Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschalken
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-05-2022
Ik wil mijn PC (Fractal Design Core 500 mini-itx case, met Intel i7-6700k en Asus Z170I Pro Gaming moederbord) uitbereiden met een snelle SSD. Op het moment lijken de Intel 750 SSD PCIe x4's en de Samsung 950 Pro SSD de snelste opties, maar omdat mijn moederbord geen U.2 connector heeft, gaat mijn voorkeur uit naar een Samsung 950 Pro.

Vanuit review sites begreep ik dat de Samsung 950 Pro nogal last kan hebben van thermal throttling als hij onder zware load staat, zeker als de SSD onder het moederbord wordt gemount (en dat is met mijn moederboard de enige optie).

Ik vroeg mij af of het mogelijk/verstandig zou zijn om met behulp van een stapeltje thermal pads de Samsung 950 Pro met de grondplaat van de behuzing te verbinden, om zo de hitte af te kunnen voeren (ik werd op dit idee gebracht door LiniPC), zeker aangezien heat-sinks waarschijnlijk niet gaan passen onder het moederboard.

Wat vinden jullie van dit idee? Hebben jullie suggesties of alternatieven?

Beste antwoord (via jschalken op 26-06-2016 14:43)

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 19:53
Waarvoor wil je de SSD gaan gebruiken? ga jij echt minuten lang op het max van de SSD zitten? een benchmark geeft onrealistische waarden wanneer het aankomt op het punt van gebruik, benchmarks stampen er gigabyte's aan data doorheen.

Gebruik van thermalpads kan zeer zeker en als de afstand niet zo groot is zou ik het zeker doen als je veel data gaat wegschrijven/lezen(en denk dan echt aan 100GB+ achter elkaar, want 60GB ben je binnen 45 seconden wel klaar mee) anders is het niet noodzakelijk en zal je zelden thermal throttling hebben.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 19:53
Waarvoor wil je de SSD gaan gebruiken? ga jij echt minuten lang op het max van de SSD zitten? een benchmark geeft onrealistische waarden wanneer het aankomt op het punt van gebruik, benchmarks stampen er gigabyte's aan data doorheen.

Gebruik van thermalpads kan zeer zeker en als de afstand niet zo groot is zou ik het zeker doen als je veel data gaat wegschrijven/lezen(en denk dan echt aan 100GB+ achter elkaar, want 60GB ben je binnen 45 seconden wel klaar mee) anders is het niet noodzakelijk en zal je zelden thermal throttling hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
als de termal pads laag te dik is gaat eht eerder werken als isolator dan als geleider....
Ik zal me net als Azerion niet zo druk maken over throttelen. De kans dat je het is dagelijks gebruik gaat merken is zeer klein. Die M2 SSD's zijn zo snel. als je door trottelen ineens 0,5sec langer moet wachten ga je niet merken. :)

Meow, meow I'm a cow