Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me ervan bewust dat hier 1000 topics over zijn, en Google heeft ook 1000 zoekresultaten die wat opleveren, maar omdat deze consequent tegenstrijdig zijn ben ik vooral benieuwd naar de persoonlijke ervaringen.

Mijn Macbook gebruik is als volgt: Macbook ligt continue aan de lader, op werkdagen overdag na als deze mee gaat naar het werk. Ik heb thuis bijna geen situatie dat deze van de lader afgaat waardoor deze van vrijdags 5 uur tot maandags 8 uur gewoon aan de lader hangt.

Je leest in het ene artikel/topic/helpding/whatever dat dit funest is voor de laptop (overcharging), op andere plekken lees je dat het niet uit maakt, of zelfs beter is omdat zodra de accu vol zit deze gepasseerd wordt en de stroom direct je device voedt, waardoor de accu wordt ontzien in z'n geheel.

Mijn vorige MBA 11" 2011 model heeft hetzelfde meegemaakt en deze had na 5 jaar gewoon nog genoeg accu voor een werkdag aan vergaderingen (laten we zeggen 5 uur gebruik, meestal safari en pages)

Nu weet ik dat er vele websites en meningen over zijn, maar ik ben benieuwd naar de ervaring. Zijn er mensen hier met specifiek gebruik die hun accutijd zagen dalen, of er (net als mij) nooit last van hebben gehad ondanks hun gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 12:27
Het ligt erg aan de gebruikte accu techniek. Tegenwoordig zijn alle accu's van lithium als ik me niet vergis. Hier is het inderdaad het beste om zoveel mogelijk aan de accu te hangen. Het veel leegtrekken en opladen van de accu is juist hetgeen dat de accu lui maakt.
Wel is het aan te raden om om de zoveel tijd de accu leeg te laten lopen tot ongeveer 20 procent en dan weer op te laden.

Dat er zoveel verschillende berichten op het internet te lezen zijn is te wijten aan het feit dat er door de jaren heen veel verschillende soorten stoffen zijn gebruikt om accu's/batterijen te maken. Voor de ene (Nikkel-Cadmium dacht ik) is het beter om volledig leeg te laten lopen en volledig op te laden, voor moderne batterijen (Li-ion als ik me niet vergis) is het beter deze tussen 20-80% te houden en deze zoveel mogelijk te ontzien door aan de lader te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:31
Het is vandaag de dag heel simpel: gebruik het zoals je het gebruiken wilt. Als je hem vrijwel altijd aan het netstroom hebt hangen, zorgt er dan wel voor dat je per maand minimaal 1 laadcycli doorloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:19
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 22:12:
Ik ben me ervan bewust dat hier 1000 topics over zijn, en Google heeft ook 1000 zoekresultaten die wat opleveren, maar omdat deze consequent tegenstrijdig zijn ben ik vooral benieuwd naar de persoonlijke ervaringen.

Mijn Macbook gebruik is als volgt: Macbook ligt continue aan de lader, op werkdagen overdag na als deze mee gaat naar het werk. Ik heb thuis bijna geen situatie dat deze van de lader afgaat waardoor deze van vrijdags 5 uur tot maandags 8 uur gewoon aan de lader hangt.

Je leest in het ene artikel/topic/helpding/whatever dat dit funest is voor de laptop (overcharging), op andere plekken lees je dat het niet uit maakt, of zelfs beter is omdat zodra de accu vol zit deze gepasseerd wordt en de stroom direct je device voedt, waardoor de accu wordt ontzien in z'n geheel.

Mijn vorige MBA 11" 2011 model heeft hetzelfde meegemaakt en deze had na 5 jaar gewoon nog genoeg accu voor een werkdag aan vergaderingen (laten we zeggen 5 uur gebruik, meestal safari en pages)

Nu weet ik dat er vele websites en meningen over zijn, maar ik ben benieuwd naar de ervaring. Zijn er mensen hier met specifiek gebruik die hun accutijd zagen dalen, of er (net als mij) nooit last van hebben gehad ondanks hun gebruik.
Heel eenvoudig te beantwoorden: wat zegt Apple over dit onderwerp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volkan1984 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 22:43:
[...]

Heel eenvoudig te beantwoorden: wat zegt Apple over dit onderwerp?
Je bedoelt hun medewerkers? Die delen niet veel over hun persoonlijke ervaringen, en als ze dat al doen is het behoorlijk bias volgens mij.
ThomasG schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 22:28:
Het is vandaag de dag heel simpel: gebruik het zoals je het gebruiken wilt. Als je hem vrijwel altijd aan het netstroom hebt hangen, zorgt er dan wel voor dat je per maand minimaal 1 laadcycli doorloopt.
Op zich is dit sowieso wel een ding, gebruik hem gewoon zoals je wilt. Als je drukker bent met het sparen van je accu door deze op precies de juiste manier te ontladen en opladen heb je er dan echt plezier aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Accu beheer regelt dit voor je. Dat je de stekker er in hebt zegt niet dat de stroom extra hard je accu in geduwd wordt. Opladen gebeurt pas als de laptop vind dat dat een goed idee is. Factoren zoals gebruikspatroon, temperatuur, capaciteit enz. bepalen of er iets met de accu gebeurt.

De tijd dat de AC adapter 1-op-1 doorgelust was aan je batterij hebben we al tenminste zo'n 10 jaar achter ons gelaten ;-) En met de gebruikte technologie heb je ook minder last van slijtage door het niet gebruiken van de accu. Het is wel zo dat een weinig gebruikte accu net zo goed niet meer kan werken na 3 jaar als een veel gebruikte accu, het niet gebruiken zorgt er dus niet voor dat hij magisch langer mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 10:23:
Je bedoelt hun medewerkers? Die delen niet veel over hun persoonlijke ervaringen, en als ze dat al doen is het behoorlijk bias volgens mij.
Nee, ik bedoel: http://www.apple.com/shop...-mostly/Q4X77ADTHJX977UJD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 09:44
Met de laptops van tegenwoordig is dat nagenoeg geen issue meer. Aangezien je MacBook dan niet wordt bijgeladen. Heb dat op mijn MacBook ook gedaan. Accu was na 3 jaar en max 40 loadcycles nog steeds in prima conditie. Accu Health iets van 86%

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:57
Als je de computer aan de lader gooit en je accu is vol, dan loopt je computer gewoon op het stopcontact. Je accu wordt dan helemaal niet gebruikt of opgeladen. Zie screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WHR8vwN.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mijn MacBook Pro hangt nu al 5 jaar bijna continue aan de lader en als ik hem er ~1x per kwartaal uithaal dan doet de accu het prima.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
Je verwijst nu gewoon naar het apple forum. Dit is geen mening van Apple zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
pacificocean schreef op zondag 19 juni 2016 @ 12:31:
[...]

Je verwijst nu gewoon naar het apple forum. Dit is geen meening van Apple zelf.
Dat zie ik nu ook. Wat gek dat Apple zelf geen documentatie heeft over het aan de lader houden van een MacBook en advies daaromtrent.
Pagina: 1