Fusion of Flash opslag in iMac?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-09 18:02
Ik ben van plan om dit jaar m'n 2010 MBP te vervangen door ofwel een nieuwe rMBP of een iMac. Wat betreft de iMac ben ik benieuwd welke van de volgende 2 beter is?
  • 1TB Fusion Drive
  • 256GB Flash opslag
Ik probeer overal reviews te zoeken, waarbij het verschil tussen beide wordt getest, maar kan dat nergens vinden. Het zijn allemaal tests met de 1 of 3 TB fusion drive. Niet met de Flash opslag. Heeft iemand zelf een iMac met de Flash opslag van Apple? En kan je je ervaringen delen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

De SSD. Vandaag de dag zou het bij wijze van spreken verboden moeten zijn om een PC te verkopen die gebaseerd is op een HDD als main schijf. SSD's zijn hun geld dubbel en dwars waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:49
De Fusion Drive is niets meer dan een 3,5" HDD en een 128GB SSD die softwarematig gekoppeld zijn en als één volume worden gezien, het "snelle" aan een Fusion Drive is dus de SSD waar veel gebruikte applicaties worden ingeladen. Ik zelf heb destijds gekozen voor een SSD en externe thunderbolt opslag, dus als dat een optie is voor je zou ik voor de SSD kiezen.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
De 1TB Fusion drive beschikt zelfs maar over 24GB SSD, ik zeg; niet doen. 2TB Fusion Drive heeft wel 128GB SSD. Ga voor de 256 GB SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook voor de SSD gaan. Het is bizar hoe snel het gaat. Niets voelt traag mee aan. Alles start snel op, het is echt een genot om te hebben. In een Fusion Drive zit ook een SSD in maar die is bij lange na niet zo snel als normaal flash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:04
SquareOne schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 22:41:
De 1TB Fusion drive beschikt zelfs maar over 24GB SSD, ik zeg; niet doen. 2TB Fusion Drive heeft wel 128GB SSD. Ga voor de 256 GB SSD.
Bij de 1TB Fusion Drive in de 21,5" iMac is er maar 24GB aan flash; dit geldt niet voor de 1TB Fusion Drive in de 27".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-07 19:18
Volkan1984 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 23:59:
[...]

Bij de 1TB Fusion Drive in de 21,5" iMac is er maar 24GB aan flash; dit geldt niet voor de 1TB Fusion Drive in de 27".
Late 2015 27" model geldt dit wel, deze heeft ook 24gb ssd bij de 1TB variant.

Heb voor de zelfde keuze gestaan, 2TB of 256GB SSD, en heb voor de SSD gekozen, geen spijt. Wel raad ik je dan aan om een externe HDD of SSD aan te schaffen of een NAS.

[ Voor 20% gewijzigd door AngelusHD op 17-06-2016 05:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:04
AngelusHD schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 05:46:
[...]

Late 2015 27" model geldt dit wel, deze heeft ook 24gb ssd bij de 1TB variant.

Heb voor de zelfde keuze gestaan, 2TB of 256GB SSD, en heb voor de SSD gekozen, geen spijt. Wel raad ik je dan aan om een externe HDD of SSD aan te schaffen of een NAS.
Oeps, je hebt gelijk! I stand corrected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

SSD. Zonde als je je kwa snelheid/feel zou laten beperken.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
De SSD's die apple gebruikt in de iamc zijn dezelfde als in de MBP. Deze dingen zijn ontiegelijk snel door de pcie interface en halen makkelijk 2GB/s. Dat is om en nabij een factor 4 van wat de fusion drive aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gister een iMac online besteld, omdat de videokaart van de huidige iMac van 2011 is overleden. Omdat ik het laatste jaar al vanaf een thunderbolt SSD draaide heb ik voor mijn nieuwe speeltje ook meteen een SSD gekozen.

In mijn MacBook 12" zit een 256GB en is een beetje krap, helemaal wanneer je foto's/filmpjes op vakantie maakt. Op de iMac zal ik toch alles op de NAS plaatsen en dat moet goed komen, echter heb ik nu een externe 512 SSD over. :9

Heel kort advies; Als je de centen hebt ga voor de SSD, heb je nog meer, ga voor een grotere SSD, geheugen kan je simpel uitbreiden, een SSD niet. Tenslotte koop je ook niet alle weken een nieuwe iMac, het is een diepteinvestering. Veel plezier! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
Dat dacht ik dus ook, wat jullie allemaal hier zeggen. Als ik de testresultaten lees van reviewers, dan lijkt die Fusion drive onder OSX ook enorm snel.

Vraag ik me af waarom al die reviewers (inclusief Tweakers en gerenomeerde Apple techsites) allemaal de Fusion Drive hebben gekozen om te testen.

2e vraag:
Kan je een extra SATA SSD erin plaatsen als ik toch voor de Flash opslag zou kiezen in de Mac? Dat past toch?

Overigens als het past, is een externe SSD opslag misschien net zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Denk als ze allemaal de fusiondrive hebben getest omdat dat naast de 1TB HDD een 'standaard' uitvoering is welke overal in principe voorradig is. Een iMac met een SSD wordt volgens mij 'op maat' gemaakt.

Volgens mij is een interne SSD sneller, daarnaast heb ik zelf ondervonden dat er door sommige programma's toch bestanden op de interne hdd geplaatst worden, ondanks dat ik vanaf een externe SSD draaide. Daarom zou ik gewoon voor een interne SSD gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-10 20:42

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Volgens mij staan er in het forum ook wel topics over problemen met de Fusion schijven, niet helemaal zeker. Dat zijn dan misschien uitzonderingen, maar wellicht wel interessant leesvoer. Persoonlijk zou mijn voorkeur gaan naar één echte snelle SSD schijf.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
Ja idd. Beter nu zo'n Flash Storage kiezen. Als ik naar iFixit.com kijk, is geen SATA SSD. En dan later uitbreiden met een vd volgende als dat kan:

- SSD via SATA (kabeltje kopen)
- of SSD via USB 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

androids schreef op zondag 19 juni 2016 @ 08:09:
Ja idd. Beter nu zo'n Flash Storage kiezen. Als ik naar iFixit.com kijk, is geen SATA SSD. En dan later uitbreiden met een vd volgende als dat kan:

- SSD via SATA (kabeltje kopen)
- of SSD via USB 3
Of nog beter: thunderbolt SSD. Flink meer bandbreedte dan UitermateSlomeBus in vergelijking :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-10 22:33
Zoals velen hierboven het hebben geconstateerd, SSD is vele malen beter.
Ik heb de eerste generatie Fusion HDD in een iMac late 2012. Dit was met de 128GB + 1TB HDD.
De eerste weken werkte alles prima. Totdat je programma's gaat installeren en deze boven de 128Gb komen.
Zolang je maar paar programma's als basis gebruikt is het niet erg, maar als je vaak en veel programma's gebruikt voelt het allemaal minder snel aan.
Daarnaast gebruik ik ook Windows via Bootcamp, deze pakt geen Fusion, dus werk met een trage HDD.

Vorig jaar is de HDD stuk gegaan (uit het niets). Direct een externe partij laten komen om de HDD te vervangen voor een 1GB SSD van Samsung.
Op de HDD krijg je 3 jaar garantie, maar die wilde ik niet eens meer. Liever 500 euro bijlappen voor een SSD dan met een 27" bij de Apple store de SSD laten repareren.

Ik zeg ten alle tijden SSD. Liever nu wat meer geld spenderen, dan je jarenlang irriteren.
Pagina: 1