Raid box / Externe HDD oplossing (geen NAS)

Pagina: 1
Acties:

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-12-2025

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Tot kort draaide ik het volgende: HTPC met touchscreen beneden, Zelfbouw NAS (8 discs) op zolder.

Een verhuizing, nieuw meubel en andere hobby's zorgen ervoor dat ik wat anders zoek. De tijd die ik kwijt was aan het onderhouden van hard/software en het bijhouden van films/series gebruik ik nu liever anders.

Ik ben dus naar een kleine HTPC gegaan. SSD, passief gekoeld, simpele Kodi installatie. De NAS op zolder verdwijnt, en ik heb dus een boel discs over.

Nu zoek ik een eenvoudige, vrij energie zuinige en simpele oplossing om makkelijk bij wat data te kunnen. Ik denk dan aan: Foto's, muziek, paar series, paar films.

Veiligheid van de data is niet echt belangrijk. Foto's staan ook op laptop en externe disc op andere locatie. Eventueel zou ik 2 discs kunnen gebruiken in kopie.

Volgens mij ben ik het goedkoopst uit met een Raid box. Ik denk aan de 5bay Sharkoon:
pricewatch: Sharkoon 5-Bay RAID Box Zwart

Deze sluit ik, via USB 2.0, aan op mijn htpc. Gaat in slaapstand na 30 minuten, en heeft ruimte voor 5 discs. USB 2.0 is natuurlijk niet zo snel, maar voor het kopieren van data neem ik dan wel wat meer tijd. En voor het kijken van HD materiaal (geen 4k) is het voldoende.

Het liefst zie ik in windows gewoon 5 losse schijven. Bijvoorbeeld als volgt:
als schijven 2tb. Is JBOD dan de juiste optie? Voor mijn gebruik lijkt RAID me overbodig. Correct?

D: Foto's en muziek
E: Foto's en muziek (backup)
F: Film
G: Serie
H: Overig (documenten / concerten / cabaret)

Zie ik wat over het hoofd of is dit voor mij inderdaad de beste oplossing? Ik vind naast de Sharkoon eigenlijk alleen een Icybox, zijn er nog alternatieven die beter of goedkoper zijn?

And now the most interresting part of deze grot

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-01 09:57
ff kort,

in plaats van die Sharkoon, zou ik absoluut deze eerder pakken !
De LianLi EX-503

pricewatch: Lian Li EX-503 Zwart

Heeft o.a USB 3.0 support en Esata, is degelijk goed gebouwd en heeft erg goede HDD koeling..
Verder ondersteund hij RAID0-1-5 JBOD dacht ook 10..
Helaas geen RAID6..

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
Die Sharkoon heeft ook USB 3.0 en eSata, daarnaast meer RAID-modi en JBOD. HTPC geen eSata en alleen USB 2.0, dus het maakt ook niet uit.

Daarnaast is die Lian € 40,00 duurder.

Volgens mij dus een slechtere optie...

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-01 09:57
daar zijn de meningen in verschillend.
De Lian Li heeft een degelijke bouwkwaliteit, en erg goede airflow.
De Sharkoon is gewoon wat dat betreft een heel stuk minder..

maar goed je moet het natuurlijk zelf weten..

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
FlorisVN schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:26:
daar zijn de meningen in verschillend.
De Lian Li heeft een degelijke bouwkwaliteit, en erg goede airflow.
De Sharkoon is gewoon wat dat betreft een heel stuk minder..

maar goed je moet het natuurlijk zelf weten..
Je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor. Ik ben blij met alle input, maar in je eerste bericht zei je alleen: in plaats van die Sharkoon, zou ik absoluut deze eerder pakken !.

De onderbouwing bestond uit argumenten die eigenlijk geen argumenten zijn. De functies die jij als voordeel van de Lian noemt heeft de Sharkoon ook, en meer zelfs. Daarnaast is de Lian ruim 20% duurder.

Nu zeg je dat de Lian een goede bouwkwaliteit en airflow heeft. Heeft de Sharkoon dat dan niet? En is dat echt belangrijk voor mij? Schijven zullen 99% van de tijd in slaapstand staan en worden alleen (1 tegelijk) gebruikt voor het aanleveren van wat data. Echt warm zal het niet worden (denk ik). Of 2 fans tov van 1 fan nog uitmaakt durf ik niet te zeggen. Lijkt me in het geval een fan stukgaat nog wel veilig.

Je schrijft dat de Sharkoon wat dat betreft een stuk minder is. Als het de bouwkwaliteit betreft: ik ben tot op heden tevreden over producten van Sharkoon. De raid box zal overigens 1 keer neergezet worden, en niet worden verplaatst. Kan me niet voorstellen dat de bouwkwaliteit dan erg belangrijk is (zolang alles maar past natuurlijk).

Tenslotte kan de Sharkoon 5x 8tb aan, en de Lian 5x 6 (volgens de website).

• albatross
  • Registratie: September 2006
Als ik een Sharkoon zou nemen, dan zou het waarschijnlijk deze worden:

https://www.alternate.nl/...KfY9sPZsc0CFZcy0wodcg8PgQ

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• albatross
  • Registratie: September 2006
mr_fragle schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:09:
[...]

Nu zeg je dat de Lian een goede bouwkwaliteit en airflow heeft. Heeft de Sharkoon dat dan niet? En is dat echt belangrijk voor mij? Schijven zullen 99% van de tijd in slaapstand staan en worden alleen (1 tegelijk) gebruikt voor het aanleveren van wat data. Echt warm zal het niet worden (denk ik). Of 2 fans tov van 1 fan nog uitmaakt durf ik niet te zeggen. Lijkt me in het geval een fan stukgaat nog wel veilig.

Je schrijft dat de Sharkoon wat dat betreft een stuk minder is. Als het de bouwkwaliteit betreft: ik ben tot op heden tevreden over producten van Sharkoon. De raid box zal overigens 1 keer neergezet worden, en niet worden verplaatst. Kan me niet voorstellen dat de bouwkwaliteit dan erg belangrijk is (zolang alles maar past natuurlijk).
FlorisVN heeft natuurlijk wel een punt: de bouwkwaliteit (of dat jou nou boeit of niet). Lian-Li maakt over het algemeen top-produkten. Sharkoon, inderdaad een slagje daaronder. Is dat erg? Niet per se. Maar ik heb reviews van Icy-Box boxes gezien, bijvoorbeeld (non-RAID, weliswaar) waarbij de hard disken niet eens goed vastklikten (en dus los konden shieten). Een beetje degelijke bouw kan dus geen kwaad. :) Sharkoon boxen zijn iig goed genoeg voor wat ze moeten doen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• mr_fragle

mr_fragle

Don't forget the guide

Topicstarter
albatross schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 16:03:
[...]

FlorisVN heeft natuurlijk wel een punt: de bouwkwaliteit (of dat jou nou boeit of niet). Lian-Li maakt over het algemeen top-produkten. Sharkoon, inderdaad een slagje daaronder. Is dat erg? Niet per se. Maar ik heb reviews van Icy-Box boxes gezien, bijvoorbeeld (non-RAID, weliswaar) waarbij de hard disken niet eens goed vastklikten (en dus los konden shieten). Een beetje degelijke bouw kan dus geen kwaad. :) Sharkoon boxen zijn iig goed genoeg voor wat ze moeten doen.
Ik snap dat Lian misschien steviger is, maar voor een product dat stilstaat maakt mij dat niet uit. Ook gaf hij geen onderbouwing dat Sharkoon dat niet zou zijn. De Icy Box waar jij over spreekt is volgens mij (correct me when wrong) niet van Sharkoon maar van Raidsonic.

Vooralsnog heb ik het idee dat mijn keuze voor mij de beste is, of zie ik nog alternatieven of belangrijke, niet genoemde, minpunten over het hoofd?

Pagina: 1