Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBooij
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-05 22:30
Hoi dames en heren,

Ik ben op zoek naar een moederbord met een 1151 socket, 4 geheugensloten en minimaal één PCIe x8 (!) slot. Ik heb namelijk een RAID kaart (x8) die ik graag wil blijven gebruiken.

Nu kwam ik het volgende bordje tegen en ik vroeg me af of ik hier nu wel of geen PCIe x8 kaart in kan gebruiken:

pricewatch: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3

In de specs staat het volgende:

Interfaces3x PCI-e 3.0 x1, 3x PCI-e 3.0 x16
PCI-express opmerkingPCI-e 3.0 x16 slots configuratie:
• Single x16
• Dual x8/x8
• Triple x8/x8/x4

Mijn vraag is dus eigenlijk, kan ik met dit bord uit de voeten?

Zien jullie wellicht nog een betere optie?

Ik wil er het liefst niet meer dan 200€ aan uitgeven. Bordje komt in een fileserver te hangen.

Take a step back, to leap further!

Beste antwoord (via ErikBooij op 14-06-2016 21:50)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:54
als er geen andere kaarten komen die pci-e gebruiken kan je maximaal 16 gebruiken. of verdelen over de 2 sloten. Dan worden ze 8x. en met 3 kaarten 8x 8x en 4x. 8x kan prima op een 16x slot.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-07 15:39
Wat komt er nog meer in het systeem ? Misschien handig om dat te vermelden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBooij
Er komt een Intel Core i3-6300 in, 6-8x 3TB WD Red en voeding en RAM moet ik nog uitzoeken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• loki504
als er geen andere kaarten komen die pci-e gebruiken kan je maximaal 16 gebruiken. of verdelen over de 2 sloten. Dan worden ze 8x. en met 3 kaarten 8x 8x en 4x. 8x kan prima op een 16x slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBooij
Bedankt voor je snelle reactie! Als ik het goed begrijp, kan dat op ieder bordje en hoeft het bord niet specifiek geschikt te zijn voor PCIe x8? De RAID kaart is de enige PCIe kaart die erin gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Als je een videokaart erin doet, die wil je natuurlijk op x16 draaien, en je RAID kaart in het tweede x16 slot doet, maar dan op x8 snelheid, dan heb je aan het opgegeven bordje niets. Als je gewoon de onboard vga kaart gebruikt, maakt het niet uit.

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-07 09:23
Wat ik uit jou verhaal begrijp is dat jij een x8 kaart hebt en deze wilt gebruiken? Een x8 kaart kan je in een x16 slot stoppen, maar natuurlijk draait hij niet sneller. De kaart neemt niet je hele slot in beslag, maar werkt wel zoals het moet werken. Je kan hem daarintegen niet in een x4 of x1 slot stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBooij
Awesome guys, duidelijke antwoorden!

Een videokaart komt niet in het systeem, het wordt een redelijk simpele fileserver, maar ben nog enigszins onbekend met hardware configuraties. Ik wist niet dat een PCIe x8 kaart gewoon in een PCIe x16 slot kon, weer wat geleerd. Dat opent een wereld aan mogelijkheden qua moederbord keuzes ;-)

Thanks, ik ga even shoppen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
ErikBooij schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 21:57:

Een videokaart komt niet in het systeem, het wordt een redelijk simpele fileserver, maar ben nog enigszins onbekend met hardware configuraties. Ik wist niet dat een PCIe x8 kaart gewoon in een PCIe x16 slot kon, weer wat geleerd. Dat opent een wereld aan mogelijkheden qua moederbord keuzes ;-)

Yep je moet het zien als een snelweg waar 16 rijbanen naar je CPU lopen. 1151 CPU's kunnen met 20 16..... rijbanen tegelijkertijd overweg. Je raid kaart kan er maximaal 8 gebruiken(grote kans dat je met performance verlies ook op 4 kan laten werken) dat je er maar 8 gebruikt maakt niets uit voor je CPU. en vermoed dat je ook prima met een b150/h110 bordje overweg kan. of ga je die i3 OC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-07 15:39
ErikBooij schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 21:57:

In principe is een b150 bordje dan voldoende die heb je al voor 80 €.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikBooij
MichaelvD2203 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:07:
[...]

In principe is een b150 bordje dan voldoende die heb je al voor 80 €.
Gelukkig, dan heb ik met de pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P een goede keuze gemaakt ;-) Thanks!
loki504 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:02:
[...]

Yep je moet het zien als een snelweg waar 16 rijbanen naar je CPU lopen. 1151 CPU's kunnen met 20 rijbanen tegelijkertijd overweg. Je raid kaart kan er maximaal 8 gebruiken(grote kans dat je met performance verlies ook op 4 kan laten werken) dat je er maar 8 gebruikt maakt niets uit voor je CPU. en vermoed dat je ook prima met een b150/h110 bordje overweg kan. of ga je die i3 OC?
Duidelijk verhaal! Ik ga de processor niet overclocken, ik ga 'm gewoon rustig zo laten draaien ;-) Heb toevallig inderdaad een B150 (zie hierboven) gekozen, één van de goedkoopste opties die aan m'n wensen voldeden. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Dothan schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 21:55:
Als je een videokaart erin doet, die wil je natuurlijk op x16 draaien, en je RAID kaart in het tweede x16 slot doet, maar dan op x8 snelheid, dan heb je aan het opgegeven bordje niets. Als je gewoon de onboard vga kaart gebruikt, maakt het niet uit.
Onzin, een grafische kaart werkt prima op Pci-e 3.0 8x. Daar heb je echt geen 16x voor nodig.
Het zou juist een goed bord zijn als hij een gpu en raid-kaart zou hebben. 8x + 8x werkt prima.
loki504 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:02:
[...]
Yep je moet het zien als een snelweg waar 16 rijbanen naar je CPU lopen. 1151 CPU's kunnen met 20 rijbanen tegelijkertijd overweg. Je raid kaart kan er maximaal 8 gebruiken(grote kans dat je met performance verlies ook op 4 kan laten werken) dat je er maar 8 gebruikt maakt niets uit voor je CPU. en vermoed dat je ook prima met een b150/h110 bordje overweg kan. of ga je die i3 OC?
1151 CPU's kunnen met 16 rijbanen (lanes) werken, geen 20.
De Z170-chipset ondersteunt 20 lanes.

reviews: Skylake-moederborden: nieuwe socket voor nieuwe processors
en http://hexus.net/tech/new...-series-chipset-revealed/

TS: veel plezier met je bordje, niet het goedkoopste bordje, maar de b150 is een mooie balans tussen goedkoop en sober (H110-chipset) en zeer compleet Z170.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
White Feather schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:53:
[...]

Onzin, een grafische kaart werkt prima op Pci-e 3.0 8x. Daar heb je echt geen 16x voor nodig.
Het zou juist een goed bord zijn als hij een gpu en raid-kaart zou hebben. 8x + 8x werkt prima.

[...]

1151 CPU's kunnen met 16 rijbanen (lanes) werken, geen 20.
De Z170-chipset ondersteunt 20 lanes.

reviews: Skylake-moederborden: nieuwe socket voor nieuwe processors
en http://hexus.net/tech/new...-series-chipset-revealed/

TS: veel plezier met je bordje, niet het goedkoopste bordje, maar de b150 is een mooie balans tussen goedkoop en sober (H110-chipset) en zeer compleet Z170.
Je hebt helemaal gelijk... Had nog gekeken om mijn CPU te upgraden naar skylake. En toen keek ik naar een z170 bodje. My bad.
Pagina: 1