Bor schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:03:
[...]
Het is goed om kritisch te zijn maar ik mis onderbouwing en een objectieve bron. Waarom zou een VPN (let wel, je hebt het hier zo te zien alleen om een hostnaam), mits voor legitiem gebruik, schokkend zijn?
[...]
Om wat voor backdoor zou het hier gaan volgens jou? Is dit op een schoon geïnstalleerd systeem zonder aanvullende software of modificaties? Als het echt om een backdoor zou gaan vind je die niet terug in de GUI van de Windows firewall hoor. Dat zou dan goed verstopt zijn. Een MS backdoor lijkt mij min of meer uitgesloten.
Het gaat om een clean install
Het is schokkend dat Microsoft hier gebruik van maakt zonder de gebruiker op de hoogte te stellen. Ze kunnen te makkelijk via de VPN in men systeem gaan kijken. (ze kunnen toch al veel zien daar niet van). Wat ze ermee doen weet ik dus niet zeker. Ze beweren dat het nodig is voor de appstore. Waarvoor je hier een VPN voor nodig hebt is mij een grote vraag.
Ze kunnen hier alles uitlezen uit mijn IE browser. Ook al heb ik geen toestemming gegeven om een rapport te sturen naar Mircosoft kunnen ze het rapport toch nog uitlezen en gebruiken. Opgeslagen wachtwoorden, namen, gegevens etc kunnen ze nu heel makkelijk bij. Mircosoft kon dit toch al daar niet van, maar als iemand dit weet te hacken dan wordt het spannend. Gelukkig gebruik ik geen IE, maar in Windows XP en 7 zaten deze dingen helemaal niet in.
Het schrokkerd mij dat de privacy settings die ik heb aangepast in Windows, totaal geen nut hebben aangezien ze te simpel nog op de achtergrond naar mijn PC kunnen via deze wegen. Wat ze ermee doen is een andere zaak.
ZOMG 1337 Haxx0rz!!11! Of zoiets.

Ik heb hier heel ernstige twijfels bij.
Die ben ik gelukkig niet tegen gekomen, maar ziet er niet lekker uit haha.
Firewall regels zeggen niet zo heel veel, vooral niet als je op een NAT netwerk zit waarbij de NAT gateway ook poorten moet open zetten en forwarden.
Daar naast staat in de Windows Firewall standaard sowieso al een hele sloot open dus zo gek is het niet.
Daar heb je gelijk in. Gelukkig zit er bij deze PC nog een andere externe firewall tussen die het sowieso blokkeert

. Alleen voor het thuis gebruik is dit vaak anders.
Dat klopt, daar heb ik al jaren men twijfels over waarom er zo veel open staat. Nu schrok ik er van dat VPN open stond die ik niet kende.
[
Voor 19% gewijzigd door
erwin26 op 16-06-2016 16:05
]