Toon posts:

Geluidsverschil

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hifi is niet zo mijn ding maar weet er toch iets van :)

We hebben 1 versterker waar op kanaal A 2 luidsprekers en op kanaal B 2x2 luidsprekers parallel gekoppeld zijn.

Spreekt voor zich dat op luidsprekers op kanaal A luider spelen dan op kanaal B.

Maar hoe kan ik beide kanalen, op een goedkope manier, het zelfde geluidsvolume laten hebben?
Misschien iets instelbaar zoals een regeling met een potentiometer?

Graag ontvang ik wat raad aub.

Mvg,

Davie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-10 12:37

donny007

Try the Nether!

Wat is de impedantie van de luidsprekers die je gebruikt? En om wat voor versterker gaat het?

Twee identieke 8 Ohm speakers parallel aangesloten op één terminal levert een load van 4 Ohms op. Als je op kanaal A een paar 4 Ohm speakers zet heb je (in theorie) dezelfde load als de twee 8 Ohm speakers op kanaal B.

Hoe hard dat een speaker daadwerkelijk klikt hangt natuurlijk af van meer factoren.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:44

Jag

Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 22:36:
Hifi is niet zo mijn ding maar weet er toch iets van :)

We hebben 1 versterker waar op kanaal A 2 luidsprekers en op kanaal B 2x2 luidsprekers parallel gekoppeld zijn.

Spreekt voor zich dat op luidsprekers op kanaal A luider spelen dan op kanaal B.

Maar hoe kan ik beide kanalen, op een goedkope manier, het zelfde geluidsvolume laten hebben?
Misschien iets instelbaar zoals een regeling met een potentiometer?

Graag ontvang ik wat raad aub.

Mvg,

Davie
kanaal a en b zijn gewoon doorverbonden. Het maakt niet uit wat er aan a of b hangt. Dus je hebt nu drie speakers per kant aangesloten. Als je het volume gelijk wilt houden kan je of dezelfde speakers gebruiken of meer versterkers zodat je het apart kan instellen. Of alternatief is in 1paar in serie aansluiten.