UTP kabel aansluiting maken in woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maureeze
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-12-2023
Hallo,

Ik heb in mijn woonkamer (nieuwbouw) een wandcontactdoos zitten met een utp aansluiting. Ik wil graag mijn router daar op aansluiten. Ik heb de wandcontactdoos opengeschroefd en nu lijkt het erop dat deze aansluiting alleen geschikt is gemaakt voor telefonie (ik zie alleen een blauw blauw/witte ader aangesloten). In de meterkast loopt de utp kabel naar een doosje, waar deze wordt overgezet naar een dsl? aansluiting. Ook daar alleen blauw blauw/witte aderen.

Ik wil graag deze utp aansluiting geschikt maken voor Internet, een vaste telefoon gebruik ik immers niet.

De utp kabel die gebruikt is, is een cat 6 kabel, het inbouwelement van de wandcontactdoos lijkt mij echter een cat 3 aansluiting. (met schroefjes om de aderen mee vast te zetten)

Kan ik deze aansluiting gebruiken, of is het beter om een nieuwe cat 6 wandcontactdoos te maken?

Ik ben geen techneut, dus hopelijk kunnen jullie antwoord geven.

Groeten,
maurice

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:32
Ik zou een nieuwe gebruiken. Kijk ook goed of de kabel überhaupt nog wel de andere aders heeft, anders moet je ook even een nieuwe kabel trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kunt inderdaad beter dat doosje vervangen ja.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Doosje vervangen. Let wel op dat een goede keystone+draagring+plaat eigenlijk de enige 'goede' oplossing is, en dat je dan een LSA tool nodig hebt om de draadjes te verbinden ;-)

Als je dan toch bezig bent: in de meterkast ook meteen een contactdoosje hangen en daar het andere eind op afmonteren maakt het geheel een stuk netter en robuuster. Dan doe je tussen je router en de contactdoos in de meterkast een kort patchkabeltje (daarom heten ze patchkabels) om de verbinding af te maken. Voordeel is dat je kabel die in de meterkast binnen komt stevig vast zit, en er dus geen last of kracht op de kabel komt te staan (wordt door de contactdoos opgevangen). Bovendien is de kabel waarschijnlijk met een solide kern, iets wat je eigenlijk sowieso niet in een stekkertje moet knijpen (ze bestaan wel, maar of het een goed idee is is een ander verhaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Inderdaad je hebt bijna altijd een LSA tool nodig zoals deze
http://www.allekabels.nl/...contactdoos-lsa-tang.html
om de kabel aan te sluiten. Is op zich makkelijk, kabel met kleurtje leggen op de plaats waar dit kleurtje staat, tool er op drukken en klaar (dat dan 8 keer, immers 8 aders in de cat6 kabel)

hier staat een overzicht van cat 6 doosjes. let wel op als er keystone bij staat (vaak de goedkopere) moet je die er los bij kopen
overzicht
http://www.allekabels.nl/...LC2usbrqc0CFcQp0wodeugDlg

keystone indien nodig:
http://www.allekabels.nl/...8733/keystone-cat6a7.html

Er zijn natuurlijk ook andere winkels waar je het kan halen, deze had ik zo het eerst te pakken (wel goede ervaringen mee tot nu toe overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
Je kunt natuurlijk ook zoeken op de toolless variant (dus zonder LSA tool) wat voor incidenteel thuisgebruik prima werkt.
Pagina: 1