Op zoek naar compacte speakers voor de woonkamer.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Ik ben op zoek naar compacte speakers die 'gewoon' goed klinken. Ik ben zeker geen audiofiel en haal zeker niet iedere nuance uit mijn muziek.

De looks van de speaker zijn door mijn vrouw tot topprioriteit verheven.

Qua afmetingen zou ik het liefst richting Sonos Play:1 gaan, maar het is wat lastig om die aan te sluiten op een receiver en overige apparatuur. We kijken nu ook naar Elac B72's, Boston A25's of B&W M1's. Die laatste zijn helaas afgekeurd door vrouwlief (vanwege het voetje).

Wie kan mij verder op weg helpen met andere vergelijkbare speakers? Budget zit zo rond de prijs van bovengenoemde speakers, iets meer kan ook nog.

Voor de duidelijkheid, looks prevaleren dus nadrukkelijk boven een bovengemiddelde geluidskwaliteit (wat niet betekent dat ik baggergeluid acceptabel vind)

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die smaak is nogal persoonlijk, hè? Wat vinden jullie dan mooi?

Qua sound ben ik wel blij met de pricewatch: Edifier R1700BT*. En echt lelijk vind ik ze ook niet :+

* Hoewel de bass iets lager had gemogen. Deze speakers zouden 60Hz halen, maar die voel ik niet. Dus of 60Hz is nog te hoog, of de power op die frequentie haalt hij niet.

@vvv: Oh ja 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door Room42 op 14-06-2016 19:28 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dat is een actieve set en TS zoekt denk ik passieve luidsprekers omdat ze aan een receiver komen te hangen. Het kan natuurlijk wel.
De Boston A25 staat in dat segment dacht ik wel redelijk goed bekend maar heb ik geen ervaring mee.

Voor wat betreft looks belangrijker vinden dan de kwaliteit, de minipod is wel erg gaaf vind ik zelf en anders maar een andere vrouw zoeken * franssie rent

is ook aan de muur te hangen overigens:

https://www.hifiklubben.n...dyna/psminipod3hgwh_1.jpg

edit2:// ze klinken overigens best behoorlijk goed - wel boven budget denk ik maar wel het ultieme compromis

edit3:// oops sorry voor de foto size - de foto check niet goed gezien denk ik.

[ Voor 31% gewijzigd door franssie op 14-06-2016 20:05 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-10 22:13
Als geluidskwaliteit minder belangrijk is dan de looks, zou je natuurlijk even in de pricewatch kunnen kijken. Ik denk dat speakers boven de €100,- al snel acceptabel/goed klinken qua geluid. Het probleem is alleen vaak dat een bepaalde klank wel of niet bij je past. En dat is op plaatjes niet te zien. De een prefereert een warm, vol geluid, terwijl de ander liever een helder en kil geluid hoort.

Verder is die Boston Acoustics niet of nauwelijks meer te koop nieuw, voor die speakers zou je sowieso 2e hands moeten gaan. Als je dan toch 2e hands gaat kijken, komen er voor het budget weer meer mogelijkheden. Bowers & Wilkins en Dynaudio hebben naar mijn idee zeer mooi vormgegeven speakers. Ze zijn ook duurder, dus mogelijk 2e hands wel interessant.

Bij nieuw is de Dali Zensor 1 ook interessant. Die heb ik zelf en er komt een zeer ruim geluid uit. Kan soms wat in het laag missen, maar dat heb je eigenlijk bij alle dergelijke speakers.

Ik vind de q acoustics speakers (2010, 3010, 3020, etc) een erg vrouwelijk uiterlijk hebben ivm de rondingen. Volgens mij klinken die verder ook gewoon goed.

Onthou wel dat het bij dergelijke passieve speakers vrijwel altijd een stukprijs betreft (je hebt er dus twee nodig).

Het is overigens ook goed te bedenken waar je de speakers neerzet. Strak tegen de muur wil je geloof ik de reflex poort beter niet aan de achterzijde hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 14-06-2016 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:33

FeaR

In GoT we trust

franssie schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 19:27:
De Boston A25 staat in dat segment dacht ik wel redelijk goed bekend maar heb ik geen ervaring mee.
Gehypet is meer het juiste woord. Verhalen over mensen die hun set van duizenden euro's weg deden om een paartje A25 er voor in de plaats te zetten. De vraag was zo groot dat de speakers tweedehands zelfs voor aanzienlijke prijzen weg gingen. Het liep zo goed dat D&M Holding (Denon en Marantz) op een gegeven moment het merk tot zich hebben getrokken. De A-reeks van Boston Acoustics is nu uit productie en nieuw ga je de A25 ook niet meer vinden denk ik. Ik heb zelf een paar staan en het zijn leuke speakers, spelen ze speakers van duizend(en) euro's weg? Nee, dat zeker niet. Elk jaar is er wel weer een speaker of ander apparaat dat ver buiten zijn prijsrange zou spelen. Deze keer is het ELAC, ik weet het niet 100% zeker maar ik dacht dat het een Elac Debut B5 was.

Maar is een paartje A25 al niet (veel) te groot? Als ik de afmetingen van de Play:1 er bij pak is dat niet veel: 161,45 x 119,7 x 113 mm (H x B x D). Een A25 doet al 270,00 x 183,00 x 225,00 mm, dat is een fikse slag groter, een M1 van B&W zit er meer tussenin. Kleinere speakers kan wel, maar dan ga je naar woofers van een inch of drie in diameter. Dan ben ik misschien wel de audiofiel, maar dergelijke kleine speakers kunnen mij niet snel bekoren. Je mist dan toch wel wat fundament in het laag. Een 5" woofer zou ik toch wel het minimale vinden. In die rij krijg je dan een Dali Zensor 1, Q Acoustics 2010/3010 dan wel 2020/3020, Teufel Ultima 20, et cetera.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Bedankt tot nu toe. Even los van de smaak discussie, want dat is idd persoonlijk gaat het met name om formaat. De A25 zitten absoluut aan de bovenkant van gewenst formaar, dus compacter, ja graag.

De voorkeur gaat eigenlijk uit naar een wat onopvallend design. Gewoon recht toe, recht aan en bij voorkeur in het wit leverbaar.

Die minipods zijn dat absoluut niet, maar vind ik an sich wel grappig. Dat zijn echter in de basis draadloze speakers die ik dan via een audiojack kabeltje kan aansluiten op de receiver. Dat gaat mij zelfs te ver, daar heb ik geen Marantz NR1501 versterker voor gekocht destijds.

Ow en wat laagweergave betreft. Ik heb nog een subwoofer staan. Als het dus echt nodig is doet die maar het laag verzorgen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door PaT op 14-06-2016 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
FeaR schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 20:03:
Een 5" woofer zou ik toch wel het minimale vinden.
Hoewel je in deze prijscategorie wellicht gelijk hebt, zijn er ook speakers met een klein formaat die zeer mooi geluid weten te produceren. In een kleinere ruimte doen mijn Ruark Audio MR1's (3" woofer) echt niet onder voor de Dali Zensor 1's. In de woonkamer hoor je wel duidelijk dat de Ruark's wat "ieliger" klinken, maar dan ook alleen maar wanneer je beiden na elkaar hoort. Jammer dat ze niet als passief exemplaar en zonder bluetooth te verkrijgen zijn, dan zouden ze zomaar in dezelfde prijscategorie kunnen liggen.
PaT schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 20:08:
Ow en wat laagweergave betreft. Ik heb nog een subwoofer staan. Als het dus echt nodig is doet die maar het laag verzorgen ;)
Het euvel is dat het niet zomaar een kwestie is van 'oh dat neemt de sub wel over'. Idealiter verzorgd deze enkel de frequenties <120hz, maar bij dergelijke kleine speakers zal dat wat meer moeten zijn, wat de kwaliteit van het geluid weer negatief beinvloed, plus de sub wordt lokaliseerbaar voor het gehoor.

[ Voor 28% gewijzigd door LA-384 op 14-06-2016 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

PaT schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 20:08:
<>
Die minipods zijn dat absoluut niet, maar vind ik an sich wel grappig. Dat zijn echter in de basis draadloze speakers die ik dan via een audiojack kabeltje kan aansluiten op de receiver. Dat gaat mij zelfs te ver, daar heb ik geen Marantz NR1501 versterker voor gekocht destijds.<>
De echte minipods zijn niet draadloos. Er is ook wel een mini-mini versie van die dat wel is, maar de 'echte' zijn gewoon bedraad. Ze zijn ook niet zo klein als een SONOS1
Maar dat het niet je ding is snap ik wel, ze zijn tamelijk uitgesproken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Even om de geluidskwaliteit discussie in de kiem te smoren. Mijn gehoor is dusdanig afgetakeld dat ik gehoorapparaten draag. Uiteraard hoor je daarmee weer meer dan zonder, maar het geeft hopelijk wel aan dat de geluidskwaliteit wat mij betreft geen topprio heeft.
Om een voorbeeld te geven, ik heb ook naar de JK Cube gekeken (JK is een oom van mijn vrouw), maar ik ga echt geen duizenden euro's uit geven aan speakers.(even los van het feit dat ik dan ook een andere versterker moet hebben).
Zolang de boel niet kraakt of enorm vervormt als het een beetje harder staat vind ik het al snel best.

Overigens krijgen die minipods wel de handjes op elkaar bij vrouwlief.

[ Voor 5% gewijzigd door PaT op 14-06-2016 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Misschien is dit overigens iets? http://www.speaker-en-co.nl/

Kan je zelf aan de klus en bij een bevriende autospuitert zelf de kleur bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Haha, nee, zelfbouw gaat hem echt niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik heb een paar weken geleden eens "even" naar een setje "Confidence" speakers van Dynaudio staan en zitten luisteren..... Nou ben ik misschien wat bevooroordeeld vanwege het Dynaudio spul in m'n auto maar het is een merk waar je niet gemakkelijk naar gaat zoeken als je het niet kent.

Dit spul, dus..... En dan alleen naar de "bookshelf" speakers geluisterd.

Ongelofelijk mooi én helder geluid!!

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 14-06-2016 20:32 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Iets van Eltax (Monitor III) misschien......(en goed geregelde / geplaatste SUB om het helemaal af te maken).
(Wel niet meer nieuw te koop.)
Dus tweedehands:
http://www.marktplaats.nl...24&previousPage=lr&pos=42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
PaT schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 19:18:
...De looks van de speaker zijn door mijn vrouw tot topprioriteit verheven. ...
Dat is wat in audiofielenland bekend staat als de WAF: the Wife Acceptance Factor.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
PaT schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 20:21:
Mijn gehoor is dusdanig afgetakeld dat ik gehoorapparaten draag.
[...]
Zolang de boel niet kraakt of enorm vervormt als het een beetje harder staat vind ik het al snel best.
In dat geval kun je je lekker op de looks focussen. Kraken en vervormen komt echt niet zo snel voor, tenzij je voor een paar kleine speakertjes van €20,- gaat. De gebruikte receiver is geen krachtpatser, maar ik denk dat je met 50w per kanaal ook daar niet snel tegen de limieten aanloopt. Zolang de speaker geen impedantie van 4ohm heeft en de gevoeligheid daarbij niet onder de 80db kruipt, zit je best wel veilig qua volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
@Finesse en wimmel.

Leuk spul, maar qua afmetingen veel te groot

Maareh, in formaatje B&W M1 is er dus niet zoveel te krijgen dat ik nog niet ontdekt heb?

[ Voor 40% gewijzigd door PaT op 14-06-2016 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:43
Teufel heeft de ultima 20, lekker compact en volgens mij ook in het wit verkrijgbaar.
Volgens diverse reviews een prima speaker voor een relatief lage prijs.

Dali zensor zit er net weer wat boven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Met alle respect overigens, maar misschien is het beter dan de receiver te verkopen en een fancy soundbar te nemen? Ik heb ook nog wel een paar kleine Jamo - rear luidsprekertjes liggen denk ik maar die zijn bruin en klein en geven geen goed geluid, maar je mag ze zo hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Haha, geloof het of niet, maar er gaat een Jamo 5.0 setje met zuilspeakers, center en 2 achterspeakers de deur uit...

Was ik erg blij mee, maar ja, zuilspeakers en de WAF he... :X

Soundbars vind ik niks. Onze tv staat op het tv meubel en er is maar weinig ruimte om zo'n speakerbar onder te plaatsen.

[ Voor 24% gewijzigd door PaT op 14-06-2016 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tsjah..... Dan heb ik hier ook nog een setje van 4 "Infinity" Primus HCS Sat speakertjes liggen. Mag je ook hebben voor weinig..... Maar daar zul je écht een SUB bij moeten zetten wil je nog iets van laag willen hebben.

* Will_M heeft een paar Yamaha NS-555 zuilen als "rear" staan. WAT NOU WAF!!

[ Voor 18% gewijzigd door Will_M op 14-06-2016 21:13 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

PaT schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 21:07:
Haha, geloof het of niet, maar er gaat een Jamo 5.0 setje met zuilspeakers, center en 2 achterspeakers de deur uit...

Was ik erg blij mee, maar ja, zuilspeakers en de WAF he... :X

Soundbars vind ik niks. Onze tv staat op het tv meubel en er is maar weinig ruimte om zo'n speakerbar onder te plaatsen.
Tsja, zuilspeakers moet je wel weten te verkopen, de W van mijn neef moest er ook niets van weten maar toevallig wist ik dat ze ooit cello speelde. Wij dus naar de winkel met hun favoriete muziek en ik met mijn CD van Jorrane - na twee nummers was ze toch wel om omdat ze voelde hoe de grote(re) zuiltjes wel het timbre van de cello overbrachten en de boekenplank modellen dat geheel mistten.

Maar kleine kans dat je vrouw cello speelt natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Bose heeft ook kleine speakertjes, de zogenaamde "melkpakjes" bvb.

[ Voor 3% gewijzigd door Finesse op 14-06-2016 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

LA-384 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 20:13:
[...]

Hoewel je in deze prijscategorie wellicht gelijk hebt, zijn er ook speakers met een klein formaat die zeer mooi geluid weten te produceren. In een kleinere ruimte doen mijn Ruark Audio MR1's (3" woofer) echt niet onder voor de Dali Zensor 1's. In de woonkamer hoor je wel duidelijk dat de Ruark's wat "ieliger" klinken, maar dan ook alleen maar wanneer je beiden na elkaar hoort.
Daarin zit ook het verschil tussen speakers die echt bedoelt zijn voor als het ware naast de monitor van de PC en speakers voor in de huiskamer. Tussen die laatste en near-field zit een aanzienlijk verschil.
PaT schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 20:52:
@Finesse en wimmel.

Leuk spul, maar qua afmetingen veel te groot
De prijs waarschijnlijk ook. Een Dynaudio Confidence C1 doet zo'n 3650 euro per stuk :P
Maareh, in formaatje B&W M1 is er dus niet zoveel te krijgen dat ik nog niet ontdekt heb?
Monitor Audio Radius 90 HD (R90HD). Klein met 198 x 125 x 140mm (4"woofer :P), stijlvol en in het wit te krijgen. Slagje groter heeft Monitor Audio de Apex (de A10 zou je dan naar moeten kijken), maar die is wellicht wat te opvallend. Wel in het wit te krijgen. Qua opvallen denk ik dat ook van de beroemde KEF eitjes (KHT), maar zou je naar kunnen kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 14-06-2016 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Fear, kijk, daar heb je een speaker die ook interessant is voor ons. Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik dacht wel dat die Radius wat kon zijn. Misschien bedenk ik vannacht nog wel iets anders :P

Boston Acoustics A23 kan je ook overwegen. Die is volgens mij nog wel nieuw te krijgen en is een slag kleiner (kleinere kast en woofer) dan de A25. Staar je niet al te blind op de kleur, een beetje handige man plakt zo een witte wrap om een zwarte - of andere niet gewenste kleur - speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Topicstarter
Ik had de A23's inderdaad ook al gezien, maar kreeg het idee dat dat echte satelliet speakers waren. Valt dat wel mee en kunnen ze ook als 'volwaardige' speakers ingezet worden?

Pagina: 1