Nieuw Linux werkstation en (Windows) gaming machine

Pagina: 1
Acties:

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 13:15
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een nieuwe build samenstellen voor gebruik als mijn main werkstation. Ik heb geen speciale gebruikersdoelen voor ogen, maar het ding moet gewoon snel genoeg zijn voor de komende jaren zonder additionele upgrades uit te hoeven voeren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget stel ik op 2000. Kan eventueel wat meer worden, maar ik hoop eigenlijk veel minder. Ik geloof namelijk wel in een soort 'sweet spot', oftewel de beste prijs/prestatie voor hedendaagse hardware.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hardwaretechnisch heb ik geen hele bijzondere eisen (denk ik), behalve dat het systeem een potente videokaart moet hebben met goede driver ondersteuning in Linux (AMD is een beetje dubieus op dat gebied), minimaal 32 GB geheugen, en een dual SSD voor een RAID0 configuratie (in software, dus geen RAID controller nodig, ook geen 'Intel RAID'). Mijn monitor doet 2560x1440, maar games in HD is ook prima.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb slechte ervaringen met Corsair (met vrijwel alle soorten producten), dus daar koop ik niks meer van (uit principe). Verder heb ik geen bijzondere merkvoorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil geen 'groot' systeem meer dat stof staat te happen onder mijn bureau, maar een mini-itx kastje dat ik op mijn bureau plaats. Daarom moet het systeem niet te groot zijn (niet veel meer omvang dan de Node 304 die ik nu voor ogen heb), en omdat ie op m'n bureau staat moet ie nagenoeg stil zijn, zeker onder lage load eigenlijk niet hoorbaar.

Ga je overklokken?
Nee, als ik extra power nodig heb, koop ik liever wat duurdere hardware, dan dat ik zelf ga lopen klooien met voltages e.d. wat alleen maar kan leiden tot instabiliteit.

Wat verwacht je van ons?
Ik denk nu aan een Skylake systeem, omdat nu eenmaal the latest and greatest is. Toch sta ik open voor andere suggesties, bijvoorbeeld 2011-3 platform I7 of Xeon. In dat geval (met het gestelde budget) wat zou in aanmerking komen?

Verder ben ik benieuwd naar eventuele Linux gebruikers op dit platform, en leer ik graag van hun ervaringen met Skylake en/of aanverwante controller chips, evt specifiek op het uitgezochte moederbord.

Tot slot heb ik veel onderdelen uitgezocht op de specifieke voorwaarde dat ze nagenoeg stil zijn onder lage/medium belasting. Ook hier sta ik open voor andere suggesties die mogelijk het geluidsniveau nog verder naar beneden krijgen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 299,-€ 299,-
1Asus B150I PRO GAMING/AURA€ 101,95€ 101,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 298,80€ 298,80
1Fractal Design Node 304 Wit€ 78,95€ 78,95
1Noctua NH-U12S€ 53,95€ 53,95
1Kingston HyperX Fury black HX421C14FBK2/32€ 111,50€ 111,50
1Cooler Master V Series V650€ 99,-€ 99,-
2Crucial MX200 2,5" 500GB€ 137,16€ 274,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.317,47

[ Voor 45% gewijzigd door ebia op 17-06-2016 11:25 . Reden: Geen reacties, te lange TS? ]

• ebia
Even wat weggesneden want denk te lang om te lezen...

Verwijderd

Waarom een i7? Omdat het kan of omdat je het nodig hebt. Dat laatste maak ik nergens uit op en dan zou een pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed net zo goed voldoen.
Met dit budget kan er ook wel een pricewatch: MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G of pricewatch: MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G in waarmee je uitstekend op 1440p kunt gamen.
Een 650w voeding is heel veel. Met een pricewatch: Cooler Master V Series V550 of pricewatch: Enermax Revolution X't II 450W heb je ook al ruim genoeg. Met bovenstaande videokaarten gaat niet meer dan 230 - 280w verbruikt worden.

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
ik heb alleen nog niet uit je topic meegekregen waarom je denkt een i7 nodig te hebben en waarom je 32gb ram nodig hebt.

• ebia
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:53:
Waarom een i7? Omdat het kan of omdat je het nodig hebt. Dat laatste maak ik nergens uit op en dan zou een pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed net zo goed voldoen.
Ja ik heb wat zitten snijden in de eerste tekst, dus de toepassingen zijn er een beetje uitgehaald. Ik wil gewoon een snelle computer die ik (voor de komende jaren) echt voor van alles kan inzetten (vm's, code compilen, a/v editing, muziek productie, gaming, etc). Ik kom nu van een i5-3550 (Sandy Bridge) af, en wil er niet een klein beetje op vooruitgaan, maar best flink.

Zelf kijk ik dan altijd maar naar de synthetische benchmarks, bijvoorbeeld die van https://cpubenchmark.net/high_end_cpus.html.
Mijn huidige CPU doet 6824.
Een i5-6500 doet 7043.
Een i7-6700 doet 9954.

Die 6500 is dus maar een klein beetje sneller (3%) dan wat ik nu al heb. Die i7 is in theorie 45% sneller. Prijsverschil tussen de i5 en de i7 is dat ongeveer ook, dus het is geen slechte deal om die i7 te nemen denk ik zo?

Ik wil dus eigenlijk wel minimaal bij die 10.000 in Passmark score komen, maar misschien zijn er nog andere alternatieven dan Skylake? Die Haswell's vind ik ook nog steeds mooi (een 5820k ofzo), maar die worden wel weer erg warm en dat is denk ik wat minder in zo'n klein kastje. Denk dat de non-K i7 erg goed past met z'n 65W TDP?
Met dit budget kan er ook wel een pricewatch: MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G of pricewatch: MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G in waarmee je uitstekend op 1440p kunt gamen.
Als ik diezelfde benchmarks gebruik voor het kijken naar de prestaties van de GPU, dan weet ik niet zeker of die 1070 en 1080 (voor wat ze nu kosten) de beste keuze zijn?

Voorbeeld:
GTX 970 haalt 8662 punten, een 1070 doet 12504. Verschil is dus bijna 45%. Echter het prijsverschil is meer dan 70%. Weet niet of ik net dat extra beetje nodig heb, voor zo'n grote toeslag.

Let wel, ik ben een casual gamer, en ik speel m'n games vaak toch met lage details omdat details vaak toch alleen maar in de weg zitten (denk aan grassprieten in WoT, alleen maar irritant). En ik kom van een HD6850 (2239 punten), dus elke 'high end' kaart is sowieso al een enorme performance winst.

Wat ik me afvraag bij die GTX 1070, of die ook de fans 'uit' zet bij idle load? Dat kan die GTX 970 wel, en daarom vond ik dat een aantrekkelijk product. Enig idee?
Een 650w voeding is heel veel. Met een pricewatch: Cooler Master V Series V550 of pricewatch: Enermax Revolution X't II 450W heb je ook al ruim genoeg. Met bovenstaande videokaarten gaat niet meer dan 230 - 280w verbruikt worden.
Klopt erg overkill inderdaad. Had dat voor mijn edit ook gemotiveerd. De V550 is inderdaad 'beter' want efficiënter en meer dan genoeg power. Echter, de V650 is onder zowel lage als hoge load stiller (althans, volgens de reviews), en het duurt ook langer tov een V550 voordat de fan harder gaat draaien. Mijn verwachting is bij deze 650 Watter, de fan eigenlijk nooit harder gaat draaien dan default. Dat was dus de reden niet voor de V550 te gaan.

Heb de Enermax bekeken, maar 160mm en semi-modulair gaat hem helaas niet worden in combinatie met een lange GPU in de Node 304. Daar moet je echt een 140mm voeding voor hebben om dat passend te krijgen, helaas beperkt dat de opties flink. Maar volgens mij is die serie van Coolermaster helemaal niet verkeerd?
mcmlevi schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 14:03:
ik heb alleen nog niet uit je topic meegekregen waarom je denkt een i7 nodig te hebben en waarom je 32gb ram nodig hebt.
De CPU omdat ik veel dingen tegelijk doe, en sommige dingen veel CPU power vereisen (code compileren, calculaties draaien, crypto, etc). Veel RAM heb ik nodig wederom omdat ik veel dingen tegelijk doe (VM's draaien bijvoorbeeld) en regelmatig een 'RAM disk' maak voor bepaalde calculaties. Dan is een overschot aan RAM altijd wenselijk.

In theorie zou ik 64GB ook prima kunnen inzetten, maar is dan toch behoorlijk overkill. En zeker als je kijkt naar het prijspremium die je daar nu nog voor moet neerleggen, heb ik dat er niet voor over.

Een relatief traag Crucial kitje 64GB kost 6 euro per GB. De relatief snelle Kingston 32 GB die ik nu heb geselecteerd kost een kleine 4 euro per GB. Dat tik toch best aan bij zulke hoeveelheden...

Enig idee of die Kingston die ik heb uitgezocht nog gezonde concurrentie kent?

• mcmlevi
ik persoonlijk denk dat haswell geen optie is tenzij je zwaar video editing gaat doen anders is de i7-6700 meer dan genoeg. en met programma's/applicaties die je noemt zou ik inderdaad 32gb nemen.

of de 1070 stil is onder lage load hangt af van het model ik dacht dat de asus strix dit wel deed maar bijvoorbeeld de founders edition niet. en persoonlijk zou ik niet voor de 970 gaan sinds het nu wel echt end of line is. liggend aan de resolutie waar je op gaat spelen zou ik je gpu kiezen die daar bij past voor 1080p de rx480 van amd en voor 1440p de 1070.

volgens mij is de node een dichte kast en dan is het goedkoopste ram dat je kan nemen van goede kwaliteit pricewatch: Kingston ValueRAM KVR21N15D8K2/32 of snellere pricewatch: Kingston HyperX Savage HX426C13SB2K4/32

in de node past ook gewoon een atx voeding dus zou ik er gewoon een rm550x instoppen is ook erg stil trouwens en helemaal stil in idel moet denk ik ook gewoon passen met je video kaart.

[ Voor 8% gewijzigd door mcmlevi op 17-06-2016 19:16 ]

• ebia
mcmlevi schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 19:13:
of de 1070 stil is onder lage load hangt af van het model ik dacht dat de asus strix dit wel deed maar bijvoorbeeld de founders edition niet.
Ik zal me toch nog eens verdiepen in die 1070. Ook brengt MSI weer een Gaming uitvoering op de markt die inderdaad de fans uitzet onder lage load net als de Strix. Sterker, ik lees net dat ie minder vermogen opneemt dat een 970, dus dat zou alleen maar goed moeten zijn voor de warmteontwikkeling (en dus geluid).
en persoonlijk zou ik niet voor de 970 gaan sinds het nu wel echt end of line is. liggend aan de resolutie waar je op gaat spelen zou ik je gpu kiezen die daar bij past voor 1080p de rx480 van amd en voor 1440p de 1070.
Tjsa, als een game niet vloeiend gaat zet ik gewoon de resolutie om (of speel ik windowed), zo moeilijk doe ik daar ook niet over. Ik vind nu de meerprijs van een 1070 op de 970 nog wel heftig, dik 200 euro, maar als die AMD straks uit is gaat de prijs denk ik nog wel verder omlaag. Ik wilde het systeem toch pas na de zomer kopen, dus ik heb nog wel even om daarop te wachten.

Overigens is AMD niet echt een optie. Ja, in de nieuwste 4.7 kernel zitten de drivers er dan wel in, toch leek/lijkt het erop dat AMD niet echt prioriteit maakt van (goede) drivers onder Linux. Niet dat ik heel veel 3D spul in Linux ga doen, maar het is natuurlijk ruk om een kaart van honderden euro's te hebben die vervolgens slecht presteert omwille van wat drivers. Nvidia is natuurlijk ook geen lieverdje als het aankomt op open drivers voor Linux, echter hun closed drivers presteren vaak wel beter onder Linux dan onder Windows. Genoeg gezegd hierover...
volgens mij is de node een dichte kast en dan is het goedkoopste ram dat je kan nemen van goede kwaliteit pricewatch: Kingston ValueRAM KVR21N15D8K2/32 of snellere pricewatch: Kingston HyperX Savage HX426C13SB2K4/32
Hier begrijp ik je advies niet zo goed, wellicht kun je dat uitleggen?

Het ram wat ik in eerste instantie geselecteerd heb (Fury), heeft (op default clock) een CAS van 14. Die ValueRam die jij aanbeveelt doet 15. Die Savage modules lijken snel, maar doen op default clock ook slechts CAS 15. Dus voor 10 euro meer heb ik CL14 ipv 15. Volgens mij maakt dat in de praktijk bar weinig uit, maar ja, voor een tientje zal ik het niet nalaten... Of zie ik soms iets over het hoofd?
in de node past ook gewoon een atx voeding dus zou ik er gewoon een rm550x instoppen is ook erg stil trouwens en helemaal stil in idel moet denk ik ook gewoon passen met je video kaart.
Nee, voor mij geen Corsair spullen meer. Ik heb SSD's, USB sticks, RAM, en voedingen gehad van Corsair, die allemaal naar de klote gingen. Ik koop uit principe niks meer van hun. Daarnaast is het een 160mm PSU, dus dat gaat klemmen tegen de GPU in de Node. Fractal Design geeft zelf aan (en heb dat gezien op foto's) dat wanneer je een modulaire voeding hebt, je echt een 140mm diep model moet hebben anders gaat het klemmen.

• mcmlevi
oh mijn fout ik was vergeten dat je geen corsair wilde.

met mijn advies over ram bedoelde ik omdat het een dichte kast is hoef je niet het mooiste ram te nemen omdat je het niet ziet zo bedoel ik. Wat betreft de snelheden van het ram er zit wel verschil in maar het is niet dat 2.666 mHz ineens +100 fps geeft ofzo het verschil is erg minimaal. ram is eigenlijk ram. Maakt wel iets verschil maar niet heel merkbaar ofzo.

Die savage die ik trouwens eerder linkte was cas 13
pricewatch: Kingston HyperX Savage HX426C13SB2K4/32

de 1070 is wel in games toch vaak 50%-100% dan de 970 beter dus in mijn ogen wel een goede investering:
YouTube: Nvidia GTX 1070 Performance Review - The new 1440p sweet spot?
en hier wat benchmarks van onze buren: http://nl.hardware.info/r...re-gp104-benchmarks-gta-v

wel moet ik erbij zeggen dat de 1070 om vage redenen slecht presteert op lagere settings soms verslaat de 970 hem zelfs maar met high/ultra setting hem makkelijk verslaat de 1070 de 970 met gemak.

[ Voor 51% gewijzigd door mcmlevi op 17-06-2016 21:45 ]

• ebia
mcmlevi schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 21:35:
met mijn advies over ram bedoelde ik omdat het een dichte kast is hoef je niet het mooiste ram te nemen omdat je het niet ziet zo bedoel ik. Wat betreft de snelheden van het ram er zit wel verschil in maar het is niet dat 2.666 mHz ineens +100 fps geeft ofzo het verschil is erg minimaal. ram is eigenlijk ram. Maakt wel iets verschil maar niet heel merkbaar ofzo.

Die savage die ik trouwens eerder linkte was cas 13
pricewatch: Kingston HyperX Savage HX426C13SB2K4/32
Vergeet niet dat ik sowieso niet ga overclocken (wat volgens mij ook niet echt mogelijk is met de B150 chipset). Het geheugen zal dus op default snelheid draaien, 2133mhz. Op 2133Mhz doet ook dat Savage reepje alleen CAS15 volgens de techsheet van Kingston zelf. http://www.kingston.com/dataSheets/HX426C13SB2K4_32.pdf Helaas.
wel moet ik erbij zeggen dat de 1070 om vage redenen slecht presteert op lagere settings soms verslaat de 970 hem zelfs maar met high/ultra setting hem makkelijk verslaat de 1070 de 970 met gemak.
Dat zal wel een driver dingetje zijn denk ik? Hoe dan ook, ik heb de 1070 nu op de wenslijst gezet, want als ik andere benchmarks naar voren trek is het verschil toch wel overduidelijk, plus het lage stroomverbruik vind ik ook een plus ivm stilte. Vind hem nog een beetje te duur, maar ik wacht op een pricedrop als die nieuwe AMD's straks uitkomen. Bedankt voor je input.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

CAS latencies bieden ook geen dikke performance verschillen zoals vroeger en zullen meerprijzen van enkele euro's dan ook zeker niet rechtvaardigen, imo. Aan de hogere snelheden heb je alleen wat indien je gaat overclocken idd. :)

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 17-06-2016 22:33 ]

Pagina: 1