Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Media framerate verschillen Windows, Linux en OS X

Pagina: 1
Acties:

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:19
Het valt mij op dat Windows Media Player video's beduidend vloeiender afspeelt dan VLC (ook onder Windows), en dat het nog veel erger is tussen Windows, OS X en Linux.

Het is ofals je een filmpje van YouTube eerst op 30fps bekijkt (VLC op OS X), en daarna (in WMP) op 50fps. Ik zit al langer hiermee te troubleshooten, en heb al diverse dingen geprobeerd. Geforceerd inschakelen van hardware rendering, andere codecs, het vergoten van de cache times het uitschakelen van filters, etc. Het mocht niet baten. Het beeld 'stottert', om het zo maar te zeggen.

Het lijkt er dus op de Windows Media Player dingen sneller rendert.

Tot nu toe is dit mijn ervaring:
  • Windows Media Player is het beste. Het afspelen gaat smooth.
  • VLC onder Windows is iets minder, maar nog steeds redelijk.
  • VLC onder Linux is acceptabel, maar zeker niet smooth. Minimale stotteringen en een duidelijk lagere framerate
  • Andere mediaplayers onder Linux idem.
  • OS X icm. VLC is niet om aan te zien. Het beeld schokt en stottert. Het loopt niet vast, maar het lijkt gewoon vele frames over te slaan.
Wie heeft dit probleem nog meer ervaren? Tot nu toe bood Google nog geen soelaas. Het is helaas moeilijk om hier voorbeelden bij te geven... :/

De enige verklaring die ik tot nu toe heb, is dat de rendering engine van WMP beter is...

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:57
Is dat op dezelfde computer of op verschillende? Misschien zit er een verklaring in het verschil van hardware? Of zijn Linux & Windows VM's op OSX?

Hier draait VLC prima op MacOS, Ubuntu & Windows 10.

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:19
Op verschillende hardware. Het punt is ook niet, dat VLC het niet goed doet. Je ziet pas duidelijk het verschil, als je dezelfde stream in VLC en WMP tegelijk afspeelt...

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

En is die hardware (enigszins) vergelijkbaar, of is (ik noem maar wat) de Windows-machine recent en de Apple een beestje van 4 jaar oud?
Ik krijg nu het idee dat je appels en peren aan het vergelijken bent.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Drivers & kernel lijkt me de enige aanknoping; sowieso is WMP natuurlijk veeeel dieper in Windows verweven dan enige andere 3rd party applicatie.

Daarnaast is inderdaad het vergelijken van verschillen OS'en niet eerlijk; "we" hebben geen idee welke implementatie van welk onderdeel van welke hardware op welke manier wel/niet correct gedaan is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MAX3400 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:41:
Drivers & kernel lijkt me de enige aanknoping; sowieso is WMP natuurlijk veeeel dieper in Windows verweven dan enige andere 3rd party applicatie.
Dat sowieso. Microsoft kan fabrikanten zover krijgen dat ze drivers optimaliseren voor hun media player. De kans dat fabrikanten hun drivers voor VLC optimaliseren is een stuk kleiner.
Daarnaast kunnen er allerlei andere verschillen zijn. In welke taal is er geprogrammeerd? Welke API's worden er gebruikt? Is er geoptimaliseerd op kwaliteit of op performance op oude hardware? Microsoft kan zich permitteren om de beste mensen in te huren om code te optimaliseren. (als je ziet hoeveel een modern OS moet kunnen, lijkt het mij onmogelijk dat Microsoft al die kennis in eigen huis heeft, ongetwijfeld wordt er veel expertise ingehuurd)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

downtime schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:49:
[...]

...Microsoft kan zich permitteren om de beste mensen in te huren om code te optimaliseren. (als je ziet hoeveel een modern OS moet kunnen, lijkt het mij onmogelijk dat Microsoft al die kennis in eigen huis heeft, ongetwijfeld wordt er veel expertise ingehuurd)
Er hoeft maar 1 programmeur aan Windows & WMP te werken met een "carte blanche" om lower-level de kernel aan te spreken en je haalt 99% van eventuele driver-issues er al tussenuit. Vandaar mijn opmerking dat WMP verweven is in het OS (of nog legacy DLL/API-calls) heeft en overige players niet.

Een beetje "vergelijkbaar" met dat een Xbox One (low level hardware en een bepaald geoptimaliseerd OS) "net zo goed" kan gamen als een 3x zo dure PC met 3rd-party drivers op Windows ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1