als ze dun zijn dan is de doorvoer niet echt groot lijkt me
Verwijderd
zeker proberen, pas wel ff op met het spul wat eruit komtOp maandag 25 juni 2001 19:04 schreef ajampaniki het volgende:
kweet niet. Morgen wordt de oude koelkast weggehaald dus ga ik ff schroeve.
Daar zat ik ook al over na te denken. Misschien kan ik in de bovenkant van de koelkast een gat maken zodat die uitkomt in het vriesvak en de koude lucht dan met een fan in me comp blazen. De rest van de koelkast gebruik ik dan gewoon voor drinken enzo. Weet iemand of dit mogelijk is?Op maandag 25 juni 2001 19:10 schreef lusch.com het volgende:
Je kunt ook heel je computer in de koelkast zetten...
nee sorry dit is niet mogelijk omdat je dan last krijgt van condensatieOp maandag 25 juni 2001 19:21 schreef ajampaniki het volgende:
[..]
Daar zat ik ook al over na te denken. Misschien kan ik in de bovenkant van de koelkast een gat maken zodat die uitkomt in het vriesvak en de koude lucht dan met een fan in me comp blazen. De rest van de koelkast gebruik ik dan gewoon voor drinken enzo. Weet iemand of dit mogelijk is?
wat WEL werkt is je radiator in de vriezer maken en daar af laten koelen.
idd daar is hij niet blij meeOp maandag 25 juni 2001 19:28 schreef AaroN het volgende:
Volgens mij krijg heel erg te maken met condensatie problemen, zoals ijsblokken op je voeding enzo, dat vindt ie echt niet cool
en jij ook niet dat je net te laat was met typen
Verwijderd
Als het door een buis loopt maar niet door je kast. Dan zou je die buisover je cpu-coller moetn laten open ofzo. Dat dus wel die koude lucht door de koelribben gaat...
Echt dat is net als zoutzuur, het brand overal doorheen !
spoel het ook nie weg, maar doe het bij het chemisch afval.
(jaja, ook ik denk om't milieu !)
succes ermee
Verwijderd
Is dat niet gewoon freon of propaan?Op maandag 25 juni 2001 21:29 schreef ajampaniki het volgende:
Waar zit dat spul in, in de radiator?
Voor de rest misschien wat olieresten van de compressor.
Ik heb jaren geleden eens een koelkast gesloopt voor de compressor maar heb er weinig problemen mee gehad. Alleen de freon is niet zo best voor het milieu blijkt achteraf.
Ja dat klopt ...Op maandag 25 juni 2001 21:36 schreef 777bas777 het volgende:
[..]
Is dat niet gewoon freon of propaan?
Voor de rest misschien wat olieresten van de compressor.
Ik heb jaren geleden eens een koelkast gesloopt voor de compressor maar heb er weinig problemen mee gehad. Alleen de freon is niet zo best voor het milieu blijkt achteraf.
nix zwavelzuur 8igs aan hoor
en freon is niet zo goed voor de ozonlaag
Verwijderd
-3 dubbelpost!Op maandag 25 juni 2001 21:28 schreef Cutebritney het volgende:
pas HEEEEEL erg goed op met dast goedje wat erin zit.
Echt dat is net als zoutzuur, het brand overal doorheen !
spoel het ook nie weg, maar doe het bij het chemisch afval.
(jaja, ook ik denk om't milieu !)
succes ermee
Verwijderd
Bier is hier voor plezier
Geplaatst door SiCnEsSs - maandag 25 juni 2001 19:08
--------------------------------------------------------------------------------
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op maandag 25 juni 2001 19:04 schreef ajampaniki het volgende:
kweet niet. Morgen wordt de oude koelkast weggehaald dus ga ik ff schroeve.
zeker proberen, pas wel ff op met het spul wat eruit komt
ps: fotos van case zal ik wel ff online zetten als ik ze heb
psps: onderdelen mogen prut zijn als ze maar werken, heb ik wat te doen in de vakantie
Kan iemand hier nog ff antwoord op geven?Op maandag 25 juni 2001 21:00 schreef ajampaniki het volgende:
Kan je niet iets van een windtunel maken zodat de lucht zelf niet in de kast komt maar door een buis loopt. Is het eigenlijk wel mogelijk om in je koelkast te zagen?
Verwijderd
Er bestaan ook koelkasten zonder compressor, daarin zit i.d.d. een goor goedje, nl. amoniak.
Als het zo'n compressording is zaag dan eerst de dikke leiding door, de dunne (perskant) kan afhankelijk van hoelang het geval uitstaat vloeibaar freon bevatten en dat is -30. Daar krijg je aardige branblaren van als het op je huid komt.
Als koelelement voor koelwater heb je er overigens niets aan, zoek liever een oude verdamper van een koelcel, die heeft tenminste 1/2 duims doorvoer!
ja maar als de lucht onder het vriespunt zit heb je nog steeds alst van condensatieOp maandag 25 juni 2001 22:14 schreef ajampaniki het volgende:
[..]
Kan iemand hier nog ff antwoord op geven?
duh, je laat je slangen toch door de kast lopen, dan gaat condenseren in je kast. Er is altijd waterdamp in je kast. En dat slaat neer op je slangen. Niet slim dusOp maandag 25 juni 2001 22:27 schreef ajampaniki het volgende:
Ja maar als die condensatie niet in je kast komt maakt dat niet uit.
Bij de meeste vrieskasten lopen de leidingen of onder/boven de laatjes, of door de wanden. Hier moet je dus goed mee uitkijken.Op maandag 25 juni 2001 21:00 schreef ajampaniki het volgende:
Kan je niet iets van een windtunel maken zodat de lucht zelf niet in de kast komt maar door een buis loopt. Is het eigenlijk wel mogelijk om in je koelkast te zagen? Niks toxics ofzo?
De meeste koelkasten hebben tegen de achterwand een verdamper, dus kun je denk ik wel gaten in de zijkant maken.
Aan de condensor (zwarte 'radiator' aan de achterkant) zitten 2 leidingen. Eentje loopt via de droger (brede stuk tussen condensor en dunne leidinkje) naar de cabulairleiding, deze gaat naar je verdamper. Zodra je deze beide leidingen heb doorgeknipt zit er eigenlijk niets meer in... Ja, een restantje gas, maar met wat blazen (liefts met compressor) heb je er dat ook zo uit.
Wat je zou kunnen doen is meerdere condensors gebruiken, of die ene in 2 of 4 stukken knippen, en dan die samen in 1 grote leiding uit laten komen. Dan heb je minder weerstand, dus dan gaat het waarchijnlijk wel.
Een auto (kachel) radiator werkt sowieso beter, al was het maar dat zo'n koelkastgeval veel minder warmte hoeft af te staan, en een autoradiator heeft een VEEL groter koeloppervlak.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
op 2 daarvan heb ik al een sticker met mijn naam geplakt dus binnenkort hier ook een peltier met waterkoeling er bovenop .
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
Verwijderd
Btw:
je kunt in de isolatie van een koelkast rustig zagen.
Het koelmiddel in koelkasten was vroeger R12. Bij reparatie werd dit wel eens door propaan vervangen, want dat is goedkoper. Nieuwe koelkasten werken met R134a, wat minder giftig en schadelijk voor 't milieu is. Voor beide koelmiddelen moet je ervoor zorgen dta het niet op je vingers komt. Het is koud, en het lost al het vet uit je huid op, want niet prettig is.
ja dat weet ik dus nog niet .Op dinsdag 26 juni 2001 09:52 schreef DaBit het volgende:
Hey Talin: wat gebeurt er met de oude freonkoelertjes?
ik weet wel dat er 2 voor mij zijn .
ik al eens vragen of we die in de verkoop kunnen doen .
ik zal eens zoeken naar een plaatje .
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
ik zit nog steeds te zoeken .Op dinsdag 26 juni 2001 10:30 schreef DaBit het volgende:
Talin: ik heb wel interesse... (mits 't koelvermogen voldoende is)
ogenblikje nog .
every man is wise, until he speaks