PC en wireless Sitecom router verbinden met wireless netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-05 18:07
Ik wil mijn Windows 10 Desktop middels ethernetkabeltje verbinden met mijn WL-342 Sitecom wireless router in de vensterbank. Vervolgens wil ik met deze combinatie (draadloos) verbinding maken met het wireless netwerk van mijn Ziggo modem (Horizon box).

Is dat mogelijk met deze set-up? Ik krijg het niet voor elkaar.

Beste antwoord (via SnoopThaDoctor op 15-06-2016 13:13)

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Met USB adapters blijf je over je WiFi gaan. De ziggo oplossing loopt over je stroomnet. Afhankelijk van hoe goed je huidige wifi is (las dat je 30 mbps haalde via een repeater waarbij je de repeater via lan had aangesloten op je PC dacht ik? ) is het niet erg waarschijnlijk dat het met je huidige apparatuur via WiFi veel sneller gaat worden. Ook niet als je dus een USB stick in je PC steekt, immers nog steeds dezelfde WiFi.

Goedkoop en gegarandeerd snel: netwerk kabel leggen. (maar daarvan geef je aan dat dit lastig is).

De resultaten van powerline varieeren, maar omdat je de set bij ziggo haalt loop je geen risico vanwege het niet goed, geld terug verhaal. De set die ziggo levert is wel van het 'betere' type wat ook van de rand aarde gebruik maakt en dus stabieler en sneller is dan de oudere modellen. Echter hoe snel en goed het werkt, kunnen we niet inschatten, moet je dus proberen.

Je zou ook nog aan MoCa kunnen denken, dan loopt het signaal over een coax kabel. Stabiel en verkrijgbaar to 400 mpbs (dacht ik zo uit mijn hoofd). Daarvoor moet er natuurlijk wel een coax kabel liggen die je kan gebruiken (kan gewoon bij het huidige signaal op, dus je kan ook TV blijven kijken) echter is dat nog duurder (120 euro + omdat je 2 MoCa adapters nodig hebt om een verbinding te maken )

Nieuwe en degelijke routers/accespoints zijn ook al vaak rond de 100 euro en dan zit je nog steeds op WiFi. Zal zeer waarschijnlijk wel beter werken dan nu, maar hoe veel is lastig in te schatten. Je zou ook nog de ziggo accespoint kunnen overwegen. deze is 59 euro (ook weer met niet goed geld terug) en dan zou je dus Via WiFi blijven werken (vanaf de nieuwe, sterkere accespoint) en dit opvangen met of een USB stick of je repeater die je dan met LAN verbind met je PC. (je gebruikt je repeater dan eigenlijk net als dat je zo'n USB wifi stickje gebruikt, met vaak het voordeel dat in de repeater wel betere antennes zitten dan in een usb wifi stick.

ziggo accespoint
https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-internetkabel/

die sluit je dan met een lan kabel (bij geleverd) aan op je huidige modem (horizonbox) en plaats je op een gunstige plek (de kabel die er bij geleverd wordt is 15 meter lang dus je hebt wat ruimte om hem te plaatsen, maar dit zou dus ook gewoon naast je huidige horizonbox kunnen zijn. De antennes van het accespoint zijn beter dan die van de horizon dus de verwachting is dat je beter en sneller bereik via WiFi hebt dan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-07 15:21
Nee dat is niet de manier.

Je kan die Sitecom gebruiken door hem bedraad aan te sluiten op je Horizonbox en dan als AP instellen voor je PC maar als die PC het enige is wat verder aangesloten moet worden, kan je denk ik ook direct een kabel naar je Horizonbox leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
Gadgeteer schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:32:
Nee dat is niet de manier.

Je kan die Sitecom gebruiken door hem bedraad aan te sluiten op je Horizonbox en dan als AP instellen voor je PC maar als die PC het enige is wat verder aangesloten moet worden, kan je denk ik ook direct een kabel naar je Horizonbox leggen.
Dat is balen! Het idee is dus om geen kabel door onze woning heen te hoeven leggen en mijn desktop met het wireless netwerk te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Kun je niet gewoon via wifi verbinden?

Andere opties zijn powerline adapters maar dat is een soort russische roulette -> of het werkt perfect of het wordt absoluut niets, afhankelijk van nogal wat factoren.

Wifi repeaters kosten je nogal wat snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
Gadgeteer schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:38:
Kun je niet gewoon via wifi verbinden?

Andere opties zijn powerline adapters maar dat is een soort russische roulette -> of het werkt perfect of het wordt absoluut niets, afhankelijk van nogal wat factoren.

Wifi repeaters kosten je nogal wat snelheid
Volgens mij heeft mijn desktop geen wireless netwerkkaart o.i.d. of zit dat op het moederbord? Ik heb inderdaad een USB repeater geprobeerd, maar dan is de verbindingssnelheid 30Mbts/s in plaats van >150 Mbts/s en dat is dan weer zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Of jouw computer wifi heeft, kunnen wij niet weten natuurlijk. Je kunt ook losse wifi adapters kopen, desnoods usb wifi stick. Koop dan echter wel een goeie.

Verder weet ik niet hoe goed de wifi van zo'n Horizonbox preteert. In het ergste geval hang je daar een Accesspoint aan (of wifi router die je als accesspoint instelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
Ik heb nog een Netgear WNA 3100 liggen. Is dat een goede of zijn er betere alternatieven? Ik zie trouwens dat de modem op 5 Hz staat i.p.v. 2.4 Hz, zou dat de wireless verbinding binnenshuis kunnen vertragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
Gadgeteer schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:46:
Of jouw computer wifi heeft, kunnen wij niet weten natuurlijk. Je kunt ook losse wifi adapters kopen, desnoods usb wifi stick. Koop dan echter wel een goeie.

Verder weet ik niet hoe goed de wifi van zo'n Horizonbox preteert. In het ergste geval hang je daar een Accesspoint aan (of wifi router die je als accesspoint instelt).
Ik heb nog een Netgear WNA 3100 liggen. Is dat een goede of zijn er betere alternatieven? Ik zie trouwens dat de modem op 5 Hz staat i.p.v. 2.4 Hz, zou dat de wireless verbinding binnenshuis kunnen vertragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Een horizonbox doet zowel 2.4 als 5ghz. welke het beste resultaat geeft hangt af van heel veel factoren. Over het algemeen is 5 ghz sneller, maar komt minder ver omdat het minde rmakkelijk door opstakels heen gaat zoals muren, ramen enz. 2.4ghz gaat daar makkelijker door, maar is standaard wat trager en vanwege de grote hoeveelheid aan 2.4 ghz apparaten wordt deze wat eerder verstoort wat het bereik ook weer niet ten goede komt. Probeer dus even uit wat voor jou het beste werkt.

Let er wel op dat je ontvanger dan ook 5ghz aan kan. Je netgear kan volgen mij alleen 2.4 ghz aan (als ik even snel google).

Er zijn trouwens andere oplossingen dan een lange kabel leggen om de verbinding te maken. omdat je bij ziggo zit zou je de power line set van ze kunnen proberen (99 euro) deze
https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-stopcontact/
Dit geeft je een extra WiFi zender (handig als het bereik daarvan momenteel wel wat beter mag), maar er zit ook een lan poort op waarop je je pc via de kabel kan aansluiten. Hoe snel het is en hoe goed het werkt hangt af van je electrisiteits netwerk in huis dus dat is lastig inschatten. Echter als het niet bevalt kun je ze binnen 30 dagen retour doen naar ziggo en krijg je je geld terug.

Lan kabel leggen blijft echter wel de aller beste oplossing. mitst goede kabels gebruikt worden is dat altijd stabiel, snel en vaak ook goedkoop omdat je geen apparatuur nodig hebt. maar dat is niet altijd even praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoopThaDoctor
VVV-007 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 12:18:
Een horizonbox doet zowel 2.4 als 5ghz. welke het beste resultaat geeft hangt af van heel veel factoren. Over het algemeen is 5 ghz sneller, maar komt minder ver omdat het minde rmakkelijk door opstakels heen gaat zoals muren, ramen enz. 2.4ghz gaat daar makkelijker door, maar is standaard wat trager en vanwege de grote hoeveelheid aan 2.4 ghz apparaten wordt deze wat eerder verstoort wat het bereik ook weer niet ten goede komt. Probeer dus even uit wat voor jou het beste werkt.

Let er wel op dat je ontvanger dan ook 5ghz aan kan. Je netgear kan volgen mij alleen 2.4 ghz aan (als ik even snel google).

Er zijn trouwens andere oplossingen dan een lange kabel leggen om de verbinding te maken. omdat je bij ziggo zit zou je de power line set van ze kunnen proberen (99 euro) deze
https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-stopcontact/
Dit geeft je een extra WiFi zender (handig als het bereik daarvan momenteel wel wat beter mag), maar er zit ook een lan poort op waarop je je pc via de kabel kan aansluiten. Hoe snel het is en hoe goed het werkt hangt af van je electrisiteits netwerk in huis dus dat is lastig inschatten. Echter als het niet bevalt kun je ze binnen 30 dagen retour doen naar ziggo en krijg je je geld terug.

Lan kabel leggen blijft echter wel de aller beste oplossing. mitst goede kabels gebruikt worden is dat altijd stabiel, snel en vaak ook goedkoop omdat je geen apparatuur nodig hebt. maar dat is niet altijd even praktisch.
toon volledige bericht
Is dat niet een dure oplossing? Ik zie dat er nieuwe USB adapters van 30-50 euro te koop zijn?

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Met USB adapters blijf je over je WiFi gaan. De ziggo oplossing loopt over je stroomnet. Afhankelijk van hoe goed je huidige wifi is (las dat je 30 mbps haalde via een repeater waarbij je de repeater via lan had aangesloten op je PC dacht ik? ) is het niet erg waarschijnlijk dat het met je huidige apparatuur via WiFi veel sneller gaat worden. Ook niet als je dus een USB stick in je PC steekt, immers nog steeds dezelfde WiFi.

Goedkoop en gegarandeerd snel: netwerk kabel leggen. (maar daarvan geef je aan dat dit lastig is).

De resultaten van powerline varieeren, maar omdat je de set bij ziggo haalt loop je geen risico vanwege het niet goed, geld terug verhaal. De set die ziggo levert is wel van het 'betere' type wat ook van de rand aarde gebruik maakt en dus stabieler en sneller is dan de oudere modellen. Echter hoe snel en goed het werkt, kunnen we niet inschatten, moet je dus proberen.

Je zou ook nog aan MoCa kunnen denken, dan loopt het signaal over een coax kabel. Stabiel en verkrijgbaar to 400 mpbs (dacht ik zo uit mijn hoofd). Daarvoor moet er natuurlijk wel een coax kabel liggen die je kan gebruiken (kan gewoon bij het huidige signaal op, dus je kan ook TV blijven kijken) echter is dat nog duurder (120 euro + omdat je 2 MoCa adapters nodig hebt om een verbinding te maken )

Nieuwe en degelijke routers/accespoints zijn ook al vaak rond de 100 euro en dan zit je nog steeds op WiFi. Zal zeer waarschijnlijk wel beter werken dan nu, maar hoe veel is lastig in te schatten. Je zou ook nog de ziggo accespoint kunnen overwegen. deze is 59 euro (ook weer met niet goed geld terug) en dan zou je dus Via WiFi blijven werken (vanaf de nieuwe, sterkere accespoint) en dit opvangen met of een USB stick of je repeater die je dan met LAN verbind met je PC. (je gebruikt je repeater dan eigenlijk net als dat je zo'n USB wifi stickje gebruikt, met vaak het voordeel dat in de repeater wel betere antennes zitten dan in een usb wifi stick.

ziggo accespoint
https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-internetkabel/

die sluit je dan met een lan kabel (bij geleverd) aan op je huidige modem (horizonbox) en plaats je op een gunstige plek (de kabel die er bij geleverd wordt is 15 meter lang dus je hebt wat ruimte om hem te plaatsen, maar dit zou dus ook gewoon naast je huidige horizonbox kunnen zijn. De antennes van het accespoint zijn beter dan die van de horizon dus de verwachting is dat je beter en sneller bereik via WiFi hebt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Zie mijn eerdere reactie over de powerline adapters (stroomnet).
Wifi as afhankelijk van bepaalde factoren maar redelijk voorspelbaar of het gaat werken... Powerline oplossingen zijn net als russische roulette -> het werkt dan is het oke maar als het niet werkt dan gaat het ook niet werken (of je moet wel heel drasctisch je stroomnetwerk in huis gaan optimaliseren...)

Wanneer je in een ouder huis woont of wanneer de modem (Horizonbox) en de computer op een andere stroomgroep zitten, dan is de kands op succes al kleiner. Daarnaast is het ook afhankelijk van hoeveel en watvoor apparaten er op de betreffende groepen zijn aangesloten. Deze oiplossing zou ik alleen proberen, wanneer is zeker wist dat ik het spulletje kan terugsturen en mijn geld terug kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Gadgeteer schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:08:
Deze oiplossing zou ik alleen proberen, wanneer is zeker wist dat ik het spulletje kan terugsturen en mijn geld terug kan krijgen.
Dat doet ziggo dus juist binnen 30 dagen, vandaar dat ik het ook adviseer omdat er wat dat betreft dus nu geen risico is. Probeer het uit, werkt het goed? TOP, werkt het niet, retrour ziggo en andere oplossing.

Komt wel bij dat PLC adapters steeds beter worden en metname de varianten die ook van de randaarde gebruik maken (zoals deze ziggo set) doen het een heel stuk beter. Ook de plaatsing doet veel. Zelfde stroomgroep indien mogelijk of anders 1 vlak bij de meterkast scheelt vaak ook al een stuk. Ook altijd die dingen rechtstreeks in de muur drukken, verlengkabels e.d. houden ze niet echt van.

Punt blijft dan een netwerk kabel altijd het beste is, maar ja dat is nou eenmaal niet altijd mogelijk/wenselijk. WiFi en PoE adapters hebben elk hun voor en nadelen. Maar gezien WiFi nog niet het gewenste resultaat levert en TS de PLC set zonder risico kan proberen, is mijn advies om dat te doen.

[ Voor 0% gewijzigd door VVV-007 op 15-06-2016 13:43 . Reden: foutje aangepast PoE --> PLC ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
VVV-007 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:32:
[...]

Dat doet ziggo dus juist binnen 30 dagen, vandaar dat ik het ook adviseer omdat er wat dat betreft dus nu geen risico is. Probeer het uit, werkt het goed? TOP, werkt het niet, retrour ziggo en andere oplossing.
Dat Ziggo deze optie biedt, wist ik niet.
Komt wel bij dat PoE adapters steeds beter worden en metname de varianten die ook van de randaarde gebruik maken (zoals deze ziggo set) doen het een heel stuk beter. Ook de plaatsing doet veel. Zelfde stroomgroep indien mogelijk of anders 1 vlak bij de meterkast scheelt vaak ook al een stuk. Ook altijd die dingen rechtstreeks in de muur drukken, verlengkabels e.d. houden ze niet echt van.
POE is toch power over ethernet? Dat is iets anders ;)
Randaarde is niet standaard overal aanwezig, vooral wanneer het een iets ouder huis is. Of dat hier het geval is weet ik niet.
Punt blijft dan een netwerk kabel altijd het beste is, maar ja dat is nou eenmaal niet altijd mogelijk/wenselijk. WiFi en PoE adapters hebben elk hun voor en nadelen. Maar gezien WiFi nog niet het gewenste resultaat levert en TS de PoE set zonder risico kan proberen, is mijn advies om dat te doen.
Zonder risico proberen is natuurlijk het beste advies hier :*) en inderdaad, de LAN kabel blijft gewoon de beste en goedkoopste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Gadgeteer schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:41:
[...]
POE is toch power over ethernet? Dat is iets anders ;)
Eh ja je hebt helemaal gelijk, (aangepast), PLC is waar we het hier over hebben.
Pagina: 1