Beste Tweakers,
Hierbij een kreet voor hulp!
Afgelopen dagen ben ik bezig geweest om een oude PC op te lappen, waaronder het installeren van een SSD. De specificaties zijn als volgt:
- Windows 10 home 64-bit
- Intel pentium E5300 @ 2.60GHz
- 4GB DDR2 @ 335MHz
- Biostar G31-M7-TE
- Nvidia Geforce 9400 GT
HDD (initiele schijf): 500GB Maxtor STM3500418AS
SSD (Geclone schijf d.m.v. macrium reflect): KINGSTON SV300S37A120
Het probleem:
De nieuwe SSD erin gestopt en de oude HDD eruit gehaald, waarna bij het opstarten het systeem niet verder dan de hardware monitor komt.
Nu heb ik een aantal dingen geprobeerd:
1. In de BIOS de correcte boot volgorde aanbrengen
2. de CMOS te ''clearen'' d.m.v. het verwijderen van de batterij en er weer opnieuw in te stoppen.
3. de CMOS te ''clearen'' d.m.v. de ''jumper'' (en uiteraard de boot volgorde te veranderen)
4. opstarten via veilige modus (F8), dit laat de PC echter niet toe
5. niet helemaal relevant voor de werking van de ssd in het algemeen, maar ik heb ook gekeken naar de optimalisatie van mijn OS t.o.v. de SSD. Enige relevante hierbij is het feit dat mijn Biostar MB. AHCI niet ''ondersteunt''.
6. een andere SSD (uit mijn laptop) op te starten in de PC, maar ook dit was zonder succes.
De PC is nog wel in staat om via de HDD op te starten.
Graag jullie advies.
Alvast bedankt
Mark
Hierbij een kreet voor hulp!
Afgelopen dagen ben ik bezig geweest om een oude PC op te lappen, waaronder het installeren van een SSD. De specificaties zijn als volgt:
- Windows 10 home 64-bit
- Intel pentium E5300 @ 2.60GHz
- 4GB DDR2 @ 335MHz
- Biostar G31-M7-TE
- Nvidia Geforce 9400 GT
HDD (initiele schijf): 500GB Maxtor STM3500418AS
SSD (Geclone schijf d.m.v. macrium reflect): KINGSTON SV300S37A120
Het probleem:
De nieuwe SSD erin gestopt en de oude HDD eruit gehaald, waarna bij het opstarten het systeem niet verder dan de hardware monitor komt.
Nu heb ik een aantal dingen geprobeerd:
1. In de BIOS de correcte boot volgorde aanbrengen
2. de CMOS te ''clearen'' d.m.v. het verwijderen van de batterij en er weer opnieuw in te stoppen.
3. de CMOS te ''clearen'' d.m.v. de ''jumper'' (en uiteraard de boot volgorde te veranderen)
4. opstarten via veilige modus (F8), dit laat de PC echter niet toe
5. niet helemaal relevant voor de werking van de ssd in het algemeen, maar ik heb ook gekeken naar de optimalisatie van mijn OS t.o.v. de SSD. Enige relevante hierbij is het feit dat mijn Biostar MB. AHCI niet ''ondersteunt''.
6. een andere SSD (uit mijn laptop) op te starten in de PC, maar ook dit was zonder succes.
De PC is nog wel in staat om via de HDD op te starten.
Graag jullie advies.
Alvast bedankt
Mark