Welk formaat 4k monitor?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• petermetroid
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:57
Mijn vraag

Ik ben van plan om binnenkort een 4k monitor te kopen maar ik twijfel tussen het scherm formaat. Ik zit nu achter een laptop met een 15inch scherm wat veels te klein is. Ik zie dat 24, 27 en 28inch populaire formaten zijn voor 4k monitoren. Ik vraag mij af of een 27, 28 inch scherm niet veels te groot is? Ik ben van plan om veel te gamen op de monitor, dan is het toch juist beter om een wat kleiner scherm te nemen omdat het aantal pixels per inch veel hoger wordt en dus scherper?

Alle reacties

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een 28 inch scherm gekozen, ik moet echt op slechts een paar cm afstand gaan zitten om individuele pixels te zien. Voor gamen vind ik het zeker niet te groot. Vergeet ook niet dat op een kleiner scherm de details ook weer kleiner worden. Ik speel vooral gta, en daarin zie ik tegenstanders een stuk sneller dan voorheen op een 1080 scherm. Maar als het scherm kleiner is zou dat toch net weer een fractie later zijn vermoed ik.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-12 18:09
Als je een 4K monitor gaat kopen dan veronderstel ik dat je ook van plan bent om 4K daarop te displayen (right?)

Zo ja dan moet je je dus goed bewust zijn dat je heel veel meer info te displayen krijgt. 4K (3840 x 2160) kan dan al heel snel heel lastig leesbaar zijn op een 24 inch scherm.

maar uiteindelijk gaat het om jou beleving. Waarom niet een keer een winkel opzoeken waar je een 24 en 27 inch naast elkaar kunt vergelijken met dezelfde output?

• petermetroid
Heren bedankt voor de informatie. Ik begrijp dat een 27, 28 scherm prettiger is om informatie te weergeven. En ja ik ben van plan om op 4K te gaan displayen. Ik zal morgen eens langs een winkel gaan om te kijken naar de verschillen.

• CyberCow
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-12 15:39

CyberCow

Volgas en anders remmen

Je geeft ook de vergelijking met je laptop. Bij een laptop zit je over het algemeen ook wat dichter op je scherm dan dat je bij een PC doet. 27 of 28 inch is een heel mooi formaat voor UHD/4K. Zoals ook al eerder is gezegd kan het zijn dat op 24 inch de details wegvallen iets wat wel zonde zou zijn.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het hangt er helemaal vanaf of je Windows op hogere DPI settings gaat draaien. Als je het op 100% wilt houden dan is 28 inch aan de kleine kant. Ik heb een 32" UHD scherm en vind 100% echt niet fijn werken. 125% is te doen en 150% is ideaal. Maar als je op 200% wilt draaien werkt een 24" scherm ook prima.

Voor gaming ligt dat anders. Ik zie niet waarom je op 4K zou willen gamen. In mijn ogen heeft dat geen voordelen en alleen nadelen, qua belasting voor de videokaart en qua compatibiliteit van spellen. Met snel bewegende beelden zie je de extra details toch niet.

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12 08:21
Ben je van plan om je laptop als basis te gebruiken om de monitor op aan te sluiten?
Of heb je een PC erbij om de monitor op aan te sluiten?
Je bent over het algemeen namelijk een beste PC nodig om op 4k te kunnen gamen.
Zeker op hoge grafische instellingen.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-12 12:44
27' is perfect voor 1440p en 4k gamen, voor productieve bezigheden met text kun je het dan beter bij 1440p houden. Maar heb je gewoon een vaste desktop pc met dedicated videokaart? Omdat je een laptop noemt, veel laptops zijn niet echt in staat om 4k op een extern scherm te draaien namelijk.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• petermetroid
Ik ga een nieuwe pc samenstellen met voorlopig de AMD RX 480 en daarna een flinke Vega kaart. Ik begrijp dat met de eerst genoemde 4k gamen niet kan. Maar voor de toekomst wil ik wel alvast een 4k scherm.

Die laptop gaat niks te maken hebben met een 4k scherm. Tevens staat hij nu op een laptopcooler ver van mijn ogen af waardoor het allemaal slecht zichtbaar is.

Waarom zou 4k niet nuttig zijn voor gamen? Ik zie nu duidelijk verschil met hd en full hd op een relatief klein opervlak.

Verwijderd

4k gamen kost veel GPU of je met genoegen nemen met low settings.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
4k gamen is (wat mij betreft) echt een enorme vooruitgang. Maar een 480 erachter zetten... Persoonlijk zou ik wachten met een 4k scherm tot je ook de power hebt om dat goed aan te sturen. Ontwikkelingen staan niet stil, en ik verwacht dat je beter dat geld gewoon achter de hand kunt houden om tegen die tijd een beter scherm voor hetzelfde geld te halen. Zoals het er nu naar uitziet is een 480 een hele mooie 1080p kaart.
Vega is een stip op de horizon, we weten niet of die over een paar maand of over driekwart jaar komt, en ook niet of het een 1070 kaart wordt (meer 1440 dan 2160) of misschien zelfs keihard over de 1080 heen gaat en daarmee een super 4k kaart.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• petermetroid
Het probleem is dat mijn laptop op zijn einde loopt. En ik nu een pc in elkaar wil zetten. Anders moet ik eerst geld uitgeven aan een 1080p scherm en later weer aan een 4k scherm. Gamen op een 480 gaat ook wel als tijdelijke oplossing. En als Vega niks wordt (wat ik niet verwacht) kan ik altijd nog een Nvidia GTX 1080(TI) kopen in de toekomst.

• slopert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-11 06:34
Een paar dingen waar je volgens mij op moet letten.
* HDMI 2 of/en DP 1.2 voor 4k@60Hz
* Bij alles < 30 inch moet je gaan schalen
* Optie is om een 4k monitor te nemen die FreeSync ondersteunt.

De grootte van het scherm went snel. Ik wil niet meer terug naar kleiner dan 27", alhoewel ik nog niet met een 4k monitor werk. Op dit moment 1560*1600 op 30" en een 1920x1220 26".
Pagina: 1