Slecht FM signaal radio

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-10 16:21
Allereerst sorry als dit de verkeerde plek is om dit te vragen, ik kon even niks beters vinden.

Anyway, ik heb in mijn auto een Pioneer AVIC headunit voor entertainment en navigatie etc. Nu heb ik gisteren een achteruitkijkcamera geïnstalleerd (zo eentje in de kentekenplaathouder), en heb ik opeens geen FM signaal meer. Ik heb het ook al geprobeerd met alles losgekoppeld (dus ook de camera), en dan krijg ik alsnog geen signaal. De radio blijft maar scannen naar een sterke frequentie. Heel af en toe vond hij wel iets, maar dat was niet bepaald zuiver.

Ik was even bang dat mijn antenne misschien kapot was, maar na het proberen van een simpele 1 din radio van Pioneer bleek dat niet het geval. Die vond ontzettend veel zenders, en dat was hartstikke zuiver zoals het hoort.

Ik probeerde met een schroevendraaier in de AVIC een signaal te pakken, en dat was een stuk sterker dan met de antenne... Lijkt er dus op dat de antenne niet goed contact maakt ofzo. Origineel zat er een adapter achterin de radio, en dat werkte prima. Deze heb ik eraf gehaald (de antenne kan direct in de radio) en in de radio gestopt. Dit gaf dus geen/slecht signaal, dus ik dacht: ik stop de adapter weer terug zoals hij zat. Ook dat gaaf nog geen/slecht signaal.

Ik heb dus het idee dat de antenne geen verbinding meer maakt met de connector van de radio zelf, maar wat kan ik hieraan doen? Toegegeven, de AVIC is al wat jaartjes oud, maar hij doet nog alles wat hij moet doen, dus ik hoop geen nieuwe te hoeven kopen natuurlijk.

Als iemand wat tips kan geven, graag!

Fanaleds.com

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
heb je alle kabeltjes waar je aan hebt gezeten of op de plekken waar je aan bent gezeten dubbel gecheckt of er geen losse stekkertjes zijn of stekkertjes die er niet meer helemaal in zitten.
Dit zal ik als eerste doen. :)

Ik weet niet precies hoe je alles gemonteerd hebt misschien is een foto van je bedrading of dergelijke wel handig om soort van mee te kijken :)
gr,
Robin }:O

[ Voor 26% gewijzigd door RobinKuijp op 16-06-2016 21:14 ]

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DIkke kans dat er aan je antenne een versterker zit, die 12v pakt. Ik vermoed dat je die aansluiting moet opzoeken en nakijken op je headunit, aangezien hij op de 1din wel werkt en dus wel stroom krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Kan het zijn dat je radio ineens op Pieseek is geschoten?

Misschien heet het bij jou anders, maar mijn autoradio (Sony) gaat soms in de Pieseek mode en dan vindt hij alleen de allersterkste zenders (in mijn woonplaats meestal geen enkele, daarbuiten een stuk of twee).

Ik weet niet wat Pieseek precies inhoudt, maar het is iets heel vervelends wat het bereik van bijna alle zenders plotseling weghaalt. Ik moet dan de accu even helemaal loshalen om de Pieseek mode uit te schakelen. Heb je de radio al gefactoryreset?

[ Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 16-06-2016 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-10 18:13

NoFearCreations

3DPrint the world!

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:14:
DIkke kans dat er aan je antenne een versterker zit, die 12v pakt. Ik vermoed dat je die aansluiting moet opzoeken en nakijken op je headunit, aangezien hij op de 1din wel werkt en dus wel stroom krijgt.
Dit, waarschijnlijk blauwe draad, die op de iso van je nieuwe radio op een andere plek zit.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
De antenne is niet versterkt. Er zat wel een adapter aan, omdat de antenne niet ver genoeg in de radio gaat voor goed contact denk ik. Ik heb een nieuwe adapter gekocht en hoop die morgen te installeren.

Er is geen blauw draadje o.i.d. van de antenne wat aangesloten moet worden. Ik heb de antenne ook aangesloten op een simpele 1 DIN radio (ook zonder blauw draadje) en daar is het ontvangst perfect. Zelfs met een pincet in de radio is het ontvangst nog redelijk. Ik kan echt niks meer bedenken wat de oplossing biedt, de kabels zijn voor zover ik weet nog precies het zelfde aangesloten. Morgen ga ik de adapter proberen. Als dat niet werkt weet ik het niet meer. Misschien tijd voor een nieuw AVIC ;)

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Bleek achteraf iets heel stoms te zijn... Was een instelling voor antenne inde AVIC die verkeerd stond... zucht :)

Heb wel weer een beetje ontvangst, maar vrij zwak. Valt vaak gewoon weg. Met of zonder adapter. Ik snap daar nou niks van...

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat dit met pc hardware te maken heeft, zie ik niet direct. Wat dacht je van 1 van de audio fora. Schopje die kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-10 12:37

donny007

Try the Nether!

Bose321 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:00:
Bleek achteraf iets heel stoms te zijn... Was een instelling voor antenne inde AVIC die verkeerd stond... zucht :)

Heb wel weer een beetje ontvangst, maar vrij zwak. Valt vaak gewoon weg. Met of zonder adapter. Ik snap daar nou niks van...
Welke auto heb je?

De meeste auto's hebben tegenwoordig een actief versterkte (ruit)antenne, daarvoor is een antenneversterker aanwezig die (meestal) wordt gevoed via de antenneaansluiting van de radio zelf. Zodra je een aftermarket radio installeert heb je een "power injector" nodig om hetzelfde te bereiken, anders heb je slechte ontvangst.

De antenneversterker zit meestal ergens achterin (bij de achterruit in de buurt), maar daar hoef je helemaal niet bij te zijn.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Ik heb een Polo 9N3 met een niet-standaard antenne, die ook niet versterkt is.

Het rare is dus dat het prima werkt met een simpele 1din Pioneer radio (ook niet versterkt aangesloten dus), en niet meer goed met mijn 2din AVIC. Werkte hiervoor prima, zeer vreemd...

Fanaleds.com

Pagina: 1