Koelkastradiator

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-05 17:26
Zijn die een beetje te gebruiken voor waterkoeling en moet ik er nog wat speciaals mee doen?

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 23:47
hebben die koelkastdingen niet van die hele dunne buisjes (vergeleken bij een autoradiator)?

als ze dun zijn dan is de doorvoer niet echt groot lijkt me

• ajampaniki
kweet niet. Morgen wordt de oude koelkast weggehaald dus ga ik ff schroeve. >:)

Verwijderd

Op maandag 25 juni 2001 19:04 schreef ajampaniki het volgende:
kweet niet. Morgen wordt de oude koelkast weggehaald dus ga ik ff schroeve. >:)
zeker proberen, pas wel ff op met het spul wat eruit komt :P ;)

Verwijderd

Je kunt ook heel je computer in de koelkast zetten...

• ajampaniki
Op maandag 25 juni 2001 19:10 schreef lusch.com het volgende:
Je kunt ook heel je computer in de koelkast zetten...
Daar zat ik ook al over na te denken. Misschien kan ik in de bovenkant van de koelkast een gat maken zodat die uitkomt in het vriesvak en de koude lucht dan met een fan in me comp blazen. De rest van de koelkast gebruik ik dan gewoon voor drinken enzo. Weet iemand of dit mogelijk is?

• Epsilon
  • Laatst online: 23:24

Epsilon

Op maandag 25 juni 2001 19:21 schreef ajampaniki het volgende:

[..]

Daar zat ik ook al over na te denken. Misschien kan ik in de bovenkant van de koelkast een gat maken zodat die uitkomt in het vriesvak en de koude lucht dan met een fan in me comp blazen. De rest van de koelkast gebruik ik dan gewoon voor drinken enzo. Weet iemand of dit mogelijk is?
nee sorry dit is niet mogelijk omdat je dan last krijgt van condensatie
wat WEL werkt is je radiator in de vriezer maken en daar af laten koelen.

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Volgens mij krijg heel erg te maken met condensatie problemen, zoals ijsblokken op je voeding enzo, dat vindt ie echt niet cool :S

JayGTeam (213177)

• Epsilon

Epsilon

Op maandag 25 juni 2001 19:28 schreef AaroN het volgende:
Volgens mij krijg heel erg te maken met condensatie problemen, zoals ijsblokken op je voeding enzo, dat vindt ie echt niet cool :S
idd daar is hij niet blij mee
en jij ook niet dat je net te laat was met typen :P

• ajampaniki
Kan je niet iets van een windtunel maken zodat de lucht zelf niet in de kast komt maar door een buis loopt. Is het eigenlijk wel mogelijk om in je koelkast te zagen? Niks toxics ofzo?

Verwijderd

wat heb je er dan aan :?
Als het door een buis loopt maar niet door je kast. Dan zou je die buisover je cpu-coller moetn laten open ofzo. Dat dus wel die koude lucht door de koelribben gaat...

• ajampaniki
ik bedoel dus lucht door buis -> buis door compkast.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:47
pas HEEEEEL erg goed op met dast goedje wat erin zit.

Echt dat is net als zoutzuur, het brand overal doorheen !

spoel het ook nie weg, maar doe het bij het chemisch afval.
(jaja, ook ik denk om't milieu !)

succes ermee >:)

• ajampaniki
Waar zit dat spul in, in de radiator?

Verwijderd

Op maandag 25 juni 2001 21:29 schreef ajampaniki het volgende:
Waar zit dat spul in, in de radiator?
Is dat niet gewoon freon of propaan?
Voor de rest misschien wat olieresten van de compressor.
Ik heb jaren geleden eens een koelkast gesloopt voor de compressor maar heb er weinig problemen mee gehad. Alleen de freon is niet zo best voor het milieu blijkt achteraf.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:57
Op maandag 25 juni 2001 21:36 schreef 777bas777 het volgende:

[..]

Is dat niet gewoon freon of propaan?
Voor de rest misschien wat olieresten van de compressor.
Ik heb jaren geleden eens een koelkast gesloopt voor de compressor maar heb er weinig problemen mee gehad. Alleen de freon is niet zo best voor het milieu blijkt achteraf.
Ja dat klopt ...

nix zwavelzuur 8igs aan hoor

en freon is niet zo goed voor de ozonlaag

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Op maandag 25 juni 2001 21:28 schreef Cutebritney het volgende:
pas HEEEEEL erg goed op met dast goedje wat erin zit.

Echt dat is net als zoutzuur, het brand overal doorheen !

spoel het ook nie weg, maar doe het bij het chemisch afval.
(jaja, ook ik denk om't milieu !)

succes ermee >:)
-3 dubbelpost! :D

Verwijderd

SiCnEsSs
Bier is hier voor plezier

Geplaatst door SiCnEsSs - maandag 25 juni 2001 19:08

--------------------------------------------------------------------------------

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op maandag 25 juni 2001 19:04 schreef ajampaniki het volgende:
kweet niet. Morgen wordt de oude koelkast weggehaald dus ga ik ff schroeve.

zeker proberen, pas wel ff op met het spul wat eruit komt

• ajampaniki
Kweet alleen nog niet wat ik ermee ga doen als ik het er al uit kan krijgen. Kben nl nu al met een nieuwe case bezig waar ik hopelijk volgende week mee klaar ben (zal wel niet) en dus heb ik eigenlijk helemaal geen onderdelen voor een andere case. Aleen nog een 133 waar me moeder op girotelt >:) .Kdenk niet dat ze het erg op prijs zal stellen als ik die ook nog verbouw. En aangezien me salaris niet aanzienlijk hoog is (kzit nog op school) zal het dus wel ff duren voor ik die radiator kan gebruiken (of jullie moeten allemaal ff wat een onderdeeltje willen sponseren, hint hint)

ps: fotos van case zal ik wel ff online zetten als ik ze heb

psps: onderdelen mogen prut zijn als ze maar werken, heb ik wat te doen in de vakantie :)

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
je kan niet echt effectief water pompen door een koelkastradiateur. de doorsnede van de pijp is veels te klein en zit vol met bochten: veel te veel stromingsweerstand. een goeie pomp die een paar liter/min erdoor kan jagen!
:)

• ajampaniki
Op maandag 25 juni 2001 21:00 schreef ajampaniki het volgende:
Kan je niet iets van een windtunel maken zodat de lucht zelf niet in de kast komt maar door een buis loopt. Is het eigenlijk wel mogelijk om in je koelkast te zagen?
Kan iemand hier nog ff antwoord op geven?

Verwijderd

Afhankelijk van het bouwjaar zit er freon of propaan in, freon is niet leuk voor de ozonlaag, propaan een tikje brandbaar, maar beiden zijn niet echt gevaarlijk voor ons.
Er bestaan ook koelkasten zonder compressor, daarin zit i.d.d. een goor goedje, nl. amoniak.
Als het zo'n compressording is zaag dan eerst de dikke leiding door, de dunne (perskant) kan afhankelijk van hoelang het geval uitstaat vloeibaar freon bevatten en dat is -30. Daar krijg je aardige branblaren van als het op je huid komt.

Als koelelement voor koelwater heb je er overigens niets aan, zoek liever een oude verdamper van een koelcel, die heeft tenminste 1/2 duims doorvoer!

• Epsilon

Epsilon

Op maandag 25 juni 2001 22:14 schreef ajampaniki het volgende:

[..]

Kan iemand hier nog ff antwoord op geven?
ja maar als de lucht onder het vriespunt zit heb je nog steeds alst van condensatie

• ajampaniki
Ja maar als die condensatie niet in je kast komt maakt dat niet uit.

• ajampaniki
[b]
Als koelelement voor koelwater heb je er overigens niets aan, zoek liever een oude verdamper van een koelcel, die heeft tenminste 1/2 duims doorvoer!
Zit die gewoon in elke koelkast en zo ja waar?

• Epsilon

Epsilon

Op maandag 25 juni 2001 22:27 schreef ajampaniki het volgende:
Ja maar als die condensatie niet in je kast komt maakt dat niet uit.
duh, je laat je slangen toch door de kast lopen, dan gaat condenseren in je kast. Er is altijd waterdamp in je kast. En dat slaat neer op je slangen. Niet slim dus

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:32
Op maandag 25 juni 2001 21:00 schreef ajampaniki het volgende:
Kan je niet iets van een windtunel maken zodat de lucht zelf niet in de kast komt maar door een buis loopt. Is het eigenlijk wel mogelijk om in je koelkast te zagen? Niks toxics ofzo?
Bij de meeste vrieskasten lopen de leidingen of onder/boven de laatjes, of door de wanden. Hier moet je dus goed mee uitkijken.

De meeste koelkasten hebben tegen de achterwand een verdamper, dus kun je denk ik wel gaten in de zijkant maken.

Aan de condensor (zwarte 'radiator' aan de achterkant) zitten 2 leidingen. Eentje loopt via de droger (brede stuk tussen condensor en dunne leidinkje) naar de cabulairleiding, deze gaat naar je verdamper. Zodra je deze beide leidingen heb doorgeknipt zit er eigenlijk niets meer in... Ja, een restantje gas, maar met wat blazen (liefts met compressor) heb je er dat ook zo uit.

Wat je zou kunnen doen is meerdere condensors gebruiken, of die ene in 2 of 4 stukken knippen, en dan die samen in 1 grote leiding uit laten komen. Dan heb je minder weerstand, dus dan gaat het waarchijnlijk wel.

Een auto (kachel) radiator werkt sowieso beter, al was het maar dat zo'n koelkastgeval veel minder warmte hoeft af te staan, en een autoradiator heeft een VEEL groter koeloppervlak.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• talin
  • Laatst online: 16:54

talin

ES-MA

bij ons op et werk hebben we binnekort een ringleiding-koelsysteem , waar nu nog allemaal aparte freon koelertjes staan .

op 2 daarvan heb ik al een sticker met mijn naam geplakt dus binnenkort hier ook een peltier met waterkoeling er bovenop .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

Nee, zo'n radiator is niet echt geschikt.

Btw:
je kunt in de isolatie van een koelkast rustig zagen.
Het koelmiddel in koelkasten was vroeger R12. Bij reparatie werd dit wel eens door propaan vervangen, want dat is goedkoper. Nieuwe koelkasten werken met R134a, wat minder giftig en schadelijk voor 't milieu is. Voor beide koelmiddelen moet je ervoor zorgen dta het niet op je vingers komt. Het is koud, en het lost al het vet uit je huid op, want niet prettig is.

Verwijderd

Hey Talin: wat gebeurt er met de oude freonkoelertjes?

• talin

talin

ES-MA

Op dinsdag 26 juni 2001 09:52 schreef DaBit het volgende:
Hey Talin: wat gebeurt er met de oude freonkoelertjes?
ja dat weet ik dus nog niet .

ik weet wel dat er 2 voor mij zijn .

ik al eens vragen of we die in de verkoop kunnen doen .

ik zal eens zoeken naar een plaatje .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• ajampaniki
Misshien ga ik ff zagen aan de zijkanten zo een radiator in de vriezer bouwen zodat die lekker kan afkoelen. Maar dat duurt nog wel ff.

Verwijderd

Talin: ik heb wel interesse... (mits 't koelvermogen voldoende is)

• talin

talin

ES-MA

Op dinsdag 26 juni 2001 10:30 schreef DaBit het volgende:
Talin: ik heb wel interesse... (mits 't koelvermogen voldoende is)
ik zit nog steeds te zoeken .

ogenblikje nog .

• Rickysaint
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-03-2025
Waarschijnlijk is de diameter van de leidingen te klein om een lekker flow te krijgen, vooral met die centrifugaal pompjes die weinig druk hebben. Je moet zoeken naar een condensor van een grootkeuken koelkast die is ongeveer 2x zo groot als die standaard oc-shop radiators met een goede warmte overdracht. Heb ik ook weten te ritselen, ik moet er alleen aan solderen om de diameter te vergroten. Om een idee te krijgen als test koelwater in 50'c,koelwater uit 20'c. Succes

every man is wise, until he speaks

Pagina: 1