Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:05

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag allen,

Ik heb thuis een enorme berg aan foto's. Veel van die foto's zijn bijvoorbeeld foto's van Urbex locaties. Je kent het wel, je schiet 30 foto's vanuit bijna dezelfde hoek, speelt wat met de settings, en uiteindelijk heb je dus 60 items (raw+jpg) die nagenoeg allemaal gelijk zijn. Hoe kan ik bijv die foto's slim bij langs, en bepalen welke van die set wel bewaard, en niet bewaard moet blijven. En zo niet bewaard, wat is dan een fijne manier om met bijv 1 klik, de JPG en de RAW te verwijderen? Kortom, hoe gaan jullie hier bijv. mee om?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Gelijk schieten in alleen RAW of alleen JPG. Dan ben je al de helft kwijt. Daarna de foto's gaan raten. Niks, of 1 tm 5. Waarin je zelf een invulling gaat geven aan 1 tm 5. Niet gerate foto's kunnen direct verwijderd worden.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik hou wel alle foto's tot nu toe en rate enkel diegene die ik bewerk en dat zijn er in verhouding weinig. Maarja, ik rate potentiële allemaal 1, en die ik uiteindelijk bewerk naar 3 om het wat makkelijker terug te kunnen vinden. Dus heel erg veel geavanceerd gebruik maak ik niet van het systeem.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Deze topic lijkt heel veel op topic hoe je foto's bewaard.

Maar goed.

Als je zelf al een manier hebt gevonden moet je dat aanhouden als je dat prettig werken vind. En welke invulling je gaat geven aan een rating systeem ligt gewoon aan je zelf.

Bijvoorbeeld:
geen ster = verwijderen
1 ster = bewaren
3 sterren = goed
5 sterren = portfolio

De sterren 2 en 4 kan je gebruiken voor tijdelijke fase in je workflow zoals gereed voor bewerking, bewerkt of expert oid.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-06 23:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Een programma als Bridge, PhotoMechanic of Lightroom gebruiken. Deze zijn in te stellen om raw+jpg als een foto te zien. Verwijderen zal dan ook beide foto's verwijderen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:05

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Ik lees veel goede verhalen dus over bridge en lightroom hier. Zal me toch eens meer daar in gaan verdiepen binnenkort en kijken of ik er wegwijs mee kan worden. Dank voor de reacties!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Ik werk vrijwel altijd met RAW/Lightroom. Camera staat op RAW+JPG. Normaal gebruik ik de methode zoals hierboven is aangegeven in Lightroom. Ik gebruik de vlaggetjes. Wit is bewaren, zwart is verwijderen. LR verwijdert dan de RAW en de JPG. En ik verwijder heel veel : -)
Maar als ik een fotoshoot heb van 500+ foto's waarvan ik weet dat ik 90% ga weggooien dan beoordeel ik eerst de jpg's en selecteer dan de betreffende RAW's. Dat is minder werk dan eerst 500+ RAW's importeren.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik schiet enkel in RAW, omdat je altijd nog naar JPEG kan converteren.

Workflow:

* Map of SD kaart importeren naar Lightroom en een mapje maken.

* In de Library module filteren op bestandstype ( in jou geval kan je dus alle JPEG's in 1x verwijderen)

* Begin daarna met de RAW selectie aan fotos die je wilt verwijderen, met de pijtljes kan kan je steeds naar de volgende foto toe en klik je op " X " als je hem wilt weigeren.

* Vervolgens kan je alle geweigerde fotos in een keer verwijderen uit de bibliotheek en/of harde schijf. (Dit proces doe ik meestal 2 keer.

* Nadat je de gewenste selectie hebt, maak ik een verzameling aan, hier kan je de fotos makkelijk op de gewenste volgorde slepen, aanpassingen maken etc.

Als je per ongeluk op " X " hebt geklikt kan je op " U " klikken om het ongedaan te maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 18-06-2016 17:13 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Pagina: 1