Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-07 21:21

voz

De echte kenner

Topicstarter
Ik heb een HTC One M8 met Android 6.0. ik woon vlakbij de Duitse grens. Sinds ongeveer anderhalve maand wordt er dataverbruik in het buitenland geregistreerd door mijn provider terwijl roaming uit staat. Dit jaagt mij op kosten. En dit zou niet mogen gebeuren gezien roaming uit staat. De data wordt geregistreerd op momenten dat ik inderdaad in Duitsland ben (bijna dagelijks ivm woon-werkverkeer).

Ik heb bij mijn provider gevraagd hoe dit kan. Zij geven aan dat er daadwerkelijk minimaal dataverkeer wordt geregistreerd. Ik neem maar even aan dat de provider dit niet uit zijn duim zuigt.

Nu probeer ik er achter te komen hoe dit mogelijk is. Dit moet gewoon niet kunnen; roaming uit = geen dataverbruik. Ik heb al gegoogled en gezocht op GoT, maar kan hierover niets vinden.

Wie heeft er een goed idee hoe ik kan zien welke app op welk moment data verbruikt, zodat ik kan nagaan welke app zit te roamen zonder toestemming?

Systeemspecs
PV Installatie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 19:40
Vodafone heft een app ervoor. misschien dat andere providers dat ook hebben.

Verder kun je ook in de system instellingen kijken welke app data verbruikt.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-07 21:04

Deathchant

Don't intend. Do!

Het kan ook zijn dat je smsjes hebt verstuurt of een inkomende oproep hebt aangenomen. SMS en Voicecalls valt niet onder data, maar je geeft al aan dat je probleem echt bij data ligt en niet bij voice/sms. Maar goed, als je roaming uitzet plus ook mobiele gegevens, zou dat voor data in ieder geval moeten betekenen dat je 0,0 verbruikt. Als je alleen roaming uitzet en mobiele gegevens aanlaat, kan het zijn dat je telefoon wel requesten verstuurt om data te verbruiken, maar dat het dan toch tegengehouden wordt, en dan op de achtergrond toch iets van data verbruikt wordt? Geen idee...

Vraag ook eens aan je provider of je geen reisbundel o.i.d. hebt, ik had begrepen dat dit ook wel eens roet in het eten gooit, ondanks je alles uit hebt staan.

[ Voor 39% gewijzigd door Deathchant op 16-06-2016 11:37 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johandmc
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-07 09:08
Het is geen HTC mijn telefoon, en eigenlijk meer afgeleide vraag in dit topic maar op mijn Sony telefoon heb ik 2 opties: Roaming, die staat op nationaal (keuze uit Nationaal of Nationaal en Internationaal en Roaming in de EU (vink aan/uit) staat nu bij mij uit). Ik had inderdaad toen we pas op vakantie Duitsland inreden eerst mobiel data uitgezet en deed het niet meer.
Ik had dus toen wel een databundel maar voordat ik doorhad hoe dat werkte zaten we al bijna in Denemarken. Ik werd dus ook door die 2 opties in de war gebracht.
Dus misschien nog een onderhuidse instelling die je had moeten uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz

voz

De echte kenner

Topicstarter
Deathchant schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 11:35:
Het kan ook zijn dat je smsjes hebt verstuurt of een inkomende oproep hebt aangenomen. SMS en Voicecalls valt niet onder data, maar je geeft al aan dat je probleem echt bij data ligt en niet bij voice/sms. Maar goed, als je roaming uitzet plus ook mobiele gegevens, zou dat voor data in ieder geval moeten betekenen dat je 0,0 verbruikt. Als je alleen roaming uitzet en mobiele gegevens aanlaat, kan het zijn dat je telefoon wel requesten verstuurt om data te verbruiken, maar dat het dan toch tegengehouden wordt, en dan op de achtergrond toch iets van data verbruikt wordt? Geen idee...

Vraag ook eens aan je provider of je geen reisbundel o.i.d. hebt, ik had begrepen dat dit ook wel eens roet in het eten gooit, ondanks je alles uit hebt staan.
Hmm, ik had inderdaad een reisbundel (dagbundel, alleen betalen bij verbruik) aan staan, maar dat had ik altijd al. Zowel bij Vodafone als nu bij Youfone, en het is pas sinds anderhalve maand een probleem. Heb je meer informatie over hoe dat roet in het eten zou gooien? Daar zou ik graag meer over weten!

Daarnaast ben ik nu ook een paar dataverbruik-appjes gaan installeren waarmee ik hoop te kunnen zien welke app op welk tijdstip data verbruikt.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:08

KrazyJay

Probeer je toevallig MMS'jes te verzenden? Of probeert iemand MMS'jes naar jou te sturen? Daar is zowiezo een aparte APN voor, als je niet MMSt, verwijder die dan gewoon, of maak een foute aan die je activeert voor MMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 23:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
voz schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 14:37:
[...]
Hmm, ik had inderdaad een reisbundel (dagbundel, alleen betalen bij verbruik) aan staan, maar dat had ik altijd al. Zowel bij Vodafone als nu bij Youfone, en het is pas sinds anderhalve maand een probleem. Heb je meer informatie over hoe dat roet in het eten zou gooien? Daar zou ik graag meer over weten!

Daarnaast ben ik nu ook een paar dataverbruik-appjes gaan installeren waarmee ik hoop te kunnen zien welke app op welk tijdstip data verbruikt.
Je kan eventueel ook een firewall installeren op je telefoon, je kan daarin aangeven dat je geen data wilt verbruiken tijdens roaming. Lost het symptoom niet op, maar wel je probleem. Een firewall zonder root: Google Play: NoRoot Firewall en eentje met: Google Play: AFWall+ (Android Firewall +).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz

voz

De echte kenner

Topicstarter
rens-br schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 09:36:
[...]

Je kan eventueel ook een firewall installeren op je telefoon, je kan daarin aangeven dat je geen data wilt verbruiken tijdens roaming. Lost het symptoom niet op, maar wel je probleem. Een firewall zonder root: Google Play: NoRoot Firewall en eentje met: Google Play: AFWall+ (Android Firewall +).
bedankt voor de tip! Ik heb de no-root versie geïnstalleerd. Ik kan nog niet direct vinden hoe voor roaming de data uitgeschakeld kan worden, maar ik zal er eens verder in duiken.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 23:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
voz schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:33:
[...]
bedankt voor de tip! Ik heb de no-root versie geïnstalleerd. Ik kan nog niet direct vinden hoe voor roaming de data uitgeschakeld kan worden, maar ik zal er eens verder in duiken.
Mmm het lijkt erop alsof je dat niet specifiek los kan aangeven in no-root. Misschien moet je even kijken in de Play Store of er een versie is waarbij dat wel is.
Pagina: 1