Naar aanleiding van dit was ik eigenlijk wel benieuwd hoe het echt zit. Kon er niks over vinden namelijk.The Source schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 19:24:
[...]
Nee hoor. Fabrikanten geven garantie aan hun klanten. Dus wij geven garantie aan klanten die direct bij ons inkopen en voor de meeste landen geven wij 3 jaar. Echter ben jij niet onze klant, maar jij bent klant van de reseller. Die is op zijn beurt weer klant van de distributeur. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, sommige fabrikanten hebben wel directe RMA.
Ondanks dat wij 3 jaar geven kan de distributeur of de reseller maar 2 jaar geven. In de EU landen moet het minimaal 2 jaar zijn, daarbuiten gelden andere regels. Er zijn weining distributeurs / resellers die onze 3 jaar doorgeven, want 1 jaar langere garantie zijn ook meer kosten (handeling, shipment) voor hun.
Een Nederlandse winkel heeft wellicht een goed logistiek systeem en communicatie systeem om RMA's af te handelen, maar dit afgestemd op de NL markt. In DE zal dit ook goed zijn, maar op de DE markt ingesteld. Nu moet jou kaart internationaal verstuurd worden bij een RMA, dus dat zijn hogere kosten, wie neemt die voor zijn rekening? En ook als deze weer terug gestuurd wordt? Ik heb al ooit gezien dat een klant een Duits BSN moest invullen, die de Belg niet had... geen RMA geaccepteerd door de winkel. Als wij van zulke excessen horen proberen we te helpen... maar ja... hier gaat veel tijd overheen.
Dus ze zullen allemaal bereid zijn om je een product te verkopen, maar zijn ze ook allemaal te vinden als je ze later nodig hebt.
oh en BTW ik ben geen RMA aanspreekpuntTe druk met andere dingen haha.
Als een willekeurige fabrikant adverteert met x aantal jaar garantie, langer dan 2 jaar, maar de winkel/webshop maar zin heeft in 2 jaar heb je dan nog ergens recht op?
Bij een fabrikant als Corsair kun je prima bij hun zelf aankloppen, die doen daar totaal niet moeilijk over en hebben een erg goede RMA service met een adres in NL. Maar wat als de fabrikant zegt ga maar naar de winkel en de winkel zegt ga maar naar de fabrikant, wij geven 2 jaar.
Neem aan dat je dan de sjaak bent na 2 jaar, aangezien recht op garantie en garantie krijgen vaak niet helemaal hetzelfde is. Lijkt mij overigens dat de winkel/webshop de garantie moet verlenen, vooral hier in NL waar de garantie in principe zolang is als een reële levensduur van het product en minimaal 2 jaar. Als dan een fabrikant het al over meer dan 2 jaar heeft is dat dus een reële levensduur.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic