5Ghz niet zichtbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• essentials9002
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-09-2021
Mijn vraag
Ik heb op mijn router 5Ghz en 2.4Ghz allebei ingesteld, maar ik zie alleen het 2.4Ghz netwerk, terwijl ik een dual band netwerkkaart en router heb die dus ook 5Ghz ondersteunen. Hoe kan dit en hoe los ik het op?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 64 Bit, D-Link Netwerk adapter, TP Link Archer C5 Router

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de instellingen van de router gewijzigd. Ik heb de modem en router ook gereset, maar ik zie het 5Ghz netwerk nog steeds niet.

[ Voor 58% gewijzigd door essentials9002 op 16-06-2016 12:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:32
Niet per ongeluk SSID verbergen aanstaan voor je 5Ghz netwerk?

Heb je wellicht een ander device wat 5Ghz ondersteund? misschien dat je even kunt controleren of die hem wel ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• essentials9002
Gadgeteer schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:06:
Niet per ongeluk SSID verbergen aanstaan voor je 5Ghz netwerk?

Heb je wellicht een ander device wat 5Ghz ondersteund? misschien dat je even kunt controleren of die hem wel ziet.
Er is wel opeens een netwerk met de naam "Hidden Network" verschenen. Ik heb enable SSID broadcast aangevinkt, dan zie je toch gewoon de SSID? Enable WDS Bridging staat uit, dus niet aangevinkt. Channel staat op auto, want ik weet niet welk kanaal ik moet kiezen.

En ik heb geen ander device wat 5Ghz ondersteund. Maar mijn oude netwerkkaart zag de 5Ghz ook niet en die ondersteunde het ook.

[ Voor 6% gewijzigd door essentials9002 op 16-06-2016 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Probeer het kanaal op 5Ghz eens handmatig in te stellen op 40. Waarschijnlijk staat deze op automatisch en ergens in de 100, wat je apparaten misschien niet ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:38

MsG

Forumzwerver

Heb je de SSID wel ingesteld bij de 5Ghz? Vaak wordt dat in de software van routers echt als een los netwerk gezien waardoor je daar handmatig ook even de naam moet invullen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoe staan de settings van je netwerkkaart.
If your network adapter supports 5 ghz but will only connect to the 2.4 band. Try this: open adapter properties -> select configure -> select advanced -> look for a property called "disable bands" -> disable the 802.11 b/g band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Daarnaast: heb je geen andere devices zoals een recente telefoon om te testen? Dan kun je eenvoudig uitsluiten dat het een configuratieprobleem op de PC is.

Zorg ook dat beide netwerken een andere naam hebben zoals:
"NETWERK-5GHz" en "NETWERK"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• essentials9002
MsG schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:13:
Heb je de SSID wel ingesteld bij de 5Ghz? Vaak wordt dat in de software van routers echt als een los netwerk gezien waardoor je daar handmatig ook even de naam moet invullen.
Ja, de SSID was automatisch ingesteld.
ToFast schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:10:
Probeer het kanaal op 5Ghz eens handmatig in te stellen op 40. Waarschijnlijk staat deze op automatisch en ergens in de 100, wat je apparaten misschien niet ondersteunen.
Heb ik gedaan, geen resultaat.
Viper® schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:13:
Hoe staan de settings van je netwerkkaart.

[...]
Ik heb bij device manager bij properties gekeken en ik kan de optie "disable bands" daar niet vinden.
Hann1BaL schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:15:
Daarnaast: heb je geen andere devices zoals een recente telefoon om te testen? Dan kun je eenvoudig uitsluiten dat het een configuratieprobleem op de PC is.

Zorg ook dat beide netwerken een andere naam hebben zoals:
"NETWERK-5GHz" en "NETWERK"
Mijn telefoon ondersteunt geen 5Hz en beide netwerken hebben een andere naam.

[ Voor 19% gewijzigd door essentials9002 op 16-06-2016 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Lastig om nu te zeggen of het aan de router of netwerkkaart instellingen ligt.

Je zou nog kunnen kijken of de netwerkkaart op de juiste band staat
Afbeeldingslocatie: http://www.tenforums.com/attachments/network-sharing/27601d1438467523t-cant-see-5ghz-networks-my-802-11n-wireless-card-wifiops.png?s=f7065ce2b4fade01bd6391d29ad6dd19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online

Je zou nog kunnen kijken of de netwerkkaart op de juiste band staat.
Voorbeeld plaatje, de D-Link heeft waarschijnlijk andere opties
Afbeeldingslocatie: http://www.tenforums.com/attachments/network-sharing/27601d1438467523t-cant-see-5ghz-networks-my-802-11n-wireless-card-wifiops.png?s=f7065ce2b4fade01bd6391d29ad6dd19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

essentials9002 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:16:
[...]

J
Ik heb bij device manager bij properties gekeken en ik kan de optie "disable bands" daar niet vinden.

[...]

Mijn telefoon ondersteunt geen 5Hz en beide netwerken hebben een andere naam.
Om iets uit te kunnen sluiten zul je toch echt even ergens een device vandaan moeten halen die het wel ondersteunt. Een vriend/vriendin met een recente laptop of telefoon doet dan wonderen. Anders is het voor ons nu niet uit te sluiten of het aan de router of comnputer ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
ToFast schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:10:
Kijk dit inderdaad even na. Niet alle 5Ghz apparaten kunnen die DFS channels gebruiken (100-140)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• essentials9002
Viper® schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:18:

Je zou nog kunnen kijken of de netwerkkaart op de juiste band staat
[afbeelding]
Ik heb hem gezet op 5G first en nu kan ik het 5Ghz netwerk alsnog niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
essentials9002 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:21:
[...]

Ik heb hem gezet op 5G first en nu kan ik het 5Ghz netwerk alsnog niet zien.
Dan zit het misschien aan de router instellingen kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-06 23:38
wellicht een idee om via een programma als iNSSID te kijken of je wel andere 5ghz kanalen ontvangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:52
Zorg er ook voor dat je landcode goed ingesteld staat. Als je router bijvoorbeeld op US ingesteld staat en je netwerk adapter op NL/EU, dan kan het zijn dat ze elkaar niet zien. Dit heet ook wel eens regulatory domain.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• essentials9002
daxy schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:27:
Zorg er ook voor dat je landcode goed ingesteld staat. Als je router bijvoorbeeld op US ingesteld staat en je netwerk adapter op NL/EU, dan kan het zijn dat ze elkaar niet zien. Dit heet ook wel eens regulatory domain.
De router staat ingesteld op NL en ik weet niet waarop de netwerk adapter staat ingesteld, waar kan ik dat zien? Bij de netwerk manager (dat waar je de netwerken ziet) van mijn netwerk adapter is de taal Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-06 15:55

Bene

list incomprehension

Ik heb dit probleem ook gehad met een D-Link USB adapter. Onder Windows 7: 5 ghz probleemloos verbonden. Upgrade naar Windows 10: geen 5 ghz netwerken meer te zien. Ik kwam hier op uit, dat hielp: https://www.reddit.com/r/.../5ghz_wifi_on_windows_10/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• essentials9002
Bene schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:45:
Ik heb dit probleem ook gehad met een D-Link USB adapter. Onder Windows 7: 5 ghz probleemloos verbonden. Upgrade naar Windows 10: geen 5 ghz netwerken meer te zien. Ik kwam hier op uit, dat hielp: https://www.reddit.com/r/.../5ghz_wifi_on_windows_10/
Dus drivers updaten? Ik heb een Windows 10 driver die ik via email toegestuurd kreeg van iemand die bij D-Link werkt, want de adapter werkte niet met de oude drivers en er stonden geen Windows 10 drivers op de CD. Ik denk dat de driver die ik kreeg ook recent moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-06 18:14

amx

Probeer eens inssider te installeren en te kijken of de adapter überhaupt op 5 GHz scant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blurryilluzion
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:49
amx schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:48:
Probeer eens inssider te installeren en te kijken of de adapter überhaupt op 5 GHz scant.
Dat is een hele goede: Dan weet je meteen of het in de router zit of in de netwerkkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• essentials9002
Bij 5Ghz staat niks, maar misschien heeft niemand anders in deze straat een dual band router (met 5Ghz aan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
De computer ziet niet het 5Ghz signaal, hoe kan die dat wel zien met inssider?
Op een ander device hoeft hij geen inssider installeren want hij heeft geen ander device wat de 5Ghz ondersteunt. Dit zal niets opleveren.

Heb je nu al die kanalen gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx

amx

De bedoeling is ook meer dat dat TS aan het denken zet, niet alleen instructies opvolgt ;)
Probeer eens een command venster en het commando

netsh wlan show drivers

Staat er dan ook bij dat de driver 802.11a ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• essentials9002
Gadgeteer schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:50:
[...]

De computer ziet niet het 5Ghz signaal, hoe kan die dat wel zien met inssider?
Op een ander device hoeft hij geen inssider installeren want hij heeft geen ander device wat de 5Ghz ondersteunt. Dit zal niets opleveren.

Heb je nu al die kanalen gecontroleerd?
5Ghz staat op kanaal 40. Ik reset liever niet steeds de router om te kijken of die bij andere kanalen wel werkt, er zitten ook andere mensen op het internet.
amx schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:54:
De bedoeling is ook meer dat dat TS aan het denken zet, niet alleen instructies opvolgt ;)
Probeer eens een command venster en het commando

netsh wlan show drivers

Staat er dan ook bij dat de driver 802.11a ondersteunt?
Ja.

[ Voor 24% gewijzigd door essentials9002 op 16-06-2016 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx

amx

5Ghz staat op kanaal 40. Ik reset liever niet steeds de router om te kijken of die bij andere kanalen wel werkt, er zitten ook andere mensen op het internet.
Misschien eens iemand anders vragen of het daar wel werkt op 5 GHz?

Je hebt nog steeds geen zekerheid waar het ligt, bij je netwerkkaart of bij je router.

Als het bij anderen wel werkt, ligt het aan de router/het netwerk;

als het daar ook niet werkt, weet je in ieder geval beter in welke richting je moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Id3ntityX
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-06 19:52
essentials9002 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:48:
[...]

Dus drivers updaten? Ik heb een Windows 10 driver die ik via email toegestuurd kreeg van iemand die bij D-Link werkt, want de adapter werkte niet met de oude drivers en er stonden geen Windows 10 drivers op de CD. Ik denk dat de driver die ik kreeg ook recent moet zijn.
Ik zie helaas niet terug welke adapter je precies hebt, maar een andere driver zou alsnog kunnen werken. Ik ben zelf vrij vaak tegengekomen dat een officiële driver van bv. D-link niet hielp, maar een driver van de chipsetfabrikant wel. Dit was vooral vaak het geval bij Realtek en Mediatek adapters en Windows 10. Drivers daarvoor vindt je dan bv. op mediatek.com of een site als station-drivers.com. Een ander vreemd fenomeen was dat het selecteren van een andere compatibele driver uit de lijst bij stuurprogramma's bijwerken (Apparaatbeheer) wel hielp, het gewoon installeren van een andere driver met het setup-programma niet (m.n. bij de Realtek chipset adapters die niet plug & play werkten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
essentials9002 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:09:
Maar mijn oude netwerkkaart zag de 5Ghz ook niet en die ondersteunde het ook.
Dan verdenk ik de Archer C5...
Gadgeteer schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:21:
Kijk dit inderdaad even na. Niet alle 5Ghz apparaten kunnen die DFS channels gebruiken (100-140)
De originele firmware van de Archer C5 doet geen DFS.
Id3ntityX schreef op zondag 19 juni 2016 @ 20:38:
Ik zie helaas niet terug welke adapter je precies hebt
TS heeft een D-Link DWA-182.
Maar welke revisie? Revisie C1 (Realtek RTL8812AU)? Probeer eens de Windows 10 driver van de TP-Link Archer T4U (bevat ook de PID/VID van de D-Link).
Pagina: 1