Toon posts:

Nexus 7 finaal kapot op peugeot deauville herenfiets, wat nu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-05 10:18

Imprezzion

Civic EK3 Sedan & 307CC Tuned!

Topicstarter
Mijn mooie fiets die ik al zowat vanaf het VMBO heb en al 10 jaar misbruikt wordt voor school, werk en kranten / post bezorgen heeft het nu toch echt finaal opgegeven.

De naaf schakelt niet meer. Loopt vast, zit enorme ruimte op, volgens mij is er ergens een lager gesprongen of zo want hij ratelde / schakelde al lange tijd moeilijk tot niet.

TL:DR Hij is kapot..

Kan ik hier elk willekeurig achterwiel met Nexus 7 in knallen of moet ik iets speciaals hebben vanwege de roller brakes oid.? Ik heb echt nul komma nul verstand van fietsen maar kan prima sleutelen verder hoor :)

Iemand advies hoe nu verder? Heb zo lang wel een reserve fiets maar ja..

~ 5800X3D @ 4530 ~ Arctic LF2 420 ~ MSI B550 Unify-X ~ 32GB Trident-Z Royal Elite @ 3800-14-14-14-28-42-240-1T ~ MSI RTX 4070Ti @ 3000/11000 ~ Fractal Torrent White ~ Seasonic Prime GX1000 ~

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 17:40
Laat ik toevallig (bijna?) hetzelfde hebben: bij mij klapt de schakel op de naaf niet meer terug (met kabelproblemen op het stuur tot gevolg: wordt niet naar binnen getrokken). Weet ook niet wat ik eraan kan doen, dus ik kijk mee in dit topic :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:44
Bij Nexus 7 dacht ik in eerste instantie aan iets anders :)

Verder geen oplossing... :+

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je een beetje kan sleutelen zou je de naaf ook kunnen reviseren.
http://www.avantum.bike/d...Inter-7_coaster_brake.pdf

[Voor 35% gewijzigd door Ernemmer op 16-06-2016 17:23]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 14:25

DaWaN

'r you wicked ??

Ernemmer schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 17:21:
Als je een beetje kan sleutelen zou je de naaf ook kunnen reviseren.
http://www.avantum.bike/d...Inter-7_coaster_brake.pdf
Een naaf reviseren is opzich een leuk idee, maar het kost een flinke hoeveelheid tijd.
Ik weet ook niet of je eenvoudig aan losse onderdelen voor een naaf kunt komen.
Ik denk dat Nexus naven alleen compleet verkocht worden, repareren van een naaf is denk ik zelden economisch verantwoord.

Makkelijkste optie is een compleet achterwiel kopen wat erin past, dat is het minste werk. Een velg overspaken op een nieuwe naaf is ook iets waar ik zelf niet aan zou beginnen omdat het nogal een kunst is om dat goed te doen. Misschien is het een idee om de huidige naaf eens uitelkaar te halen om te kijken of de behuizing nog goed is, dan zou het transplanteren van een goed binnenwerk een optie kunnen zijn.

Er zijn volgens mij wel een aantal verschillende generaties Shimano Nexus 7 naven en niet alles is compatibel met elkaar. Als je een naaf koopt met hetzelfde typenummer en remtype past het volgens mij, maar pin mij er niet op vast :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Imprezzion

Imprezzion

Topicstarter
Velg is toch ook al zo krom als een hoepel, lang leve aluminium velgen en bezorgen..

Ik moet dus even op zoek naar een velg met het juiste typenummer naaf, ga ik dat van het weekend maar eens even doen :)

~ 5800X3D @ 4530 ~ Arctic LF2 420 ~ MSI B550 Unify-X ~ 32GB Trident-Z Royal Elite @ 3800-14-14-14-28-42-240-1T ~ MSI RTX 4070Ti @ 3000/11000 ~ Fractal Torrent White ~ Seasonic Prime GX1000 ~

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:20
Weet wel dat het monteren ve nexus 7 wiel wel een vreselijk gepiel kan zijn met aansluiten vd versnellingskabel op de naaf. En bij latere versies gebruikt shimano daarvoor veel plastic. Bij mij wilde het maar niet lukken. Ik was er zo klaar mee (na het zelf vervangen ve buitenband) dat ik het maar heb laten afmaken door een fietsenmaker.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 17:40
En indien de versnellingsschakel niet meer goed terugveert, betekent dat ook vervangen van de naaf (en het wiel)? Of valt daar nog wat aan te doen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
mekkieboek schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 20:27:
Weet wel dat het monteren ve nexus 7 wiel wel een vreselijk gepiel kan zijn met aansluiten vd versnellingskabel op de naaf. En bij latere versies gebruikt shimano daarvoor veel plastic. Bij mij wilde het maar niet lukken. Ik was er zo klaar mee (na het zelf vervangen ve buitenband) dat ik het maar heb laten afmaken door een fietsenmaker.
Inbussleutel in een speciaal gaatje steken, kan je de naaf zo naar voren trekken. Het is dan een stuk beter te doen.

You save everyone, but who saves you?

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 14:25

DaWaN

'r you wicked ??

mekkieboek schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 20:27:
Als je de moer aan de kabel heb zitten kun je met één hand de shifter naar de eerste versnelling draaien en dan schuif je de kabel er zo in. Dan even de fiets op zijn kop om de shifter af te stellen.
Ik heb 2 jaar geleden de versnellingskabel van een fiets met een oude Nexus 7 (Inter-7) letterlijk binnen 10 minuten vervangen.

Hier, vanaf 7:56 is te zien hoe je dat doet:

Ik wist niet eens dat er een gat zat voor een inbus, ik deed het altijd gewoon met mijn vingers, zo zwaar gaat die shifter toch niet :)

[Voor 13% gewijzigd door DaWaN op 16-06-2016 22:44]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-03 17:53

Ben1985

Tatatata!

Als zowel je wiel als naaf defect zijn dan kun je het beste gewoon een compleet Nexus 7 wiel erin jassen. Tyepenummer maakt geen bal uit, die codes zijn enkel verschillende revisies, en enkel belangrijk als je alleen het binnenwerk vervangt. Zolang het een Nexus 7 wiel is, gaat het goed. Let wel even op dat het een model voor rollerbrakes is, er bestaan ook remnaaf versies (vrij zeldzaam, dat wel).

Eventueel kun je gelijk het wiel vervangen door een Nexus 8, maar dan moet je ook een vers shiftersetje kopen van 15 - 20 euro. Dit zijn overigens wel betrouwbaardere naven, daar zitten rollagers in ipv kogellager ringen.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-06 10:14
Als je in de stad fietst kun je hem ook vervangen door een Nexus 3, super betrouwbaar, 1 op 1 overbrenging in de 2e versnelling. En ik zou kiezen voor een stalen velg (en als je hem echt lang wil houden een roestvrij stalen velg met dikkere spaken) die breken (meestal) niet en trekken ook wat minder snel krom.

Al mijn fiets ervaring is dagelijks in Amsterdam, hier moet een fiets bestand zijn tegen idioten, tramrails, buitenstaan en raggen in de fietsenstalling.

If it ain't broken, don't fix it

• Imprezzion

Imprezzion

Topicstarter
Een stalen velg is wel een must aangezien ik er veel bezorg werk mee doe en dus hoog gewicht erop heb.

De velg die er nu op zit is flink krom en meerdere spaken zijn verbogen / gebroken. Daarom heb ik ook nooit wat aan de versnellingen gedaan want de velg was toch al op z'n einde.

Ik zal eens kijken wat een Nexus 7, 8 en 3 met respectievelijk de versnellingshendels kosten.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-06 22:49

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Imprezzion schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:12:
Een stalen velg is wel een must aangezien ik er veel bezorg werk mee doe en dus hoog gewicht erop heb.

De velg die er nu op zit is flink krom en meerdere spaken zijn verbogen / gebroken. Daarom heb ik ook nooit wat aan de versnellingen gedaan want de velg was toch al op z'n einde.

Ik zal eens kijken wat een Nexus 7, 8 en 3 met respectievelijk de versnellingshendels kosten.
Aluminium kan wel, maar dan moet je zorgen dat het een zware uitvoering is.

Maar met een kromme velg en defecte naaf is het hele wiel vervangen het makkelijkst en economisch meest verantwoord. Reviseren is prima mogelijk, bij een goede fietsenmaker kan je doorgaans alle onderdelen wel los bestellen (tenzij het een oudere naaf is). Zo heb ik in het verleden ook wel een SA-naaf volledig gereviseerd. Is best leuk om te doen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee