beste stille koeling voor CPU?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 778733

Topicstarter
Ik ben op zoek naar goede en vooral stille koeling voor een i7 6800K @3.6ghz (2011-3), en ga die zwaar gebruiken, wat zou je me aanraden? De corsair h100, h100i, h115i etc. lijken mij niet erg stil (35+dba) en mijn PC komt op m'n buro te staan, en dus zit ik dus vlak naast mijn PC. Is de NZXT Kraken X61 stil? En swiftech's waterkoeling?

Kast: Sharkoon DG7000
Mobo: Asrock fatal1ty X99M Killer/3.1

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 778733 op 15-06-2016 19:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Een luchtkoeler is nog altijd het stilste. Een pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 3 bijvoorbeeld koelt tot 250w tdp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 17:31
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 3 of pricewatch: Noctua NH-D15

Nadeel is natuurlijk de grootte van luchtkoelers. Als je kan leven met het geluid van een pomp, en eventueel water dan is een AIO natuurlijk goed.

[ Voor 106% gewijzigd door [Remmes] op 16-06-2016 12:25 ]

ja, daag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simii
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-06 09:13

Simii

[u]bold[/u]

Ik zou persoonlijk, voor het geluid, voor een luchtkoeler gaan. Deze maken geluid als de fans gaan draaien. Fanscurves zijn zelf in te stellen naar eigen wens.

Bij AIO draait de pomp constant, idle of niet. Dit zal dus een blijvend gezoem zijn.

Ik heb zelf beide in mijn pc op mijn bureau gehad (zonder panels erop) en had erg veel last van de waterkoeler :/

Luchtkoelers kunnen ook echt goed koelen, hangt wel van de koeler/fans af :)

cursief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-12-2024
Stock draaien of overclock? Als je stock snelheden draait en je cpu undervolt kun je hele lage temperaturen creëeren, wat uiteindelijk resulteert in een stil systeem. Lagere temps staat bij mij gelijk aan een stiller systeem... mijn koelers slaan pas aan boven de 50 graden :)

Edit: ik doe dit in combinatie met een Cryorig R1 Ultimate... super koeler al zeg ik zelf...

[ Voor 14% gewijzigd door Mr-E op 16-06-2016 13:55 ]

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-06 07:14

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Dit is toch echt een "wat moet ik kopen" aankoopadvies vraag.

Move naar CAA

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mr-E schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:49:
Stock draaien of overclock? Als je stock snelheden draait en je cpu undervolt kun je hele lage temperaturen creëeren, wat uiteindelijk resulteert in een stil systeem. Lagere temps staat bij mij gelijk aan een stiller systeem... mijn koelers slaan pas aan boven de 50 graden :)

Edit: ik doe dit in combinatie met een Cryorig R1 Ultimate... super koeler al zeg ik zelf...
Undervolten? Sorry ik ben vrij nieuw dus dit is wellicht een domme vraag, maar als een CPU lagere spanning krijgt, levert hij dan niet ook lagere performance? En hoe undervolt je een CPU? Met de driver van je moederbord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je gaat zwaar gebruiken, dus ga je niet undervolten. Eerder het tegenovergestelde.
Dus vergeet dat maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-06 13:40
Anoniem: 778733 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:49:
[...]
Undervolten? Sorry ik ben vrij nieuw dus dit is wellicht een domme vraag, maar als een CPU lagere spanning krijgt, levert hij dan niet ook lagere performance? En hoe undervolt je een CPU? Met de driver van je moederbord?
Zolang de kloksnelheden niet gewijzigd worden, blijft de snelheid hetzelfde. Hoe minder spanning je op een CPU zet, hoe koeler die werkt, maar met te weinig spanning werkt die niet meer stabiel. Aangezien fabrikanten vaak een nogal conservatieve spanning gebruiken (om stabiliteit te garanderen ongeacht het potentieel van de CPU), kun je die meestal wel iets verlagen.

Maar definieer dan misschien beter wat jij bedoelt met "zwaar" gebruiken, is dat dan ook overklokken? Want overklokken en undervolten gaan meestal niet echt samen, meestal moet je overvolten voor hogere frequenties en wordt daardoor nog meer warmte geproduceerd.

Geluid is iets vrij persoonlijks, sommigen zweren dat AIO's voor hun stil zijn, anderen horen constant de pomp (ik ben ook eerder bij de laatste groep). Indien mogelijk zou ik ook een grote towerkoeler met 140/150mm fan(s) kiezen, zodat die niet te snel moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MacPoedel schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:28:
[...]

Zolang de kloksnelheden niet gewijzigd worden, blijft de snelheid hetzelfde. Hoe minder spanning je op een CPU zet, hoe koeler die werkt, maar met te weinig spanning werkt die niet meer stabiel. Aangezien fabrikanten vaak een nogal conservatieve spanning gebruiken (om stabiliteit te garanderen ongeacht het potentieel van de CPU), kun je die meestal wel iets verlagen.

Maar definieer dan misschien beter wat jij bedoelt met "zwaar" gebruiken, is dat dan ook overklokken? Want overklokken en undervolten gaan meestal niet echt samen, meestal moet je overvolten voor hogere frequenties en wordt daardoor nog meer warmte geproduceerd.

Geluid is iets vrij persoonlijks, sommigen zweren dat AIO's voor hun stil zijn, anderen horen constant de pomp (ik ben ook eerder bij de laatste groep). Indien mogelijk zou ik ook een grote towerkoeler met 140/150mm fan(s) kiezen, zodat die niet te snel moet draaien.
En hoe werkt undervolten dan? Doe je dat via de driver van je moederbord? Ik heb er nog nooit eerder van gehoord, dus sorry als het een domme vraag is
Hoe dan ook, bedankt voor de informatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-06 08:48
NZXT Kraken X61
En dan een paar noctuas erbij nemen stille waterkoeling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-06 13:40
Undervolten doe je meestal in het UEFI (voorheen BIOS). Bij moderne moederborden zijn dit soort wijzigingen ook mogelijk in de software van het moederbord die je in Windows kan installeren, maar ik weet niet of dat voor dit moederbord zo is en hoe die software dan heet bij AsRock. Ik zou in elk geval aanraden dit in het UEFI te doen, en het is heel belangrijk dat je dan ook grondig de stabiliteit van het systeem test na wijzigen van de instellingen (!!!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MacPoedel schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 17:04:
Undervolten doe je meestal in het UEFI (voorheen BIOS). Bij moderne moederborden zijn dit soort wijzigingen ook mogelijk in de software van het moederbord die je in Windows kan installeren, maar ik weet niet of dat voor dit moederbord zo is en hoe die software dan heet bij AsRock. Ik zou in elk geval aanraden dit in het UEFI te doen, en het is heel belangrijk dat je dan ook grondig de stabiliteit van het systeem test na wijzigen van de instellingen (!!!).
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiaan
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-12-2021
Be quiet! Shadow rock slim ik hoor hem niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-05 15:52
Ik moet heerlijk zeggen dat ik mijn h100i v2 nog nooit heb gehoord. Zelfs onder flinke belasting.

Mijn pc staat ook op mijn bureau en ben zeer te spreken over de H100i V2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Robertis schreef op zondag 19 juni 2016 @ 15:15:
Ik moet heerlijk zeggen dat ik mijn h100i v2 nog nooit heb gehoord. Zelfs onder flinke belasting.

En zitten de fans van de radiator binnen of buiten in de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie004
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-11-2024
Robertis schreef op zondag 19 juni 2016 @ 15:15:

Ik heb ook de H100i V2 met 2 Noctua NF-S12 ventilatoren. Ze staan in een pull configuratie. De ventilatoren liggen bovenop de radiator en blazen lucht naar boven, de kast uit. :)

~ Kwaliteit staat boven alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paperchaser
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-05 15:52
Anoniem: 778733 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 16:17:
[...]

En zitten de fans van de radiator binnen of buiten in de kast?
Zie hieronder een foto van mijn setup.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2zji6mo.jpg

Zoals je kunt zien heb ik de 2 fans die standaard worden geleverd bij de Evolv ATX vervangen voor de 2 die horen bij de radiator. Opzich zou ik deze er nog voor kunnen plaatsen.. maar de temperatuur daling zal minimaal zijn.

Mijn i5-6600K is ge-overclocked naar 4.5Ghz en wordt maximaal per core 55° graden onder zware belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie004
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-11-2024
@Robertis Mooie build! Netjes!

~ Kwaliteit staat boven alles!

Pagina: 1