Na Image deployment, geen OS foutmelding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-02-2024
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs 5 identieke computers (HP Elitedesk 800 G2 tower) aangeschaft voor de game room van mijn kinderen. Deze komen standaard met Windows 10 Home, ik heb echter een Windows 10 Enterprise volume licence en wil niet handmatig elke computer voorzien van alle nodige software.

Ik heb het volgende gedaan:

- Een perfect installatie gemaakt op één systeem.
- Van de C:\ schijf (niet partitie!) heb ik een image gemaakt met Ghost (dos versie). Deze heb ik op de D:\ schijf opgeslagen.
- D.m.v. GhostCast heb ik de image deployed naar de overige systemen.
- De image wordt probleemloos opgehaald en geplaatst.

Hier ontstaat het probleem: Bij het rebooten van de overige systemen na een succesvolle plaatsing, krijg ik de melding dat er geen OS is geïnstalleerd. Ik heb de volgende commando's uitgevoerd, echter heeft dit het probleem niet opgelost;

- bootrec /scanos (hij herkent Windows op C:\)
- bootrec /rebuildos
- bootrec /fixmbr
- bootrec /fixboot

Helaas blijven de computers zeggen dat er geen OS is geïnstalleerd.

Hebben jullie een suggestie of tip? Ik ben zelf geen IT'er, dus mijn kennis is enigszins beperkt.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:38

MsG

Forumzwerver

Probeer de bootvolgorde in het BIOS eens te veranderen.

Hoe is de indeling nou precies per computer? Ze hebben dus 2 fysieke schijven aan boord? En de C:\schijf waar eerst het systeem op stond is nu nog steeds de schijf waar ook de Enterprise variant op komt?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Heb je niet toevallig de HD modes aangepast (ACHI / ATA)
Dat kan er ook voor zorgen dat je niet kan booten.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Welke versie van Ghost? Oudere versies zijn niet geschikt voor alles na Windows Vista.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
MsG schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 16:32:
Probeer de bootvolgorde in het BIOS eens te veranderen.

Hoe is de indeling nou precies per computer? Ze hebben dus 2 fysieke schijven aan boord? En de C:\schijf waar eerst het systeem op stond is nu nog steeds de schijf waar ook de Enterprise variant op komt?
De bootorder is nog steeds hetzelfde:

SSD eerst (UEFI)
HDD daarna (hier staat niks op)
USB
Netwerk

Ik heb ook geprobeerd handmatig vanaf de SSD te booten, via het bootmenu. Maar werkte ook niet; hij sprong direct weer terug naar het boot menu.

Ik heb uiteraard secureboot uitgezet anders kun je niet van USB booten.
Glashelder schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 16:58:
Welke versie van Ghost? Oudere versies zijn niet geschikt voor alles na Windows Vista.
Een oude versie, echter werkte deze prima met Windows 8 - 8.1 en Windows 7. De client is in Dos en de GhostCast server is een applicatie die je installeert op het systeem waar de image vandaan wordt deployed.
Frostbite schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 16:44:
Op elk systeem heeft de BIOS de fabrieksinstellingen met uitzondering van secureboot, deze staat op allen uit.

[ Voor 34% gewijzigd door mascarpwn op 15-06-2016 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Probeer het systeem anders eens te klonen via Clonezilla. Via een externe harde schijf op een usb 3 poort zal dat redelijk snel gebeurd zijn.

Je kan dan kijken of hij wel goed boot. Zoja dan kun je de anderen ook doen en weet je dat je afscheid moet nemen van (die verouderde) Ghost.

Ik begon op het werk ook met Ghost en lokale images, later werd dat Clonezilla en nu inmiddels wordt onze image via PXE boot en het netwerk uitgerold. Volgens mij heb ik nog ergens een Versie 11 Ghost op een schijf staan. Ik zou er zelf niet meer op vertrouwen en dus Clonezilla pakken.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
Frostbite schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 23:13:
Probeer het systeem anders eens te klonen via Clonezilla. Via een externe harde schijf op een usb 3 poort zal dat redelijk snel gebeurd zijn.

Je kan dan kijken of hij wel goed boot. Zoja dan kun je de anderen ook doen en weet je dat je afscheid moet nemen van (die verouderde) Ghost.

Ik begon op het werk ook met Ghost en lokale images, later werd dat Clonezilla en nu inmiddels wordt onze image via PXE boot en het netwerk uitgerold. Volgens mij heb ik nog ergens een Versie 11 Ghost op een schijf staan. Ik zou er zelf niet meer op vertrouwen en dus Clonezilla pakken.
Clonezilla, dat kan ik wel proberen. Ik heb de trial versie van Snap Deploy 5 geprobeerd, daar kun je max 4 systemen mee clonen, waarna je in principe een nieuwe trial key kunt opvragen en de overige doen.

Dit werkt echt perfect via PXE network boot, alleen is het betaald. Toch ga ik Clonezilla even proberen, volgens mij kun je daar ook een network broadcast mee uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > WOS

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

mascarpwn schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 18:40:
[...]

Clonezilla, dat kan ik wel proberen. Ik heb de trial versie van Snap Deploy 5 geprobeerd, daar kun je max 4 systemen mee clonen, waarna je in principe een nieuwe trial key kunt opvragen en de overige doen.

Dit werkt echt perfect via PXE network boot, alleen is het betaald. Toch ga ik Clonezilla even proberen, volgens mij kun je daar ook een network broadcast mee uitvoeren.
Klopt je kunt een server opzetten en zo de images overpompen. Voor een groot aantal systemen is dit handig maar voor 4 ? Ik zou dan eerder even lokaal werken (dus image maken naar usb schijf en die daarna weer terugzetten) Je bent dan denk ik hooguit een uurtje kwijt om (20min image maken / 10 min x 4 om ze terug te zetten)

Kun je in ieder geval verder.

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:14

mrtnptrs

You idiot!

Frostbite schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 16:44:
Kijk hier toch eens naar: bekenden van mij hadden na de BIOS op standaard instellingen te zetten ook bootproblemen. Bleek dat de standaardinstellingen de HD mode op IDE zette i.p.v. AHCI. Frostbite kan dus nog steeds gelijk hebben.

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

mascarpwn schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 16:28:
- Van de C:\ schijf (niet partitie!) heb ik een image gemaakt met Ghost (dos versie). Deze heb ik op de D:\ schijf opgeslagen.
Als je het hebt over schijfletters zoals C:\, dan heb je het niet over de hele schijf, maar over een partitie. C:\ is altijd een partitie geweest en dat zal dan ook niet gaan veranderen.

Omdat je met zo'n antiek stuk software bezig bent geweest, heb je waarschijnlijk niet eens alle partities meegenomen. En anders zal het moeite hebben deze terug te zetten. Het zou mij verbazen als je schijfindeling fatsoenlijk GPT is, want dat is volgens mij niet eens meer het geval. En als je met GPT werkt, zoals je hieronder aangeeft, heb je sowieso een systeem dat nooit gaat werken.
mascarpwn schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 16:59:
[...]

De bootorder is nog steeds hetzelfde:

SSD eerst (UEFI)
HDD daarna (hier staat niks op)
...
Tja, als je met een programma gaat clonen dat niet eens GPT, laat staan UEFI begrijpt, is het niet zo gek dat je foutmeldingen krijgt. Je UEFI heeft geen boot record van het OS. Daar hebben je eerder genoemde commando's waarschijnlijk geen nut gehad, omdat je in BIOS/Legacy mode was gestart met de installer (want je Ghost dat met een OS van 30 jaar geleden werkt boot daar ook mee).

CloneZilla is momenteel de enige fatsoenlijke gratis oplossing die je kan gebruiken. Daarnaast moet je dus je UEFI registratie nog uitvoeren. Dit kan je in het UEFI menu met het handje toevoegen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
Hero of Time schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 14:57:
[...]

Als je het hebt over schijfletters zoals C:\, dan heb je het niet over de hele schijf, maar over een partitie. C:\ is altijd een partitie geweest en dat zal dan ook niet gaan veranderen.

Omdat je met zo'n antiek stuk software bezig bent geweest, heb je waarschijnlijk niet eens alle partities meegenomen. En anders zal het moeite hebben deze terug te zetten. Het zou mij verbazen als je schijfindeling fatsoenlijk GPT is, want dat is volgens mij niet eens meer het geval. En als je met GPT werkt, zoals je hieronder aangeeft, heb je sowieso een systeem dat nooit gaat werken.

[...]

Tja, als je met een programma gaat clonen dat niet eens GPT, laat staan UEFI begrijpt, is het niet zo gek dat je foutmeldingen krijgt. Je UEFI heeft geen boot record van het OS. Daar hebben je eerder genoemde commando's waarschijnlijk geen nut gehad, omdat je in BIOS/Legacy mode was gestart met de installer (want je Ghost dat met een OS van 30 jaar geleden werkt boot daar ook mee).

CloneZilla is momenteel de enige fatsoenlijke gratis oplossing die je kan gebruiken. Daarnaast moet je dus je UEFI registratie nog uitvoeren. Dit kan je in het UEFI menu met het handje toevoegen.
Ik heb het inderdaad verkeerd verwoord; ik heb DISK 01 gekloond, waarop o.a. de C:\ partitie met Windows staat.

Ik heb een ander programma gevonden, wat wel werkt: Redo backup, dit werkt overigens ook niet in UEFI modus, dus ook hier moet secure boot uit en moet je in Legacy opstarten. Echter heeft dit geen invloed op het terug zetten van de image.

Het enig nadeel, is dat ik niet via het netwerk kan deployen.

Hier heb ik een oplossing voor bedacht, maar ik krijg het niet werkende. Wellicht weten jullie hoe ik dit kan oplossen:

Ik heb de image op partitie D:\ van DISK 02 opgeslagen. Op DISK 02 heb ik ook een kleine partitie E:\ van 1gb gemaakt, waar ik met Yumi een bootable Ubuntu Redo schijf van heb gemaakt (zoals ik dat met USB heb gedaan). In essentie, zou ik dus een dual boot systeempje willen voor als ik de image weer wil restoren.

Bij het rebooten gaat hij direct naar Windows 10. Zou ik in dit geval geen menu te zien moeten krijgen, waar ik kan kiezen waarvan ik wil booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je moet allebei de partities nemen, je hebt geen MBR nodig maar een GPT en als je met UEFI opstart moet je ook een EFI boot entry maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
johnkeates schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:17:
Je moet allebei de partities nemen, je hebt geen MBR nodig maar een GPT en als je met UEFI opstart moet je ook een EFI boot entry maken.
Refereer je naar het Ghost verhaal of naar de Ubuntu Redo partitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
mascarpwn schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 19:24:
[...]

Refereer je naar het Ghost verhaal of naar de Ubuntu Redo partitie?
Het geldt voor allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom ga je weer met andere tools aan de slag die, zoals je al zei, niet met UEFI om kunnen gaan terwijl het prima werkende CloneZilla is genoemd en je dit zelfs zou bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
Hero of Time schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 20:02:
Waarom ga je weer met andere tools aan de slag die, zoals je al zei, niet met UEFI om kunnen gaan terwijl het prima werkende CloneZilla is genoemd en je dit zelfs zou bekijken?
Heb ik ook gedaan en Clonezilla werkt prima (behalve network broadcast, omdat de NIC niet wordt gevonden). Ik kan ook niet de NIC drivers met PE injecteren anders was Clonezilla de ideale oplossing.

Nu, werkt het als Redo, maar dan een stuk omslachtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoezo wordt de NIC niet gevonden? Wat voor exotisch vaag ding zit er in dan? CloneZilla ondersteund wat Ubuntu ondersteund en dat is zo goed als alles. Ik heb nog geen systeem gehad waar CloneZilla geen netwerk op had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
mascarpwn schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 16:28:
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs 5 identieke computers (HP Elitedesk 800 G2 tower) aangeschaft voor de game room van mijn kinderen. Deze komen standaard met Windows 10 Home, ik heb echter een Windows 10 Enterprise volume licence en wil niet handmatig elke computer voorzien van alle nodige software.

Ik heb het volgende gedaan:

- Een perfect installatie gemaakt op één systeem.
- D.m.v. GhostCast heb ik de image deployed naar de overige systemen.
- De image wordt probleemloos opgehaald en geplaatst.

Hier ontstaat het probleem: Bij het rebooten van de overige systemen na een succesvolle plaatsing, krijg ik de melding dat er geen OS is geïnstalleerd. Ik heb de volgende commando's uitgevoerd, echter heeft dit het probleem niet opgelost;

- bootrec /scanos (hij herkent Windows op C:\)
- bootrec /rebuildos
- bootrec /fixmbr
- bootrec /fixboot

Helaas blijven de computers zeggen dat er geen OS is geïnstalleerd.
Hebben jullie een suggestie of tip? Ik ben zelf geen IT'er, dus mijn kennis is enigszins beperkt.
Ik vind het contrast tussen je verhaal en die laatste zin heel bijzonder. Je weet al die dingen te doen en dan heb je geen IT kennis.

Wat ik ook niet snap is waarom je Windows 10 Enterprise edition gebruikt. De volume license versie is nou niet direct handig voor thuisgebruik. Je moet ook minstens 25 clients hebben voor KMS activatie om te werken. Of hebben het over warez... Wat voegt de Enterprise edition hier toe?

Die HP deskops komen allemaal met een Windows 10Home key in hun UEFI ingebakken. Hell, ik denk dat er zelfs al Windows 10 op stond vanuit de fabriek van HP. Waarom je Windows dan opnieuw moet installeren snap ik echt niet meer. Die zakelijke desktops van HP komen met een schone image zonder bloat. Je besteed hier denk ik nu al meer tijd aan dan wanneer je de extra software zelf op de PC's had geïnstalleerd en de fabrieks image had geaccepteerd.

Je kan nu ook met een batterij aan tools los gaan, maar je moet eerst weten wat de oorzaak is. Anders blijf je zoeken.

Geen OS gevonden kan betekenen dat je MBR niet aangemaakt is of onjuist is aangemaakt. Gezien dat je versie van Ghost niet ondersteund is voor Windows 10 kan dit aannemelijk worden. Alternatief kan je kijken of je disk wel herkend wordt door de UEFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
CMD-Snake schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 23:16:
[...]

[...]

Ik vind het contrast tussen je verhaal en die laatste zin heel bijzonder. Je weet al die dingen te doen en dan heb je geen IT kennis.

Wat ik ook niet snap is waarom je Windows 10 Enterprise edition gebruikt. De volume license versie is nou niet direct handig voor thuisgebruik. Je moet ook minstens 25 clients hebben voor KMS activatie om te werken. Of hebben het over warez... Wat voegt de Enterprise edition hier toe?

Die HP deskops komen allemaal met een Windows 10Home key in hun UEFI ingebakken. Hell, ik denk dat er zelfs al Windows 10 op stond vanuit de fabriek van HP. Waarom je Windows dan opnieuw moet installeren snap ik echt niet meer. Die zakelijke desktops van HP komen met een schone image zonder bloat. Je besteed hier denk ik nu al meer tijd aan dan wanneer je de extra software zelf op de PC's had geïnstalleerd en de fabrieks image had geaccepteerd.

Je kan nu ook met een batterij aan tools los gaan, maar je moet eerst weten wat de oorzaak is. Anders blijf je zoeken.

Geen OS gevonden kan betekenen dat je MBR niet aangemaakt is of onjuist is aangemaakt. Gezien dat je versie van Ghost niet ondersteund is voor Windows 10 kan dit aannemelijk worden. Alternatief kan je kijken of je disk wel herkend wordt door de UEFI.
Ik kan het wel toelichten als je dat graag wilt;

Ik ben geen IT'er, ik ben arts. Computergerelateerde zaken vind ik gewoon leuk, maar is mijn kennis enigszins beperkt. De volume purchase licence en computers heb ik voor een prikje via werk aangeschaft (allemaal aftrekbaar). Anders had ik gewoon systeempjes gekocht bij de reguliere computerboer, maar wij hebben contracten met een handje vol leveranciers. De systemen kwamen zoals ik zei inderdaad met home preinstalled, echter was er wel degelijk wat bloatware op (van die knullige HP popups voor updates etc.)

Als ik, op de een of andere manier, de l219-LM NIC zichtbaar kan maken in de Clonezilla client, is mijn probleem opgelost.

Op dit moment werken Redo (legacy), Acronis (UEFI) en Clonezilla (UEFI).
- Redo, zou ik per computer moeten deployen, vandaar dat ik op elke computer een partitie wilde maken met de client. Dan hoef ik geen usb sticks te maken. Echter krijg ik geen boot menu te zien bij het opstarten. (Zoals dat bij dual-boot systemen wel het geval is)
- Clonezilla herkent de NIC niet en kan ik de deployment task dus niet broadcasten
- Acronis werkt perfect, maar is betaald.

Ik kan experimenteren met WDS, MDT en AIK, maar erlijk gezegd ziet dat er ietwat ingewikkeld uit en is voor mij de lol ervan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 11:19
Komen die elitedesks trouwens niet gewoon met een Windows Pro licentie? Elitedesks zijn immers voor de zakelijke markt (ik ben zelf nog nooit een HP machine uit de Elitedesk of Elitebook machine tegengekomen welke met een home licentie komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Killah_Priest schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 08:51:
Komen die elitedesks trouwens niet gewoon met een Windows Pro licentie? Elitedesks zijn immers voor de zakelijke markt (ik ben zelf nog nooit een HP machine uit de Elitedesk of Elitebook machine tegengekomen welke met een home licentie komt)
Je kan ze met Home licentie krijgen (vroeger tenminste), je moet dit expliciet aangeven bij je bestelling dan, ik kon dat destijds doen via de zakelijke portal. Kreeg je een paar tientjes korting per PC. Maar sowieso is Profesional de norm voor dit soort machines.
mascarpwn schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 23:36:
De volume purchase licence en computers heb ik voor een prikje via werk aangeschaft (allemaal aftrekbaar). Anders had ik gewoon systeempjes gekocht bij de reguliere computerboer, maar wij hebben contracten met een handje vol leveranciers. De systemen kwamen zoals ik zei inderdaad met home preinstalled, echter was er wel degelijk wat bloatware op (van die knullige HP popups voor updates etc.)
HP Update manager is zo te verwijderen. Die vijf keer opruimen had je veel minder tijd gekost. :z

Ik hoop dan overigens dat je Enterprise Edition met MAK codes activeert. De VL versie is altijd KMS geactiveerd. Je krijgt dan na ongeveer 60 dagen een leuke verrassing. Geen KMS server gevonden, geen legale Windows meer.

Dat prikkie valt denk ik ook tegen qua geld. Enteprise edition is duur en in dit geval volstrekt onnodig. Je kan namelijk ook Home Edition schoon installeren. De ISO kan je zo downloaden van Microsoft. Vaak is HP zo vriendelijk om ook de media mee te leveren. Het lijkt enkel goedkoop voor jou omdat je het nu op je maatschap kan smijten in plaats van zelf te moeten betalen uit je eigen zak.

Home Edition is prima voor je kinderen om lekker te kunnen computeren. Alle extra functies van Enterprise edition zullen onbenut blijven. Je had je bedrijf in feite 5 keer een extra Enterprise Edition licentie kunnen besparen.
Als ik, op de een of andere manier, de l219-LM NIC zichtbaar kan maken in de Clonezilla client, is mijn probleem opgelost.
Je hebt wel legacy boot al aangezet in de UEFI? Sommige moderne UEFI's kunnen zonder dat niet goed PXE boot doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
Yes, legacy boot staat aan.

De computers wilde ik in eerste instantie zonder OS, maar dit kon niet. Je hebt gelijk dat home edition voldoende zou zijn, maar goed.

Ik heb net puur om te testen, een image van de HP installatie ge-ghost en deze op een systeem deployed. In eerste instantie kreeg weer de no OS melding, maar in dit geval werkte de fixboot commando wel.

Ik snap dat het voor jullie professionals allemaal heel omslachtig lijkt en onnodig; het zijn tenslotte maar 5 computertjes voor kids. Maar je moet begrijpen dat ik in dit geval ook een leuk spelletje aan het spelen ben :)

Het probleem is in principe opgelost, omdat ik met de Acronis Trial 4 computers kan deployen. Maar het vreet een beetje aan me dat ik Clonezilla niet werkende krijg door die verdomde NIC.

Wat de computers zelf betreft, deze waren ruim 150 euro goedkoper dan een gelijkwaardig custom made systeempje. Bovendien heb ik 3 jaar on site garantie en is alles afschrijfbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
mascarpwn schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 11:45:
De computers wilde ik in eerste instantie zonder OS, maar dit kon niet. Je hebt gelijk dat home edition voldoende zou zijn, maar goed.
Dit beantwoord alleen niet de vraag rondom activering. Als je de Home Edition van HP gebruikt dan worden de computers meteen geactiveerd met de code in de UEFI.
Wat de computers zelf betreft, deze waren ruim 150 euro goedkoper dan een gelijkwaardig custom made systeempje. Bovendien heb ik 3 jaar on site garantie en is alles afschrijfbaar.
Dan maar hopen dat je kinderen ook ze 90% zakelijk gebruiken. ;) De omstandigheden waaronder je een laptop of computer van de zaak aan iemand mee mag geven zonder negatieve belasting gevolgen zijn heel streng tegenwoordig. Bij controle van de Belastingdienst zal je denk ik een hele kluif hebben om die vijf computers te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
CMD-Snake schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 12:11:
[...]

Dit beantwoord alleen niet de vraag rondom activering. Als je de Home Edition van HP gebruikt dan worden de computers meteen geactiveerd met de code in de UEFI.
Ik laat ze wel mijn administratie doen.

Wat de ingebakken code betreft, geen idee :o

De activatie van de enterprise editie ging in ieder geval prima.
Pagina: 1