaien zodat je de mat 'twee' keer kan gebruiken)

Maar je moet dus wat meer je muis vanuit je elleboog bewegen en je pols dus zo min mogelijk draaien. Daarom is een grote muismat ideaal. Dan kan je je pols stilhouden.

Wat ook belangrijk is is om je arm op je bureau te laten steunen. En dus niet je muis vlak aan de rand van je bureau te hebben. Want daardoor gebruik je je pols veel te veel.

Begin daar maar eens mee. Maar het zijn meerdere factoren die een rol kunnen spelen. Het kan zelfs vanuit je zithouding vandaan komen en bv Hoe krampachtig je jouw muis vasthoud e.d. maar het vervangen van je muismat zou ik maar eens mee beginnen.
Thanks voor de uitleg. Al twijvel ik een beetje. omdat als ik de officiele richtlijnen lees dan zeggen ze juist zo dicht mogelijk bij je lichaam toetsenbord en muis. Als ik dat doe rusten me armen ook op me stoel leuning.
Al doe ik de laatste armen me toetsenbord en muis wat meer naar voren zodat me gehele armen op de tafel rusten.
Wat zal nou beter zijn, toch geheel op de tafel dan?
T is wel een licht strekkende houding ten opzichte van zo dicht mogelijk bij je lichaam. Maar van dat pols kan ik me ook voorstellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
Reconhell schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:24:
[...]

Thanks voor de uitleg. Al twijvel ik een beetje. omdat als ik de officiele richtlijnen lees dan zeggen ze juist zo dicht mogelijk bij je lichaam toetsenbord en muis. Als ik dat doe rusten me armen ook op me stoel leuning.
Al doe ik de laatste armen me toetsenbord en muis wat meer naar voren zodat me gehele armen op de tafel rusten.
Wat zal nou beter zijn, toch geheel op de tafel dan?
T is wel een licht strekkende houding ten opzichte van zo dicht mogelijk bij je lichaam. Maar van dat pols kan ik me ook voorstellen..
Vanaf je bureaustoel is ook prima. Beter zelfs dan ja. Maar omdat veel bureaustoelen niet gelijk aan t bureau kunnen komen had ik dat niet vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 16:09
Niet geheel on topic, maar het advies bij RSI is om je armen niet te laten leunen, maar juist te laten hangen. Dus niet op armleuningen, niet op tafel en niet op een gel muismat. Zo ontspannen je spieren het best wanneer ze daar te tijd voor hebben en worden ze niet geblokkeerd wanneer ze bewegen.

Mijn advies (van een RSI gevoelig persoon) neem een muismat waar je je fijn bij voelt, zorg voor een muis die lekker in de hand ligt (niet vasthouden) en ontspan terwijl je ergens mee bezig bent. De tijd die je niks doet, doe dan ook echt niks met je armen, houd dus niet ondertussen je muis vast of leg ze ook niet klaar bij het toetsenbord. Leg je armen eerder los op tafel op zo een manier dat je spieren ontspannen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 17:53

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

hier ook iemand met gevoeligheid ervoor.
gebruik geen muismat. wat ook funest is: naast je toetsenbord muizen. dat is voor je arm een hele onnatuurlijke houding. wat ik mezelf heb aangeleerd is om de muis recht voor me te hebben liggen. (dus voor mijn buik). als ik typ, ligt de muis tussen mijn armen in en als ik muis, dan is mijn arm dicht bij mijn romp. Anderen vinden het wat vreemd, maar ik zweer hier inmiddels bij en kan uitstekend alles doen wat ik wil.

en koop altijd alleen maar goede muizen. de duurdere logitech muizen hebben gewoon een goede laser, waardoor je muis ook precies datgene doet wat je wilt, dat scheelt, want niets is zo vervelend als een muis die niet precies doet wat je wilt.

kortom:
een muismat helpt niet voor- of tegen RSI. ik zou eerder zelfs zeggen tegen, omdat je onwillekeurig je muis-gebied begrenst.

tips voor een muis:
- goede muis, goede laser (bv logitech MX master)
- al is het wat persoonlijk, ik kan niet tegen zo'n klein muisje en heb dus een grote.
- trackball kan, ik kon er persoonlijk niet aan wennen

het allerbelangrijkst tegen RSI: je houding!
- zit rechtop, let erop dat je af en toe beweegt zodat je geen spanning in je schouders opbouwt
- zorg ervoor dat je monitor recht voor je en hoog genoeg staat
- beweeg voldoende etc.

- koude handen zijn een teken!! als je dat krijgt, ga dan minstens een half iets anders doen, want er is iets verstopt en je moet gewoon even wat doorstroming krijgen voor vers bloed etc.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
Dankje! dat is misschien een heel goede tip. ik ga het eens uit proberen. dus dan is mijn linker arm wel rustend op de tafel en mijn muis arm dicht bij mijn romp vlakbij het oppervlak van de tafel. (of ik trek het toetsenbord na me toe en dan zit geheel me lichaam bij mijn romp, weet nog niet wat beter is)

Alleen als je met 2 handen typt hou kan het dat jou muis dan tussen je 2 armen zit? Want als je recht wilt muizen en geen buiging maken met je arm komt je muis toch meer rechts te staan... lijkt me dan in het midden

Misschien kan ik eens een video maken hoe ik erbij zit qua houding. Wil er echt alles aandoen om dit tegen te gaan. Doe nu zelfs yoga.

Me houding ga ik nu beter opletten dat is even oefenen, want ik had een stoel waar de rugleuning te ver naar achter stond waardoor ik niet goed recht kon zitten. Deze gamestoel die ik nu heb zit heerlijk!!! Alleen kan ik mijn bureau helaas nog niet afstellen zoals ik wil hij is eigenlijk te hoog. en als ik me stoel en armleuningen erop ga afstellen zijn mijn benen niet meer goed relaxt voor die 90 graden.. Dus moet toch even eerst een goed betaal bureau vinden wat in hoogte te verstellen is.

Koude handen heb ik ook wel eens last van. Nu minder. door dat ik andere dingen ben gaan doen, maar ook door het weer denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Reconhell op 17-06-2016 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Toen ik beginnende RSI klachten had ben ik juist gestopt met muizen en heb ik een Wacom pen tablet gekocht, die gebruik ik nu al jarenlang overdag op m'n werk. Thuis gebruik ik wel een muis (met een simpel steelseries qck matje) omdat ik ook nog wel eens een FPS wil spelen, maar doordat ik overdag geen muis meer gebruik zijn de RSI klachten weg.
Misschien voor jou ook een optie om te overwegen?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 16:22

WCA

Bij RSI kan ik je alleen maar aanraden om je gedrag te gaan veranderen.

Ga je houding aanpassen, een muismat gaat niets veranderen aan je klachten.

Wat bij mij een godsend was, was het gaan gebruiken van een trackball (M570). Ook heeft een mechanisch toetsenbord veel geholpen, met name aan mijn linkerhand. De grootste verandering vindt plaats door verandering van je houding.

Een trackball heb je na 2-3 weken onder de knie, en na 1-2 maanden wil je niet meer anders. Naast betere ergonomie is het sowieso een fijnere manier van je muis besturen. Ik merk dat ik preciezer ben dan met een gewone muis, en hij werkt overal op zonder muismat :)

[ Voor 25% gewijzigd door WCA op 17-06-2016 15:10 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
prein2 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 14:34:
hier ook iemand met gevoeligheid ervoor.
gebruik geen muismat. wat ook funest is: naast je toetsenbord muizen. dat is voor je arm een hele onnatuurlijke houding. wat ik mezelf heb aangeleerd is om de muis recht voor me te hebben liggen. (dus voor mijn buik). als ik typ, ligt de muis tussen mijn armen in en als ik muis, dan is mijn arm dicht bij mijn romp. Anderen vinden het wat vreemd, maar ik zweer hier inmiddels bij en kan uitstekend alles doen wat ik wil.
Mooi natuurlijk dat het voor je werkt, maar dat het natuurlijker is dan je arm gewoon wat naast je te hebben durf ik wel te betwijfelen.
en koop altijd alleen maar goede muizen. de duurdere logitech muizen hebben gewoon een goede laser, waardoor je muis ook precies datgene doet wat je wilt, dat scheelt, want niets is zo vervelend als een muis die niet precies doet wat je wilt.
Volgens mij zijn laser muizen qua precisie nog steeds inferieur tov gewone optische muizen. Over het algemeen zou ik geen dell muis van 5 euro aanraden, maar verder zou ik me drukker maken over hoe een beetje muis in de hand ligt, dan de precisie. Sowieso hebben veel uiteindelijk gewoon exact dezelfde sensor.

Als je muismat een beetje formaat is dan moet dat geen probleem zijn lijkt mij. Sowieso wil ik echt niet meer zonder, je muis gedraagt zich veel consistenter (en soepeler) op een muismat dan een gemiddeld bureau. Om het nog niet te hebben over hoe de onderkant van je muis er al snel uit ziet op een bureau, terwijl op een muismat hij gewoon netjes schoon blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
GreNade schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 15:07:
Bij RSI kan ik je alleen maar aanraden om je gedrag te gaan veranderen.

Ga je houding aanpassen, een muismat gaat niets veranderen aan je klachten.

Wat bij mij een godsend was, was het gaan gebruiken van een trackball (M570). Ook heeft een mechanisch toetsenbord veel geholpen, met name aan mijn linkerhand. De grootste verandering vindt plaats door verandering van je houding.

Een trackball heb je na 2-3 weken onder de knie, en na 1-2 maanden wil je niet meer anders. Naast betere ergonomie is het sowieso een fijnere manier van je muis besturen. Ik merk dat ik preciezer ben dan met een gewone muis, en hij werkt overal op zonder muismat :)
Houding aanpassen daar ben ik ook zeker mee bezig, alleen een houding werkt alleen als je de apparatuur hebt om je houding ook echt correct af te stellen. Ik ben er bijna qua dat dus alleen een bureau om het 100% te maken.

De Trackball daar hoor ik nou zoveel over misschien moet ik die ook maar erbij halen.
Maar met die trackball is je pols/arm wel "twisted" wat ik nu bij die Evoluent nu niet heb, maar neutraal.
Het lijkt me moeilijk om terug te gaan naar zo'n trackball waar je je arm dan weer anders hebt.

Voor toetsenbord gebruik ik Microsoft 4000 Ergo. en bevalt prima.
Pagina: 1