Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geen bedraad netwerk mogelijk na gebruikt Apple Airport

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Michiel706
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-11 05:58
Mijn vraag
Ik heb in de meterkast een glasvezelmodem van Caiway hangen. Hier zit geen Wifi op. Daarom heb ik een Apple Airport Express hierop aangesloten die een goed Wifi netwerk geeft. Op de AE heb ik zelfs een netwerkschijf (Western Digital Mybook) kunnen aansluiten die netjes gezien worden door mijn apparaten op het netwerk (Macbook, TV etc.).
Nu wil ik een tweede ethernet kabel op het netwerk aansluiten om met mijn Macbook bedraad te kunnen werken in de tuin (waar een kabel naartoe loopt). De AE heeft geen uitgangen meer over (de enige is gebruikt door de externe harde schijf), het glasvezelmodem heeft nog 3 uitgangen over.
Nu komt mijn vraag: Als ik een ethernet kabel op het glasvezelmodem aansluit heb ik geen verbinding met het netwerk, als ik een ethernet kabel aansluit op de AE heb ik wel verbinding met het netwerk. Hoe kan ik een van de 3 overige uitgangen van het glasvezelmodem gebruiken om hier vanuit bedraad om het netwerk te komen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Glasvezelmodem van Caiway (waar ik het type niet van kan vinden)
Apple Airport Express

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Documentatie van het modem (lees: installatie handleiding van Caiway) staat dit niet in. Te veel 'next level' denk ik voor Caiway...

Waarom duurt snoozen maar 9 minuten?

Beste antwoord (via Michiel706 op 08-05-2017 15:00)

• PostyMcPostface
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:40

PostyMcPostface

don't trust robots

Michiel706 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:36:
Vraag
Het liefste wil ik mijn nieuwe Airport Express aansluiten door een kabel te trekken vanuit de Airport Express op mijn eerste verdieping. Is dit mogelijk? Of moet ik een kabel trekken vanuit de Time Capsule op de begane grond?
Ja, dat kan. Wel zal het internetverkeer dan over de kabel van de 1e verdieping en de TC in verbruik toenemen. Daar zit een limiet aan, maar die is vaak een stuk hoger dan de maximum internetsnelheden die door providers geboden wordt.

De AE op de tweede verdieping stel je hetzelfde in als de AE op de eerste verdieping.

Alle reacties

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Maar, is je Airport een router achter router? Of is dat ding van Caiway een modem. In dit laatste geval heeft je Airport een extern ip en zal je niet een kabel op het Caiway modem kunnen aansluiten. Je zal dan een switch nodig zijn om achter de Airport te zetten

• Michiel706
Ik gebruik de Airport als een Wifi router, omdat het glasvezelmodem (wat ook als router kan dienen) geen Wifi heeft.
Ik vraag me dan ook het volende af: Ik kan het glasvezelmodem ook gebruiken zonder AE, dan kan ik alleen een bedraad netwerk opzetten. Ik kan dus meerdere (tot 3) apparaten bedraad op het netwerk aansluiten. Waarom kan ik dan niet van een van die apparaten een Wifi router (AE) zijn?

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Net wat RobinF zegt, je hebt een switch nodig.

Een 4 of 5 poorts switchje is zat, en voor weinig.

pricewatch: TP-Link TL-SG105E

Die sluit je aan op je AE en daar vandaan kan je de ext. HDD en de rest aansluiten (tuin onder andere).

Waarom je de 3 andere poorten op je glasvezel modem dan niet kan gebruiken weet ik niet, dat zou je aan je provider moeten vragen hoe dat zit.

[ Voor 18% gewijzigd door MarElo op 15-06-2016 21:20 ]

• tim085
  • Laatst online: 11-11 21:01
Volgens mij wil je die AE in bridge mode zetten, dan heb je een simpel AP ipv een router

• Michiel706
Dan ga ik daar eens in verdiepen. Jammer dat het niet met de bestaande middelen gaat. Weer een aantal kabels meer in de meterkast... :X

• tim085
Als je je AE in bridge zet, heb je geen extra kabels nodig...

• Michiel706
Heb ik zojuist geprobeerd dmv het configuratie programma. AE op bridge modus gezet en kabels in het glasvezel modem geprikt. Maar dan is het Wifi netwerk helemaal weg gevallen. Mis ik dan nog een stap?

• tim085
In je airport utility moet je aangeven dat je bij
wifimodus : een netwerk aanmaken
En routermodus = uit (brugmodus)

Als je caiway router als router geconfigureerd staat, dan krijgt je AE gewoon een ip van deze, en laat hij die ook IP's toewijzen aan toestellen die draadloos verbinden.
Dat is eigenlijk wat je wil.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ja, maar dan moet je alsnog je caiway modem in router mode zetten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• tim085
O ja, zorg ervoor dat je ethernet kabel in de juiste stekker zit op je AE, die met het cirkeltje.
Herstarten na het opslaan duurt ook wel even (+- 30 sec)

• tim085
Brahiewahiewa schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 21:50:
Ja, maar dan moet je alsnog je caiway modem in router mode zetten
Ja precies, ik ga er vanuit dat dit wel kan, aangezien de router meerdere ethernet poorten heeft, anders zou dit weinig zin hebben lijkt me.

• Paddywacker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-10 14:35
Michiel706 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:34:
Mijn vraag
Hoe kan ik een van de 3 overige uitgangen van het glasvezelmodem gebruiken om hier vanuit bedraad om het netwerk te komen?
Volgens de site:

Waarom kan ik de andere 3 poortjes op het modem niet voor internet gebruiken?

Internet is alleen via poort 1 beschikbaar, de overige poorten zijn gereserveerd voor andere diensten van Caiway. (bron: https://www.caiway.nl/sit...nsluiten/vaste-bekabeling )

Dit zat ook bij je beschrijving toen je het modem ontving en mocht je dat niet ontvangen hebben, dan heb je of niet goed gezocht of er overheen gekeken :)

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Caiwway glasvezel modem is alleen een modem. poort 1 is voor internet en geeft je alleen een extern IP. Hier moet je dus je eigen router achter zetten!!

Poorten 2 en 3 kunnen gebruikt worden voor IPTV en poort 4 wordt helemaal niet gebruikt (Caiway bied altijd bridged IPTV aan). Kortom, Caiway levert je GEEN router alleen een modem. Je moet dus je eigen router gebruiken als je meer dan 1 apparaat wilt aansluiten en of WiFi wil

Airport expres moet dus terug op router modus, dat was allemaal prima (het gaat juist niet werken wanneer je hem als AP insteld, dat ligt specifiek aan hoe CAIWAY zijn diensten levert). Als ik het goed lees en google heeft de airport express maar 1 LAN poort voor het aansluiten van bedrade apparatuur welke al in gebruik is door je externe hardeschijf??

Als ik het zo google heeft je airport express ook een USB poort, kun je daar de hardeschijf niet op aansluiten? Dan is de lan poort beshikbaar om je netwerk kabel naar je macbook op aan te sluiten. Als dat niet kan, moet je inderdaad een simple switch kopen (zie suggestie van MarElo) en deze aansluiten tussen je airport en hardeschijf. Dan heb je daarop ruimte om meer kabels aan te sluiten. Je hebt al netwerk kabeltjes van 25 centimeter om je airport en switch te verbinden voor als overtollige kabel een probleem is.
zie bijvoorbeeld hier
https://www.kabeltje.com/...l#!/p=clear&le_lengte=153

• tim085
Paddywacker schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 22:15:
[...]

Volgens de site:

Waarom kan ik de andere 3 poortjes op het modem niet voor internet gebruiken?

Internet is alleen via poort 1 beschikbaar, de overige poorten zijn gereserveerd voor andere diensten van Caiway. (bron: https://www.caiway.nl/sit...nsluiten/vaste-bekabeling )

Dit zat ook bij je beschrijving toen je het modem ontving en mocht je dat niet ontvangen hebben, dan heb je of niet goed gezocht of er overheen gekeken :)
Ach, ok, dan moet je inderdaad routermodus hebben en een switch achter de AE.
Het was me niet duidelijk dat je caiway kastje eigenlijk een modem was ipv router.
Eigenlijk had je dan beter een extreme gekocht, dan had je meteen 3 lanpoorten.

• Michiel706
Allemaal bedankt voor de hulp. Met name de uitleg van VVV-007 verklaart een hoop. Ik heb gisteren nog tot laat allerlei opties geprobeerd, maar lukte niet wat ik wil.
Dan maar een Aiport Extreme, kan de Express naar de zolderkamer om daar het signaal te versterken :)

• Michiel706
Omdat de huidige configuratie wil aanpassen, kick ik dit topic weer naar boven.

Situatie
Op dit moment heb ik mijn netwerk al uitgebreid met een Time Capsule die netjes zijn werk doet op de beneden verdieping. Mooi AC wifi signaal op de begane grond en mijn Apple devices worden geback-upped. De Airport Express die ik al in bezit had heb ik op de eerste verdieping (bedraad) aangesloten op het netwerk.
Nu gaan wij op zolder een extra slaapkamer maken waar ik ook een goed Wifi signaal wil hebben. Ik heb gemerkt dat het signaal van de Aiport Express niet goed door de betonnen verdiepingsvloer heen gaat, dus wil ik op zolder een extra Airport Express (ook bedraad) aansluiten.

Vraag
Het liefste wil ik mijn nieuwe Airport Express aansluiten door een kabel te trekken vanuit de Airport Express op mijn eerste verdieping. Is dit mogelijk? Of moet ik een kabel trekken vanuit de Time Capsule op de begane grond?

• Paddywacker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-10 14:35
Omdat de huidige configuratie wil aanpassen, kick ik dit topic weer naar boven.

.......

Vraag
Wat is er mis met gewoon doen (lees: proberen)

• Michiel706
Paddywacker schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 14:38:
[...]

Wat is er mis met gewoon doen (lees: proberen)
Daar is nix mis mee. Alleen als mijn idee lukt, scheelt mij dat leidingen van de begane grond tot de zolder maken.

Acties:
  • Beste antwoord

• PostyMcPostface
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:40

PostyMcPostface

don't trust robots

Vraag
Ja, dat kan. Wel zal het internetverkeer dan over de kabel van de 1e verdieping en de TC in verbruik toenemen. Daar zit een limiet aan, maar die is vaak een stuk hoger dan de maximum internetsnelheden die door providers geboden wordt.

De AE op de tweede verdieping stel je hetzelfde in als de AE op de eerste verdieping.
Pagina: 1