Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste heren en dames,

ik heb een probleem met mijn in China bestelde Meizu MX4 Pro, namelijk, de batterij zwelt op. Heeft hierdoor de achterkant al kapot gemaakt en drukt tegen het scherm waardoor hij touches registreert die er niet zijn.

Garantie aangevraagd, geen probleem stuur maar terug - tot daar aan toe gaat het prima. Maar nu komt het probleem - de verzenders accepteren het terug te sturen pakket niet, ivm brand danwel explosie (al zei het heel klein) gevaar.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke zending/aanvraag, en hoe het op te lossen?

Ik zou natuurlijk niets kunnen zeggen over het risico en hopen dat het goed gaat, maar het formaat risico dat ik daarmee neem als er WEL iets fout gaat weegt absoluut niet op tegen de waarde van het te repareren toestel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 09:31:
Garantie aangevraagd, geen probleem stuur maar terug - tot daar aan toe gaat het prima. Maar nu komt het probleem - de verzenders accepteren het terug te sturen pakket niet, ivm brand danwel explosie (al zei het heel klein) gevaar.
Even buiten het feit om dat je geweigerd bent. Hoe weten de verzenders wat er in het pakket zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rens-br schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 09:43:
[...]

Even buiten het feit om dat je geweigerd bent. Hoe weten de verzenders wat er in het pakket zit?
Er dient een douanedocument ingevuld te worden ivm een retourzending uit China. Doe je dit niet, dan krijg je nogmaals de douane/importkosten aan je broek bij terugkomst van het toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:03:
[...]
Er dient een douanedocument ingevuld te worden ivm een retourzending uit China. Doe je dit niet, dan krijg je nogmaals de douane/importkosten aan je broek bij terugkomst van het toestel.
Dat verklaard. En daar moest natuurlijk ingevuld worden waarom het toestel naar China op en neer gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rens-br schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:05:
[...]

Dat verklaard. En daar moest natuurlijk ingevuld worden waarom het toestel naar China op en neer gaat?
Jep. Ik liet het de dame aan de balie even zien, en die liet toen meteen weten dat dat niet zo verstuurd mag worden. Ik kan het ook wel begrijpen, maar hoe daar dan omheen gewerkt moet worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:40
Even aangeven bij de ontvanger of je het toestel ook zonder accu kunt versturen. (Evt foto's meesturen van het euvel). Daarna het pakket versturen zonder accu? Of is deze niet makkelijk te verwijderen uit het toestel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Hmm wil je het toestel opsturen in elkaar of niet gewoon toestel met losse batterij? Ik zou hem dan zodanig inpakken. Misschien voor het definitieve versturen de batterij in de koelkast leggen?

Ik bedoel je moet toch gewoon een telefoon terug kunnen sturen?

Batterij kan gewoon los worden gehaald: Afbeeldingslocatie: http://etkchina.com/wp-content/uploads/2016/01/10-4.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Frostbite op 16-06-2016 10:12 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:07:
[...]
Jep. Ik liet het de dame aan de balie even zien, en die liet toen meteen weten dat dat niet zo verstuurd mag worden. Ik kan het ook wel begrijpen, maar hoe daar dan omheen gewerkt moet worden....
Kon ze je wel vertellen hoe het wel verstuurd kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_am_akira
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-08 16:35
vragen aan de leverancier of een toko de accu voor je er uit mag halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Clavis schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:09:
Even aangeven bij de ontvanger of je het toestel ook zonder accu kunt versturen. (Evt foto's meesturen van het euvel). Daarna het pakket versturen zonder accu? Of is deze niet makkelijk te verwijderen uit het toestel?
Dat stelde de ontvanger inderdaad ook voor, maar deze zit vast in het toestel. Daarvoor zal ik hem open moeten schroeven.

Ik ben bang dat ik hier tegen een nadeel van de chinaphone aangelopen ben, aangezien je bij een europees toestel vaak een ophaalopdracht vanaf de fabrikant krijgt. Dan zit ik niet met dit soort risico's, maar de fabrikant.

Wellicht gewoon een nieuwe accu en achterkant bestellen, zelf erin zetten en hopen dat het scherm geen blijvende schade heeft opgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Een defecte accu opsturen met air mail is niet aan te raden. Aan 'normale' accu's zit al enorm veel regels verbonden, laat staan een defecte accu. Kan je een hoop problemen opleveren.
Lithium Batteries that are known or suspected to be defective or damaged present a high safety risk to personnel and property, and are not permitted on aircraft under any circumstances.
IATA regels. die je oa bij DHL kan vinden.
En als verzender ben je 100% verantwoordelijk voor je pakket.

[ Voor 54% gewijzigd door Kenzi op 16-06-2016 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:13:
[...]

Dat stelde de ontvanger inderdaad ook voor, maar deze zit vast in het toestel. Daarvoor zal ik hem open moeten schroeven.
Of geeft aan dat je het toestel zo niet mag versturen en of ze akkoord gaan dat je het toestel open schroeft en de batterij los haalt.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Frostbite schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:10:
Hmm wil je het toestel opsturen in elkaar of niet gewoon toestel met losse batterij? Ik zou hem dan zodanig inpakken. Misschien voor het definitieve versturen de batterij in de koelkast leggen?

Ik bedoel je moet toch gewoon een telefoon terug kunnen sturen?

Batterij kan gewoon los worden gehaald: [afbeelding]
Dat kan hij helaas NIET. Op de foto die jij aandraagt is het stikkertje dat aangeeft dat de garantie vervalt als deze verwijdert word, over een schroefje heen, weg.

Hij dient opengeschroeft te worden om de batterij te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kenzi schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:14:
Een defecte accu opsturen met air mail is niet aan te raden. Aan 'normale' accu's zit al enorm veel regels verbonden, laat staan een defecte accu. Kan je een hoop problemen opleveren.
Ja, ik snap de redenering er achter ook heel goed. De vraag is, hoe het nu op te lossen.

Ik heb de het de chinese zaak in ieder geval voorgelegd, waarop hun eerste reactie was "gewoon niet invullen wat er in het pakket zit".

Leuk idee, voor hen. Voor mij wat minder leuk gezien het risico. Dat dus maar afgewezen en gevraagd om een andere oplossing, maar ik ben bang dat het zelf een nieuwe batterij kopen wordt.

Nou kost dat allemaal de wereld niet, maar stukje bij beetje vervalt op deze manier het voordeel van een (goedkope) chinaphone wel natuurlijk.

Zou je de wijzigknop willen gebruiken als je iets wil toevoegen, dubbelposten wordt niet gewaardeerd op tweakers.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 16-06-2016 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm vervelende situatie. Ik begrijp dat de shop de telefoon terug wil, en ik begrijp dat geen vervoerder een zo'n telefoon wil vervoeren. Ik zou ook voorstellen wat foto's van het toestel te maken tijdens het uit elkaar halen en dan de telefoon zonder accu op te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
In ieder geval niet versturen, las gisteren nog ergens dat er wel eens een vliegtuig is neergestort door ontbrandende batterijen. Dat wil je niet op je geweten hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:17:
[...]
Ja, ik snap de redenering er achter ook heel goed. De vraag is, hoe het nu op te lossen.

Ik heb de het de chinese zaak in ieder geval voorgelegd, waarop hun eerste reactie was "gewoon niet invullen wat er in het pakket zit".
Heb je al aan de shop voorgelegd om de batterij zelf te verwijderen en de telefoon leeg op te sturen?
Of gezegd dat verzending niet meer mogelijk is en dat je gewoon een nieuw toestel wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rens-br schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:36:
[...]

Heb je al aan de shop voorgelegd om de batterij zelf te verwijderen en de telefoon leeg op te sturen?
Of gezegd dat verzending niet meer mogelijk is en dat je gewoon een nieuw toestel wil?
Ik heb ze zojuist de opties voorgelegd. We gaan zien wat er uit komt.

Ik vermoed overigens dat de schade inmiddels onherstelbaar is. Het scherm is "krom", de achterkant kan niet meer op de telefoon en is gebarsten, en de batterij blijft groter worden.

Ik heb aangegeven dat er SNEL actie ondernomen moet worden, omdat ik het toestel niet veel langer meer veilig kan behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Laatst online: 07:34

KrazyJay

Foto's maken met serienummers zichtbaar, dan zou ik zeker de batterij er uit halen, veiligheid gaat eventjes voor, denk ik?

En ja, Chinese webshops, dat werkt in zulke gevallen niet altijd even goed. Je kan voorstellen de batterij uit het toestel te halen, en het toestel op te sturen, en aangeven dat je verwacht dat ze dit oplossen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
KrazyJay schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 18:36:
Foto's maken met serienummers zichtbaar, dan zou ik zeker de batterij er uit halen, veiligheid gaat eventjes voor, denk ik?

En ja, Chinese webshops, dat werkt in zulke gevallen niet altijd even goed. Je kan voorstellen de batterij uit het toestel te halen, en het toestel op te sturen, en aangeven dat je verwacht dat ze dit oplossen voor je.
Foto's met serienummers had ik inderdaad bij de eerste garantieaanvraag al gedaan, nu nog eens bijgevoegd bij de laatste mail nieuwe foto's waarop duidelijk te zien is dat hij verder opgezwollen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Volgens mij mag je het gewoon opsturen zolang de batterij onderdeel is van een telefoon- of ander toestel.
Losse lithiumbatterijen versturen is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ASW1 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 19:15:
Volgens mij mag je het gewoon opsturen zolang de batterij onderdeel is van een telefoon- of ander toestel.
Losse lithiumbatterijen versturen is een ander verhaal.
Het tegendeel van hetgeen je hier beweert is allang duidelijk - dat heeft dus geen zin.

Ik zou ook niet zien hoe het wel veilig zou zijn een kleine brandbom IN een telefoon te versturen, tegenover onveilig los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
http://www.dhl.com/en/exp...ce/lithium_batteries.html

...while Lithium Metal batteries packed with equipment (PI-969) or contained in equipment (PI-970) are acceptable for transport..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 20:48

MiliaanR

Just for fans.

Ik denk dat dit een makkelijke word voor de webshop. Jij mag en kan die batterij niet opsturen en daardoor niet voldoende bewijs leveren dat het daadwerkelijk komt door de batterij.
Sommige webshops zouden misschien nog wel zonder de batterij het toestel repareren maar dat ligt echt aan de winkel waar je het hebt gekocht.

Heb je al contact met de echte Meizu? Misschien dat zei wel iets kunnen betekenen.
ASW1 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 19:22:

...while Lithium Metal batteries packed with equipment (PI-969) or contained in equipment (PI-970) are acceptable for transport..
Je gaat toch geen batterij die al bol staat in het vliegtuig doen? 8)7
Straks gaat er wat mis en dan zijn er misschien mensen omgekomen door jou doen, alleen omdat jij even die batterij wou verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ASW1 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 19:22:

Ik spoel nog liever mn hele hebben en houwen door de plee dan dat ik dat risico aan andere mensen meegeef, even los van of het mag of niet.

De webshop is -tot nu toe- heel coulant en vriendelijk overigens in de communicatie. Ik verwijt ze niets, ik snap ook wel dat dit een iets ingewikkelder casus is dan de doorsnee garantieaanvraag. En to be honest - dit is natuurlijk ook wel een ingecalculeerd risico van chinaphones voor mij. Je weet dat het allemaal wat moeilijker zal worden als hij kapot gaat.
Pagina: 1