~ 5800X3D @ 4530 ~ Arctic LF2 420 ~ MSI B550 Unify-X ~ 32GB Trident-Z Royal Elite @ 3800-14-14-14-28-42-240-1T ~ MSI RTX 4070Ti @ 3000/11000 ~ Fractal Torrent White ~ Seasonic Prime GX1000 ~

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
http://www.avantum.bike/d...Inter-7_coaster_brake.pdf
[Voor 35% gewijzigd door Ernemmer op 16-06-2016 17:23]
Een naaf reviseren is opzich een leuk idee, maar het kost een flinke hoeveelheid tijd.Ernemmer schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 17:21:
Als je een beetje kan sleutelen zou je de naaf ook kunnen reviseren.
http://www.avantum.bike/d...Inter-7_coaster_brake.pdf
Ik weet ook niet of je eenvoudig aan losse onderdelen voor een naaf kunt komen.
Ik denk dat Nexus naven alleen compleet verkocht worden, repareren van een naaf is denk ik zelden economisch verantwoord.
Makkelijkste optie is een compleet achterwiel kopen wat erin past, dat is het minste werk. Een velg overspaken op een nieuwe naaf is ook iets waar ik zelf niet aan zou beginnen omdat het nogal een kunst is om dat goed te doen. Misschien is het een idee om de huidige naaf eens uitelkaar te halen om te kijken of de behuizing nog goed is, dan zou het transplanteren van een goed binnenwerk een optie kunnen zijn.
Er zijn volgens mij wel een aantal verschillende generaties Shimano Nexus 7 naven en niet alles is compatibel met elkaar. Als je een naaf koopt met hetzelfde typenummer en remtype past het volgens mij, maar pin mij er niet op vast

If you do not change direction, you may end up where you are heading
Ik moet dus even op zoek naar een velg met het juiste typenummer naaf, ga ik dat van het weekend maar eens even doen

~ 5800X3D @ 4530 ~ Arctic LF2 420 ~ MSI B550 Unify-X ~ 32GB Trident-Z Royal Elite @ 3800-14-14-14-28-42-240-1T ~ MSI RTX 4070Ti @ 3000/11000 ~ Fractal Torrent White ~ Seasonic Prime GX1000 ~
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Inbussleutel in een speciaal gaatje steken, kan je de naaf zo naar voren trekken. Het is dan een stuk beter te doen.mekkieboek schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 20:27:
Weet wel dat het monteren ve nexus 7 wiel wel een vreselijk gepiel kan zijn met aansluiten vd versnellingskabel op de naaf. En bij latere versies gebruikt shimano daarvoor veel plastic. Bij mij wilde het maar niet lukken. Ik was er zo klaar mee (na het zelf vervangen ve buitenband) dat ik het maar heb laten afmaken door een fietsenmaker.
You save everyone, but who saves you?
Als je de moer aan de kabel heb zitten kun je met één hand de shifter naar de eerste versnelling draaien en dan schuif je de kabel er zo in. Dan even de fiets op zijn kop om de shifter af te stellen.mekkieboek schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 20:27:
Weet wel dat het monteren ve nexus 7 wiel wel een vreselijk gepiel kan zijn met aansluiten vd versnellingskabel op de naaf. En bij latere versies gebruikt shimano daarvoor veel plastic. Bij mij wilde het maar niet lukken. Ik was er zo klaar mee (na het zelf vervangen ve buitenband) dat ik het maar heb laten afmaken door een fietsenmaker.
Ik heb 2 jaar geleden de versnellingskabel van een fiets met een oude Nexus 7 (Inter-7) letterlijk binnen 10 minuten vervangen.
Hier, vanaf 7:56 is te zien hoe je dat doet:
Ik wist niet eens dat er een gat zat voor een inbus, ik deed het altijd gewoon met mijn vingers, zo zwaar gaat die shifter toch niet

[Voor 13% gewijzigd door DaWaN op 16-06-2016 22:44]
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Eventueel kun je gelijk het wiel vervangen door een Nexus 8, maar dan moet je ook een vers shiftersetje kopen van 15 - 20 euro. Dit zijn overigens wel betrouwbaardere naven, daar zitten rollagers in ipv kogellager ringen.
CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro
Al mijn fiets ervaring is dagelijks in Amsterdam, hier moet een fiets bestand zijn tegen idioten, tramrails, buitenstaan en raggen in de fietsenstalling.
If it ain't broken, don't fix it
De velg die er nu op zit is flink krom en meerdere spaken zijn verbogen / gebroken. Daarom heb ik ook nooit wat aan de versnellingen gedaan want de velg was toch al op z'n einde.
Ik zal eens kijken wat een Nexus 7, 8 en 3 met respectievelijk de versnellingshendels kosten.
Aluminium kan wel, maar dan moet je zorgen dat het een zware uitvoering is.Imprezzion schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:12:
Een stalen velg is wel een must aangezien ik er veel bezorg werk mee doe en dus hoog gewicht erop heb.
De velg die er nu op zit is flink krom en meerdere spaken zijn verbogen / gebroken. Daarom heb ik ook nooit wat aan de versnellingen gedaan want de velg was toch al op z'n einde.
Ik zal eens kijken wat een Nexus 7, 8 en 3 met respectievelijk de versnellingshendels kosten.
Maar met een kromme velg en defecte naaf is het hele wiel vervangen het makkelijkst en economisch meest verantwoord. Reviseren is prima mogelijk, bij een goede fietsenmaker kan je doorgaans alle onderdelen wel los bestellen (tenzij het een oudere naaf is). Zo heb ik in het verleden ook wel een SA-naaf volledig gereviseerd. Is best leuk om te doen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier