Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobdetweaker
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-07 20:12
Beste Tweakers allegaar,

Regelmatig kom ik onzin beoordelingen tegen op profielen van tweakers. Zie bijvoorbeeld de reeks onderstaande:

gallery: SemUn

Of deze gebruiker nu wel of niet een oplichter is kan nog niet worden beoordeeld maar deze gebruiker kan deze beoordelingen ook niet zomaar verwijderen. Hij dient via dit forum een topic aan te maken, vervolgens in discussie te gaan of twee weken te wachten op reactie van de tegenpartij, in de hoop dat de review verwijdert wordt. Dat duurt natuurlijk veel te lang aangezien dit soort schandalig simpele handelingen het voor deze potentiële eerlijke verkoper erg moeilijk maken om te handelen via V&A.

Ik wil graag een discussie starten over hoe we eerlijk om kunnen gaan met elkaar en de regels van de V&A makkelijker kunnen naleven zonder dit soort (veel te gemakkelijk te veroorzaken) last voor nieuwe of zelfs bestaande eerlijke verkopers.

Een optie waar ik zelf al langer aan denk is de mogelijkheid van het uitschakelen van reacties van advertenties voor pas bestaande gebruikers onmogelijk te maken. Stel dat een nieuwe gebruiker inmiddels tien goede beoordelingen heeft gehad dan zou hij ervoor kunnen kiezen het reactieveld uit te schakelen. Dit geeft mensen te mogelijkheid om vragen te stellen om de authenticiteit van de verkoop na te gaan en het biedt potentiële oplichters een hogere drempel voor het wekken van het vertrouwen van hun potentiële slachtoffers.

Ik ben benieuwd naar jullie input. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:04
Dat is overduidelijk een oplichter:p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:42

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wouter Lucassen schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 17:06:
Dat is overduidelijk een oplichter:p
Zullen we stoppen met speculeren en onzinnige uitspraken doen aub? Of het een oplichter is bepalen wij wel, niet jij.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

bobdetweaker schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 17:03:
Beste Tweakers allegaar,

Regelmatig kom ik onzin beoordelingen tegen op profielen van tweakers. Zie bijvoorbeeld de reeks onderstaande:

gallery: SemUn

Of deze gebruiker nu wel of niet een oplichter is kan nog niet worden beoordeeld maar deze gebruiker kan deze beoordelingen ook niet zomaar verwijderen. Hij dient via dit forum een topic aan te maken, vervolgens in discussie te gaan of twee weken te wachten op reactie van de tegenpartij, in de hoop dat de review verwijdert wordt. Dat duurt natuurlijk veel te lang aangezien dit soort schandalig simpele handelingen het voor deze potentiële eerlijke verkoper erg moeilijk maken om te handelen via V&A.
Correctie: alleen indien er 2 partijen betrokken zijn bij een beoordeling dient het verwijderen via een topic te lopen. Ongefundeerde beoordelingen kunnen zonder deze procedure verwijderd worden. En dat gebeurt ook regelmatig.
Ik wil graag een discussie starten over hoe we eerlijk om kunnen gaan met elkaar en de regels van de V&A makkelijker kunnen naleven zonder dit soort (veel te gemakkelijk te veroorzaken) last voor nieuwe of zelfs bestaande eerlijke verkopers.

Een optie waar ik zelf al langer aan denk is de mogelijkheid van het uitschakelen van reacties van advertenties voor pas bestaande gebruikers onmogelijk te maken. Stel dat een nieuwe gebruiker inmiddels tien goede beoordelingen heeft gehad dan zou hij ervoor kunnen kiezen het reactieveld uit te schakelen. Dit geeft mensen te mogelijkheid om vragen te stellen om de authenticiteit van de verkoop na te gaan en het biedt potentiële oplichters een hogere drempel voor het wekken van het vertrouwen van hun potentiële slachtoffers.

Ik ben benieuwd naar jullie input. :)
Wat denk je te bereiken door het reactieveld te verplichten voor nieuwe gebruikers? De verkoper hoeft niet te reageren, en ook al doet hij dan wel, dan kan hij nog een rookgordijn ophouden en klinkklare onzin vertellen om de potentiële koper maar lekker te maken. Oplichters zijn gewiekst. Ik zie zelf dus weinig toegevoegde waarde in je voorstel.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Microkid schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 00:40:
[...]

Zullen we stoppen met speculeren en onzinnige uitspraken doen aub? Of het een oplichter is bepalen wij wel, niet jij.
Wel heel erg op de tenen getrapt.. ;) Ik loop al een aardig tijdje mee, en misschien was mijn post iets te ongenuanceerd maar er gingen bij die advertenties een hele hoop alarmbellen rinkelen. Wat ik daar van vind of zeg, hoeft niet direct jouw 'gezag' te ondermijnen. Ik zal de volgende keer iig iets genuanceerder te werk gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Als er alarmbellen gaan rinkelen, gebruik dan aub het meldpunt. Ga zelf geen oncontroleerbare beoordelingen of andere teksten plaatsen, hiermee bereik je niets en schrik je andere potentiele kopers wellicht af, zeker als je er naast zit. Iemand zonder onderbouwing of concreet bewijs van oplichting beschuldigen creëert vaak heel veel schade die niet zo 1-2-3 weer te herstellen is. Daar moeten we dus met z'n allen voorzichtig mee zijn. Ik begrijp de goede bedoeling en de frustraties die hand in hand gaan met oplichting, maar dit is niet de manier om daarop te reageren. Wij doen er achter de schermen van alles aan om oplichting te voorkomen of zsm in de kiem te smoren. Help ons daarbij door verdachte gevallen te melden. Samen kunnen we oplichters opsporen en blokkeren. 1000 paar ogen zien immers meer dan een handjevol admins ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Microkid op 15-06-2016 00:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterL
Microkid schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 00:47:
Als er alarmbellen gaan rinkelen, gebruik dan aub het meldpunt. Ga zelf geen oncontroleerbare beoordelingen of andere teksten plaatsen, hiermee bereik je niets en schrik je andere potentiele kopers wellicht af, zeker als je er naast zit. Iemand zonder onderbouwing of concreet bewijs van oplichting beschuldigen creëert vaak heel veel schade die niet zo 1-2-3 weer te herstellen is. Daar moeten we dus met z'n allen voorzichtig mee zijn. Ik begrijp de goede bedoeling en de frustraties die hand in hand gaan met oplichting, maar dit is niet de manier om daarop te reageren. Wij doen er achter de schermen van alles aan om oplichting te voorkomen of zsm in de kiem te smoren. Help ons daarbij door verdachte gevallen te melden. Samen kunnen we oplichters opsporen en blokkeren. 1000 paar ogen zien immers meer dan een handjevol admins ;)
Behalve ongenuanceerd lopen spuien zet ik me hier ook dagelijks voor in met behulp van deze genoemde knop. Deze tweaker in het bijzonder had ik al geflagged. Op een gegeven moment zie je patronen in de schrijfstijl van sommigen. (Zelfde woorden, afsluiting, productgroep..) ik probeer in ieder geval mijn best te doen en ook mijn steentje bij te dragen. Snap best wel dat die one li er in het verkeerde keelgat kan schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Wouter Lucassen schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 01:27:
[...]

Behalve ongenuanceerd lopen spuien zet ik me hier ook dagelijks voor in met behulp van deze genoemde knop. Deze tweaker in het bijzonder had ik al geflagged. Op een gegeven moment zie je patronen in de schrijfstijl van sommigen. (Zelfde woorden, afsluiting, productgroep..) ik probeer in ieder geval mijn best te doen en ook mijn steentje bij te dragen. Snap best wel dat die one li er in het verkeerde keelgat kan schieten.
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobdetweaker
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-07 20:12
Dank voor jullie input, heren.
Microkid schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 00:44:
Correctie: alleen indien er 2 partijen betrokken zijn bij een beoordeling dient het verwijderen via een topic te lopen. Ongefundeerde beoordelingen kunnen zonder deze procedure verwijderd worden. En dat gebeurt ook regelmatig.
Kijk, dat is mooi. Het probleem is dan denk ik echter dat mensen geen melding maken van deze onzin beoordelingen. Regelmatig zie ik beoordelingen die luiden als "Reageerde niet op mijn dm".
[b][message=47217577,noline]
Wat denk je te bereiken door het reactieveld te verplichten voor nieuwe gebruikers? De verkoper hoeft niet te reageren, en ook al doet hij dan wel, dan kan hij nog een rookgordijn ophouden en klinkklare onzin vertellen om de potentiële koper maar lekker te maken. Oplichters zijn gewiekst. Ik zie zelf dus weinig toegevoegde waarde in je voorstel.
Zoals je zelf zegt hoeft de verkoper niet te reageren. Doet hij dat niet dan is zijn aanbieding in mijn ogen direct minder geloofwaardig. Ik kan me voorstellen dat gebruikers hierdoor minder snel zullen reageren. En gelukkig hebben we en grote verzameling snuggere en alerte tweakers die klinkklare onzin snel herkennen. Het lijkt mij een experiment waard als de community hiermee het oplichten bemoeilijkt.

Ik denk even terug aan een V&A vraag die ik vorige week tegenkwam. Het ging om een MSI GTX 970 die de TS voor een spotprijs zocht: V&A gevraagd: Gevraagd! MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G. In het reactieveld spot je meteen tweakers die zich ermee bemoeien en de TS ervan op de hoogte brengen (al dan niet al te serieus) dat de vraagprijs erg aan de late kant is. Tweakers springen meteen in waar dat nodig lijkt om elkaar behulpzaam te zijn. Het is een gemakkelijke manier om elkaar scherp te houden zonder te hoeven graven in beoordelingen of profiel reacties. Zie ook V&A aangeboden: Fallout 4 Pip-Boy Collectors Edition, PC (Windows), V&A aangeboden: Goed werkend FWP3200/D 300watt, perfecte staat!. Maar ik dwaal af.

Alle advertenties waar ik op heb gereageerd die mij verdacht leken en waarvan ik overtuigd was dat het te mooi was om waar te zijn zijn inmiddels verwijderd door admins. Telkens heeft of een andere gebruiker of heb ikzelf een paar vragen gesteld om de legitimiteit vast te kunnen stellen. Ik zie het reactieveld als een waardevol medium voor het openbaar vragen van informatie over de advertentie of het aan de tand voelen van verdachte gebruikers. Het lijkt me dat dit een groot potentieel heeft om oplichtingen tegen te gaan. Een alternatief is meer nadruk leggen op de mogelijkheid een advertentie te melden bij verdenking. Ik ben benieuwd hoeveel tweakers zich bewust zijn van deze functionaliteit.

Helaas blijven dan nog de onzin beoordelingen van op-de-tenen-getrapte tweakers een feit. Ik krijg het idee dat ondanks de beschikbare informatie in de fora en de regels van Tweakers weinig mensen op de hoogte zijn van de mogelijke acties die ze kunnen ondernemen tegen dit soort ongein. Kijk bijvoorbeeld naar de onderste beoordeling bij deze persoon: gallery: donaldkim. Een "meld deze beoordeling" knop/link zou dan misschien van toegevoegde waarde kunnen zijn al brengt dit direct meer admin werk met zich mee. Voorkomen lijkt me dan altijd nog beter dan genezen.

Los van mijn idee(ën), wat zou jij als admin als verbetering zien om het achterlaten van onzin beoordelingen te bemoeilijken?
Pagina: 1