Toon posts:

Homebrew installatie sbin not found

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om laravel lokaal te gaan gebruiken wil ik homebrew gebruiken om benodigde software te installeren.
Ik had problemen met mysql / php en homebrew. Daarom heb ik alles verwijderd en ben ik opnieuw begonnen.
Maar na installatie en update van homebrew geeft "brew doctor" nog steeds een foutmelding:

Homebrew's sbin was not found in your PATH but you have installed
formulae that put executables in /usr/local/sbin.
Consider setting the PATH for example like so
echo 'export PATH="/usr/local/sbin:$PATH"' >> ~/.bash_profile

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik werk in een project in phpstorm en in de terminal binnen phpstorm probeer ik homebrew te installeren.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Aanpassen van .bash_profile,
Dit is nu de enige regel in .bash_profile
export PATH=“/usr/local/sbin:/usr/local/bin:$PATH”

En heel veel forums doorgelezen maar daar komt het allemaal op hetzelfde neer eigenlijk. Ook het opnieuw opstarten van terminal werkt niet. Heb ook geprobeerd computer opnieuw op te starten met het huidige .bash_profile maar dat had ook geen effect.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broken
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 14:42
Wat is je output als je de $PATH een echo geeft?

Mijn vermoeden is dat de profile file niet op de goede locatie staat of overschreven wordt.

01101000 01100101 01101100 01110000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is het standaard bij mac .profile en niet .bash_profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Broken schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 08:35:
Wat is je output als je de $PATH een echo geeft?

Mijn vermoeden is dat de profile file niet op de goede locatie staat of overschreven wordt.
echo $PATH
/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sbin
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 09:47:
Volgens mij is het standaard bij mac .profile en niet .bash_profile
Op mijn werk bij alle macs gewoon .bash_profile wat op hetzelfde nivo als applications, music enz. staat.

Bij mij ook dus ging er vanuit dat dat wel klopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broken
Je $PATH bevat dus:

/usr/local/bin

Volgens mij mis je het volgende (in bold):

/usr/local/sbin

[ Voor 21% gewijzigd door Broken op 15-06-2016 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:32

Neus

www.zenaconsult.com

Je complete PATH moet dus zijn:

/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sbin/usr/local/sbin

Dus doe een vi ~/.bash_profile en vervang je PATH met:

PATH=/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sbin/usr/local/sbin

Om je PATH the updaten kan je je terminal sluiten en weer openen of dit commando uitvoeren:

source ~/.bash_profile

En klaar is Clara.

Op mijn MacBook deed ik het zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
MBPr:~ martijn$ echo $PATH
MBPr:~ martijn$ echo 'export PATH="/usr/local/sbin:$PATH"' >> ~/.bash_profile
MBPr:~ martijn$ source ~/.bash_profile
/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sbin
MBPr:~ martijn$

[ Voor 41% gewijzigd door Neus op 15-06-2016 12:49 ]

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn bash_profile aangepast maar als ik de terminal opnieuw opstart blijft hetzelfde probleem.

source ~/.bash_profile geeft overigens de volgende error:
bash: export: `/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sbin=/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sbin': not a valid identifier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broken
Heb je goed gekeken naar wat je in de export hebt staan?

`/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sbin=/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sbin':

De hint die je krijgt is vrij duidelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daar had ik vrij hard overheen gekeken. Maar dat staat niet in mijn bash_profile bestand. Dus waar komt dat = teken vandaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broken
Dat is een goede vraag. Kun je de inhoud van je bash_profile posten?

Ik vermoed dat er een wijzing niet goed afgesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is nu de enige regel in mijn bash_profile bestand:

export $PATH=“/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sbin"

Dit staat erin:
export PATH="/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sbin"

die vorige stond nog in mijn clipboard

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2016 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:12

TommieW

Numa numa.

Dit was een reactie op de bovenstaande post voordat deze gewijzigd was.

[ Voor 172% gewijzigd door TommieW op 15-06-2016 15:12 ]

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 21:01

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Tip: kijk eens naar /etc/paths.d :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist (om ongerelateerde reden) mijn macbook opnieuw opgestart.

Nu ga ik weer verder met het pongelen met homebrew
maar homebrew wordt nu helemaal niet meer gevonden.

Nog even alle informatie op een rijtje want heb weer paar dingen geprobeerd wat geen van allen succes had (nog voor het herstarten)

Brew doctor of brew update geven allebei:
bash: brew: command not found

.bash_profile bestand:
export PATH=“/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sbin/usr/local/sbin”

echo $PATH:
code:
1
2
echo $PATH
“/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sbin/usr/local/sbin”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Path.d is nog leeg bij mij, wat volgens mij de default is? Maar ik snap eerlijk gezegd niet hoe ik dat moet gebruiken. Krijg alleen specifieke voorbeelden voor andere situaties gevonden met paths.d

Als ik de regel van bash_profile weghaal krijg ik gewoon weer de error van sbin, en als de regel er wel staat wordt homebrew niet gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 15:38:
Zojuist (om ongerelateerde reden) mijn macbook opnieuw opgestart.

Nu ga ik weer verder met het pongelen met homebrew
maar homebrew wordt nu helemaal niet meer gevonden.

Nog even alle informatie op een rijtje want heb weer paar dingen geprobeerd wat geen van allen succes had (nog voor het herstarten)

Brew doctor of brew update geven allebei:
bash: brew: command not found

.bash_profile bestand:
export PATH=“/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sbin/usr/local/sbin”

echo $PATH:
code:
1
2
echo $PATH
Er gaat (ook bij quoten van je bericht) duidelijk iets mis met die aanhalingstekens of quootjes die je gebruikt. Die moeten er ook helemaal niet in zitten, dus die zou ik eens weghalen uit je .bash_profile

Verder zou je je installatie kunnen testen door brew met het volledige pad aan te roepen ($ /usr/local/sbin/brew ) ipv afhankelijk te zijn van je $PATH.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Waar hoort mijn topic?
Dit gaat van PRG naar NOS ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor het verzetten, dacht eerst dat het probleem meer bij mijn laravel installatie ofzo lag vandaag dat ik het onder PRG had gezet.
u_nix_we_all schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 16:51:
[...]

Er gaat (ook bij quoten van je bericht) duidelijk iets mis met die aanhalingstekens of quootjes die je gebruikt. Die moeten er ook helemaal niet in zitten, dus die zou ik eens weghalen uit je .bash_profile

Verder zou je je installatie kunnen testen door brew met het volledige pad aan te roepen ($ /usr/local/sbin/brew ) ipv afhankelijk te zijn van je $PATH.
Ik wist niet of het met of zonder quotes moet en in het begin beide geprobeerd maar hier: https://github.com/Homebrew/legacy-homebrew/issues/30180
Staat dat bij iemand zijn probleem was opgelost door de quotes juist toe te voegen in bash_profile

Het zijn wel vreemde quotes maar ook als ik ze ergens anders vandaan haal blijven het die quotes in teksteditor.

Zonder quotes blijft het probleem precies hetzelfde. zelfde sbin error

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 15:38:

echo $PATH:
code:
1
2
echo $PATH
Je gebruikt de verkeerde quotjes. Op de een of andere manier heb je fancy unicode quote-symbolen gebruikt in plaats van de gewone dubbele quotjes op je toestenbord. Haal de quotjes weg en type ze met de hand in, dat gaat vast beter.

Overigens is sbin voor "Systeem Binaries". Normale gebruikers hebben daar niks te zoeken en hoeven die directory ook niet in hun pad te hebben. Typische wordt die directory alleen gebruikt door root en door systeem-diensten. Er is een hoop software die het verkeerd doet en toch binaries voor eindgebruikers in sbin zet, dus ik wil hier ook weer niet al te hard over klagen, maar denk toch even je wel op het goede pad zit.

[ Voor 31% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 15-06-2016 18:35 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Typen van de quotes heb ik al geprobeerd maar blijven dat soort quotes. Zal even kijken of het typen in een ander programma werkt of iets dergeijks.

Of ik daar iets te zoeken heb heb ik werkelijk geen idee van, ik wil homebrew aan de gang krijgen om lokaal php en mysql te installeren om lokaal met laravel te gaan werken. Op mijn werk was het allemaal geen probleem maar op mijn eigen macbook schiet het totaal niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Vergeet het aanpassen van je ".profile" en ".bash_profile" etc. Gewoon met een editor als root /etc/paths aanpassen en helemaal bovenaan (niet onderaan!) de volgende regels toevoegen:

code:
1
2
/usr/local/bin
/usr/local/sbin

Eerst bin en daarna sbin :) Vervolgens je terminal opnieuw starten en dan:

code:
1
2
echo $PATH
/usr/local/bin:/usr/local/sbin:/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sbin

Voila, beide paden toegevoegd en brew doctor zal de melding niet meer geven. Brew is overigens ook geinstalleerd in /usr/local/bin/brew.

offtopic:
Normaal kun je ook prima /etc/paths.d gebruiken door daar een bestandje aan te maken met per regel een pad dat je toe wil voegen aan je $PATH maar deze worden aan het einde toegevoegd, niet vooraan zoals bij brew vaak nodig is.

Je kan de volgorde ook aanpassen door /usr/local/bin als eerste te doen, gevolgd door alle andere bin mappen (niet sbin), daarna /usr/local/sbin gevolgd door alle andere sbin mappen. Of het wat uit maakt in de praktijk betwijfel ik maar ik prefereer de brew paden als eerste te hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door Ventieldopje op 15-06-2016 18:43 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 18:38:
Zal even kijken of het typen in een ander programma werkt of iets dergeijks.
Ik ben wel benieuwd waar je 't nu in typed dan... Gebruik voor dit soort zaken nooit Word o.i.d. maar gewoon een simpele editor als Notepad o.i.d. Hoe dommer de editor hoe beter.

Wat je nu post zijn iig smart-quotes (althans: de quotes zijn niet 'smart' maar wel 'smart' vervangen door de typografische open/sluit varianten) en daar gaan met de regelmaat van de klok mensen mee op hun bek.

Die krengen zouden verboden moeten worden :X :P

[ Voor 39% gewijzigd door RobIII op 15-06-2016 18:51 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik gewoon teksteditor maar schijnbaar heeft een update er voor gezorgd dat de fancy quotes weer gebruikt werden (heb dit in het verleden al een keer aangepast). Maar na de instelling terugzetten en de bash_profile aanpaseen is de error nog steeds hetzelfde.
Ventieldopje schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 18:38:
Vergeet het aanpassen van je ".profile" en ".bash_profile" etc. Gewoon met een editor als root /etc/paths aanpassen en helemaal bovenaan (niet onderaan!) de volgende regels toevoegen:

code:
1
2
/usr/local/bin
/usr/local/sbin

Eerst bin en daarna sbin :) Vervolgens je terminal opnieuw starten en dan:

code:
1
2
echo $PATH
/usr/local/bin:/usr/local/sbin:/usr/bin:/bin:/usr/sbin:/sbin

Voila, beide paden toegevoegd en brew doctor zal de melding niet meer geven. Brew is overigens ook geinstalleerd in /usr/local/bin/brew.
Ook dit heeft geen effect gehad.
/etc/paths is nu:
code:
1
2
3
4
5
6
/usr/local/bin
/usr/local/sbin
/usr/bin
/bin
/usr/sbin
/sbin

echo path:
code:
1

Dit is toch de path die Neus aangaf eerder? Helaas nog steeds dezelfde error

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 19:14:
Ik gebruik gewoon teksteditor maar schijnbaar heeft een update er voor gezorgd dat de fancy quotes weer gebruikt werden (heb dit in het verleden al een keer aangepast). Maar na de instelling terugzetten en de bash_profile aanpaseen is de error nog steeds hetzelfde.

[...]

/etc/paths is nu:
code:
1
2
3
4
5
6
/usr/local/bin
/usr/local/sbin
/usr/bin
/bin
/usr/sbin
/sbin

echo path:
code:
1

Dat path mist nog een : tussen de laatste /sbin en /usr/local/sbin. Bij Neus is er een typo ingeslopen denk ik.
Maar blijkbaar haalt hij dat dus nog uit je .profile of .bash_profile want de volgorde is anders.

Ik ben nu ook wel benieuwd naar je werkwijze. Als je met windows-based editors werkt wordt een andere standaard gehanteerd voor regeleindes in een bestand. Afhankelijk van de manier waarop je de bestanden op het linux systeem zet, wordt dit wel of niet rechtgetrokken. Mogelijk ben je bezig om onbewust een hoop files te vernaggelen

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 19:14:

[...]

/etc/paths is nu:
code:
1
2
3
4
5
6
/usr/local/bin
/usr/local/sbin
/usr/bin
/bin
/usr/sbin
/sbin

echo path:
code:
1

Ehh, heb je wel eerst de PATH verwijzingen uit je .bash_profile etc. weg gehaald? Heb je daarna ook je terminal opnieuw opgestart? Vrij essentieel ... anders wordt je PATH niet opnieuw geladen.

Als ik hier mijn /etc/paths aanpas en ik volg netjes de stappen die ik zei dan is mijn $PATH netjes bijgewerkt. Imho een betere oplossing dan het te doen via je profile.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen is het opgelost. in bash_profile de regel:
export PATH="/usr/local/sbin:$PATH"

en daarna werkte het. Maar /etc/paths is nu dus ook nog steeds de gewijzigde versie. Welke van de 2 het uiteindelijk was probeer ik wel zodra ik gedaan heb wat ik moet doen voordat het weer voor geen meter werkt.
u_nix_we_all schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:36:
[...]

Dat path mist nog een : tussen de laatste /sbin en /usr/local/sbin. Bij Neus is er een typo ingeslopen denk ik.
Maar blijkbaar haalt hij dat dus nog uit je .profile of .bash_profile want de volgorde is anders.

Ik ben nu ook wel benieuwd naar je werkwijze. Als je met windows-based editors werkt wordt een andere standaard gehanteerd voor regeleindes in een bestand. Afhankelijk van de manier waarop je de bestanden op het linux systeem zet, wordt dit wel of niet rechtgetrokken. Mogelijk ben je bezig om onbewust een hoop files te vernaggelen
ik gebruikt zoals ik al zei teksteditor om het bestand aan te passen. wellicht is er veel vernaggeld maar voor nu werkt homebrew (dit gedeelte dan nog even stoeien met mysql nu)
Ventieldopje schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 20:44:
[...]

Ehh, heb je wel eerst de PATH verwijzingen uit je .bash_profile etc. weg gehaald? Heb je daarna ook je terminal opnieuw opgestart? Vrij essentieel ... anders wordt je PATH niet opnieuw geladen.

Als ik hier mijn /etc/paths aanpas en ik volg netjes de stappen die ik zei dan is mijn $PATH netjes bijgewerkt. Imho een betere oplossing dan het te doen via je profile.
Ja ook path verwijzing verwijderd en daarna opnieuw starten gaf de foutmelding nog. Maar heb wel het idee dat dat niet altijd even goed werkt want nu lijken dingen die andere uitkomsten te geven als toen ik ze eerst probeerde

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2016 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Misschien is het handig even een stapje terug te doen en je te verdiepen in materie (echt geen rocket science) ipv als een olifant in een porceleinkast rond te stompen. Je bent nu in het wilde weg zaken aan het aanpassen met verkeerde editors (of in ieder geval verkeerde settings daarvan), verkeerde files, inc. typo's aan het overnemen (had je je verdiept in de materie had je het even gechecked ipv blind overgenomen) etc. Dit topic was een stúk korter geweest als je wat (basis)kennis had gehad of op z'n minst gaandeweg opgedaan.

[ Voor 54% gewijzigd door RobIII op 15-06-2016 21:39 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is zeker een goed idee! ben er in gerold omdat homebrew zogenaamd heel makkelijk te gebruiken i.t.t. programma's die ik normaal gesproken zou gebruiken. Maar omdat niks meer werkte ben ik op den duur maar vanalles uit gaan proberen.

Als dit project klaar is ga ik eens fastoenlijk uitzoeken hoe het allemaal werkt.
Pagina: 1