Toon posts:

Kookgeuren in huis

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Woon in een groot appartementencomplex en heb last van kookgeuren van andere buren.
Heb de kanalen van de woning laten reinigen en het systeem opnieuw laten afstellen door mvbox.nl.
Het advies was om de geuren te voorkomen om de ventilator op een hogere stand te zetten.
Monteur geeft aan dat er mogelijk iemand anders in het complex zit met een afzuigkap met motor
die op het hoofdkanaal is aangesloten en zo daardoor de kooklucht als nog verspreid wordt.
Daar heb ik last van als ik mijn ventilatie op stand 1 zet.

Heeft iemand daar nog suggesties voor dit op te lossen?

Mvg, Richard

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Bij de VVE aankaarten. Als er inderdaad iemand is met een afzuigkap met motor, die onder te hoge druk kookluchten in het systeem blaast, dan moet dat verholpen worden. De VVE kan hierin wellicht helpen, door alle bewoners er op te attenderen dat dit niet is toegestaan.

Verwijderd

Bij de buren vragen of er meer last van hebben. Als er iemand is die een afzuigmotor heeft op het gezamenlijke kanaal dan moet dat ding weg lijkt me, die kanalen worden vaak aan de uitgang uitgezogen en er dient geen actieve motor tussen geplaatst te worden zelf omdat er dan ook weer lucht in de andere appartementen gepompt wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Super, dank voor jullie reacties.

Lastig is natuurlijk dat niemand zich meld in de vergadering van de VvE die dat probleem veroorzaakt.
Maar zal het nog eens aan kunnen geven.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:03
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:28:
Super, dank voor jullie reacties.

Lastig is natuurlijk dat niemand zich meld in de vergadering van de VvE die dat probleem veroorzaakt.
Maar zal het nog eens aan kunnen geven.
De VVE zal ook weten welke appartementen op dezelfde buizen zijn aangesloten. Dat maakt gericht zoeken mogelijk.

Weet je zeker dat de geur via de afzuigkap-afvoer binnenkomt?

Overigens is de huisventillatie hoger zetten typisch geen oplossing, want dan vergroot je mogelijk de onderdruk in je appartement nog meer...

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zou best kunnen zelfs dat degene die een afzuigkap met motor op de mechanische ventilatie heeft dat zelf niet eens doorheeft, dus wellicht is wat uitleg verder ook zinvol.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-12 14:42
Ik ken die situatie, wij delen ook de afvoerkanalen.

Vaak is het zo dat bewoners niet weten dat ze dit soort overlast veroorzaken door aanpassingen te doen aan de afvoer (zoals met ene afzuikap maar ook het verder open/dicht zetten van de standaard roosters kan een probleem voor anderen opleveren).

Maak gewoon een melding aan bij je VvE.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Bij mij kwam de geur vd benedenburen niet via de afvoerkanalen (die zijn bij mij gescheiden) maar via een vd de buizen in de meterkast. De geur kwam ook uit de meterkast. Rondom een buis (ik meen de hoofdwaterleiding) zat ruimte tussen buis en beton. Je voelde daar ook lucht naar binnen stromen. Afgedicht met een stuk katoen en dat was afdoende.
Ik heb ook wel gelezen dat de betonnen platen wand/vloer/plafond) niet altijd luchtdicht afgesloten zijn (geluidslekken).

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mekkieboek schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 18:19:
Bij mij kwam de geur vd benedenburen niet via de afvoerkanalen (die zijn bij mij gescheiden) maar via een vd de buizen in de meterkast. De geur kwam ook uit de meterkast. Rondom een buis (ik meen de hoofdwaterleiding) zat ruimte tussen buis en beton. Je voelde daar ook lucht naar binnen stromen. Afgedicht met een stuk katoen en dat was afdoende.
Ik heb ook wel gelezen dat de betonnen platen wand/vloer/plafond) niet altijd luchtdicht afgesloten zijn (geluidslekken).
Dit is zeker iets om uit te sluiten. Wij hadden bij verhuizing steeds tocht. Bleek dat er achter het keukenblok een gat zat tussen keuken en (uitpandige, ongeisoleerde en goed geventileerde) meterkast. Geen geurtjes, maar zelfde principe. PUR-schuim in gat gespoten en weg tocht :)

Oslik blyat! Oslik!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:52
mekkieboek schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 18:19:
Ik had hier hetzelfde. Heb een appartementje met centrale afzuiging op het dak.
M'n onderburen zijn flinke rokers ( :r ) en soms merkte ik die geur ook bij mij in de gang. In de meterkast ook buizen waar rondom ruimte zat. Ik voelde daar ook tocht uit komen. Dichtgestopt met wat bubbeltjesfolie en weg is de geur :*)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:03
Mijn buren hebben een nieuwe afzuiginstallatie inclusief neiuwe geveldoorvoer laten beunen en lekken kooklucht in de spouw :r Ik heb op drie verdiepingen in de weer gemoeten met kit, PUR en steenwol op de aansluitingen met kozijnen, muren, vloeren en dak om het stankdicht te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor al jullie reacties.
Zal het inderdaad eens goed bespreekbaar maken.
Dan moet er vast een oplossing komen.

Groeten Richard
Pagina: 1