PC boot niet van nieuwe SSD/HDD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markvijf
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-08-2024
Beste Tweakers,

Hierbij een kreet voor hulp!

Afgelopen dagen ben ik bezig geweest om een oude PC op te lappen, waaronder het installeren van een SSD. De specificaties zijn als volgt:

- Windows 10 home 64-bit
- Intel pentium E5300 @ 2.60GHz
- 4GB DDR2 @ 335MHz
- Biostar G31-M7-TE
- Nvidia Geforce 9400 GT
HDD (initiele schijf): 500GB Maxtor STM3500418AS
SSD (Geclone schijf d.m.v. macrium reflect): KINGSTON SV300S37A120

Het probleem:

De nieuwe SSD erin gestopt en de oude HDD eruit gehaald, waarna bij het opstarten het systeem niet verder dan de hardware monitor komt.

Nu heb ik een aantal dingen geprobeerd:

1. In de BIOS de correcte boot volgorde aanbrengen
2. de CMOS te ''clearen'' d.m.v. het verwijderen van de batterij en er weer opnieuw in te stoppen.
3. de CMOS te ''clearen'' d.m.v. de ''jumper'' (en uiteraard de boot volgorde te veranderen)
4. opstarten via veilige modus (F8), dit laat de PC echter niet toe :'(
5. niet helemaal relevant voor de werking van de ssd in het algemeen, maar ik heb ook gekeken naar de optimalisatie van mijn OS t.o.v. de SSD. Enige relevante hierbij is het feit dat mijn Biostar MB. AHCI niet ''ondersteunt''.
6. een andere SSD (uit mijn laptop) op te starten in de PC, maar ook dit was zonder succes.
De PC is nog wel in staat om via de HDD op te starten.

Graag jullie advies.
Alvast bedankt

Mark

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:44

r44

Wat bedoel je met opstarten?
Staat al een OS op de SSD of wil je clean install. van Windows 10 doen.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Krijg je nog een bijzonder melding?

Iets wat ik zo kan bedenken is dat mogelijk de MBR niet meegekomen is bij het klonen. Daar staat namelijk waar het besturingssysteem staat en hoe het gestart moet worden. Mogelijk is de MBR achtergebleven op de oude harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-09 12:37

filthy rich

löp wa los

Herkent de bios de 2 verschllende ssd's van verschillende merken niet? (Dus dat de pc bij het opstarten aangeeft dat er GEEN schijf aanwezig is?).

Je kan nog proberen gewoon een clean install te proberen op de ssd.

Wat ik mij verder zo kan bedenken is dat of de firmware van de ssd geupgrade moet worden (dit heb ik ook gehad met mijn m550), maar het zou bijvoorbeeld ook kunnen dat je bios het niet ondersteunt. Een eventuele biosupgrade is misschien een oplossing. Dit moet echter wel met voorzichtigheid gebeuren, want als dat verkeerd gaat kan je je moederbord (en in dit geval pc) sowieso weggooien.

[ Voor 13% gewijzigd door filthy rich op 16-06-2016 18:43 ]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:36
Als je de SSD via een USB kabel aansluit op een werkende PC, kun je dan controleren of deze geïnitialiseerd is als MBR en niet als GPT? Deze moet in ieder geval hetzelfde zijn als de originele. Ik weet niet of je kloonprogramma dat automatisch aanpast als dat niet zo zou zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:27

Zorian

What the fox?

Je kan ook proberen Windows Setup op te starten en via daar de MBR te fixen met behulp van de opdrachtprompt.
Pagina: 1