Nieuwe QHD ultrawide setup. Welke videokaart?

Pagina: 1
Acties:

• TwColHD
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-12-2025
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart. Over ongeveer een maand wil ik een nieuwe pc bouwen. Ik heb altijd "kant-en-klare" pc's gekocht dus heb nog weinig kennis.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Op het moment heb ik een low-end laptop en een 3440 x 1440 monitor. Ik ben al een tijdje van plan om een nieuwe PC aan te schaffen en had tot een aantal weken geleden de gtx 970 in mijn lijstje staan als videokaart. Nu de nieuwe videokaarten zijn aangekondigd, ben ik gaan twijfelen. Aangezien ik toch een flinke monitor heb, is het misschien beter om toch wat meer neer te tellen en naar de toekomst te kijken en bijvoorbeeld een gtx 1080 te kopen.
Ik ben van plan om wat meer te gaan gamen op de pc. Denk aan games als Overwatch, League of legends etc. Maar ik zou ook graag Battlefield 1 op een hoge setting spelen eind dit jaar. Daarnaast bewerk ik in mijn vrije tijd ook veel videos en 3d animaties. Op mijn laptop gaat dit verschrikkelijk traag, dit is een van de belangrijkste redenen voor een goede videokaart voor mij.

Wat is je budget?
Hier wil ik wat extra uitleg geven. Mijn budget is namelijk rond de 700 euro. Maar het mag natuurlijk goedkoper. Ik weet niet of bijvoorbeeld een gtx 1080 overkill is voor mijn eisen. Ik wil vloeiend mijn videobewerkingen kunnen uitvoeren en mijn games het liefst draaien met zo hoog mogelijke settings. Maar ik vind het lastig om een goed advies te vinden voor ultrawide monitors.

Ik ben zelf ook nieuw binnen de pc game wereld en heb altijd op consoles gespeeld. Ik weet dus niet goed hoe de verhoudingen liggen tussen resoluties, settings en videokaarten dus ben ook opzoek naar advies op dat gebied. Wanneer bijvoorbeeld Battlefield 1 uitkomt zou ik deze graag op een zo hoog mogelijke setting willen spelen. Als ik dan de overstap van console naar pc maak, wil ik het ook goed doen. Maar stel dat zometeen de gtx 1080 alles op ultra doet (ik zeg maar wat), en de gtx 1070 alles op very high, dan is het misschien slimmer om voor de 1070 (of een andere vergelijkbare kaart) te gaan.

TLDR; ik wil straks graag mooie graphics in mijn games, beter dan mijn xbox one. Maar ik ben niet iemand die per se alles op ultra wil. Daarnaast zoek ik een kaart om vloeiend en sneller videobewerkingen en 3d animaties te kunnen doen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor een bepaald merk, heb wel gelezen dat bepaalde merken beter samenwerken met bijvoorbeeld Adobe After Effects, dit is wel belangrijk.

Extra info:
Wat heb ik zelf in gedachte?
Ik vind op dit moment de nieuwe gtx 1080 kaart vrij prijzig. Ik zie ze gemiddeld voor 740 te koop staan. Op dit moment is bijna alles beter dan wat ik nu heb. Zoals ik aangaf is een gtx 970 al een gigantische upgrade voor mij. Maar als ik zometeen wel Battlefield 1 wil spelen, en in de jaren daarop de nieuwste games, is de gtx 970 misschien verouderd. Daarnaast weet ik niet of de nieuwe generatie nog gaat dalen in prijs. Ik las dat de adviesprijs rond de 650 lag, en de founder edition rond de 750. Is het mogelijk dat ik hem over een aantal maanden voor 650 kan halen? In dat geval is het misschien handig om nu gtx 970 voor zo'n 250 ergens vandaan te halen, en deze over een paar maanden, als de nieuwe games uitkomen te upgraden. Dan kan ik in ieder geval de komende maanden aan de slag met een hele degelijke videokaart en als ik hem tegen die tijd voor 100 euro verlies kan doorverkopen ben ik alsnog hetzelfde kwijt. Dan hoef ik niet in 1 klap 1500 euro neer te tellen voor mijn complete pc maar doe ik het in stappen. Maar als de kaarten niet meer dalen in prijs kan ik net zo goed nu alles kopen. Of misschien krijg ik zo wel het advies om helemaal niet voor een gtx 1070/1080 te gaan.

Nog even kort samengevat: Ik wil dus een nieuwe setup, het liefst ga ik dan voor het beste voor mijn geld en kijkend naar de toekomst. Maar ik wil geen overkill kopen voor wat ik nodig heb. Verder zoek ik naar advies m.b.t. wat ik "nodig heb": voor mijn eisen en iets wat aansluit op mijn monitor en nieuwe pc.

Ik ben van plan deze pc te bouwen met o.a. deze onderdelen:
i7 6700k
16gb ram
ultrawide qhd monitor
videokaart?

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Voor Overwatch kan je de 1440p standaard benchmarks aanhouden, want die game ondersteunt geen ultrawide ;). Verder gaat een 970 niet voldoende zijn voor die resolutie. Met de 1070 zou je een heel eind moeten komen, maar als je de komende jaren alles op very high wilt spelen, zou ik denk ik toch voor de 1080 gaan... 3440x1440 is een behoorlijk hoge resolutie (34% meer pixels dan 1440p).

Ik denk wel dat de prijzen nog wat gaan zakken, maar ik verwacht niet dat dit meer dan € 100,- is.

[ Voor 11% gewijzigd door adamvansanten op 15-06-2016 14:02 ]

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-02 22:56
Welke monitor is het? Heeft deze FreeSync of G-Sync?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
TwColHD schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 12:53:
Ik zoek een?
Daarnaast bewerk ik in mijn vrije tijd ook veel videos en 3d animaties. Op mijn laptop gaat dit verschrikkelijk traag, dit is een van de belangrijkste redenen voor een goede videokaart voor mi
Misschien klinkt het je raar in je oren, maar bij videobewerking is het vooral de cpu die gebruikt wordt.
Dat het langzaam gaat op je laptop komt waarschijnlijk vooral doordat daar een vrij trage cpu in zit (en weinig geheugen, en geen ssd).

Daarnaast is een grafische kaart natuurlijk ook van invloed -en ook afhankelijk van de gebruikte techniek- maar een dikke gpu heb je vooral nodig voor je games.Zeker met de resolutie die je wil gebruiken.

• TwColHD
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-12-2025
Iedereen bedankt voor de snelle reacties!
adamvansanten schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 14:02:
....
Ik denk wel dat de prijzen nog wat gaan zakken, maar ik verwacht niet dat dit meer dan € 100,- is.
Dat klinkt al goed, welke fabrikant/versie zou jij aanraden?
Balance schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 14:21:
[...]

Welke monitor is het? Heeft deze FreeSync of G-Sync?
Het gaat om de LG 34UC97-s
Reepje schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 14:42:
[...]

Daarnaast is een grafische kaart natuurlijk ook van invloed -en ook afhankelijk van de gebruikte techniek- maar een dikke gpu heb je vooral nodig voor je games.Zeker met de resolutie die je wil gebruiken.
Ik had wel eens gelezen dat de gpu iets minder belangrijk was dan de cpu, maar wist niet dat het zoveel scheelde, bedankt voor de tip. Maar het is inderdaad ook voor games. Lijkt er tot nu toe op dat ik een 1070 of 1080 ga halen, alleen even kijken of ik nog wil wachten

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je kan nu reeds een computer samenstellen, of neem het high end bbg systeem zonder grafische kaart.
Dat vliegt met videobewerken.

reviews: Desktop Best Buy Guide - mei 2016

Je neemt dan geen gpu, en de voeding kan naar een gewoon 500 watt model. Dan kom je op 1100 euro uit.
Over enkele weken als het aanbod van 1070/80 ruim is, en er meer gebruikers ervaring is, kan je de juiste kaart kiezen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:14
De 970 sowieso overslaan, als je al een kaart rond de 300 euro koopt dan een AMD 390(X).
De 1070 lijkt me echter prima/beter voor jouw resolutie, de 1080 lijkt me de extra 300 euro niet waard.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 15-06-2016 15:13 ]

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

TwColHD schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 14:52:
Iedereen bedankt voor de snelle reacties!

[...]

Dat klinkt al goed, welke fabrikant/versie zou jij aanraden?
Daar durf ik zelf niet echt uitspraken over te doen (weinig eigen ervaring), maar ik hoor vaak dat de MSI Gaming kaarten goed en stil zijn. Ik zou zeggen: lees wat posts door in de aankoopfora! ;)

[ Voor 7% gewijzigd door adamvansanten op 15-06-2016 15:15 ]

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Pagina: 1