Anoniem: 778733 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:49:
[...]
Undervolten? Sorry ik ben vrij nieuw dus dit is wellicht een domme vraag, maar als een CPU lagere spanning krijgt, levert hij dan niet ook lagere performance? En hoe undervolt je een CPU? Met de driver van je moederbord?
Zolang de kloksnelheden niet gewijzigd worden, blijft de snelheid hetzelfde. Hoe minder spanning je op een CPU zet, hoe koeler die werkt, maar met te weinig spanning werkt die niet meer stabiel. Aangezien fabrikanten vaak een nogal conservatieve spanning gebruiken (om stabiliteit te garanderen ongeacht het potentieel van de CPU), kun je die meestal wel iets verlagen.
Maar definieer dan misschien beter wat jij bedoelt met "zwaar" gebruiken, is dat dan ook overklokken? Want overklokken en undervolten gaan meestal niet echt samen, meestal moet je overvolten voor hogere frequenties en wordt daardoor nog meer warmte geproduceerd.
Geluid is iets vrij persoonlijks, sommigen zweren dat AIO's voor hun stil zijn, anderen horen constant de pomp (ik ben ook eerder bij de laatste groep). Indien mogelijk zou ik ook een grote towerkoeler met 140/150mm fan(s) kiezen, zodat die niet te snel moet draaien.