Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd over aanpak nieuwe auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Arietje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-10 23:27
Hallo iedereen,

Ik ben nog bezig met mijn rijbewijs maar ben ondertussen aan het kijken naar hoe ik daarna een auto ga bemachtigen.

Ik heb van alles bekeken en topics gelezen, private lease, financiering, een occasion .. ik vroeg me af wat het beste is voor mijn situatie.

- Ik heb ongeveer 5-8000 spaargeld hier op dit moment voor over afhankelijk van hoe of wat (excl brandstof).
- Ik heb volgende maand mijn eerste salaris van een contract van 6 maanden (huidig: ondernemerschap waar ik mee stop).
- Ik ga op korte termijn op zich niet heel veel rijden, in ieder geval al niet dagelijks naar het werk.

Optie 1
Als ik zo in het rond kijk, dan is een gloednieuwe wagen wel erg leuk om te zien. Hierbij zijn de mogelijkheden dan private lease, of een andere financieringsvorm.
- Private lease: Hierbij dacht ik aan een VW Polo met navigatie uitvoering a €333,50 x 24 maanden = € 8004
- + Dit is wel helder qua kosten, anderzijds deels weggegooid geld

- Of zou iets als 'Volkswagen Financial Lease' beter zijn? Ik weet niet goed wat hier bij komt kijken, als ik het goed begrijp in ieder geval eenmalige inleg + maandelijkse kosten, einde termijn weer inleveren
- + Is dit beter dan private lease?
- + Kan dit wel privé? (ik heb nog wel een eenmanszaak, maar of dat een goede constructie is?)

Optie 2
Een 2e hands auto
- Citroen C1? Als ik op autotrack kijk met filters van enkele leuke features en niet al te oud: huge link
- Zo ongeveer € 5500 incl afleverkosten.
- Daar komt dan nog een auto radio bij met bluetooth, navigatie via telefoon
- + Lijkt mij goedkoper (?), wel minder leuke rij-ervaring lijkt me.
- + Hogere prijs dan dit t.o.v. de lease kan denk ik niet, i.v.m. verzekering/belasting/onderhoud wat er bij komt. (verzekering+belasting=1350, onderhoud= 1150 (8000-(5500+1350)) blijft daar voor over, + restwaarde auto)

Ik let in ieder geval op dat ik niet boven mijn spaargeld uit kom, in verband met het contract dat in theorie kan stoppen.

Verder leek mij een termijn van 2 jaar in ieder geval wel een mooie, daar ik geen idee heb hoe het er dan allemaal uitziet.

Is dit een beetje een reële afweging, of mis ik iets of andere opties?

Alle reacties

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-11 15:05
Als je nog bezig bent met je rijbewijs dan ga ik er even van uit dat je rond de 18 jaar bent?
In dat geval zou ik onder geen beding gaan "lenen" voor een auto! Mij is altijd op het hart gedrukt: "lenen doe je alleen voor je huis" dit is natuurlijk wel heel zwart op wit maar klopt in de meeste gevallen aardig.

Stel, je leased je auto a 300,- p/m voor 24 maand en na je eerste 6 maand wordt het toch niets op je nieuwe werk en kom je zonder werk te zitten, de lease auto kun je dan niet zomaar stop zetten en zit je dus met een kostenpost van 300,- elke maand zonder dat je een fatsoenlijk inkomen hebt.

Verder is de c1 een prima auto, maar er zijn genoeg andere auto's die minder kosten en iets meer auto zijn. Waarom niet gewoon een auto van pak um beet 2K kopen die degelijk is en zodra je over 2 jaar iets meer te besteden hebt en meer zekerheid in je financiële situatie hebt een nieuwere auto halen?
voorbeeld 1: http://www.gaspedaal.nl/T...min=1000&pmax=3000&srt=df
voorbeeld 2: http://www.gaspedaal.nl/V...min=1000&pmax=3000&srt=df

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Axewi schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 08:24:
Als je nog bezig bent met je rijbewijs dan ga ik er even van uit dat je rond de 18 jaar bent?
In dat geval zou ik onder geen beding gaan "lenen" voor een auto! Mij is altijd op het hart gedrukt: "lenen doe je alleen voor je huis" dit is natuurlijk wel heel zwart op wit maar klopt in de meeste gevallen aardig.
Mee eens
Stel, je leased je auto a 300,- p/m voor 24 maand en na je eerste 6 maand wordt het toch niets op je nieuwe werk en kom je zonder werk te zitten, de lease auto kun je dan niet zomaar stop zetten en zit je dus met een kostenpost van 300,- elke maand zonder dat je een fatsoenlijk inkomen hebt.
Nu ben ik absoluut geen voorstander van leasen/lenen van/voor een auto o.a om de reden die jezelf hierboven geeft maar voor werkloosheid kan je je extra verzekeren bij private lease. Kost extra natuurlijk.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:58
In jou geval zou ik, zeker wanneer je net je rijbewijs hebt, gewoon lekker naar een 2e hands occasion kijken

Enig verstand van auto's, kijk dan rustig om je heen, voor 5000 euro kan je al een leuke auto kopen, misschien niet de nieuwste maar het rijdt in 9 van de 10 keer een stuk beter dan een C1
Dan heb je nog voldoende budget over voor eventueel onderhoud, een oudere auto hoeft immers niet te betekenen dat je meteen mega onderhoud nodig hebt

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-11 18:01

mark-k

AKA markkNL

Koop eerst gewoon een goedkoop oud gebakje voordat je meteen al je geld gaat uitgeven. Je geeft zelf al aan dat je de auto niet dagelijks gaat gebruiken, dus dan zou ik eerder aan een fun auto denken zoals bijvoorbeeld een MX5. Verder zit je met je leeftijd waarschijnlijk met het probleem dat een hoog vermogen auto niet overal te verzekeren is (of in elk geval niet betaalbaar), en dat je nog geen schadevrije jaren zult hebben waardoor een nieuwe auto gewoon een enorm risico is (niet in de zin van sneller schade, maar dat schade veel duurder zal zijn en een all risk verzekering is niet verstandig zonder schadevrije jaren want dan wordt je premie na claimen hoger dan je vergoede schade, en je loopt het risico om in de negatieve jaren te komen waardoor je alleen nog voor de hoofdprijs bij Rialto verzekerd kunt zijn en dat wil je echt niet).

Dus gewoon een plezier wagentje voor een paar euro lijkt mij veel verstandiger, zeker omdat je ook nog geen vaste baan hebt en je hem toch niet dagelijks gebruikt.

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:22
Ik zou kijken naar een Fiat Grande Punto, zelfde prijsklasse als de C1 maar;

-Comfortabel
-Fijne wegligging
-Goede bouwkwaliteit
-Relatief sportief motortje
-Zuinig
-Goedkoop in onderhoud (Meestal)
-Betrouwbaar
-Mooi uiterlijk (Mening, en de sportuitvoering met sideskirts e.d. natuurlijk)

Verder zou ik als je toch geen lange afstanden maakt en hem niet dagelijks gebruikt inderdaad naar een MX5 o.i.d. kijken. Zelf ga ik volgend jaar wanneer ik 25 word ook een MX5 er naast nemen.. young-timer verzekering, lekker voordelig.

Dus als je al 25 bent is een young-timer nemen ook lekker voordelig. Wel goed kijken dat de auto nog in een goede staat verkeert.

Je raad het al, ik rijd in een Grande Punto. Maar heb wel naar veel soortgelijke auto's gekeken en proefgereden. In deze prijsklasse beviel deze auto mij van alle auto's het best.

[ Voor 13% gewijzigd door Valandin op 15-06-2016 09:42 ]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-11 16:08

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Een leasemaatschappij wil natuurlijk ook winst maken. Dus voor de prijs die jij maandelijks betaalt, moeten zij belasting, verzekering, onderhoud en afschrijving betalen. Plus dat ze ook nog winst willen maken.

Als je zelf een auto koopt, heb je alleen te maken met belasting, verzekering, afschrijving en misschien onderhoud. Afschrijving is met een 2e hands auto sowieso veel lager, maar daar heb je wellicht meer onderhoudskosten. Met een nieuwe auto hoef je de eerste 2 jaar/30.000 km niets te rekenen voor onderhoud wat mij betreft, maar zit je wel met een gigantische afschrijving (reken maar op 30% in het eerste jaar!) en dat zal altijd hoger zijn dan wat je eventueel aan onderhoud met een 2e hands kwijt bent in dezelfde periode. Dus dat lijkt me toch de aangewezen optie om eerlijk te zijn. Die lease-constructies bekijk ik altijd met argusogen, het kan gewoon niet dat dat voordeliger is voor de eindgebruiker (overigens, hetzelfde idee heb ik altijd bij hypotheektussenpersonen; een extra stap ertussen betekent dat een extra iemand winst wil maken en dus betaal ik als eindconsument te veel).

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
Een leaseauto valt al af omdat die vaak willen dat je x jaar ervaring hebt als bestuurder of xx leeftijd.
En de vanaf prijzen zijn vaak auto's zonder radio/electrische ramen eigenlijk zijn die extreem kaal aangekleed, en dat wil je ook niet.

In jou situatie zou ik gewoon een 16 jaar oude Opel Corsa kopen en het geld wat je overhoud apart houden.

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-11 20:00
Leasen lijkt mij niet slim.
Koop een wat oudere auto om mee te beginnen en hou de rest van je geld op de bank.
Je bent jong en je wilt wat. Maar dat is echt de beste oplossing. En je kunt best wel wat leuks vinden hoor.

👉🏻 Blog 👈🏻

• RodeStabilo
  • Niet online
Icephase schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 09:42:
maar zit je wel met een gigantische afschrijving (reken maar op 30% in het eerste jaar!)
Ik snap niet hoe mensen altijd dit soort bedragen uit hun losse pols schudden. Ik heb na nog geen 2,5 jaar een auto ingeruild die destijds 25.000 euro kostte. Uiteindelijk heb ik er na inruil/korting 19500 voor gekregen. Dat is iets meer dan 20% in de eerder genoemnde 2,5 jaar dus
saveljos schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 09:47:
Een leaseauto valt al af omdat die vaak willen dat je x jaar ervaring hebt als bestuurder of xx leeftijd.
En de vanaf prijzen zijn vaak auto's zonder radio/electrische ramen eigenlijk zijn die extreem kaal aangekleed, en dat wil je ook niet.
Getoonde prijzen gaan er ook vanuit dat je al 75% no-claim hebt opgebouwd. Allemaal lokkertjes dus. Buiten dat doet een beetje maatschappij ook een BKR-check en kan het nog wel eens nadelig uitpakken als je niet veel later een hypotheek wilt afsluiten.

Nee, ik snap niet dat zoveel mensen er met open ogen intrappen.

[ Voor 44% gewijzigd door RodeStabilo op 15-06-2016 09:52 ]

• Valandin
Friespeuk schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 09:49:
[...]

Ik snap niet hoe mensen altijd dit soort bedragen uit hun losse pols schudden. Ik heb na nog geen 2,5 jaar een auto ingeruild die destijds 25.000 euro kostte. Uiteindelijk heb ik er na inruil/korting 19500 voor gekregen. Dat is iets meer dan 20% in de eerder genoemnde 2,5 jaar dus
20-30% na één jaar is wel een gemiddelde. Niet echt iets dat uit de losse pols wordt geschud.
Sommige auto's zijn natuurlijk meer waardevast dan de andere auto's. Net zoals dat de prijs van een Samsung sneller daalt dan die van een Apple.

• Aksnes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-11 11:17
Even wat ervaringen geven waar je misschien wat aan hebt. Ik heb op dit moment ruim 2 1/2 jaar mijn rijbewijs. (19 jaar) Rijd op dit moment ook een privé lease auto bij Volkswagen Financial service (Seat Ibiza) ik zou in jou geval zeker een 2de hands auto aanraden vanwege aan aantal punten.

Ik heb vrij snel toen ik mijn rijbewijs had een goede 2de hands gekocht. Wanneer je met een leaseauto schade rijd die jij hebt veroorzaakt betaal je hier 500,- eigen riscio over. Dit moet je zeker wel ingecalculeerd hebben. Daarnaast heb je als beginnend bestuurder hier veel meer kans op ( zelf nog niet meegemaakt gelukkig *klopt af* ) als je weinig ervaring op doet door veel te rijden vergroot dit de kans ook nog eens.

Ten tweede is het punt een hele hele strenge looneis. Met een 6 maanden contract ga je zelf geen auto kunnen leasen en zul je iemand moeten hebben die garant kan staan voor de betalingen mocht jou het niet lukken.

Ten derde zoals je al aangeeft rijd je er vrij weinig mee. Voor het leasebedrag wat je daarnaast betaald is het gewoon zonde van het geld. Als je toch niet zoveel rijd kun je een leuke 2de handse kopen. Mocht dit snel veranderen kun je hem altijd nog weg doen en een leuke alsnog over gaan op lease.

En als laatste punt imo is dat een heel hoog lease bedrag. Ik betaal voor een Seat Ibizi TSI Style connect met 15.000 KM per jaar 262,-

• Icephase

Icephase

Friespeuk schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 09:49:
[...]

Volgens het Nibud (https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-een-auto/) is de gemiddelde afschrijving van een auto 50% in de eerste 5 jaar. Dat zal niet lineair gaan, dus 20% in 2,5 jaar is dus zeker niet representatief. Mijn eerder genoemde 30% zal inderdaad wellicht te hoog zijn voor 1 jaar, maar feit blijft dat de afschrijving enorm is (ergens tussen de 20% en 30% denk ik inderdaad).

Om een ander voorbeeld te geven:
Mijn auto heeft in 2008 nieuw ruim € 36.000 gekost. Ik heb deze in 2015 2e hands gekocht voor € 6.400 (dus de inruilwaarde zal nóg lager zijn geweest...). Dat is een afschrijving van 80%-90% in 7 jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Icephase op 15-06-2016 10:07 ]

• RodeStabilo
  • Niet online
Icephase schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:04:
Volgens het Nibud (https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-een-auto/) is de gemiddelde afschrijving van een auto 50% in de eerste 5 jaar. Dat zal niet lineair gaan, dus 20% in 2,5 jaar is dus zeker niet representatief. Mijn eerder genoemde 30% zal inderdaad wellicht te hoog zijn voor 1 jaar, maar feit blijft dat de afschrijving enorm is (ergens tussen de 20% en 30% denk ik inderdaad).
Dat is geen feit. Het is een mening; wat voor de ene 'enorm' is is voor de ander peanuts. Ik vind zelf 200 euro per maand afschrijven weinig maar goed dat is mijn financiele referentiekader.
Valandin schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 09:56:
[...]

20-30% na één jaar is wel een gemiddelde. Niet echt iets dat uit de losse pols wordt geschud.
Sommige auto's zijn natuurlijk meer waardevast dan de andere auto's.
Het was een courante auto op zich maar ik geloof in het geheel niet in een algemene waardevastheid van auto's. Goed onderhandelen wel :+

Ik hoor het in m'n omgeving ook wel, mensen klagen over afschrijving. Niet dat ze zelf ooit het genot hebben gehad om een nieuwe auto zelf te mogen aanschaffen of ooit zullen maar gebruiken het vooral om hun eigen prive lease plannen te rationaliseren. Eigenlijk is dat nog erger; ze realiseren zich niet dat je dan alsnog de afschrijving keihard aan een maatschappij betaalt en uiteindelijk einde contrat met 0 restwaarde staan.

Prive lease is leuk voor de kleine gebakjes. Zodra je in een wat hoger segment gaat kijken loopt het hard op. De auto die ik nu rij zou me minstens 600 euro pmnd kosten (en dat was nog een mager uitgeruste auto volgens de configurator). Doe eens die 600 euro x 48 maanden en je betaalt al bijna de nieuwprijs aan zo'n maatschappij.

Ja nee dan heb je geen onderhoudskosten en reparaties. Dit is in z'n geheel niet echt indrukwekkend bij een moderne auto met verlengde onderhoudsintervallen en garanties.

• Axewi
Friespeuk schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:14:
[...]

Dat is geen feit. Het is een mening; wat voor de ene 'enorm' is is voor de ander peanuts. Ik vind zelf 200 euro per maand afschrijven weinig maar goed dat is mijn financiele referentiekader.
Daar sla je de spijker op zijn kop :) Hier gaat het echter over de TS en zijn financiële situatie.
Uit de topic start maak ik uit dat de TS geen €25000,- te besteden heeft en dus niet "zomaar" een nieuwe auto kan kopen.
Daar komt nog eens bovenop dat (en dit is een aanname) €200,- p/m afschrijving voor de TS geen reële situatie is.

Stel we rekenen de 20% afschrijving op een 2e hands auto van 3500,- over 2 jaar tijd:
Aanschaf: 3500,-
Verkoop: 2917,-
Afschrijving: 583,-
Afschrijving per maand (2 jaar): 25,-

Deze getallen zullen niet 100% kloppen maar ik hoop dat je het verschil wel inziet :)

afschrijving van een nieuwe auto ten opzichte van lease is leuk, maar dan moet je de auto wel voor een veel langere periode rijden, als je je auto naar 48 maand wegdoet dan heb je je afschrijving gewoon keihard betaald en deze kosten had je bij de lease niet gehad.

Wat betreft de "ervaring" met een nieuwe auto, dat is ook persoonlijk. Ik heb altijd 5 jaar oude auto's gehad die netjes en dealer onderhouden waren, nu rij ik een gloednieuwe auto en merk weinig verschil als ik eerlijk ben. Goed nu is ivm de nieuw prijs de nieuwe auto wel van een lager segment dan de 5 jaar oude maar dat hoort er voor de meeste mensen nou eenmaal bij.
Nieuwe seat leon: +/- 18.000,-
e2 hands audi a4 5 jaar oud: +/- 18.000,-
ik heb altijd gekozen voor optie 2 en dat beviel me beter dan de ervaring van een nieuwe auto (van dezelfde prijs) :)

[ Voor 30% gewijzigd door Axewi op 15-06-2016 10:42 ]

• Valandin
Friespeuk schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:14:
[...]

[...]

Het was een courante auto op zich maar ik geloof in het geheel niet in een algemene waardevastheid van auto's. Goed onderhandelen wel :+
Absoluut. Bij inruil kan je altijd nog met de prijs spelen en extra korting op de auto krijgen waardoor je effectief meer voor de auto terug krijgt.

Zijn zat voorbeelden hoor

http://www.marktplaats.nl...f31&previousPage=lr&pos=3

1 jaar oud. Auto geen fluit meer waard. (Al is deze natuurlijk niet representatief. 18k kilometer en 20k goedkoper na een jaar?)

Maargoed. Zo zijn er wel meer te vinden hoor;

http://www.marktplaats.nl...plO_TW0uJCZAkZ_4nEcHFNDAw

Zitten toch echt wel op de ~20% na een jaar.
Een Ford Fiesta ST die daalt dan weer minder hard.

Overigens is 'Eerste paar jaar hoge afschrijving' niet bedoelt als excuus om niet een auto nieuw te kopen. Een nieuwe auto blijft natuurlijk een totaal andere ervaring dan een 2e hands auto. Mocht je het geld hebben is het vet, verder is het natuurlijk niet de beste investering.

Alhoewel je tegenwoordig wel flinke inruildeals kan maken om de prijs flink te laten dalen waardoor het toch interessant is om een auto nieuw te kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Valandin op 15-06-2016 10:35 ]

• RodeStabilo
  • Niet online
Valandin schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:33:
1 jaar oud. Auto geen fluit meer waard. (Al is deze natuurlijk niet representatief. 18k kilometer en 20k goedkoper na een jaar?)
Geimporteerde auto is het eerste wat opvalt. Kenteken is van 2016 terwijl in de advertentie 2015 staat. Volgens de RDW idd al elders eerder toegelaten. Is niet erg maar het prijsverschil is wel idd opvallend.
Mocht je het geld hebben is het vet, verder is het natuurlijk niet de beste investering.
Euh nee maar daar doet men het ook niet voor ;)

verder genoeg offtopic gegaan zo ;)

• Valandin
Friespeuk schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:42:
[...]

Geimporteerde auto is het eerste wat opvalt. Kenteken is van 2016 terwijl in de auto 2015 staat. Volgens de RDW idd al elders eerder toegelaten. Is niet erg maar het prijsverschil is wel idd opvallend.

[...]

Euh nee maar daar doet men het ook niet voor ;)

verder genoeg offtopic gegaan zo ;)
Mee eens. Excuus Mods :)
Toch zou ik nog een vraag willen stellen..

In mijn omgeving merk ik dat dealers steeds hogere deals maken bij inruilen van de auto.
Zo heeft een kennis van me zijn auto (Identieke auto op marktplaats: 4500) ingeruild voor 4000+3000 korting op aanschaf van een jong-gebruikte Ford. (2 jaar oud. 27k km)

Dit is dan niet echt een buitengewone deal meer, ik hoor zulke deals wel vaker van kenissen/collega's.. Waardoor het tegenwoordig een stuk voordeliger kan uitpakken om je auto in te ruilen i.p.v. particulier te verkopen.

Alleen snap ik dit niet. Als dealers continue auto's voor ongeveer de marktprijs inkopen en vervolgens weer dikke korting geven op het kopen van een ander 2e handse auto, hoe maken ze dan in godsnaam winst?

Op deze manier kan je dus, als je een nieuwe auto wilt aanschaffen, het best particulier een auto kopen om hem vervolgens een maand later voor +- hetzelfde bedrag weer in te ruilen bij een dealer én dan nog eens een paar duizend van de prijs van de auto af te schaven die je toch al wou kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Valandin op 15-06-2016 10:49 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Arietje schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 01:53:
Hallo iedereen,

Ik ben nog bezig met mijn rijbewijs maar ben ondertussen aan het kijken naar hoe ik daarna een auto ga bemachtigen.

Ik heb van alles bekeken en topics gelezen, private lease, financiering, een occasion .. ik vroeg me af wat het beste is voor mijn situatie.

- Ik heb ongeveer 5-8000 spaargeld hier op dit moment voor over afhankelijk van hoe of wat (excl brandstof).
- Ik heb volgende maand mijn eerste salaris van een contract van 6 maanden (huidig: ondernemerschap waar ik mee stop).
- Ik ga op korte termijn op zich niet heel veel rijden, in ieder geval al niet dagelijks naar het werk.

Optie 1
Als ik zo in het rond kijk, dan is een gloednieuwe wagen wel erg leuk om te zien. Hierbij zijn de mogelijkheden dan private lease, of een andere financieringsvorm.
- Private lease: Hierbij dacht ik aan een VW Polo met navigatie uitvoering a €333,50 x 24 maanden = € 8004
- + Dit is wel helder qua kosten, anderzijds deels weggegooid geld
Ja vrij helder, Je geeft aan niet elke dag de auto te pakken, laten we zeggen 3x per week. Dus 12x per maand. Dus die 330 euro is eigenlijk opgedeeld in 130 euro per maand voor het aantal dagen dat je rijd.

19 dagen per maand staat je auto voor de deur, Kost je 203 euro per maand, staat ie alleen stil. nog geen kilometer in gereden.

Daar kan je zowat de afschrijving, verzekering (WA), onderhoud/apk en wegenbelasting van die c1 van betalen. Hou je waarschijnlijk zelfs geld over voor een ijsje. :Y)

Lease constructies zijn duur, en eigenlijk alleen een beetje interessant als je echt dagelijks afhankelijk bent van de auto en veel kilometers maakt

• RodeStabilo
  • Niet online
Valandin schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:47:
Alleen snap ik dit niet. Als dealers continue auto's voor ongeveer de marktprijs inkopen en vervolgens weer dikke korting geven op het kopen van een ander 2e handse auto, hoe maken ze dan in godsnaam winst?
Ik heb geen idee, al vind ik 3000 euro korting op een tweedehands auto alsnog aan de forse kant. Al ligt dat wel een beetje aan wat voor auto het was. Op een KA zou het me verbazen maar op een mondeo minder.

• PrinsPils
  • Laatst online: 18-11 20:36
Ruim binnen je budget zijn er inderdaad genoeg leuke auto's te vinden, die qua rijervaring echt niet onder hoeven te doen voor een VW Polo. Daarnaast ben ik ook geen groot fan van constructies waarbij je voor een vrij lange periode een betalingsverplichting hebt voor iets dat niet eens van jezelf is.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Toch zou ik nog een vraag willen stellen..

In mijn omgeving merk ik dat dealers steeds hogere deals maken bij inruilen van de auto.
Zo heeft een kennis van me zijn auto (Identieke auto op marktplaats: 4500) ingeruild voor 4000+3000 korting op aanschaf van een jong-gebruikte Ford. (2 jaar oud. 27k km)

Dit is dan niet echt een buitengewone deal meer, ik hoor zulke deals wel vaker van kenissen/collega's.. Waardoor het tegenwoordig een stuk voordeliger kan uitpakken om je auto in te ruilen i.p.v. particulier te verkopen.

Uiteraard betaal je veel teveel voor de nieuwe auto die je koopt. De "inruilprijs" is gewoon een verkooptrucktje. Net als bij de keukenboer waar je zomaar 50% korting krijgt op een nieuwe keuken. Dat hele volksstammen daar nog intrappen is mij een raadsel. Ze geven met de ene hand 2 en nemen met de andere hand 4 en nog denken mensen dat ze onderhandel-kampioen zijn "mijn buurman kreeg maar 1" }:O .

Autoleasen is voor de TS in mijjn ogen niet erg slim idd wegens gebrek aan flexibiliteit en lange termijn betaalverplichting. Echter als je de aanbiedingen van Leaseplan bij de Albert Heijn ziet, dan kan je daar niet privé tegenop kopen (dezelfde auto bij gelijke tijd) al neemt het bedrag wel toe bij een kortere leaseduur (aanbeiding is meestal 5 jaar). Leaseplan heeft ook nette voorwaarden bij verlies werk ofoverlijden en bij meer kilometers. Natuurlijk moet de leasemij winst maken maar zij kan wel goedkoper auto`s, onderhoud en verzekering inkopen door haar grote schaal. Dus private lease ben ik niet per definitie tegen.

Je hebt net je rijbewijs en niet dagelijks een auto nodig? Dan heb je imho twee opties:
  • Braaf een klein, oud en goedkoop auto`tje kopen van een oud omatje en daar ervaring en verzekerings-no claim mee opbouwen
  • Yolo een leuke oud sportief autotje kopen en wat lol mee hebben. Een Z3 cabrio, een Polo gti, een Jimny etc. Je hebt meer kosten maar ook meer lol.

[ Voor 19% gewijzigd door bombadil op 15-06-2016 11:36 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• PrinsPils
  • Laatst online: 18-11 20:36
[...]

Onderhoud, lease- en afbetalingsconstructies.

• Valandin
bombadil schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:02:
[...]
  • Braaf een klein, oud en goedkoop auto`tje kopen van een oud omatje en daar ervaring en verzekerings-no claim mee opbouwen
  • Yolo een leuke oud sportief autotje kopen en wat lol mee hebben. Een Z3 cabrio, een Polo gti, een Jimny etc. Je hebt meer kosten maar ook meer lol.
n
Beste gewoon een auto kopen van iemand die duidelijk zuinig op zijn auto geweest is. Geen schadehistorie, onderhoudshistorie bekend, auto in goede en nette staat.. Van een oud oma'tje/opa'tje kan heel vaak ook een misstap zijn. De helft van al die oudjes die ramt de auto met een kwart koppeling los en 6000 toeren de auto achteruit / vooruit.

Maargoed. Dat is natuurlijk altijd lastig met auto's. Bij een oud sportief bakje kan het een auto van een liefhebben zijn geweest die de auto met veel zorg heeft behandelt, maar kan net zo goed van een petje geweest zijn die de auto helemaal heeft afgetrapt. Dit is natuurlijk ook wel deels op te lossen door gewoon even te mailen/bellen om een beetje over de auto te praten. :*)

Verder, mocht je voor een leuk sportief auto'tje gaan, zou ik ook gewoon de club-websites lansgaan, net zoals de club facebooks. Mocht je bijvoorbeeld een MX-5 willen kopen zou je al het best hier kunnen kijken;

https://www.facebook.com/groups/658431797554290/

[ Voor 29% gewijzigd door Valandin op 15-06-2016 11:19 ]

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Rmg schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 10:51:
Lease constructies zijn duur, en eigenlijk alleen een beetje interessant als je echt dagelijks afhankelijk bent van de auto en veel kilometers maakt
IS dat echt zo?

Ik vind het afgeven op private lease toch wel erg makkelijk. Natuurlijk, er zijn goede argumenten tegen en er zijn dure aanbieders maar het kan ook gewoon netjes. Let sowieso op het "Keurmerk Private Lease".

Reken eens aan de actie van Leaseplan/ Albert Heijn.

Opel Karl 1.0 start/stop 55 kw Edition 5d. Kosten €179 per maand, 60 maanden lang. Brandstofkn voor gebruiker andere kosten voor Leaseplan. Natuurlijk na 60 maanden heb je zowat de aanschafprijs aan Leasemij betaald en je hebt geen auto meer. Doch als je gaat rekenen...

Folder aanschafschafprijs €11.895. Stel je krijgt deze mee "geen inruilkorting" voor €11.000. Stel na 5 jaar is hier nog de helft €5.500 van over.
Afschrijving: 5.500/5/12= €92 per maand
Gewicht: 839 kilo dus wegenbelasting: €20 per maand
Verzekering: €50 per maand (Allrisk+inzittenden, 5 schade vrije jaren, bestuurder 23 jaar)
Onderhoud: in vijf jaar, 2 beurtjes, setje banden etc, stel €600. 600/5/12= €10 per maand.
92+20+50+10= €172.

Dan is de €179 van Leaseplan niet gek, zeker als je zelf geen cent hoeft te investeren en je nog 5 jaar rente kan trekken over die €11.000 (scheelt ook weer een paar euro, zeker als je moet lenen).

Misschien doe je het wat goedkoper als je langer door blijft rijden, goedkope verzekering maar echt goedkoper wordt het pas als je tweedehands gaat kopen (kan je ook naar WA-verzekering).

[ Voor 10% gewijzigd door bombadil op 15-06-2016 11:52 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Rmg
  • Nu online

Rmg

bombadil schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:33:
[...]

IS dat echt zo?

Ik vind het afgeven op private lease toch wel erg makkelijk. Natuurlijk, er zijn goede argumenten tegen en er zijn dure aanbieders maar het kan ook gewoon netjes.

Reken eens aan de actie van Leaseplan/ Albert Heijn.

Opel Karl 1.0 start/stop 55 kw Edition 5d. Kosten €179 per maand, 60 maanden lang. Brandstofkn voor gebruiker andere kosten voor Leaseplan.
Folder aanschafschafprijs €11.895. Stel je krijgt deze mee "geen inruilkorting" voor €11.000. Stel na 5 jaar is hier nog de helft €5.500 van over.
Afschrijving: 5.500/5/12= €92
Verzekering: €50 per maand (Allrisk, 5 schade vrije jaren, bestuurder 23 jaar)
Onderhoud: in vijf jaar, 2 beurtjes, setje banden etc, stel €600. 600/5/12= €10 per maand.
92+20+50+10= €172.

Dan is de €179 van Leaseplan niet gek, zeker als je zelf geen cent hoeft te investeren en je nog 5 jaar rente kan trekken over die €11.000 (scheelt ook weer een paar euro, zeker als je moet lenen.
Misschien doe je het wat goedkoper als je langer door blijft rijden, goedkoper verzekert maar echt goedkoper wordt het pas als je tweedehands gaat kopen (kan je ook naar WA-verzekering).
Ok, je hebt een punt als je een nieuwe kleine auto met een langdurig leasecontract pakt en vergelijkt met dezelfde nieuwe auto. Dan kan het interessant zijn.

Maar TS vergelijkt een polo private leasen vs een 2e hands C1 dan is de C1 echt wel de verstandige optie.

Verwijderd

Als eerste moet je aanleren om nooit een auto van meer dan 1000 euro te kopen. Dan blijf je voor altijd gelukkig. Ik heb in mijn bijna 30 jarige rij carriere nog nooit meer dan 2000 gulden of nu 1000 euro uitgegeven. En heb nog nooit een pruts bak gekocht. Deed ze altijd weg omdat ik wat anders wilde dan dat het onderhoud niet meer interessant was. Want het mooie is, auto's hebben niet veel onderhoud nodig. Zolang je netjes de distruriem, remmen en vloeistofjes bijhoudt dan wordt zo een auto eeuwig oud.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb 2,5 jaar in een Peugeot 107 gereden. Geloof dat de aanschafprijs toen der tijd zo'n € 6000,- was bij een kilometerstand van zo'n 42k.

Na 2,5 jaar weggedaan met iets 90k erop en toen kreeg ik er nog bijna 4k voor terug. Het leuke aan de drieling is dat ze weinig brandstof verbruiken (ik deed gemiddeld zo'n 1 op 18 a 1 op 19) en het onderhoud kost ook echt geen ene reet. Grote beurt voor € 180,- ofzo _O-

Ik heb zelf nog wel wat gezeik gehad met de koppeling maar dat werd onder garantie vervangen. En volgens mij is het ook geen typisch drieling kwaaltje. Verder eigenlijk geen problemen mee gehad.

Een tweedehands van 10 jaar oud heb je waarschijnlijk wel wat meer onderhoudskosten aan :) Persoonlijk vind ik het altijd wel fijn als een auto het gewoon altijd doet.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• technorabilia
@danirlik
In principe met je eens. Je moet alleen uitkijken dat je gemiddeld toch niet meer kwijt bent aan uitlaat, dynamo, koppeling etc. En je niet misschien een iets jongere moet kopen.

Edit: wat ^^^ zegt.

[ Voor 7% gewijzigd door technorabilia op 15-06-2016 12:02 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Arietje schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 01:53:
Gezien dat je een tijdelijk contract hebt zou ik nooit gaan voor lease of financiering. Los van het feit of je dat krijgt op een tijdelijk contract, zo'n regeling loopt een aantal jaar. Je zit dus behoorlijk vast aan die paar honderd euro per maand. Het contract vroegtijdig opzeggen gaat vaak gepaard met flinke boetbedragen.

Een leuke occasion is denk ik een betere keuze.
bombadil schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:33:
Opel Karl 1.0 start/stop 55 kw Edition 5d. Kosten €179 per maand, 60 maanden lang. Brandstofkn voor gebruiker andere kosten voor Leaseplan. Natuurlijk na 60 maanden heb je zowat de aanschafprijs aan Leasemij betaald en je hebt geen auto meer. Doch als je gaat rekenen...

Afschrijving: 5.500/5/12= €92 per maand
Verzekering: €50 per maand (Allrisk+inzittenden, 5 schade vrije jaren, bestuurder 23 jaar)
92+20+50+10= €172.

Dan is de €179 van Leaseplan niet gek, zeker als je zelf geen cent hoeft te investeren en je nog 5 jaar rente kan trekken over die €11.000 (scheelt ook weer een paar euro, zeker als je moet lenen).
Het probleem in dit rekenvoorbeeld is dat in de private lease het aantal kilometers in het contract vastgelegd is. Je mag bijvoorbeeld maar 10.000km per jaar rijden. Ga je er overheen, dan moet je per gereden km een boetebedrag betalen. De aanbieding lijkt scherp, maar je moet goed de kleine lettertjes lezen.

Mensen vergeten ook graag dat privé leasen een vast verplichting is. Je zit een aantal jaar vast aan je leasebedrag.

Koop je diezelfde auto dan maakt het niet uit, als je dan 40.000 per jaar rijdt ermee is het geen probleem. De auto is je bezit geworden en indien nodig kan je die verkopen wanneer je wil.

• Axewi
kraades schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 12:01:
@danirlik
In principe met je eens. Je moet alleen uitkijken dat je gemiddeld toch niet meer kwijt bent aan uitlaat, dynamo, koppeling etc. En je niet misschien een iets jongere moet kopen.

Edit: wat ^^^ zegt.
Geheel in stijl met haal je die onderdelen natuurlijk van de sloop en knutsel je die er zelf onder. Op die manier kan je bijna niet goedkoper rijden.

Echter afgaande op mijn eigen ervaring zou ik er niet "gelukkig" van worden als ik op die manier een auto zou rijden. Ik heb altijd nog een auto gehad waarbij ik nog net even een keer omkeek als ik 'm ergens parkeerde O+ Goed dit koste dan ook wat extra maar ik zie/zag dat als hobby.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:47
CMD-Snake schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 12:06:
[...]

Het probleem in dit rekenvoorbeeld is dat in de private lease het aantal kilometers in het contract vastgelegd is. Je mag bijvoorbeeld maar 10.000km per jaar rijden. Ga je er overheen, dan moet je per gereden km een boetebedrag betalen. De aanbieding lijkt scherp, maar je moet goed de kleine lettertjes lezen.

Mensen vergeten ook graag dat privé leasen een vast verplichting is. Je zit een aantal jaar vast aan je leasebedrag.

Koop je diezelfde auto dan maakt het niet uit, als je dan 40.000 per jaar rijdt ermee is het geen probleem. De auto is je bezit geworden en indien nodig kan je die verkopen wanneer je wil.
Dit is natuurlijk een beetje flauwekul want dit werkt 2 kanten op. Weet je waarom je meer gaat betalen bij een leasemaatschappij als je meer kilometers maakt? Omdat de auto sneller slijt, meer onderhoud nodig heeft en sneller waarde verliest.
Nu eens raden wat er gebeurt als jij met je eigen auto 4x zoeveel kilometers gaat rijden dan je daarvoor deed. Ik kan voorspellen dat onderdellen sneller slijten, je meer kosten zult maken aan onderhoud en je inruil/verkoopwaarde ook sneller zal dalen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• technorabilia
Axewi schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 12:09:
[...]

Geheel in stijl met haal je die onderdelen natuurlijk van de sloop en knutsel je die er zelf onder. Op die manier kan je bijna niet goedkoper rijden.

Echter afgaande op mijn eigen ervaring zou ik er niet "gelukkig" van worden als ik op die manier een auto zou rijden. Ik heb altijd nog een auto gehad waarbij ik nog net even een keer omkeek als ik 'm ergens parkeerde O+ Goed dit koste dan ook wat extra maar ik zie/zag dat als hobby.
Ik heb alle facetten meegmaakt. :) Dikke A4 in de lease gereden, Nieuwe TT gehad. Beide als hobby. Veel geld aan besteed. Prima. Daarna had ik het wel gehad. 10 jaar oude Saxo gereden en nu een wat jongere C1. Aanschaf van de Saxo was een lachtertje zo goedkoop. Echter, het onderhoud was aanzienlijk. Gewoon door ouderdom gaat er van alles kapot. Ok, ik ben niet zo handig om het er zelf op te zetten. V.w.b. de C1 heb ik alleen kosten voor olie, banden, remmen. Onderhoud doe ik verder niet aan. Zo rijd ik al jaren zonder problemen (~35000 km per jaar). Simpel motortje, 1 liter, 3 cylinder.

👉🏻 Blog 👈🏻

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:24
Verkijk je niet op de 'beperkende' of 'aanvullende' voorwaarden.

Wat gebeurt er als je een contract aangaat voor 10.000 km en je rijdt er 11.000.

Een goed vergelijk maken is erg belangrijk. De prijs van bijvoorbeeld Leaseplan is voor de langste looptijd, één van de kaalste uitvoeringen en met weinig km's per jaar.

https://www.leaseplan.nl/...ld)%2027%20mei%202016.pdf

[ Voor 81% gewijzigd door AnthonyR op 15-06-2016 12:32 ]

• Arietje
Wat een hoop reacties, leuk dat er discussie opgang is. Voor de goede orde ik ben 28, dus begin er laat mee inderdaad.

Het contract dat ik aan ga is er 1 die voortvloeit uit een jaren lange eerdere samenwerking/investering. Op zich heb ik daarom de verwachting ook wel dat dit door gaat, alleen omdat het hier toch om financiële verplichtingen gaat wil je daar geen grote gok op wagen.

Ik zal soms ook naar een (al dan niet potentiële) klant moeten rijden en dan wil ik niet met een al te aftandse auto aankomen. Een oude golf bijv. komt wat te ordinair over denk ik. Nu kan ik voor die gevallen ook een andere auto lenen of huren, maar het zou toch mooi zijn als dat met je eigen auto ook kan.

Bij de meeste oudere modellen krijg ik toch niet echt een lekker gevoel.

107/C1/Aygo leek me qua 2e hands dan ook wel een leuke keuze op zich, gezien de lage belasting en moderne functies die toch aanwezig zijn. Klein maar fijn. Onderhoud zal wellicht meevallen.

Echter heb ik ook iets van, stel je hebt er 8K voor vrij, waarom dan een ouder/kleiner model terwijl je ook een nieuwe iets grotere kan rijden. Alleen voor de restwaarde en dat je er aan vast zit lijkt me dan.

Via alphabet is aanbetaling via eenmanszaak ook mogelijk.

Zal ik voor de lease gaan dan zal ik dat geld daar gewoon voor reserveren, zuur is t eventueel wel als je tijdens die lease tijd vervolgens 1.5 jaar zonder werk zit, maar dat is ten eerste niet het einde en ten 2e het meest negatieve scenario mogelijk.

Dan de schade, het gaat dan om niet verhaalbare schades: € 450 eigen bijdrage per schade. Dat valt toch ook nog mee? Ik ga er toch wel vanuit dat ik niet constant overal tegenaan knal.

Maar, toch nijg ik wel meer naar de C1, gezien je toch meer vrijheid hebt (kan er vanaf) en het ook volstaat. Daarnaast kan ik over een tijd misschien wel een mooiere lease via het bedrijf regelen of door zelf te sparen en inruilen.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mijn eerste auto was een Toyota Corolla 1.3 uit 1993 zonder enige vorm van luxe. Raamslingers, geen airco, geen elektrische spiegels (je zet ze 1x goed en daarna blijf je er vanaf), geen centrale vergrendeling... En dat ding bleef rijden, ware het niet dat iemand een keer uitparkeerde terwijl ik voorbij reed, waardoor hij total loss was. Daarna een Mazda 626 gekocht met wat meer luxe: airco, elektrische spiegels en ramen, centrale vergrendeling. Ook die bleef doorrijden en hebben we nog staan, al gaat hij in de verkoop wegens overbodig geworden.

Ik zou in jouw geval eerst eens wat rijervaring opdoen in een goedkoop 2e handsje. Sowieso zou ik nooit lenen voor een auto. Als ik de mijne nu in de prak rijd, heb ik genoeg spaargeld om een nieuwe 2e hands te kopen. Maar ieders privé-situatie is anders en iedereen heeft weer andere eisen. Ik wil opzich best een leuke auto, maar ik weiger meer dan 10k te betalen voor iets heel recents van fatsoenlijke kwaliteit. Er zijn meer dan genoeg auto's van pakweg 5-8 jaar oud met weinig kilometers voor een paar duizend euro. Als je de ruimte niet nodig hebt is zo'n Aygo/107/C1 prima als eerste auto. Moet het groter, dan heb je bijvoorbeeld een Yaris of Polo/Fabia/Ibiza waar je ook vrij probleemloos in kunt rijden.

Ik heb zelf altijd uitgebreid vooronderzoek gedaan, een shortlist gemaakt van auto's die ik mooi vond en qua formaat/prestaties aansloten bij mijn wensen en daarna van al die auto's de zwakke en sterke punten opgezocht (betrouwbaarheid/verbruik e.d.). Dan houd je er uiteindelijk 2-3 over waar je in gaat proefrijden en de fijnste koop je dan. Neem als je er weinig verstand van hebt altijd een expert mee. Iedereen kent wel een monteur of techneut die wat van auto's weet :) Ken je die niet, doe dan desnoods een aankoopkeuring, als de waarde van de auto dat verantwoordt.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• CMD-Snake
Maverick schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 12:16:
Dit is natuurlijk een beetje flauwekul want dit werkt 2 kanten op. Weet je waarom je meer gaat betalen bij een leasemaatschappij als je meer kilometers maakt? Omdat de auto sneller slijt, meer onderhoud nodig heeft en sneller waarde verliest.
Nu eens raden wat er gebeurt als jij met je eigen auto 4x zoeveel kilometers gaat rijden dan je daarvoor deed. Ik kan voorspellen dat onderdellen sneller slijten, je meer kosten zult maken aan onderhoud en je inruil/verkoopwaarde ook sneller zal dalen.
Bij de leasemij zijn die kilometers aanmerkelijk duurder. Ze moeten winst maken erop, dus zal je altijd op een hoger bedrag per kilometer uitkomen.

Privé lease kan heel mooi lijken, maar er zitten wat addertjes onder het gras. De vanaf prijs stijgt behoorlijk zodra je wat meer opties wil op die auto en/of meer kilometers in je contract. Zodra je alle kleine lettertjes gaat lezen is het ineens een stuk minder aantrekkelijk geworden. Denk bijvoorbeeld aan eigen risico's bij schades. Je moet dan echt binnen een bepaald plaatje passen wil het een goede deal zijn.
Arietje schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 12:34:
Ik zal soms ook naar een (al dan niet potentiële) klant moeten rijden en dan wil ik niet met een al te aftandse auto aankomen. Een oude golf bijv. komt wat te ordinair over denk ik. Nu kan ik voor die gevallen ook een andere auto lenen of huren, maar het zou toch mooi zijn als dat met je eigen auto ook kan.
Ah, het Nederlandse maaiveld voor auto's Mag niet te goedkoop zijn, maar oh wee als je te duur rijdt. :)
Bij de meeste oudere modellen krijg ik toch niet echt een lekker gevoel.

107/C1/Aygo leek me qua 2e hands dan ook wel een leuke keuze op zich, gezien de lage belasting en moderne functies die toch aanwezig zijn. Klein maar fijn. Onderhoud zal wellicht meevallen.

Echter heb ik ook iets van, stel je hebt er 8K voor vrij, waarom dan een ouder/kleiner model terwijl je ook een nieuwe iets grotere kan rijden. Alleen voor de restwaarde en dat je er aan vast zit lijkt me dan.

Via alphabet is aanbetaling via eenmanszaak ook mogelijk.

Zal ik voor de lease gaan dan zal ik dat geld daar gewoon voor reserveren, zuur is t eventueel wel als je tijdens die lease tijd vervolgens 1.5 jaar zonder werk zit, maar dat is ten eerste niet het einde en ten 2e het meest negatieve scenario mogelijk.

Dan de schade, het gaat dan om niet verhaalbare schades: € 450 eigen bijdrage per schade. Dat valt toch ook nog mee? Ik ga er toch wel vanuit dat ik niet constant overal tegenaan knal.

Maar, toch nijg ik wel meer naar de C1, gezien je toch meer vrijheid hebt (kan er vanaf) en het ook volstaat. Daarnaast kan ik over een tijd misschien wel een mooiere lease via het bedrijf regelen of door zelf te sparen en inruilen.
Als ik in jouw positie zat zou ik nu gaan voor een occasion. Je weet niet of wat je gaat doen ook vastheid voor de toekomst zal geven. Tot je die duidelijkheid hebt zou ik niet een financiële verplichting aangaan die lang loopt, zoals dus een leasecontract.

Je hoeft ook niet je hele spaarrekening stuk te slaan op een auto. Een simpele auto als bijvoorbeeld een Dacia koop je al voor 3000 EUR:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/289055213?asrc=st|as
http://ww3.autoscout24.nl/classified/290094353?asrc=st|as

Recent bouwjaar en weinig kilometers. Ze schijnen nog redelijk zuinig te zijn en niet zo duur in onderhoud. Okay, het is geen spannende auto maar misschien niet zo gek om mee te beginnen. De verzekeringspremie op zo'n auto moet ook goed te doen zijn als beginner.

Als je voor de Belastingdienst ook echt ondernemer bent kan je ook een bestelbusje kopen:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/289662337?asrc=st|as
http://ww3.autoscout24.nl/classified/289985109?asrc=st|as
http://ww3.autoscout24.nl/classified/290985715?asrc=st|as
http://ww3.autoscout24.nl/classified/290068386?asrc=st|as

Dankzij het bedrijfsauto kenteken betaal je heel weinig wegenbelasting. Plus mocht je eens flink wat zooi moeten vervoeren dan lukt dat wel. :)

• Arietje
CMD-Snake schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:00:
[...]

Bij de leasemij zijn die kilometers aanmerkelijk duurder. Ze moeten winst maken erop, dus zal je altijd op een hoger bedrag per kilometer uitkomen.

Privé lease kan heel mooi lijken, maar er zitten wat addertjes onder het gras. De vanaf prijs stijgt behoorlijk zodra je wat meer opties wil op die auto en/of meer kilometers in je contract. Zodra je alle kleine lettertjes gaat lezen is het ineens een stuk minder aantrekkelijk geworden. Denk bijvoorbeeld aan eigen risico's bij schades. Je moet dan echt binnen een bepaald plaatje passen wil het een goede deal zijn.

[...]

Ah, het Nederlandse maaiveld voor auto's Mag niet te goedkoop zijn, maar oh wee als je te duur rijdt. :)

[...]

Als ik in jouw positie zat zou ik nu gaan voor een occasion. Je weet niet of wat je gaat doen ook vastheid voor de toekomst zal geven. Tot je die duidelijkheid hebt zou ik niet een financiële verplichting aangaan die lang loopt, zoals dus een leasecontract.

Je hoeft ook niet je hele spaarrekening stuk te slaan op een auto. Een simpele auto als bijvoorbeeld een Dacia koop je al voor 3000 EUR:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/289055213?asrc=st|as
http://ww3.autoscout24.nl/classified/290094353?asrc=st|as

Recent bouwjaar en weinig kilometers. Ze schijnen nog redelijk zuinig te zijn en niet zo duur in onderhoud. Okay, het is geen spannende auto maar misschien niet zo gek om mee te beginnen. De verzekeringspremie op zo'n auto moet ook goed te doen zijn als beginner.

Als je voor de Belastingdienst ook echt ondernemer bent kan je ook een bestelbusje kopen:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/289662337?asrc=st|as
http://ww3.autoscout24.nl/classified/289985109?asrc=st|as
http://ww3.autoscout24.nl/classified/290985715?asrc=st|as
http://ww3.autoscout24.nl/classified/290068386?asrc=st|as

Dankzij het bedrijfsauto kenteken betaal je heel weinig wegenbelasting. Plus mocht je eens flink wat zooi moeten vervoeren dan lukt dat wel. :)
Ik vind het wel leuke suggesties, maar met zo'n Dacia zoek je de grenzen wel een beetje op. Dan leg ik toch liever wat extra neer.

Overigens ga ik met mijn bedragen al uit van een deel van het spaargeld wat ik voor ik daadwerkelijk iets ga aanschaffen nog verder kan aanvullen. Ik heb nu welgeteld 2 lessen er op zitten :9 Maar de theorie beheers ik al, en rijden met schakelen gaat me al aardig goed af. Maar in ieder geval ik verwacht pas over ruim 3 maanden klaar te zijn (2x per week les).

Het busje wordt hem ook niet, ik was al (net) geen fiscale ondernemer en met het contract definitief niet ga ik vanuit. Daarnaast, een busje zonder reden voelt ook raar aan .. :P

• Icephase

Icephase

Arietje schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:28:
[...]

Ik vind het wel leuke suggesties, maar met zo'n Dacia zoek je de grenzen wel een beetje op. Dan leg ik toch liever wat extra neer.
Prima natuurlijk, maar geef dan een bandbreedte aan. Besef je dat het verschil niet alleen in de aanschafprijs zit. Vaak zijn duurdere auto's ook duurder in onderhoud, belasting en verzekering. Zoals CMD-Snake al zegt: de auto mag niet te goedkoop zijn maar ook niet te duur blijkbaar. Wat is voor jou nog acceptabel qua maandlast en wat niet meer en wat zijn je eisen qua uitrusting, max. leeftijd en km-stand voor occassions?

• Valandin
[...]

Overigens ga ik met mijn bedragen al uit van een deel van het spaargeld wat ik voor ik daadwerkelijk iets ga aanschaffen nog verder kan aanvullen. Ik heb nu welgeteld 2 lessen er op zitten :9 Maar de theorie beheers ik al, en rijden met schakelen gaat me al aardig goed af. Maar in ieder geval ik verwacht pas over ruim 3 maanden klaar te zijn (2x per week les).

Het busje wordt hem ook niet, ik was al (net) geen fiscale ondernemer en met het contract definitief niet ga ik vanuit. Daarnaast, een busje zonder reden voelt ook raar aan .. :P
Andere opties: (Betrouwbaar tussen de 3000-5500, niet foeilelijk)

Fiat Grande Punto Even huilen omdat ik vorig jaar nog voor een GP 1.4 '09 5.850,- heb weggetikt.
http://www.marktplaats.nl...e3a&previousPage=lr&pos=7
http://www.marktplaats.nl...3a&previousPage=lr&pos=10
http://www.marktplaats.nl...f31&previousPage=lr&pos=4

Ford KA
http://www.marktplaats.nl...9df&previousPage=lr&pos=3

Toyota Aygo
http://www.marktplaats.nl...df&previousPage=lr&pos=25

Citroën C1
http://www.marktplaats.nl...df&previousPage=lr&pos=11

Opel Corsa (Vaak een aftrapbak..)
http://www.marktplaats.nl...df&previousPage=lr&pos=15

Mitsubishi Colt (Erg mooi is anders)
http://www.marktplaats.nl...9df&previousPage=lr&pos=9

Renault Twingo
http://www.marktplaats.nl...24&previousPage=lr&pos=11

*Edit*

Niet te vergeten, de VW UP

http://www.marktplaats.nl...31&previousPage=lr&pos=12
http://www.marktplaats.nl...31&previousPage=lr&pos=11

Had er toevallig laatst eentje mee, zat van te voren enorm te balen dat ik in zo'n klein hok moest rijden, maar eenmaal in de auto had de auto een prima wegligging, nog redelijk wat koppel op lage toeren, en reed zuiniger dan een van de drieling. Ziet er verder ook nog best oké uit voor zo'n klein hokje.

[ Voor 13% gewijzigd door Valandin op 15-06-2016 14:07 ]

• CMD-Snake
Een Dacia Logan zal niet door velen als een sexy auto gezien worden. ;) Maar op zich zou het niet een heel slechte auto zijn voor een paar jaar. Verzekering kan flink duur zijn voor iemand die net zijn rijbewijs heeft.

Je kan het natuurlijk zo gek maken als je wil, een BMW 7-serie kan je ook nog kopen:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/274091427?asrc=st|as

Of toch liever een Mercedes S-klasse? ;)
http://ww3.autoscout24.nl/classified/289603454?asrc=st|as

Je ziet dat dit ook te koop is voor jou. Maar kijk ook wat financieel lukt. Als het je al lukt om zo'n auto verzekerd te krijgen denk ik dat je een behoorlijk bedrag per jaar daarvoor neer mag tellen.

Als je adviezen wil zal je wat kaders moeten stellen.
Haal maar eerst je rijbewijs zou ik ergens zeggen. Zo te merken sta je nog aan het begin van je rijopleiding. Geef ook niet al je geld uit aan de aanschaf voor de auto. Je moet geld in reserve houden.

• Arietje
Zoals ik in de OP aangaf zat ik te denken aan 8000 over 2 jaar, inclusief alles behalve brandstof.

Die grote wagens als BMW en Mercedes dan kom je daar al gauw boven inderdaad vanwege de verzekering en belasting.

Waar ik nog wel advies in zou willen is het volgende. Ik heb bijvoorbeeld deze filter selectie

Daarvan leek mij van de resultaten de C1/Aygo/107 familie de leukste/beste. De VW Up lijkt mij ook prima, maar die lijkt mij te duur via een dealer.

Echter filter ik nu nog op Bovag garantie en tot bijv. 80.000 KM in de hoop dat dit dus minder onderhoudskosten zal opleveren. Is dit op zich een goede filter, of toch handiger om dit wat ruimer te zetten? Dan zou je bijvoorbeeld minder kwijt zijn bij aanschaf maar meer aan onderhoud stel ik mij dan zo voor. Of eventueel met een auto van particulier eerst naar dekra/anwb? Maar dat lijkt me ook weer zo'n gedoe. En doe ik het zelf dan is het 50/50 waar ik mee thuis kom.

Deze Peugeot 107 is bijvoorbeeld 4120 incl. afleverkosten, 159.539 KM op de teller.

Als ik carsom.nl mag geloven valt het mee met de kosten, maar is dat (waarschijnlijk) ook zo?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Holy crap ik ben dan wel 107/108 fan maar dat is wel een hoge kilometerstand :o

Er was laatst wel iemand die 180k had gehaald in een Aygo maar ik denk dat er maar weinig rondrijden met zoveel kilometers (je zult ff moeten gaan zoeken naar ervaringen denk ik). Maar goed als die motor ermee kapt dan pleur je er toch gewoon een nieuwe in 8) _O-

Wat trouwens wel echt een bekend probleem van de 107/C1/Aygo is lekkage via het derde remlicht. Controleer dit goed en laat het zo nodig afkitten!

edit: hmm maar als ik zo rondkijk dan rijden er nog van die kleine gebakjes rond met 265k op de teller..and counting 8) Niet echt een probleem dus die km stand.

[ Voor 10% gewijzigd door Glashelder op 15-06-2016 15:40 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Juke!
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-02-2021
CMD-Snake schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 12:06:
[...]

Gezien dat je een tijdelijk contract hebt zou ik nooit gaan voor lease of financiering. Los van het feit of je dat krijgt op een tijdelijk contract, zo'n regeling loopt een aantal jaar. Je zit dus behoorlijk vast aan die paar honderd euro per maand. Het contract vroegtijdig opzeggen gaat vaak gepaard met flinke boetbedragen.

Een leuke occasion is denk ik een betere keuze.

[...]

Hoor het overal, je moet niet aan prive lease doen etc maar er is niks mis mee als je kleine lettertjes leest(vooral schade is heikel punt, maar goed, dat is het ook bij koop, verzekeraars, je kent ze....).

Zo vind ik 100% hypotheek bijvoorbeeld kompleet van de pot gerukt, des te meer wanneer je beseft dat de hypotheek geen schuld is todat je het niet meer kan betalen, dan opeens wel....

Prive lease is prima optie
Koop is prima optie

Verstandig in dit geval: koop vanwege contract van een beperkte duur.

• Rmg
  • Nu online

Rmg

Arietje schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 15:32:

Echter filter ik nu nog op Bovag garantie en tot bijv. 80.000 KM in de hoop dat dit dus minder onderhoudskosten zal opleveren. Is dit op zich een goede filter, of toch handiger om dit wat ruimer te zetten? Dan zou je bijvoorbeeld minder kwijt zijn bij aanschaf maar meer aan onderhoud stel ik mij dan zo voor. Of eventueel met een auto van particulier eerst naar dekra/anwb? Maar dat lijkt me ook weer zo'n gedoe. En doe ik het zelf dan is het 50/50 waar ik mee thuis kom.
Behalve de kilometers zijn het vooral verstandige keuzes. Weinig risico en voor de 'garanties' betaal je.

Weinig kilometers staat niet gelijk aan weinig onderhoud, laat staan bij auto's die vooral korte ritten hebben gereden.

En particulier, meer onderhandelingsruimte, minder garanties. mja zie je terug in de kosten.

Wat je moet doen is vooral wat je zelf het fijnst vind.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-11 11:06
Arietje schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 15:32:
Zoals ik in de OP aangaf zat ik te denken aan 8000 over 2 jaar, inclusief alles behalve brandstof.
Als je niet veel kilometers rijdt kun je ook wel een stapje hoger kijken. Bijvoorbeeld een Yaris. Hogere kilometerstanden zijn echt totaal geen issue, al zal er wellicht een keer een nieuwe koppeling in moeten (ik heb er een gekocht met al vervangen koppeling)
Mankeert vrijwel nooit wat, distri ketting dus geen gezeik geen hoge rekening. En nog steeds behoorlijk zuinig.
Maar wel een stuk meer auto dan de UP/Aygo enzo. Zeker wanneer je tweede generatie neemt, en dan de 1.3 bijv.)
En dan over 2 jaar kun je hem verkopen meet zeer weinig afschrijving.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Icephase

Icephase

Glashelder schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 15:38:
Holy crap ik ben dan wel 107/108 fan maar dat is wel een hoge kilometerstand :o

Er was laatst wel iemand die 180k had gehaald in een Aygo maar ik denk dat er maar weinig rondrijden met zoveel kilometers (je zult ff moeten gaan zoeken naar ervaringen denk ik). Maar goed als die motor ermee kapt dan pleur je er toch gewoon een nieuwe in 8) _O-

Wat trouwens wel echt een bekend probleem van de 107/C1/Aygo is lekkage via het derde remlicht. Controleer dit goed en laat het zo nodig afkitten!

edit: hmm maar als ik zo rondkijk dan rijden er nog van die kleine gebakjes rond met 265k op de teller..and counting 8) Niet echt een probleem dus die km stand.
Tja in NL zijn we niet gewend aan hoge km-standen... als wij ze massaal dumpen voordat ze 200k hebben gehaald gaan ze met veel liefde naar het buut'nland hoor waar ze over het algemeen nóg een keer dat aantal km's erbij rijden. Dan komen er waarschijnlijk bij reparaties ook geen nieuwe, originele onderdelen in maar dat boeit daar niet. Kortom: hoge km-standen hoeven helemaal geen probleem te zijn, het is maar welk uitgangspunt je neemt. De blokjes zelf zullen niet zomaar stuk gaan.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

!null schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 16:23:
[...]

Als je niet veel kilometers rijdt kun je ook wel een stapje hoger kijken. Bijvoorbeeld een Yaris. Hogere kilometerstanden zijn echt totaal geen issue, al zal er wellicht een keer een nieuwe koppeling in moeten (ik heb er een gekocht met al vervangen koppeling)
Mankeert vrijwel nooit wat, distri ketting dus geen gezeik geen hoge rekening. En nog steeds behoorlijk zuinig.
Maar wel een stuk meer auto dan de UP/Aygo enzo. Zeker wanneer je tweede generatie neemt, en dan de 1.3 bijv.)
En dan over 2 jaar kun je hem verkopen meet zeer weinig afschrijving.
Mijn oma heeft een Yaris van de tweede generatie (wel met een 1.0) maar ik vindt dat nou niet bepaald meer auto.. Het is allemaal net zo goedkoop afgewerkt :X

Enige is dat hij 30cm langer is en dus iets meer ruimte biedt :)

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-11 11:06
Ja dashboard is niet fantastisch maar de rest is wel fijn. De 1.3's zijn lekker vlot, laat staan de sport versies. Zonder nadelen alleen minder zuinig.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:52
Private lease zou ik ook niet snel doen en zoals al aangegeven zijn er veel leuke 2e hands wagens op de kop te tikken voor een dergelijk bedrag. Wagens waarmee je ook gewoon goed voor de dag komt bij een klant. Je hoeft toch niet in een RS6 aan te komen bij een klant om serieus genomen te worden? Die auto doet echt niet zo veel, zolang het geen Honda Civic uit 95 is met een uitlaat waar je hoofd in past.

Waarom private lease niet? Het is niet mijn ding, net als een huurhuis. Zo zie ik het private lease vs kopen eigenlijk als een huis huren vs kopen. Van beiden valt iets te zeggen en het is eigenlijk waar jij jezelf het best bij voelt. Denk er wel aan dat je een BKR registratie krijgt bij private lease, mocht je nog een hypotheek willen dan kunnen banken daar moeilijk over doen! Bij een collega van mij deden ze zelfs moeilijk over een fietsenplan waar nog €300,- afbetaald moest worden... En dat was op een hypotheek die ze zéér ruim kunnen betalen (+/- 20% van het netto maandinkomen).

Om dus ook even op die Karl in te gaan, die €179 lijkt goedkoop maar... Je zit dus 5 jaar aan de auto vast. Jij kan nooit die 5 jaar vooruit kijken, stel dat je over 2 jaar ineens voor je werk 20k km per jaar moet rijden. De meerprijs per kilometer is dan €2.40! Je moet ook de witte kiezen, andere kleuren zijn duurder. Je moet 3 jaar in bezit zijn van een rijbewijs om mee te mogen doen. Een ruit vervangen kost je €232,-. Bij het inleveren kunnen ze zeer kritisch kijken naar de schades die er op een auto zitten, dit kan je per schade max €300,- kosten. Buiten dit alles kijken ze ook naar jou kredietwaardigheid en ik denk niet dat je deze hebt met een tijdelijk contract van een half jaar.

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

TheBrut3 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:47:

Om dus ook even op die Karl in te gaan, die €179 lijkt goedkoop maar... Je zit dus 5 jaar aan de auto vast. Jij kan nooit die 5 jaar vooruit kijken, stel dat je over 2 jaar ineens voor je werk 20k km per jaar moet rijden. De meerprijs per kilometer is dan €2.40! Je moet ook de witte kiezen, andere kleuren zijn duurder.
Kijk, dit bedoel ik; waarom nu het maximaal nadeligste bedrag per kilometer benoemen? Waarom, haat je Leaseplan of gaat dat per ongeluk? Als je 500+ meer (/minder) rijdt ga je automatisch naar de hogere (/lagere) categorie. Bij 501 kom je dan rot uit, 499 prachtig, bij 5000 maakt het weinig uit. Uitermate redelijk. Ga je naar 20K dan wordt het dus 219 ipv 179 (dus EUR0,048 als voordeligste meerprijs). Koop je zelf dan heb je ook meer afschrijving en onderhoud bij dubbele km's, toch! Al zou ik een systeem met een vaste basisprijzen aangevuld met een tarief per kilometer het allermooiste vinden.

Kleuren wit, zwart, blauw, grijs of zilver. Als je bij de dealer een auto zelf koopt zijn bepaalde kleuren ook duurder toch? Nieuwe ruit of andere schade kost mij ook eigen risico. Lijkt me logisch. Bkr is niet standaard maar lijkt me logisch, aanbevelenswaardig.

De ANWB geeft overigens aan dat (de vorige actie) leasen goedkoper is dan kopen.
https://www.anwb.nl/exper...albert-heijn-doen-of-niet en geeft ook een mooi overzicht van pro's en contra's.

Maakt mij persoonlijk niet uit hoor; ik rij een 18 jaar oude auto en heb geen afschrijving maar wel meer onderhoud. Reed ik 30K per jaar of met een heel gezin dan koos ik wat nieuwers.

[ Voor 9% gewijzigd door bombadil op 15-06-2016 23:46 ]

• Arietje
Ik heb het leasen ook nog wat verder bekeken.

Wat ik toch wel een nadeel vind, is de controle achteraf waarop gemiept kan worden. Hij moet goed opgeleverd worden. Zit er een kras die je niet gezien hebt en dus niet gemeld hebt (op tijd), moet je er voor opdraaien. Zit er een gat in de bekleding, betalen. Daarnaast is uitlenen aan iemand anders dan direct gezin volgens mij vaak niet mogelijk. Zo zullen er nog een aantal dingen zijn, waar je gewoon kort gehouden wordt in het gebruik.

Verder zit je er gewoon lang aan vast. Ook al wil je dat niet om financiële redenen, of omdat ie je gewoon niet bevalt. Afkopen is dan helemaal geld het raam uit gooien, omdat je er geheel niets voor terug krijgt.

Een privé lease lijkt mij uiteindelijk alleen handig voor wanneer je geen zin hebt om te sparen en toch een nieuwe auto wilt. En dat kan op zich legitiem zijn. Je krijgt er een stukje ontzorging bij qua reparaties en onderhoud en verzekering, maar aan de andere kant moet je iedere relatief kleine schade betalen als er iets mis gaat.

Op zich kan het denk ik, als je goed van alle voorwaarden bewust bent en dat je zeker weet dat je die auto voor periode X met aantal KM Y wilt.

• CMD-Snake
bombadil schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 23:28:
Kijk, dit bedoel ik; waarom nu het maximaal nadeligste bedrag per kilometer benoemen? Waarom, haat je Leaseplan of gaat dat per ongeluk?
Ik denk dat leaseplan niet failliet gaat van een Karl min of minder verkocht. ;) Noch denk ik dat het een kwestie van haat is.

Het probleem is dat de vanaf prijzen te rooskleurig gepresenteerd worden, net als vrijwel elke vanaf prijs. Je rijdt een basismodel met maar iets van 10.000km per jaar in je contract. Mocht dat niet passen bij je situatie dan gaat de prijs toch snel omhoog.
bombadil schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 23:28:
Koop je zelf dan heb je ook meer afschrijving en onderhoud bij dubbele km's, toch!
Maar een leasemij zet bovenop die kosten nog wat extra om winst te kunnen maken. Bovendien is afschrijving altijd zo'n onduidelijke post. Er wordt altijd zo stellig mee geschermd, maar niemand weet hoe goed zijn auto verkoopt na een bepaald aantal jaar. Dat is van zoveel zaken afhankelijk dat er geen bedrag vast te stellen is.

Dubbele kilometers hoeven niet noodzakelijk meer onderhoud te betekenen. Meeste auto's hebben tegenwoordig een onderhoudsinterval van 25-30.000km. Dus als je 10.000 of 15.000km zou verdubbelen dan pakt het niet nadeliger uit. Je blijft bij een beurt per jaar.

Hoe dan ook, de TS heeft straks een contract voor zes maanden. Daarmee ga je niet een verplichting aan voor 2 tot 4 jaar.

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-11 23:49
Ben ik de enige die vind dat zo'n 4000-5000 euro uitgeven aan de aanschaf van een auto best wel veel is als je net je rijbewijs hebt?

Laten we eerlijk zijn... als je net je rijbewijs hebt, heb je eenmaal veel meer kans op schade. Bij het parkeren een paaltje o.i.d. raken door een inschattingsfout of simpelweg over het hoofd zien ervan is echt zó gebeurd. Net als het meepakken van stoeprandjes bijv., ook zó gebeurd. Meestal blijft de schade beperkt tot wat krasjes, maar ja... op een auto van 4000 euro zou ik dat persoonlijk veel zuurder vinden dan op eentje van 1500 euro die over het algemeen bij aanschaf ook al niet volledig krasvrij zijn ;)

Ik zou om deze rede dan eigenlijk ook sowieso niet kiezen voor lease, daar je voor dit soort (lak)schades flink moet betalen. Terwijl bij een goedkope 2e hands auto je dingen als parkeerkrasjes over het algemeen niet laat repareren.

• Grrrrrene
  • Niet online
Privé-leasen zou ik nooit doen buiten de hierboven genoemde redenen om de doodeenvoudige reden dat de leasemaatschappij daar ook goed aan verdient. Ze noemen het geloof ik zelfs al "abonnementen" en na het aftikken van al dat geld mag je je auto weer inleveren en heb je niks opgebouwd behalve schadevrije jaren.

Een goede tweedehands is altijd goedkoper.

• RodeStabilo
  • Niet online
Grrrrrene schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 12:16:
Een goede tweedehands is altijd goedkoper.
Zeg dat even tegen een vriend van me. In de financiele problemen en toch zie ik hem op diverse social media informeren naar nieuwe privé-leasecontracten. Rijdt nu ook in een PL-auto. Hij begrijpt misschien niet dat je op deze manier in een vicieuze cirkel zit waar je niet uitkomt want kapitaal opbouwen om zelf wat te kopen heeft ie aan het einde van de volgende looptijd ook waarschijnlijk niet.

Precies de positie waar zo'n aanbieder je graag hebt. Ondertussen heb je wel alle vaste kosten afgedragen aan zo'n bedrijf en sta je uiteindelijk met nul restwaarde.

Ik hoop dat ie verstandig is, maar ik zie het al gebeuren. En als je daar kritiek op levert krijg je de argumenten 'ja maar het is goedkoper'. Nu heb ik me daar bij de wat hogere segmenten m'n twijfels over maar goed. In mijn ogen is de enige goede vergelijk om dat te doen met precies dezelfde auto. Want anders ga je een vergelijk maken die je het beste uitkomt.

Maar goed als het kapitaal er al niet is om die betrouwbare tweedehands te kopen....

[ Voor 3% gewijzigd door RodeStabilo op 16-06-2016 12:27 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Probleem is dat als je geen kapitaal opbouwt en je privélease gewend bent, de stap terug naar 2e hands nog veel groter is. Zonder kapitaal zit je vast aan 20 jaar oude auto's van 500-1000 euro waarbij je inderdaad een flinke gok neemt qua betrouwbaarheid. Ik zeg gok, je kunt natuurlijk geluk hebben en iets degelijks kopen :)

• RodeStabilo
  • Niet online
Is ook zo, maar zonder kapitaal kan je gewoon geen hoge eisen stellen zo hard is het ook nog eens.

Ik heb ook hard gewerkt om die nieuwe auto te kunnen betalen. Terwijl iemand die nog geen twee stuivers tegenelkaar kan wrijven dat blijkbaar ook kan.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:52
Grrrrrene schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 12:16:
en heb je niks opgebouwd behalve schadevrije jaren.
En volgens mij zelfs dat niet eens. Uit de link die staat in de link van bombadil staat de volgende zin:
"Je bouwt geen schadevrije jaren op bij de autoverzekering. Voordelig als je veel brokken maakt, jammer als je weinig schade rijdt."

Als dat klopt en je koopt na 5 jaar private lease dus wel een eigen auto, dan zit je alsnog met 0 schadevrije jaren. Een koekblik is juist ideaal om schadevrije jaren op te bouwen.

• CMD-Snake
TheBrut3 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 19:26:
"Je bouwt geen schadevrije jaren op bij de autoverzekering. Voordelig als je veel brokken maakt, jammer als je weinig schade rijdt."
Dat valt ook nog maar te bezien of de brokkenpiloot gunstiger uit is. Uit de voorwaarden van de ANWB private lease:
Je hebt een dekking met een eigen bijdrage van maximaal €300 per niet verhaalbare schade. Stel er is een schade van €800, dan betaal je €300 eigen bijdrage. Is het schadebedrag lager dan het eigen risico hoef je alleen het schadebedrag te betalen.

Bij ruitvervanging krijg je €68 korting op eigen bijdrage van €300 en betaal je dus maximaal €232 euro. Bij harsreparatie van glasschade wordt geen eigen bijdrage in rekening gebracht.
Indien een schade dus je eigen schuld is moet je maximaal 300 EUR bijlappen per gebeurtenis. Vaak mag je bij leaseauto's schades niet onbehandeld laten. Leaseplan hanteert identieke voorwaarden bij niet verhaalbare schades.
Josefien schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 02:35:
Ben ik de enige die vind dat zo'n 4000-5000 euro uitgeven aan de aanschaf van een auto best wel veel is als je net je rijbewijs hebt?
Valt wel mee vind ik. TS kan voor dat bedrag een auto vinden die recent is en betrouwbaar. Er zijn genoeg suggesties in dit topic van auto's rond de 4-5000 EUR die nog goed zijn voor jaren aan rijplezier.

• Grrrrrene
  • Niet online
TheBrut3 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 19:26:
[...]

En volgens mij zelfs dat niet eens. Uit de link die staat in de link van bombadil staat de volgende zin:

Als dat klopt en je koopt na 5 jaar private lease dus wel een eigen auto, dan zit je alsnog met 0 schadevrije jaren. Een koekblik is juist ideaal om schadevrije jaren op te bouwen.
Bizar eigenlijk, want ik heb verschillende verhalen gelezen van "normale leaserijders" die de schadevrije jaren van hun leaseauto aan het eind van hun contract mogen overnemen. Maar goed, dat maakt het dus _nog_ onaantrekkelijker om voor private lease te gaan, _zeker_ als jonge bestuurder. Het eerste wat je wil doen is schadevrije jaren opbouwen in iets goedkoops, zodat je later iets leuks kunt rijden wat je ook nog betaalbaar verzekerd krijgt :)

• CMD-Snake
Grrrrrene schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 19:59:
Bizar eigenlijk, want ik heb verschillende verhalen gelezen van "normale leaserijders" die de schadevrije jaren van hun leaseauto aan het eind van hun contract mogen overnemen.
Je kan de leasemij vragen om een verklaring van hoeveel jaar je schadevrij gereden hebt. Echter heeft dit papiertje niet dezelfde waarde als wanneer een verzekering aangeeft dat jij een bepaald aantal schadevrij jaren hebt. Het is dan aan de verzekeraar of ze de verklaring van de leasemij accepteren of niet.
Pagina: 1