Toon posts:

CPU tje kiezen. Ik sta voor een blok... CEMENT!

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het niet meer hoor. Het ID is dit:
Ik wil een snellere computer voor zo'n min mogelijk geld. Computer wordt voornamelijk gebruikt voor spellen.

Ik heb een BE6 mobo met PIII 450 boxed CPU.

Er wordt aangeraden:
-Neem een Duron, snel en goedkoop.
Nadeel is alleen een nieuw mobo van zo'n beetje 400 piek (moet wel kunnen o/cen).
-Neem een PIII xxx, schilt een mobo.
Nadeel is PIII is ERG duur. een beetje CPU kost al zo'n 400+

Niemand raad mij een celly aan voor gamen, waarom niet? Cache draait (draaide???) toch op 100% van cpu snelheid. Is aardig goedkoop en lijkt me beste oplossing. Ik voer hem dan denk ik op naar 750 Mhz ofzo en heb een zoot meer FPS.

Ik bedoel dat ik dan toch zeker wel een min fps moet hebben van 30 in UT met een TnT2u lijkt me.

Mijn specs:
PIII 450 (Boxed)
Abit BE6 (with BIOS upgrade)
128 Mb (PC 100)
13 Gb U66 HD (7200 RPM)
6,4 U66 HD (5400 RPM)
Aureal SQ2500 (soundcard)
Creative TnT2 Ultra Gamer edition (Video card)
Dynalink ISDN (64K,128K. Connect at 64K though)
14" Proview monitor (don't know type, sorry)
32x Aopen CD player
windows 98 2nd Edition

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:58

Wimo.

Shake and Bake!

Als je goedkoop uit wilt zijn neem dan een celly 2 566@850... is snel zat ;)

Verwijderd

Uhhhh DURON (budget cpu van AMD) is sneller als de Celery... maar Celery is ook een goede optie. Bx Moederborden zijn geloof ik goedkoper dan socket-a.

Verwijderd

Alhoewel een Duron een goede budget processor is, is in jouw geval een toch een P3 aan te raden, een 566@850 is inderdaad lekker goedkoop, maar een 600@800 of meer is niet veel duurder en vele malen sneller dan een Celeron.

De rest van je setup ziet er puik uit, probeer voor de gijn eens of die P3 iets van 550MHz wil draaien.

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:58

Wimo.

Shake and Bake!

en vele malen sneller dan een Celeron
Uh is dit niet wat overdreven? naja zal wel waar zijn.. mijn cel2 loopt nu op 950 :P :( ) en ik vind het echt snel :D

Verwijderd

Topicstarter
Heb hem al ge oc/ed op 512 voor die paar extra frames. En wat is "vele maler sneller"?
Ik bedoel heb je r thuis niet 2 dat je ff het verschil kan laten zien.

Als het nl. een 1000 punten verschil is op een 3d benchmark, en nog geen frame in een spel (Gaat hier nl. om voornamleijk een spelletjes computer) maakt het mij niet zoveel uit.

verschil: 566 celly: 315 (309 bij Vobis, maar dat is geen winkel ;) )
PIII 600 zo'n 600 piek.

kan ik net zo goed een duron kopen met nieuw mobo: 400+250 = 650

Zo te zien is PIII dus geen optie. Ik had nog niet echt naar de prijzen gekeken, maar die zijn VEEEL te hoog voor mijn zakgeld salarisje.

m.a.w. Wat is nou precies de snelheids verschil tussen een duron @ 800 en een celly @ 800

[edit] pricewatch

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik zou idd voor een Celly2 of een coppermine P3 (=FCPGA) gaan. De duron is misschien wel sneller, maar dan moet je een nieuw mobo kopen.
De P3-550 is momenteel slechts 100,- duurder dan een celly2-566 en presteert (iets, niet veeeeeel) beter.
Celly2 kan je op 100MHz laten lopen (566@850) en de p3 vaak op 133 (550@733), maar dan moet je wel PC133 geheugen hebben. Met je PC100 geheugen kom je waarschijnlijk niet verder dan ong. 120 MHz (550@660).

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Topicstarter
Alhoewel een Duron een goede budget processor is, is in jouw geval een toch een P3 aan te raden, een 566@850 is inderdaad lekker goedkoop, maar een 600@800 of meer is niet veel duurder en vele malen sneller dan een Celeron.
Hier begrijp ik dus nix van. Dat PIII beter is dan Celly kan ik me voorstellen. Maar een celly @800 lijkt me wel 1,7x sneller dan een pIII450, die ik nu heb.

Wat betreft die prijs, dat schilt nogal wat, zoals ik al in een eerdere reply heb laten zien.

Verwijderd

ja, maar Intel heeft dit keer haar best gedaan om de Celeron te mankeren. Doe "oude" celeron (niet de hele oude :)) was bijna klok voor klok even snel als een P2. INtel heeft nu lopen kloten met de cache zodat een C566@850 in games ongeveer net zo snel is als een P3-650.

Waarom probeer je niet je P3-450 te OC-en of heb je dat al gedaan? 112FSB (=504Mhz) moet is makkelijk kunnen halen en als je geheugen het aankan misschien zelfs 124FSB.

Welke Vid.kaart heb je? Als je een V3/TNT2 hebt dan is die toch de bottleneck.

Verwijderd

Als ik een compleet nieuw systeem koop; en ik speel voornamelijk 3Dshooters en -sims..; welke processor kan ik an het beste in combinatie met een snelle videokaart (Geforce2) nemen ????

Ik zat zelf te denken aan een AMD Athlon 800........... ?!? MEt 256 MB SDRAM..
???????????????????????????????????????????

Verwijderd

ik heb een 750 gekocht en ben er heel tevredne over

(900 met alleen fsb :) )

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gehoord van iemand die een Celly 566@707 heeft dat hij het volgende had bij UT:

min 48 fps
Gem 55 fps
max 75 fps

Hij heeft wel een Voodoo 3, maar met hogere snelheden lijkt mij een TnT2 ULTRA toch echt wel sneller.

een klein rekensommetje:
850/650*100(%)=131%
Als ik dan na zou gaan wat even snel is als mijn CPU:
450x131%=588
Het verschil tussen mijn en zijn CPU is dan:
707/588*100(%)=120% (20%)
het verschil tussen FPS:

min 48/20 fps 240%
Gem 55/35 fps 157%
max 75/70 fps 107%

het gemiddelde is dus 57% meer, terwijl zijn cpu maar 20% meer is. Lijkt me sterk dat die VooDoo 3000 zoveel (lees 57%-20%= 37% ) verschil uitmaakt. DWZ dat als ik een voodoo 3000 had ik een FPS zou moeten hebben van (137%x35= 48 ipv can die 35 die ik nu heb.)

Uiteraard kan ik het mis hebben, en ik zal ook op zoek gaan naar benchmarks met Ultra kaarten, UT en cellies/durons/PIIIs

Heeft er iemand ervaring met een celleron?
Heb je er dus zelf een, en heb je een TnT2 Ultra. Laat het me aub weten wat jij haalt in UT.

Verwijderd

Voodoo3 is sneller in UT dan TNT2ultra
de Unreal engine is namelijk zwaar geoptimaliseerd voor Glide.
Unreal Tournament houdt wel van een zware processor en veel werkgeheugen trouwens.

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31

reapher

Z POWER

Even terug te komen op de cely2 shit. Kijk hij is dus zeker 1.7 x sneller dan een p3-450 maar hij is zeker niet sneller als een p3 coppermine opdezelfde snelheid omdat deze meer cache heeft en een bredere cachebus! Maar een p3-550 coppermine is sneller als een p3-550 classic. Ik zou voor de cely2 566 gaan en messchien een Gforce2 of voodoo5

Click hier niet

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-09 19:10
Advies: Verkoop Mobo+Processor. Zo'n 500 gulden moet je er wel voor kunnen krijgen (alleen natuurlijk niet op tweakers.net :D). Koop dan voor zo'n 700 gulden een Duron 600 met Asus of Abit mobo (verzendkosten niet vergeten :-).

Geef mij maar een Warsteiner.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou voor de cely2 566 gaan en messchien een Gforce2 of voodoo5
Met het eerste ben ik het denk ik wel eens (lekker goedkoop en de komende 2 jaar zit ik weer goed)
Met het tweede kan ik het niet eens zijn (ook al zou ik het graag willen) Immers als ik geld had, had ik wel een Duran 600 met een heel goed mobo gekocht.

Ik weet nog niet wat ik ga doen, denk dat ik maar ff naar de winkel ga en zo'n celly is ga uitproberen, kijken wat het verschil is met mijn instellingen.

Wat betreft het verschil in PIII en celly (2?)dit zit misschien in 5-10 frames, die ik toch weer aardig terug win door over te klocken en goed koop in te kopen.
CPU'tje kan ik misschien nog verkopen en dan schilt het weer een hoop.

(Is trouwens ook: PIII heeft weinig zin, omdat ik dan niet kan opvoeren zonder mijn geheugen en bussen zwaar te belasten, met die celly zet ik gewoon alles op fbs 100 ipv 66.

PS welke koeler raden jullie me dan aan? Ik neem aan de Golden-orb?
Pagina: 1