Microsoft Acount stuurt jouw naam naar Outlook van anderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livingtale
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09-2021
Microsoft maakt gebruik van je Accountnaam voor heel andere doelen. Hoe kan dat? en hoe voorkom je het?

Dit is wat ik ontdekte:
Ik heb een Microsoft account.
Ik heb daar ooit een primair emailadres moeten opgeven. Mijn eigen privé mail.
Bij het aanmaken van een extra emailadres heb ik op een gegeven moment mijn naam aangepast, denkend dat de ‘voornaam’ en ‘achternaam’ boven dat nieuwe emailadres alleen sloeg op dat nieuwe emailadres.
Wat er vervolgens gebeurt is dat mijn account die voornaam + achternaam doorstuurt naar iedereen die ik mail met dat primaire emailadres èn die zelf een Outlook emailprogramma gebruikt.

Hoe dat kan is mij een raadsell.
Ik heb zelf geen Outlook, het mailadres is nooit op mijn pc gebruikt, ik maak geen gebruik van het Microsoft account (ik heb het alleen omdat Windows op mijn pc staat, en het dus eenmalig gebruikt voor het aanmaken van dat email adres, ik gebruik geen andere producten).
Sterker: ik maak gebruik van Thunderbird, en heb daar ingesteld dat mijn Rein e-mailadres verschijnt onder de naam “Rein”, niet “Rein van der Meij”.
het Outlook van de ontvanger overruled dat dus.

Conclusie:
De naam die je hebt opgegeven in je Microsoft Account wordt gekoppeld aan het primaire e-mailadres daarvan. En mensen die hun email ontvangen met Outlook krijgen dìe naam te zien.
Mocht je daar iets ingevuld hebben dat je niet wilt dat aan je eigen email adres gekoppeld wordt, verander dat dan als een haas….
En voor de echte deskundigen onder jullie: hoe is dit dit mogelijk?
Want wat kan er dan nog meer....
En hoe voorkom je het (anders dan je accountnaam aan te passen... ;) )

Hoe ik dat ontdekte is een verhaal op zich.
Een leuk verhaal.
En een leerzaam verhaal

Ik heb dat beschreven in mijn blog:
Microsoft plaatst je account naam in andermans Outlook

[ Voor 5% gewijzigd door TheVMaster op 20-06-2016 12:54 ]

rein van der meij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 11:19
En jouw punt is???
Outlook geeft gewoon de "display name" welke adv je voornaam & achternaam samengesteld wordt weer bij het verzenden van een mail (Exchange doet dit overigens ook en Outlook.Com maakt eigenlijk gebruik van Exchange).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livingtale
Ik gebruik zelf geen Outlook, maar Thunderbird.
Daar heb ik een heel andere naam (Nu: geen achternaam, vroeger: een compleet andere naam).
Toch krijgt de ontvanger van mijn mail mijn Microsoft Accountnaam te zien (als die Oulook heeft).

in mijn blog zie je hoe ik het ontdekte - en dus ook hoe het in zijn werk gaat

[ Voor 3% gewijzigd door livingtale op 16-06-2016 11:22 ]

rein van der meij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Na nog eens gelezen te hebben: je maakt dus een Microsoft account voor dhr. Vieze Man: 'r*n@l*tale.nl' Ook stel je een alias in voor dat mailadres: viezeman@outlook.com. Je hebt dus twee adressen voor het éne account van dhr. Vieze Man.

Vervolgens stuurt 'r*n@*tale.nl' een mailtje naar een ontvanger die gebruik maakt van de Microsoft-service. Ms herkent het mailadres en geeft de volledige <display>naam van de verzender weer, zoals je die opgegeven hebt.

De verwarring ontstaat denk ik omdat je verwacht dat een Microsoft Account strak bij een outlook.com mailadres hoort. Dat is dus niet zo, net zo min als dat je een tweakers.net mail adres nodig hebt om een account op tweakers aan te maken.

Stel dat tweakers een volledige mailservice aan zou bieden (met publiek bereikbare mailadressen en nicknames) dan is de situatie vergelijkbaar dat als je mij een mailtje stuurt en ik bekijk dat mailtje in mijn tweakers mail dat ik dan zou zien dat het mailtje afkomstig is van

Het opvallende is dan wmb dat de mailclient de meegegeven naam overschrijft door de geregistreerde naam, maar ergens is dat ook logisch: binnen tweakers ken ik je wel als livingtale, maar niet als r*n.

offtopic:
Topic is met toestemming herplaatst nadat topicstart inhoudelijk was aangevuld

[ Voor 9% gewijzigd door Lustucru op 17-06-2016 09:59 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livingtale
Correctie: ik maak een account op mijn eigen naam met 'r*n@l*tale.nl
Later heb ik een extra, tijdelijk email adres nodig op mijn laptop. Ik maak het email adres aan op mijn pc met mijn al bestaande account.
Ik wijzig dan -per ongeluk- ook de naam en achternaam van mijn Microsoft account (niet zo gek, want boven het aangemaakte email adres staat mijn eigen naam).

Maar dat ik een account aanmaakte als vieze.man@outlook.com is volgend mij puur de aanleiding dat ik mijn naam wijzigde. En dat ik er achter kwam.

Dus dat mijn Microsoft Account -dat in feite niets met mijn 'r*n@l*tale.nl adres te maken heeft (behalve dat ze een emailadres willen) de naamstelling (dat wat iemand ziet als hij een mail van mij krijgt) wijzigt in -in dit geval- Vieze Man. En later in Rein van der Meij (in plaats van Rein). Email die ik verstuur met Thunderbird.

Toen ik hoorde dat mijn mail verstuurd met Thunderbird met mijn emailadres bij de ontvanger verscheen als Vieze Man legde ik het pas het verband.
En veranderde mijn naam in het Microsoft Account.
Onmiddellijk veranderde bij de volgende mail die ik verzond aan dezelfde persoon (mijn zoon) weer in de nieuwe naam. Maar nog steeds niet de naam die ik in Thunderbird heb opgegeven.

En nogmaals: ik heb zelf geen Outlook op mijn computer staan.
Op één of andere manier heeft dat Micorsoft Account invloed op mail die ik via Thunderbird verstuur.
Terwijl het enige wat het account koppelt aan het verschijnen van de naam die ik bij dat account opgaf is dat het primaire emailadres is van dat account.

En dat zal veel mensen overkomen denk ik. Je maakt dat Microsoft Account aan en je geeft een al bestaand emailadres op.

rein van der meij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

livingtale schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 20:43:
Op één of andere manier heeft dat Micorsoft Account invloed op mail die ik via Thunderbird verstuur.
Ah, nee. Het gaat niet om de verzending, het gaat om de omgeving van de ontvanger. De ontvanger bekijkt de mail binnen een Microsoft-systeem. Binnen dat systeem is het mail-adres bekend als het mailadres van dhr. Vieze Man en dan wordt blijkbaar die naam weergegeven. Je kunt er over discussiëren of het netjes is om de meegegeven naam te negeren.

Aktief meesturen is nog wat anders. Ik ben wel benieuwd wat er in de mail-headers staat bij 'from'.

Het was anders geweest als je een nieuw microsoft account had aangemaakt als vieze man. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livingtale
In de broncode van één van de berichten die ik van mijn zoon kreeg:
From: mijn zoon <p**i@hotmail.com>
To: Vieze Man <r**n@l*vingtale.nl>
Subject: RE: hey

En als dat zo 'normaal' is is een waarschuwing wel op zijn plaats.
En kunnen vind ik het absoluut niet.

Je geeft naar eer en geweten je naam op bij Microsoft en die misbruikt deze door het te verwerken in je mail.
Opgeven van je emailadres is toch alleen bedoeld dat je voor Microsoft op dat adres bereikbaar bent. Niet meer en niet minder.
Dat is toch echt voor alle organisaties die willen dat je voor iets een account aanmaakt heilig.
En dan ook nog je eigen email programma overrulen ook....

Ik vind het echt schokkend

En dan nog afgezien van de fout die ik maakte.
Volgens mij is het toch vrij normaal - nee, een voorwaarde- dat je zelf de naamstelling bij een nieuw emailadres aanpast.
Eerlijk gezegd weet ik niet of er een manier was geweest om dat te doen (en ik waag me niet meer in dat account om het uit te proberen) maar ik mijn conclusie dat naam en email adres bij elkaar horen als ze direct onder elkaar staan toch wel een heel logische noemen.

rein van der meij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ben ik nou gek of is dit gewoon heel normaal ? Je hebt mailadres en je hebt displayname...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
Als de ontvanger dus outlook gebruikt dan kijkt outlook dus gewoon eerst in z'n eigen adresboek, waar jij dus instaat. Die heeft meer prioriteit want die heb je immers zelf bij hun ingevuld. Die zou dan ook wel kloppen.

Als jij in thunderbird iemand aan je contacten toevoegt verschijnt die naam ook boven de mail, whatever naam er toegestuurd wordt. Alleen Microsoft houd hier voor zijn gebruikers ook een boekje bij. Zo vervelend is dat toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:47
Ik zie het probleem ook niet zo. Vrij normaal imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livingtale
Microsoft heeft blijkbaar het adresboek ook aangepast, want mijn zoon kent me al jaren als Rein, niet als Vieze Man. Echt niet -;)
En ik sta echt al jaaren met dat adres in zijn adresboek.

En laten we wel wezen: wie realiseert zich dat de accountnaam van Microsoft ergens voor gebruikt wordt anders dan op je eigen pc. En zelfs daar is het niet te vinden, niet dat ik weet, tenminste.

Je hoeft maar een lollige bui te hebben en/of hekel aan Microsoft
Of dus wat mij overkwam.
En het is precies wat KillerAce zegt: je hebt een emailadres en een display name en je wil op beide invloed hebben.
Ik in ieder geval wel.

En xFever: dit is dus wat ik bedoel: jij hoort te bepalen wat voor naam er verschijnt. En je ontvanger wat die omschrijft in diens adresboek. Niemand anders.

rein van der meij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-10 22:42

amx

Misschien lees ik het verkeerd, maar welke smtp server gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livingtale
van Qweb, mijn website provider

rein van der meij

Pagina: 1