Toon posts:

LG UH850V surround sound problemen met optical out

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi

Ik heb onlangs een nieuwe LG Smart TV gekocht (55UH850V) en het oude suround sound systeem van mijn ouders gekregen (Sony STR-DB790 + Bose Acoustimass 6 Series III). Nu heb ik wat problemen om de surround sound (5.1) goed aan de praat te krijgen.

Wanneer werkt surround sound wel (= ook geluid uit rear speakers):
- Sommige films/series gestreamd via Netflix Smart TV app (bv. 'Chef's Table' werkt)
- Films gestreamd via Plex waar ik melding van de TV krijg 'Codec not recognized' (Atmos True HD 7.1)
- PS4 spellen, als PS4 direct op de Sony Amp aangesloten is via optical out

Wanneer werkt surround sound niet (= enkel geluid uit front speakers en woofer):
- Sommige films/series gestreamd via Netflix Smart TV app (bv. 'Marco Polo' werkt niet)
- Films met herkende codec gestreamd via Plex (bv. Dolby Digital Plus 5.1 werkte niet)
- YouTube test voor 5.1 speakers
- PS4 spellen via, als PS4 audio via HDMI naar TV gaat (dus geen optical out naar amp vanuit PS4)
- Wii U spellen, als Wii U audio via HDMI naar TV gaat (heeft geen optical out)

Er zijn dus wel gevallen dat surround sound werkt, maar in een hoop gevallen werkt het dus niet. Ik vermoed dat het te maken heeft met de decodering die de TV al doet, en die het 'verkeerde' signaal naar de versterker stuurt, zeker omdat toen ik de melding op de TV kreeg van 'Codec not recognized' bij het streamen van een 7.1 Atmos film het surround sound het best werkte. Dus, de TV stuurde de audio volgens mij 'raw' door vanuit de bron, en de amp verwerkte het toen perfect.

De TV herkent wel dat er boxen aangesloten zijn: ik krijg de optie op te kiezen tussen 'optical audio out' of 'TV speakers + optical audio out, als ik in geluidsinstellingen kijk. Daarnaast heb ik ook wat gespeeld met verschillende output codec settings: 'PCM' vs. 'auto'; 'AAC' of 'Dolby Digital' of 'Dolby Digital Plus', maar in geen van de gevallen krijg ik de rear speakers altijd aan de praat bij content waarvan ik weet dat die wel 5.1 zou moeten zijn.

Heeft iemand enig idee hoe ik kan zorgen dat dit consistent correct werkt? Is er een mogelijkheid dat ik kan testen om de audio decodering van de TV compleet uit te zetten en alles direct door te laten sturen naar de amp om daar de audio te laten verwerken? Wellicht dat dat helpt.

Bedankt voor de feedback!

Koen

...

LG 55UH850V Smart TV
Sony STR-DB790
Bose Acoustimass 6 Series III
Rocketfish Digital Optical Audio Cable 6ft
...

...

Beste antwoord (via Verwijderd op 15-06-2016 20:54)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:12:
Heeft iemand enig idee hoe ik kan zorgen dat dit consistent correct werkt?
Apparatuur direct op de Sony aansluiten en niet via de TV doorlussen. Op die manier ben je zeker van de formaten die de receiver ondersteunt. Dus Dolby Digital en DTS. Hogere formaten kan je wel uitsturen, maar de receiver zal dan de gewone Dolby Digital dan wel DTS core pakken uit de HD Track. Dit omdat je over optisch dan wel digitale coax niet meer verstuurd krijgt en de Sony de decoders niet heeft voor de HD formaten.

Het doorlussen van audio via de TV heeft veelal beperkingen afhankelijk van de bron en track. Zo willen veel TV's wel Dolby Digital 5.1 doorsturen, maar wordt 5.1 DTS al lastiger. Daarbij verschilt het ook nog per bron. Zo wil externe apparatuur (via bijvoorbeeld HDMI aangesloten) meer beperkingen kennen dan ingebouwde bronnen als bijvoorbeeld een Netflix App.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:12:
Heeft iemand enig idee hoe ik kan zorgen dat dit consistent correct werkt?
Apparatuur direct op de Sony aansluiten en niet via de TV doorlussen. Op die manier ben je zeker van de formaten die de receiver ondersteunt. Dus Dolby Digital en DTS. Hogere formaten kan je wel uitsturen, maar de receiver zal dan de gewone Dolby Digital dan wel DTS core pakken uit de HD Track. Dit omdat je over optisch dan wel digitale coax niet meer verstuurd krijgt en de Sony de decoders niet heeft voor de HD formaten.

Het doorlussen van audio via de TV heeft veelal beperkingen afhankelijk van de bron en track. Zo willen veel TV's wel Dolby Digital 5.1 doorsturen, maar wordt 5.1 DTS al lastiger. Daarbij verschilt het ook nog per bron. Zo wil externe apparatuur (via bijvoorbeeld HDMI aangesloten) meer beperkingen kennen dan ingebouwde bronnen als bijvoorbeeld een Netflix App.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi FeaR

Bedankt voor je antwoord. Ik zal proberen om zoveel mogelijk apparatuur direct op de versterker aan te sluiten.

Is er nog een workaround om de TV audio decodering te omzeilen tijdens het streamen van Netflix en Plex? Ik moet Netflix wel via de TV app doen, omdat ik anders geen 4K Netflix kan bekijken (PS4 ondersteunt nog geen 4K Netflix). Idem voor 4K Blu Ray: ik moet al een 4K Blu Ray rippen op mijn PC en streamen via Plex, omdat ik geen 4K Blu Ray kan bekijken via de PS4.

Ik las ergens dat er een setting zou zijn voor installateurs om de audio decoding voor de TV volledig uit te zetten, en dat er een 'raw' signaal direct naar de versterker doorgestuurd zou kunnen worden. Dat zou het probleem oplossen, toch?

Mvg
Koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het op Netflix en Plex ook aan de praat gekregen:

Audio out (HDMI-ARC/Optical)
Digital sound out <auto>
SIMPLINK (HMDI-CEC) <off>

DTV Audio Setting
HE-AAC