Asus RT-N66U geen verbinding op 2.4GHz frequentie

Pagina: 1
Acties:
  • 2.852 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:22
Ik heb sinds een kleine 2 weken een Asus RT-N66U in het bezit. Hiervoor had ik een TP-Link Archer C7, die heb ik na 4 dagen geruild, omdat het wifi bereik zeer slecht was (1e verdieping geen bereik, en zelfs over korte afstanden op de begane grond soms slechte verbinding). Wellicht een faulty unit, maar ik las op internet meerdere verhalen over slecht wifi bereik. Then again: op internet lees je natuurlijk veel slechte verhalen. Door de positieve recensies koos ik voor de RT-N66U, met name door zijn goede bereik.

Vol goede moed deze router geïnstalleerd. Met de 5GHz band geen enkel probleem; connecties worden snel gelegd, snelheden zijn goed, laptop, iPad2 en HTC One M8 verbinden probleemloos. Ook het LAN gedeelte is prima in orde: de PS4 verbind prima en haalt goede snelheden.

Het vreemde is; ik krijg geen enkel apparaat verbonden via 2.4GHz. Ik kan me ook niet herinneren dat dat de afgelopen 2 weken überhaupt gelukt is.
De laptop vindt 'm, maar geeft na 10 seconden "netwerkvereisten controleren" aan dat verbinding niet mogelijk is. Op m'n M8 vindt ie 'm ook, mag ik het wachtwoord ingeven, maar daarna blijft het in een soort loop hangen: "verbonden" "opgeslagen" en "IP-adres ophalen" verschijnen afwisselend in beeld, maar geen connectie. Switch ik naar 5GHz dan is er binnen 2 seconden verbinding.
De tijdelijke iPhone 4s van mijn vrouw, welke geen 5GHz aan boord heeft, vind het 2.4GHz SSID ook maar het wachtwoord wordt niet geaccepteerd. Althans, ze moet 'm steeds opnieuw opgeven maar dan gebeurt er niks meer.

Wat verder op valt is dat Android vanaf een meter of 2 afwisselend aan geeft dat de verbinding "slecht" of "uitstekend" is en de linksnelheid -1 Mbps?

Wat heb ik geprobeerd?
  • Op de laptop de wireless drivers verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
  • Factory reset van de router.
  • Nieuwe firmware van de router (nu staat Merlin 380.59 er op).
  • Met wifi analyzer de hier lokaal gebruikte channels gezocht, en vervolgens de minst of niet gebruikte ingesteld op de router.
  • Channel Bandwidth naar 20MHz gezet ipv auto.
  • Router 5 minuten van stroom gehaald.
  • Router op diverse plekken neer gezet.
Om met betrekking tot het laatste punt nog een situatieschets te geven: wij zitten momenteel in een tijdelijk huurhuisje. Woonoppervlak is circa 50m2 en geheel open, woonruimte bevindt zich op de 1e etage, met onder een hal, badkamer en tuin. Naar mijn mening zou zelfs de meest cheap-ass router dat gebied moeten kunnen coveren. 5GHz kan ik op al deze plekken halen en mee verbinden.

Ondertussen word ik redelijk moedeloos, ik heb namelijk weinig zin om wederom een router te gaan ruilen, zeker eentje die volgens mij redelijk aangeschreven staat. Het zal toch niet waar zijn dat ik nu echt (of weer) een faulty unit heb? Of zie ik wellicht wat instellingen over het hoofd?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:29
Ik denk dat je toch een stoorzender in de buurt hebt. Want beide routers zijn prima apparaten.
*jeroen3 heeft een archer c7*

Neem eens wat apparaten en de rotuer mee naar een compleet andere fysieke lokatie. Je werk bijvoorbeeld.
Werken ze daar wel?

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 15-06-2016 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Lijkt inderdaad op verstoring op de 2.4 ghz band. zijn er mischien heel veel andere netwerken in de buurt? anders heb je waarschijnlijk een andere storings bron (naast WiFi zit er nogal veel op 2.4 ghz). Zeker omdat je het probleem nu al hebt bij een 2e router en 5ghz wel goed is lijkt dat inderdaad zoals Jeroen3 al aangeeft heel waarschijnlijk. (Ook goede ervaringen met C7 in verleden en hier nu met een Asus RT66U.

Voor de zekerheid, hoe heb je alles aan gesloten? toevallig ook IPTV in huis? dat loopt namelijk via multicast signaal en als dat op een of andere mannier op de WiFi komt, ligt de hele boel ook plat. Sluit IPTV altijd rechtstreeks aan op de provider modem/router en vanaf daar met een andere kabel naar de rest van je netwerk(o.a dus je ASUS) om problemen te voorkomen.

Kan dit niet, zorg er dan voor dat je IGMP snooping hebt en aan hebt staan. Als je de ASUS in router mode gebruikt, dan heeft hij hier ondersteuning voor, maar het staat standard uit, zit geloof ik onder lan settings. In AP mode heeft hij deze optie helaas niet. Heb je hem nodig als AP met IGMP snooping, laat de ASUS dan in router modes staan en schakel IGMP snooping in, DHCP uit en laat de WAN poort leeg. beetje bizar, maar dan werkt het wel (je verliest dan helaas dus wel de WAN poort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 18:23
Ik heb recent ook zwaar problemen met deze router en de 2.4 ghz band, dus ik volg dit topic even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
relie, Als je wat informatie geeft over hoe alles bij jou is aangesloten dan kunnen we dat ook mee nemen. Het kan soort gelijk zijn maar ook verschillend als TS, maar de stappen om er achter te komen zullen vergelijkbaar zijn. Werkt bij jou de 5ghz ook goed net als bij TS?, IPTV in je netwerk? in gebruik als router of accespoint? enz. Voor beide, gebruiken jullie de originele firmware voor de router of een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
jeroen3 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 07:20:
Ik denk dat je toch een stoorzender in de buurt hebt. Want beide routers zijn prima apparaten.
*jeroen3 heeft een archer c7*

Neem eens wat apparaten en de rotuer mee naar een compleet andere fysieke lokatie. Je werk bijvoorbeeld.
Werken ze daar wel?
VVV-007 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:29:
Lijkt inderdaad op verstoring op de 2.4 ghz band. zijn er mischien heel veel andere netwerken in de buurt? anders heb je waarschijnlijk een andere storings bron (naast WiFi zit er nogal veel op 2.4 ghz). Zeker omdat je het probleem nu al hebt bij een 2e router en 5ghz wel goed is lijkt dat inderdaad zoals Jeroen3 al aangeeft heel waarschijnlijk. (Ook goede ervaringen met C7 in verleden en hier nu met een Asus RT66U.

Voor de zekerheid, hoe heb je alles aan gesloten? toevallig ook IPTV in huis? dat loopt namelijk via multicast signaal en als dat op een of andere mannier op de WiFi komt, ligt de hele boel ook plat. Sluit IPTV altijd rechtstreeks aan op de provider modem/router en vanaf daar met een andere kabel naar de rest van je netwerk(o.a dus je ASUS) om problemen te voorkomen.

Kan dit niet, zorg er dan voor dat je IGMP snooping hebt en aan hebt staan. Als je de ASUS in router mode gebruikt, dan heeft hij hier ondersteuning voor, maar het staat standard uit, zit geloof ik onder lan settings. In AP mode heeft hij deze optie helaas niet. Heb je hem nodig als AP met IGMP snooping, laat de ASUS dan in router modes staan en schakel IGMP snooping in, DHCP uit en laat de WAN poort leeg. beetje bizar, maar dan werkt het wel (je verliest dan helaas dus wel de WAN poort).
Dat is wel een goeie om nog even toe te lichten. Situatie is als volgt:

In verband met de verkoop van ons appartement zijn we eind mei een weekje naar m'n ouders gegaan. Ik heb toen de C7 aangeschaft. Hier werkte zowel de 5 als 2.4 band. Echter, de 2.4 band had op de eerste verdieping nagenoeg geen bereik, tenzij ik op de overloop ging staan.
Ik heb toen ik daar nog zat de C7 omgeruild voor de RT66U.
Het stomme is: ik weet niet helemaal zeker meer of 2.4 daar werkte, aangezien ik deze router daar maar 2 dagen heb gebruikt. Alsnog stom, ik weet het :+.

Vervolgens zijn we naar dit huurhuisje gegaan.
Internet komt via een UTP kabel vanuit het hoofdverblijf naar het huurverblijf.
Als ik ipconfig en de wifi signalen mag geloven, komt deze kabel vanuit een Experiabox. Ligt voor de hand, want we hebben interactieve TV van KPN.

Aansluit situatie is dus als volgt:
UTP kabel vanuit hoofdverblijf gaat nu in een LAN poort van de ASUS RT-N66U. Deze staat ingesteld op AP mode. Vanuit de N66U een UTP naar de Motorola VIP1853 (uit mijn hoofd) ten behoeve van TV.
Verder nog een UTP kabel naar de PS4, alle overige apparaten bedienen we via wifi. De WAN poort is nu niet in gebruik, aangezien ik de AP mode gebruik.

Wat verder op valt, maar ik heb geen ervaring met de Experiabox en/of digitale TV van KPN, is dat de uploadsnelheid hoger ligt dan download. Zo'n 3Mbps down t.o.v. 7 up.
Verder, als ik iets ga downloaden op de laptop, dan begint de TV soms te haperen.
Nogmaals, ik weet niet hoe gevoelig KPN Interactieve TV hiermee is, en wellicht ligt het wel aan de router.

Je zet me wel aan het denken. Op de VIP box zit voor zover ik weet maar 1 ethernet aansluiting. Ik heb nog wel een switch liggen. Wellicht is het een idee dat ik het binnenkomende UTP signaal eerst in de switch aansluit, en vanuit de switch de PS4 / Router t.b.v. wifi?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relie
Ik heb voor de router een Telenet router zitten die enkel als modem gebruikt wordt.
De Asus router is als Wireless router mode ingesteld. De 5 ghz band werkt normaal als ik deze gebruik. maar staat standaard wel af. Voor de rest is er niks aangesloten op de router. Ik gebruik de laatste firmware van asus zelf. Ik heb al een reset gedaan maar dit lijk ook niet te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Probeer eens de encryptie vast te zetten op wpa of juist wpa 2 (personal) met een ander wachtwoord. Daarna opnieuw proberen te verbinden. Als het werkt, wachtwoord en beveiliging weer veranderen naar het oude. Ik weet niet wat precies deze 'bug' veroorzaakt, maar heb het op meerdere routers meegemaakt. Spelen met de encryptie en het wachtwoord deed in alle gevallen het probleem dat je omschrijft op te lossen, waarna pas het oude wachtwoord weer gebruikt kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Voor TS: Probeer eerst de optie van donny007 verder naar beneden met plaatje. Dat is hetzelfde maar dan makkelijker

Dan heb je dus het IPTV probleem. Je stuurt nu je hele multicast signaal uit over WiFi die dat niet aan kan.

klinkt vreemd maar dit werkte voor een ander met gelijk probleem (hoop dat je 1 poort over hebt)
1
Koppel de verbinding vanuit het hoofdhuis even los (anders gaan ze niet blij met je zijn)
2
Asus op ROUTER mode instellen
3
onder Lan --> ipTV --> Enable efficient multicast forwarding (IGMP Snooping)
op ENABLE zetten
4
onder LAN --> DHCP,
DHCP op disable zetten (en even een IP adres aan je asus geven wat je kan gebruiken om deze verder in te stellen (bijvoorbeeld gelijk aan wat je nu hebt)
5
reboot
6
check dat DHCP inderdaad uit is
7
sluit de lan kabel van het hoofdhuis weer aan.

PS zorg er wel voor dat je de WAN poort leeg laat.

Als het goed is zal de asus nu de multicast stream alleen doorgeven aan je IPTV unit en niet op WiFI en de rest van je lan, waardoor je 2.4 ghz bruikbaar wordt.

Succes! ps laat even weten of het gelukt is

[ Voor 7% gewijzigd door VVV-007 op 15-06-2016 13:40 . Reden: aangegeven dat dit voor de topic starter is ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

KPN IPTV? Zet IGMP snooping maar eens aan op de Asus...

Dat kan trouwens ook gewoon in access point modus (bij wireless -> professional, en dan voor beide banden inschakelen), daarvoor hoef je hem niet als router in te stellen.

[ Voor 61% gewijzigd door donny007 op 15-06-2016 13:22 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
Relie, ik ben niet zo bekend met de providers in belgie, maar het lijkt er in elk geval niet op dat jij een probleem hebt wat betreft multicast signaal op de router. voor de zekerheid kun je IGMP snooping wel aan zetten (het kan geen kwaad verder), zie in mijn post hierboven hoe je dat kan doen (voor jou makkelijker omdat je al op router mode zit).

Verder kun je de tip van ToFast proberen. Ik heb ook wel eens zoiets gehad met de beveiliging. Probeer het desnoods even met de beveiliging uit (tijdelijk) om te kijken of het dan werkt, en werk dan vanaf daar naar de beste setting die werkt.

Het kan echter ook zijn dat je 2.4 ghz radio kapot is dat kan namelijk onafhankelijk van elkaar. Kun je het 2.4ghz netwerk (naam) nog wel zien? en als je ermee verbind heb je dan soort gelijke problemen als TS beschreef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
donny007 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:18:
KPN IPTV? Zet IGMP snooping maar eens aan op de Asus...
Klopt zie ook mijn reactie daarboven. Probleem is echter dat je dat niet kan doen als de asus in AP modus staat (de IGMP optie is dan niet beschikbaar), vandaar mijn wat uitgebreidere beschrijving hoe je dat als nog voor elkaar kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

VVV-007 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:21:
[...]

Klopt zie ook mijn reactie daarboven. Probleem is echter dat je dat niet kan doen als de asus in AP modus staat (de IGMP optie is dan niet beschikbaar), vandaar mijn wat uitgebreidere beschrijving hoe je dat als nog voor elkaar kan krijgen.
Dat kan wel in AP modus, zit onder wireless -> professional. Voor beide banden kun je het apart regelen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f827dK0h.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door donny007 op 15-06-2016 13:35 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
donny007 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:23:
[...]

Dat kan wel in AP modus, zit onder wireless -> professional. Voor beide banden kun je het apart regelen.

[afbeelding]
Ah ok dat wist ik niet, maar het heet daar vast anders dan? (ik heb zelf alternative firmware op die van mij staan dus ik kan het zo niet zien) kun je TS vertellen hoe de optie die hij nodig heeft precies heet en waar hij hem kan vinden? Dat scheelt weer gedoe voor hem.

-- NVM zie nu pas je mooie plaatje, TOP donny007

[ Voor 6% gewijzigd door VVV-007 op 15-06-2016 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
Helden! Dank voor de reacties allen :)

Bij thuiskomst als eerst de manier van donny007 geprobeerd en IGMP Snooping op beide frequenties aangezet.
Dit was meteen de oplossing, op alle apparaten een stabiele verbinding op 2.4GHz! :D

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relie
Bij mij heeft het iets geholpen maar het was ven korte duur, de snelheid is nu een dag later steeds slecht op lange en dichte afstand. En jammer genoeg kan ik er geen merlin meer opzetten omdat ik de laatste firmware heb. iemand een idee wat ik verder nog kan er mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-08 01:32
Ik zit ook achter een EB v8 en er loopt een lan kabel van de EB naar de Wan poort van de RT-N66U die als AP staat ingesteld. Voor de rest instellingen niet hoeven aanpassen.
Router trouwens wel een Ip-adres in de KPN range gegeven nl. 192.168.2.150 anders gaat het niet goed.
Zowel op 2.4 als 5 Ghz, top prestaties terwijl mijn TP-Link WDR4300 terug begon te lopen en de 5 Ghz, niet bruikbaar was.
Twee dagen geleden opgetuigd en echt wat een snelheden. Niet normaal met wat ik gewend was.
De HTC M8 trekt met gemak 60 mbps en vaak wel hoger op de 5 Ghz,.
Meest beroerde opstelling in de meterkast die volhangen met andere elektronica.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-08 01:32
Ik had ook problemens op de 2.4GHZ band met mijn RT-N66U router. Aanvankelijk niet en ook niet voortdurend. Wat is achteraf gebleken. Vanwege de snelheid had ik de kanaalbreedte op de 2.4GHZ op 40mhz gezet. Dan bracht hij strak 300mbps in relatie met mijn ASUS N551JB laptop. Via Wifi lag de snelheid op zo maar 15-20 mb per seconde. Vanwege uitval (WAN geen Internet) gek genoeg bleef Intranet (LAN) overeind, heb ik de kanaalbreedte op 20/40mhz gezet en de router snort geweldig. Laatst nog eens een kanaalbreedte van 40mhz ingesteld en de router was direct weer ovr de huppel. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat heeft weinig tot niets met de N66U specifiek te maken en alles met hoe WiFi werkt :o

Zowel snelheid als stabiliteit worden bij WiFi hoofdzakelijk bepaald door signaal-ruisafstand (SNR). In de 2.4GHz is doorgaans flink wat ruis aanwezig, dus je wilt zo zuiver mogelijk signaal overhouden. Maximaal zendvermogen staat vast, 100mW. Dat vermogen wordt over je kanaal uitgesmeerd, dus als je twee keer de kanaalbreedte kiest, halveer je je signaalsterkte. Signaalsterkte meet je logaritmisch, dus je verliest dan 3dB signaalsterkte en dus ook 3dB SNR. Dat kun je in een vuile band echt niet missen. Komt bij dat je met twee keer zo brede kanaal ook twee keer zoveel verstoring meepikt, dus het probleem wordt dubbel zo groot.

Bottom line: het nadeel van 3dB minder signaal en twee keer zoveel verstoring is in 2.4GHz bijna altijd veel groter dan het voordeel van dubbele kanaalbreedte. Niet doen dus. Ook 20/40MHz wordt gezien als onnodig riskant, gewoon 20MHz levert altijd beste stabiliteit en meestal ook beste performance op.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killyou007
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09-2023
Maar het klopt de 2.4 ghz is super slecht op de asus routers zowel op mijn asus ac3200 en ac66u en n66 en mijn nieuwste ax router die ik daarom heb weg gedaan.
Wat er aan de hand is bij asus geen idee , heb er zelfs over gebeld dat vooral oudere apparatuur ca uit 2010 er slecht op werkt maar ze hebben geen oplossing.
Wat wel werkt is oplossing repeater ertussen op 2.4 of de devolo ertussen met wifi dan loopt het als een tierelier. Dit moet niet de oplossing zijn asus!.Op die manier wel google home die werkt en tablet en laptop 2.4 ghzuit 2009.Op de devolo mits in goed stopcontact pak je dan 50 mb via wifi 5ghz en op 2.4 20mb. Ik heb nu 2 devolo oudere type ertussen en laat de wifi apparatuur nu via deze lopen en degene die op utp kunnen op utp kabel lopen via de router ac3200.Beter goede 50 mb dan slechte wifi via de router zelf dus ook de 5ghz band waar ik via de router normaal 350mb heb.Dus ook me mobiel uit 2022 via devolo en ja dat werkt super via de devolo( youtube bijv 0.3 sec en heb film! En mobiel schakelt automatich ook om naar sterkste wifi. En damm dat werkt goed zeg zonder haperingen via devolo.Dus ook mijn 22 apparaten die via google home aangesloten zijn.
Maar goed het is wat het is maar twijvel of volgende wel asus is of een ax router want ze zijn zo instabiel als de pest.Vooral als je ook maar ax aanzet in je router werkt meeste apparatuur slecht.Vooral de oudere. Dus asus regel je zaken beter of ik ben weg. 8)7
Opstelling is dus router woonkamer. 1 devolo slaapkamer 5ghz en 1 devolo woonkamer voor de 2.4 ghz en 5 ghz. de oudere apparatuur dus devolo zetten 2.4 ghz op devolo.kost je 30 euro.

[ Voor 38% gewijzigd door killyou007 op 17-06-2022 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@killyou007 bedankt voor de ervaringen, maar om hiervoor nu een topic te kicken uit 2016 hoeft dan ook weer niet. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.