Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:42
Beste Tweakers,

Ik heb een probleem met het dimmen van LED-verlichting: het licht is niet stabiel, maar flikkert. Dat gebeurt niet vaak: slechts een aantal keer per avond. Maar het is flink storend.

Hier is mijn apparatuur:

Ik gebruik in totaal twee KlikAanKlikUit draadloze dimmers, de ACD-200, van die dingen die je in het stopcontact steekt en vervolgens draadloos bedient. De gebruikte LED-lampen: de Philips WarmGlow ledlamp kogel helder E27 6W (dimbaar). Een van de dimmers heeft 1 LED-lamp, de andere 3 stuks tegelijk. Ik heb de minimale felheid ingesteld zoals in de gebruiksaanwijzing staat.

Het flikkeren gebeurt op een medium stand qua felheid. Het is heftiger bij de dimmer die drie lampjes aanstuurt.

Volgens KAKU is dit aan de hand:
"Het geknipper van de lamp komt door vervuiling op het lichtnet en dit wordt versterkt door dimmers waardoor lampen af en toe kunnen gaan knipperen." Vervolgens zeggen ze dat hun inbouwmodellen dit probleem mogelijk minder hebben.

Ik heb wat rondgezocht op internet, en vind onder andere op Circuitsonline.net dat een spanningsstabilisator / netfilter kan helpen de vervuiling weg te nemen. Ook lees ik daar dat, tegen de verwachting in, duurdere dimmers vaker dit probleem hebben. De KAKU's zijn overigens niet heel duur, slechts 25 euro oid.

Wat is jullie idee? Netfilter, of een beter/ander merk dimmer? Of andere lampen? Ik wil niet terug naar gloeilamp...

Groeten,
Dzjam

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-05 23:22
Het kan zijn dat de LED-lampen niet compatibiliteit zijn met de KAKU dimmers. Ik heb dit eerder gehad met de KAKU ACM-100 inbouwdimmer, en de eerdere versies van de Philips GU10 4,5W ledspot.

Het blijft een hoop gekloot LED-lampen dimmen, tot nu toe heb ik maar 1 dimmer gevonden waar alle LED-lampen mee kunnen worden gedimt en dat is van Busch Jeager 6523U dimmer.

Ik heb zojuist ook even de comptabiliteit dimmer van de lampen opgezocht, en Philips zelf heeft de AMWD-250 van KAKU getest met deze lampen, daaruit kan ik halen dat deze lampen zijn de dimmen hiermee.
Voor het document bekijk: https://www.download.p4c....18291762461_dmc_nldnl.pdf

Ik zou dus aanraden deze dimmer te kopen, en de ACD-200 te verwijderen.

[ Voor 0% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 17-06-2016 12:19 . Reden: Wat spelfouten eruit gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:04
Ik heb dat probleem ook gehad met de ACD-200. Zie hiervoor mijn posts in het Domoticz-topic.

Na contact te hebben opgenomen met de klantenservice heb ik ACD-300's gekregen die het probleem niet hebben. Maar ik gebruik halogeen en geen LEDs. Geen idee of de 300 ook met LED overweg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden!

De ACD-300 had ik hiervoor, en die zijn niet geschikt voor LED.

De genoemde Busch Jaeger en KAKU AMWD-250 ga ik eens bestuderen. Deze opties gaan niet via een stopcontact, zoals we nu hebben. Wordt dus nog een uitdaging om te vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:34

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Grappig, ik heb speciaal voor een led armatuur (met 2 ingebouwde trafo's, een met 4 leds en een met 5 leds) een Busch Jaeger 6523U aangeschaft, geheel volgens de handleiding.
Na te dimmen ging vooral het groepje van 4 leds vrolijk knipperen. Trafo's gewisseld, probleem bleef vooral bij die 4 leds.

Fabrikant gebeld, die me vrolijk meldt dat ik in tegenstelling tot wat de handleiding zegt een Jung dimmer moet gebruiken. Dat gedaan, en het probleem is weg.

Wel knippert de lamp nog steeds op vaste tijden, zoals 20:50 en 22:45. Dit is info die over het net wordt gemoduleerd maar er niet uit wordt gefilterd door de dimmer en trafo's.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-05 23:22
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 09:32:
Grappig, ik heb speciaal voor een led armatuur (met 2 ingebouwde trafo's, een met 4 leds en een met 5 leds) een Busch Jaeger 6523U aangeschaft, geheel volgens de handleiding.
Na te dimmen ging vooral het groepje van 4 leds vrolijk knipperen. Trafo's gewisseld, probleem bleef vooral bij die 4 leds.

Fabrikant gebeld, die me vrolijk meldt dat ik in tegenstelling tot wat de handleiding zegt een Jung dimmer moet gebruiken. Dat gedaan, en het probleem is weg.

Wel knippert de lamp nog steeds op vaste tijden, zoals 20:50 en 22:45. Dit is info die over het net wordt gemoduleerd maar er niet uit wordt gefilterd door de dimmer en trafo's.
Heb je ook aan de potmeter gedraaid die aan de zijkant/bovenkant zit van de dimmer? Dit stelt namelijk de gevoeligheid aan, en zodra dit niet goed staat gaan de lampen inderdaad knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ja hoor, mocht allemaal niet baten. Zodra de lampen van 100% werden teruggedimd bleef het zaakje daarna knipperen, ook op 100%.

Kun je niet weten, maar ik werk zelf in de elektro, hoewel dit ook niet direct dagelijkse kost is voor mij. Maar het was blijkbaar een bekend probleem ondanks dat ik ook zou verwachten dat de B-J goed zou moeten zijn.
Het typenummer van Jung weet ik helaas niet meer.
Wel weet ik van collega's dat zij heel tevreden zijn over dimmers van Niko.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-05 19:04
Dit probleem ontstaat onder andere door Toon Frequent besturing wat in Nederland wordt toegepast, http://www.toonfrequent.nl

Het ene product heeft hier meer last van dan het andere, maar het is van te voren lastig te bepalen of dit zo is. Het is sterk afhankelijk van het hardware en software ontwerp. Een ledlamp of dimmer met een flinke capaciteit op de ingang of een ingebouwd software filter hoeven dit probleem niet te vertonen.

Helaas een erg lastig probleem waar geen eenduidige oplossing voor is, behalve op praktijk ervaringen van anderen af gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Er lopen nou 2 dingen door elkaar, even weer terug uit de knoop halen:
- Knipperen bij dimmen (probleem bij TS)
- Knipperen door Toon Frequent --> algemeen probleem dat bij led eerder zichtbaar is dan bij gloeilamp/halogeen. Dit blijft bij mij wel opduiken ook al heb ik nu een dimmer die wel netjes dimt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dzjam
Bedankt voor het uit de knoop halen, DrivinUCrazy.

Als ik dit alles zo lees, zou het best kunnen dat het bij mij toch om het ToonFrequent-fenomeen gaat. Het gebeurt zo weinig (zeer inFrequent, pun intended), en ik zou het eens moeten bijhouden of het inderdaad op vaste tijdstippen gebeurt.

En stel dat dat het inderdaad is, heeft iemand van jullie ervaring met het voorkomen van de negatieve effecten ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 10:29
Hi, even oud topic opwarmen. Hier ook last van soms flikkerende led lamp, al maanden. Random, maar ik vraag me af of de tijden niet vast zijn, ik moet dit eens gaan bijhouden.
Altijd in de avond, want dan zitten we op de bank en kijken we wat tv. Dan in mijn ooghoek flikkert het soms. Soms duurt het ook lange tijd voor ik iets merk. Het is een acd-200 met een e14 philips 4w (of 6w weet ik even niet) dim-to-glow lampje.

http://www.philips.nl/c-p/8718696453667/led-kaars 4w
http://www.philips.nl/c-p/8718696453483/led-kaars 6w

Stel het is de modulatie/signalering op het net, dan is er weinig aan te doen denk ik wat ik zo lees?
Stel het is iets anders, de combi, of 1 vand e twee, wat zou ik dan het beste kunnen aanpassen? _/-\o_

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als het een TRIAC dimmer is die er tussen zit en het aangesloten vermogen is te klein dan heb je kans op flikkerende lichten.

Om te achterhalen of het inderdaad een TRIAC dimmer is sluit je een gloeilamp met een iets groter vermogen in serie aan, zeg zo'n 40W. Je hebt dan voldoende vermogen om de houdstroom van de TRIAC boven z'n niveau te houden waardoor die lekker in geleiding blijft, en dus je lampje constant laat branden.

Dit is ook vaak het probleem met LED verlichting aan een TRIAC dimmer, te weinig vermogen is een te lage houdstroom wat betekent dat de TRIAC weer gaat doven en dus niet geleid. Hierdoor ontstaat het onregelmatige gedrag wat zich laat zien door geflikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-04 20:58
PCJR schreef op woensdag 14 december 2016 @ 09:34:
Stel het is de modulatie/signalering op het net, dan is er weinig aan te doen denk ik wat ik zo lees?
Is ook oplosbaar, google "CAB filter", "Ripple control filter". Neem wel de juiste sperfrequentie, dit verschilt van regio tot regio en land tot land. Kost wel wat.
PCJR schreef op woensdag 14 december 2016 @ 09:34:
Stel het is iets anders, de combi, of 1 vand e twee, wat zou ik dan het beste kunnen aanpassen? _/-\o_
Combinatie dimmer LED-lamp checken. Fabrikanten van dimbare LED-lampen publiceren compatibiliteitstabellen. Enigste garantie op 100% storingsvrije werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-05 12:06
Eens met Sypie, volgens mij verbruikt een LED lamp vaak 'te weinig' om goed aangestuurd te worden door een dimmer. Ik had een lamp met 5x20W steeklampjes. Alles vervangen door LED ging niet goed. Toen ik 2 van deze LEDs weer verving door gloei werkte alles weer naar behoren.

Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-04 20:58
Jan Smit schreef op woensdag 14 december 2016 @ 21:38:
Eens met Sypie, volgens mij verbruikt een LED lamp vaak 'te weinig' om goed aangestuurd te worden door een dimmer. Ik had een lamp met 5x20W steeklampjes. Alles vervangen door LED ging niet goed. Toen ik 2 van deze LEDs weer verving door gloei werkte alles weer naar behoren.
Dit is niet enkel het verbruik. Die gloeilamp is een puur resistieve belasting, waarvoor de meeste dimmers oorspronkelijk gemaakt zijn. Besparingsvoordeel is dan ook voor een deel teniet als je dat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Ik zou graag eens ervaringen horen van lui die een TF of CAB filter hebben op de inkomende 230v :)

(en waar je het kunt kopen)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb er ook nog steeds last van. Ik heb nog steeds een Ferrarismeter met dubbele draaischijf. Eigenlijk wil ik geen dure aanpassingen gaan doen, want misschien lost een nieuwe, slimme meter het euvel op. Ik heb geen idee of daar misschien stiekem een filter in zit.

Hoe dan ook, je moet eerst weten welke frequenties er in jouw regio worden gebruikt. Vervolgens daar nog eens een filter voor zien te vinden. Tot nu toe heb ik daar geen succes mee gehad.

• PCJR
DrivinUCrazy schreef op donderdag 15 december 2016 @ 09:30:
Ik heb er ook nog steeds last van. Ik heb nog steeds een Ferrarismeter met dubbele draaischijf. Eigenlijk wil ik geen dure aanpassingen gaan doen, want misschien lost een nieuwe, slimme meter het euvel op. Ik heb geen idee of daar misschien stiekem een filter in zit.

Hoe dan ook, je moet eerst weten welke frequenties er in jouw regio worden gebruikt. Vervolgens daar nog eens een filter voor zien te vinden. Tot nu toe heb ik daar geen succes mee gehad.
Heb een slimme meter, maar altijd het probleem gehad.

Is dit niet de oplossing:
https://www.conrad.nl/nl/...45-a-1-stuks-1425280.html
of
https://www.conrad.nl/nl/...-16-a-1-stuks-554107.html

De 45A kan ik direct tussen de stroommeter en de meterkastverdeling knopen, de 16A kan op 1 groep dan, de woonkamer, waar de meeste dimmers met ledlampen zitten. Past wel ergens in mijn meterkast nog denk ik :>

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat soort filters hoeven niet de oplossing te zijn voor dit specifieke probleem. Alles hangt van de gebruikte frequentie af (die per regio schijnt te verschillen), en de dempingskarakteristiek van het filter af.

Die Schaffner filters ken ik wel, vrij goed zelfs. Als wij machines hebben met frequentieregelaars (=grote stoorbron) willen we daar nog wel eens een dergelijk filter in zetten om de netspanning wat schoner te houden.
Houd er daarnaast ook rekening mee dat dit industriële producten zijn. Industriële producten moeten niet alleen meer bestand zijn tégen storing, maar ze mogen ook meer storing uitzenden. Dit kan tot wel 1000 keer zo veel zijn als in een consumentenomgeving!
Voor 100 euro vind ik het dan een hele dure gok. ;)

[edit]Net even de dempingskarakteristiek van zo'n Schaffner filter bekeken. Die grafiek begint pas bij 10 kHz, en dan is de demping minimaal. De demping is optimaal van 400 kHz - 1,4 MHz. Als je je bedenkt dat ToonFrequent ergens tussen de 500 en 2000 Hz (uit mijn hoofd) schijnt te zitten, zie je dat deze industriële filters helemaal niets gaan doen.

Toegegeven: ik weet niet wat er wordt bedoeld met "operating frequency, DC to 400 Hz" Echter, ook dit lijkt niet in het juiste spectrum te zitten.

[edit2]Wie niet waagt... Ik heb eens een mail richting netbeheerder gestuurd. Ik verwacht er alleen niet al te veel van.

[ Voor 29% gewijzigd door DrivinUCrazy op 15-12-2016 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Ik was, na de vorige berichtenwisseling van een paar maanden geleden, teruggegaan naar gloeilampen. Ik had niet zo'n zin om filter-investeringen te plegen die misschien niet eens zouden werken, en sowieso het rendement van LED-lampen ongedaan zouden maken.

Inmiddels is een van de gloeilampen kapot gegaan, dus die heb ik vervangen door een zelfde LED-lamp als voorheen. Er hangen nu dus 2 gloeilampen en 1 LED-lamp aan de dimmer. Het geflikker dat ik normaal had op vaste tijden in de avond, treedt nu, net als in de situatie met 3 gloeilampen, vrijwel niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

DrivinUCrazy schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:44:
[edit2]Wie niet waagt... Ik heb eens een mail richting netbeheerder gestuurd. Ik verwacht er alleen niet al te veel van.
Nounou, we hebben antwoord. :/
U geeft aan op het adres xx op vaste tijden last te hebben van fluctuaties in het elektriciteitsnetwerk. Graag help ik u verder.

Helaas weet ik niet wat de juiste filters zijn om dit probleem op te lossen. Het beste kunt u telefonisch contact op nemen met de Storingsdienst, hier zitten onze experts mbt spanningsklachten. Ze zijn 24 uur per dag 7 dagen in de week te bereiken op het gratis telefoonnummer 0800 9009.
Nee, ik heb dus geen fluctuaties in het elektriciteitsnetwerk. En ik had er nog wel bij vermeld dat het waarschijnlijk om het systeem ging dat in de volksmond ToonFrequent of CAB wordt genoemd. Ook had ik er bij vermeld of het misschien mogelijk was om gewoon die frequenties te verkrijgen, zodat ik zelf met een filterfabrikant als Schaffner eens om de tafel kon zitten. Op het werk heb ik daar nog wel eens contact mee, dan kan zo'n vraagje tussendoor geen kwaad. :+

Ach, ik weet niet eens meer waarom ik het überhaupt ook geprobeerd heb. :P Misschien dat ik er ook nog wel eens een telefoontje aan wil wagen als ik me toch verveel. Met de feestdagen of zo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LionB
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-05-2022
Grappig om te lezen, ik heb precies dezelfde combinatie als TS in de OP beschrijft.

Namelijk 2 ACD-200 dimmers die elk een Philips WarmGlow lamp dimmen.
Deze zijn s'avonds redelijk ver gedimd en knipperen elk half uur.

Ik heb verder ook nog een AMWD-250 dimmer met een enorme LED bol erachter (ook van philips), en een dimbare ledlamp van KAKU zelf, deze knipperen beiden nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Interessant! Welke lamp van Philips is dat? En ligt het probleemloos functioneren aan deze lamp of aan de dimmer? Heb je de lamp wel eens met de andere dimmer geprobeerd toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
LionB schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 13:04:
Grappig om te lezen, ik heb precies dezelfde combinatie als TS in de OP beschrijft.

Namelijk 2 ACD-200 dimmers die elk een Philips WarmGlow lamp dimmen.
Deze zijn s'avonds redelijk ver gedimd en knipperen elk half uur.

Ik heb verder ook nog een AMWD-250 dimmer met een enorme LED bol erachter (ook van philips), en een dimbare ledlamp van KAKU zelf, deze knipperen beiden nooit.
@LionB, het is een tijdje geleden, maar ik ben nog steeds (of eigenlijk inmiddels weer) benieuwd naar welke Philips lamp dit was waar je geen geknipper mee had. Ik ga weer wat LED-lampen kopen die gedimd moeten worden...
Pagina: 1