Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 781247

Topicstarter
Ik ben een complete leek op het gebied van audio, maar nu we aan het verbouwen zijn zou ik toch een redelijke installatie willen voorzien en daarbij viel mijn oog op de Denon AVR X220-W (omdat die binnen het budget past). Deze zou ik als ‘music center’ gebruiken, en dan ook graag de tv er op aansluiten voor het bekijken van films. Voor dagelijks tv-kijken zou ik eventueel de receiver niet aanleggen en gebruik maken van het gewone tv-geluid (ben ik nu eenmaal al 40 jaar gewoon). De tv zou aan de muur komen te hangen en mijn vrouw verkiest dat daar bij in de buurt staat dus de receiver, digicorder en dvd-speler zouden aan de andere kant van de kamer komen te staan, samen met de platenspeler (en collectie platen).

Nu is mijn vraag (nu ja, eigenlijk die van de electricien die kabels komt leggen nu er voorlopig toch nog geen plafond is) welke kabels er voorzien moeten worden (tv – receiver, digicorder – receiver, digicorder – tv, dvd-speler – tv). Bij de verschillende audiozaken waar ik langs geweest ben kreeg ik de opmerking dat het niet altijd mogelijk is om te kiezen om het geluid ofwel via de tv ofwel via de receiver te laten spelen dus zou ik graag correcte info kunnen doorgeven aan mijn electricien. Iemand hier die het duidelijk kan uitleggen voor mij ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Het idee is dat alles op de receiver aan wordt gesloten, zie ook de handleiding van de Denon die je online kan bekijken dan wel downloaden. Welke kabels daar voor nodig zijn is nu niet te zeggen aangezien er alleen aan wordt gegeven dat de receiver waarschijnlijk een AVR-X2200W wordt. Maar van de andere apparatuur zullen ook de merken en types genoemd moeten worden voor het beste antwoord. Daar zullen ook de medewerkers van de diverse audiozaken tegenaan zijn gelopen.

Algemeen bekeken met de hedendaagse apparatuur zou je alles met HDMI naar de receiver kunnen koppelen naar de HDMI ingangen en vanaf de HDMI uitgang op de receiver ga je dan naar de TV. Platenspeler zal via een gewoon paartje analoge stereo RCA gaan. Maar ook die sluit je direct aan op de receiver. Geluid terug van de TV kan via HDMI ARC (welke beschikbaar is vanaf HDMI 1.4, maar daar moeten zowel de TV als receiver aan voldoen) of via een losse digitale kabel (welke is wederom afhankelijk van de TV).

In een receiver kan je veelal instellen of het geluid via de aangesloten speakers moet gaan of dat het geluid samen met het beeld naar de HDMI Out moet worden gestuurd. Veelal kies je daarvoor als je de receiver op stand-by hebt staan. In dat laatste geval heb je dan beeld en geluid over de TV. De speakers die op de receiver aan zijn gesloten doen dan niets. Je kan ook de Digicoder rechtstreeks aansluiten op de TV, dan heb je altijd beeld en geluid op de TV. Voor geluid via de speakers op de Denon kan je dan kiezen voor een losse kabel vanaf de Digicoder naar de receiver of vanaf de Audio Out van de TV. Netwerk moet je ook aan denken als je dat wilt gebruiken. Hangt wederom af van de aansluitingen van de andere apparatuur.

Over hoe veel meter afstand tussen receiver en TV praten we hier? Als het over meer dan tien meter gaat kan het lastig worden met bijvoorbeeld HDMI kabels. Speakerkabel gaat over het algemeen goed over langere lengtes.

Samenvattend is het nu behoorlijk gissen omdat de wensen me niet helemaal duidelijk zijn en de overige randapparatuur niet is benoemd. Hoe dan ook zal je altijd meerdere opties houden waardoor er geen echt antwoord is. En houd rekening met de lengtes van de kabels. Lange kabels willen lang niet altijd goed gaan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de handleiding van de Denon (die zal het wel worden) gedownload, en ben die aan het overlopen … Het type van de tv ken ik niet meteen, maar aangezien die ongeveer 8 jaar oud is zal er geen HDMI ARC mogelijk zijn (even opgezocht, HDMI 1.4 bestaat slechts sinds 2009) dus HDMI-kabel + optische kabel tussen tv en receiver zijn nodig. Een eventuele nieuwe tv zal dan ook zonder problemen op die manier kunnen aangesloten worden vermoed ik ?

Qua keuze van geluid zie ik in de handleiding dat er bij de Denon keuze is tussen AVR (weergave via speakers) of TV (weergave via tv), net zoals ik het graag zou hebben dus.

Als ik het goed begrijp kan de Digicorder aangesloten worden aan de receiver, en die stuurt dan het signaal door naar de TV, en dat geeft hetzelfde resultaat zoals de digicorder die nu op de tv aangesloten is ?

Netwerkkabels zijn ook voorzien, er komt een kabel voor de receiver en een kabel voor de digicorder. Misschien best ook al een netwerkkabel voorzien voor een toekomstige smart-tv ?

De afstand tussen de tv en de receiver zal tussen de 8 en de 9 meter zijn (rekening houdende dat de kabels achter de valse wand moeten) dus HDMI zou normaal moeten lukken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Anoniem: 781247 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 14:26:
Een eventuele nieuwe tv zal dan ook zonder problemen op die manier kunnen aangesloten worden vermoed ik ?
Aansluiten zal zeker gaan, maar lees eens wat ervaringen met HDMI ARC. Het werkt niet altijd vlekkeloos omdat het vaak samen gaat met HDMI CEC. Ik heb gewoon een optische kabel tussen TV en receiver terwijl beide HDMI 1.4 met ARC ondersteunen. Scheelt een hoop ergernis.
Als ik het goed begrijp kan de Digicorder aangesloten worden aan de receiver, en die stuurt dan het signaal door naar de TV, en dat geeft hetzelfde resultaat zoals de digicorder die nu op de tv aangesloten is ?
Je kan de receiver sowieso instellen op dat er niets met het beeld wordt gedaan. Dan is er geen verschil tussen rechtstreeks aan de TV of via de receiver. Soms kan een receiver beter deïnterlacen en dan kan het beeld er zelfs op vooruitgaan.
Misschien best ook al een netwerkkabel voorzien voor een toekomstige smart-tv ?
Zou ik wel doen. Veel TV's hebben ook wel WiFi, maar kabel is toch altijd stabieler. En als je de kans hebt zou ik die zeker trekken.
De afstand tussen de tv en de receiver zal tussen de 8 en de 9 meter zijn (rekening houdende dat de kabels achter de valse wand moeten) dus HDMI zou normaal moeten lukken ?
Worden de kabels echt weggwerkt of kan je ze later nog bereiken? Als je makkelijk kan wisselen zou ik gewoon testen met 10 meter HMDI. Als het werkt is het mooi meegenomen, als het niet werkt kan je kijken naar de wat betere kabels of gaan werken met versterkers of HDMI to CAT-converters. Tien meter zou moeten lukken, maar het is wel op het randje. Net als met HDMI ARC wil dit bij sommigen lukken en andere hebben alleen maar last. Hangt niet alleen van de kabel af trouwens, ook verschillende apparatuur onderling kan anders reageren.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
FeaR schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 15:12:
Aansluiten zal zeker gaan, maar lees eens wat ervaringen met HDMI ARC. Het werkt niet altijd vlekkeloos omdat het vaak samen gaat met HDMI CEC. Ik heb gewoon een optische kabel tussen TV en receiver terwijl beide HDMI 1.4 met ARC ondersteunen. Scheelt een hoop ergernis.
Sowieso kiezen voor Een hdmi + een optische kabel van tv naar receiver dus ?
Je kan de receiver sowieso instellen op dat er niets met het beeld wordt gedaan. Dan is er geen verschil tussen rechtstreeks aan de TV of via de receiver. Soms kan een receiver beter deïnterlacen en dan kan het beeld er zelfs op vooruitgaan.
Ok, thanks !

Zou ik wel doen. Veel TV's hebben ook wel WiFi, maar kabel is toch altijd stabieler. En als je de kans hebt zou ik die zeker trekken.
Ok, geef ik door !
Worden de kabels echt weggwerkt of kan je ze later nog bereiken? Als je makkelijk kan wisselen zou ik gewoon testen met 10 meter HMDI. Als het werkt is het mooi meegenomen, als het niet werkt kan je kijken naar de wat betere kabels of gaan werken met versterkers of HDMI to CAT-converters. Tien meter zou moeten lukken, maar het is wel op het randje. Net als met HDMI ARC wil dit bij sommigen lukken en andere hebben alleen maar last. Hangt niet alleen van de kabel af trouwens, ook verschillende apparatuur onderling kan anders reageren.
Ik zal het navragen, maar ik vrees dat de kabels later niet meer bereikbaar zullen zijn … een wachtbuis plaatsen is misschien wel een mogelijkheid, of zou ik bvb kunnen testen door de installatie zoals ze zou moeten worden (dus inclusief receiver) op te stellen met 10 meter HDMI-kabel tussen ? De ruimte waar alles uiteindelijk zal komen te staan is nog verre van af (is zelfs nog geen vloer, zou de test dan ook elders in huis doen), maar dat heeft normaal geen invloed op de verbinding vermoed ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Anoniem: 781247 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 16:11:
[...]

Ik zal het navragen, maar ik vrees dat de kabels later niet meer bereikbaar zullen zijn … een wachtbuis plaatsen is misschien wel een mogelijkheid, of zou ik bvb kunnen testen door de installatie zoals ze zou moeten worden (dus inclusief receiver) op te stellen met 10 meter HDMI-kabel tussen ? De ruimte waar alles uiteindelijk zal komen te staan is nog verre van af (is zelfs nog geen vloer, zou de test dan ook elders in huis doen), maar dat heeft normaal geen invloed op de verbinding vermoed ik ?
Ja kan je gewoon doen hoor,alles neer zetten en aansluiten en kijken hoe het werkt.
Uiteraard met je juiste lengte kabels.
Pagina: 1