Werk / gaming pc €900 tot +/- €1100

Pagina: 1
Acties:

• Nicolas_Mous
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18-01-2024
Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar een pc waarmee ik met zowel werk activiteiten (visual studio, lokale db's, etc) als gaming activiteiten (WoW, GTA, Dota) goed uit de voeten kan.
Na enig onderzoek heb ik ook een lijstje kunnen samenstellen maar heb ik nog enige twijfels over de Videokaart en ben ik benieuwd of er misschien betere alternatieven zijn voor mijn uitgezochte onderdelen (die ik over het hoofd heb gezien) die voldoen aan mijn wensen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem moet vooral geschikt zijn voor gaming en werkdoeleinden. Qua gaming is het voor voornamelijk DOTA (niet heel erg high end/demanding) en WoW.

Voor de kost ben ik software programmeur (C#/.NET) en de PC moet dus ook gemakkelijk Visual Studio kunnen draaien en een (lokale) SQL Server (SQL Server Management Studio). Belangrijke vereisten zijn dus snelheid en geheugen. Voor test doeleinde worden er meerdere databases gebruikt die in het algemeen zo'n 200~ GB ruimte al in beslag nemen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1200 euro maar het liefst tot de 1100 (dat is incl. btw). Onderdelen kan ik via het werk bestellen (gaat van het salaris af) waardoor ik wel veel speling heb (scheelt behoorlijk in kosten).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Toetsenbord, muis en beeldschermen mogen echter buiten beschouwing worden gelaten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een degelijke videokaart, hoeft niet het beste te zijn. Veel geheugen (intern/extern) voor de werkdoeleinde en verder is het snel opstarten van spellen en de pc zelf wel mooi meegenomen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee geen voorkeuren. Het volgende lijstje heb ik samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 219,95€ 219,95
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 81,95€ 81,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 314,50€ 314,50
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 68,95€ 68,95
1Fractal Design Define S€ 74,95€ 74,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 53,95€ 53,95
1Seasonic G-series 450 watt€ 73,95€ 73,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 140,51€ 140,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.028,71

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt. Grootte maakt in principe niet uit en energieverbruik ook niet (minder verbruik is natuurlijk altijd mooi meegenomen), een laag geluidsniveau geniet wel de voorkeur. En aansluiten van meerdere schermen (min 2) maar dit is over het algemeen wel mogelijk.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Tips en feedback op mijn lijst. Zo twijfel ik nog over de videokaart. Aan het einde van de maand toont AMD z’n nieuwe kaarten dus weet niet zeker of ik daarop zou moeten wachten, of dat de huidige wel prima is.
Verder ben ik benieuwd of een grotere SSD nodig is (van 1TB b.v.) in principe zou het meeste op de 500GB SSD moeten kunnen. Verder vraag ik mij af of alles goed op elkaar ingespeeld is, misschien heb ik wel onderdelen die overbodige luxes hebben?

Bij voorbaat dank!

Nicolas

• Flex00
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-11 22:27
Als je geen haast hebt bij het bestellen van je pc dan is het de moeite om even twee weken te wachten tot er benchmarks en prijzen van de AMD videokaarten bekend zijn.

Verder is een belangrijke vraag of je de SQL database vanaf je SSD of HDD gaat draaien. Anders heb je de helft van je SSD al vol zitten. Het kan zeker tijdens het ontwikkelen wel prettig zijn als je SQL database zo snel mogelijk is.

Wees je er van bewust dat het niet mogelijk is om op een later moment een optische drive in deze case te plaatsen.

[ Voor 12% gewijzigd door Flex00 op 15-06-2016 11:27 ]

• tym87
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-11 13:18
Ik zou even wachten op de RX480 van AMD, deze gaat 200-250 euro kosten en gaat beter presteren dan de betere kaarten uit de vorige generatie. Van het prijsverschil kun je een i7-6700 op je moederbord prikken, waar je met jouw softwarepakketten zeker voordeel van gaat hebben.

AMD Ryzen 5600 - MSI B350 Gaming Pro Carbon - Gskill DDR4 32GB @ 3200Mhz - Sapphire Radeon 380X 4GB - Samsung Evo 960 NVMe 250GB SSD - Sandisk Ultra II 960 GB SSD - Bitfenix Whisper 550W - Fractal Design Define C

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
je moederbord is gelimiteerd tot ram met een snelheid van 2.133 mHz dus die zou ik ook effe aanpassen. voor de rest niks op te merken wat niet al eerder is vermeld.

• Nicolas_Mous
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18-01-2024
Bedankt alle voor de feedback!
Zal dan toch wachten op de AMD videokaarten aangezien het wachten geen probleem is.
Ook is de investering in een 1TB SSD het wel waard gezien de SQL DB vanaf SSD wel een pre is.
Ik zie ook dat de prijs (volgens mij) in vergelijking tot de laatste keer gezakt is van de i7-6700 dus dit is inderdaad ook wel de moeite waard.
Optische driver, helemaal vergeten, zouden jullie adviseren om deze dan gelijk mee te installeren/kopen gezien dit niet achteraf kan?

Verder nog een (domme) vraag betreft de ram snelheid van de moederbord, waar kan ik dit terug zien in de specs? Wat is eventueel een goed alternatief met een betere ram snelheid?

Verwijderd

Optische drive kan niet in een Define S. Je zou een externe kunnen nemen pricewatch: LG DVD RW 8x Slimline black USB 2.0 (GP57EB40.AUAE10B) Zwart of een behuizing met een externe 5,25" bay uitzoeken. Achteraf installeren is geen probleem.

H110, B150 en H170 chipset laten het ram niet sneller gaan dan 2133. Het is daarom zinloos er sneller in te stoppen. Wil je sneller dan moet je het ram overklokken op een Z170.

• Flex00
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-11 22:27
In veel gevallen is een externe drive geen enkel probleem aangezien de meeste slechts een enkele keer per jaar de drive daadwerkelijk nodig hebben. Mocht je de keuze maken om een andere case die wel een bay voor een optische drive heeft, dan zou ik wel adviseren om opnieuw een case uit te zoeken met sound padding, net als de define s. Op deze manier blijft de machine mooi stil (wel zo prettig als je er de hele dag naast zit).
Pagina: 1